Päivähoitomaksuun 25% korotus

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Ylin maksuluokka ehdotus 200eurosta 250 euroon /kk!.

Mikäli mielestäsi perheellänne on tuolle 550 eurolle (korotus vuodessa) jo ennestäänkin järkevää käyttöä:

lastenne vaatetus, ruoka, harrastukset,

kommentoikaa asiallisesti korotusta vastaan:

peruspalveluministeri liisa.hyssala@eduskunta.fi

Korotus tuskin näkyy päivähoidon laadussa/ hoitajien palkassa vaan

hukkuu kuntien " mustaan aukkoon"

On todella järkyttävää, että ihan lapsistaan huolehtivia perusperheitä rankaistaan tällaisilla korotuksilla.

Eiväthän ne lapset siellä todellakaan montaa vuotta ole hoidossa " kunnan" vaivoina.

---Luulisi veroprosentin edes päivähoitoon riittävän!

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Hirvittää kyllä mitä kaikkea voi tapahtua jos lasta ei o varaa laittaa päivähoitoon vaan viedään hoitoon vaikka horiskolle sukulaismummolle. (Rahan puute ja köyhyys kun rupee v:ttaan niin harkintakin saattaa joskus pettää.)

Kuulemma ennenvanhaan kun päivähoitopaikkoja ei kertakaikkiaan ollu lapset joutu oleen aika huonokuntostenki mummujen ja pappojen hoidettavina.

Vierailija

Päivähoitomakusa kun määritellään niin siinä ei huomioida meidänkään perheestä kuin kaksi lasta! Ja kuitenkin elätettäviä on huomattavasti enemmän!

ONKO se perhepolitiikkaaa että päivähoitomaksu on isompi niille jolla on isommat tulot jotta voisi elättää enemmän lapsia kuin lain laatijan mielestä on tarkoituksenmukaista?????

LIsäki sitten vielä jos perhe on yhden palkansaajan perhe päivähoito maksu on suhteessa suurempi perheen nettotuloita kun palkkatuloverotus leikkaa prokressiolla tuloja enmmän yhdeltä kuin kahdelta!

Etkä sitten voi sanoa että jos toinen on kotona niin eihän se mitään päivähotopaikkaa tarvitse! Tiedoksi lapsia voi joutua pitämään päivähoidossa mm. sairauden takia

A: päivähotomaksu on tasapuolinen vasta sitten kun siinä otetaan kaikke perheen lapset huomioon

B: päivähotomaksu perustuu verojen jälkeen käteen jäävään nettotuloon (perheen yhteen laskettu netto tulo)

C: kunnat kohtuulistavat päivähoitomaksua kun siihen on asian mukaiset perusteet (tällä hetkellä en ole kuullut että juuri kukaan tai millään perusteella olisi saanut kohtuulistettua maksu. Meidän kunnassa ei ole ketään minun tiedossa olevaa....)

Vierailija

juksu:

Lainaus:

- tiedoksi kaikille isille ja äideille jos tuo niin ihana vauva on sitä sarjaa kuin meillä että kitisee yötä päivää ja huutaa vuorokaudesta enemmän kuin hermot kestävät niin tasan tarkaan on parempi että isoveli/sisko on tarhassa....Kenenkään hermot ei kestä noin 3-4 vuotiaan juonimista kun on vuorokausisotalla valvonut vauvan kanssa....

Kiitos ei yleistetä perhetilanteita tällä tyylillä jos aletaan arvoista keskustelemaan.

No arvoista keskustellen sanoisin että älkää tehko sen enempää lapsia kuin mitä voitte/tahdotte hoitaa/kustantaa.

Tuo minulla x monta lasta ja nyt yhteiskunta on minulle tän ja tuon velkaa kun kerran tarvitsen/haluan sen on jo yliammuttu.

Vaikka minulla on 2 lasta niin en enään kestä noita uus avuttomia jotka eivät mihinkään pysty ja muiden pitää tulla pelastamaan heidät.

Mielestäni se olisi ihan hyvin jos kukaan ei saisi sitä mitä ei ole valmis maksamaan.

Ja kyllä naiset ovat ihan hyvin ennen tätä aikaa pystyneet lapsiaan hoitamaan. Jopa vastasyntynyttä ja vanhempiakin lapsia. Ja he ovat kestäneet omien 3-4 vuotiaiden juonimisia.

Vierailija

Meidän perheen tapauksessa koen suoraan että jos vielä pitää maksaa kunnalle lisää siitä että minä sairastan niin se on SIMPUTUSTA eikä mitään muuta!

Korotus jos se perustuu oikeudenmukaisiin laskentaperusteisiin on eri asia MUTTA laskentaperusteet JOTKA OVAT TÄLLÄ hetkellä voimassa ovet kaikkea muuta kuin tasapuolisia kaikia palveluja käyttäviä ryhmiä ajatellen.

Ja sitten vielä voidaan keskustella arvoista ja täälläkin on sitten otettu se ihana ja kaikkia ilahduttava esimerkki esille kun äiti vie isomat lapset hoitoon ja....

- tiedoksi kaikille isille ja äideille jos tuo niin ihana vauva on sitä sarjaa kuin meillä että kitisee yötä päivää ja huutaa vuorokaudesta enemmän kuin hermot kestävät niin tasan tarkaan on parempi että isoveli/sisko on tarhassa....Kenenkään hermot ei kestä noin 3-4 vuotiaan juonimista kun on vuorokausisotalla valvonut vauvan kanssa....

Kiitos ei yleistetä perhetilanteita tällä tyylillä jos aletaan arvoista keskustelemaan.

Vierailija

Säälittävää sinänsä että ihmiset eivät oikeasti kykene asettumaan toisen ihmisen asemaan!

Mulla vauvat eivät ole oleet koliikki vaan ihan muista ongelmista kärsivä... Joka kirjamellisesti tarkoitti sitä että yön aikana heräsin vauvan kanssa yli 20 kertaa lähes joka yö..... kokeileppa itse jos ehdit juuri ja juuri nukahtaa ja taas pitää herätä....niin montako yötä oikeasti jaksat?

Mulla on myös murkkuikäisiä ja niitten kanssa jaksaa huomattavasti paremmin kun saa nukkua yönsä verrattuna siihen mitä on 3-4 vuotiaan juoniminen monen monen hyvin hyvin huonosti nukutun yön jälkeen.....

Tasan tarkaan on niin että isomman sisaruksen etu on päästä hoitoon siinä tilanteessa joka meilläkin vauvan tullessa taloon vallitsi.... Kukaan ei jaksa järkätä 3-4 vuotiaalle tekemistä tarpeeksi varsinkin kun tähän sitten vielä kiteytyy tämä se niin ihana 4 vuoden uhmaikä.... joka sekin on tietenkin siitä henkilöstä johon se ei kohdistu (useinmiten isä) mielestä liiooiteltua.... Jos joka ikinen ulos lähtö tarkoittaa sitä että tenava panee tavalla tai toisella hantiin (yleensä vaateet puetaan pakolla tai ei lähdetä minnekkään joka aina ei ole oikeasti realistinen vaihtoehto)kaikkea pukemista kieltäytyy kävelemästä...tai vaihtoehtoisesti juoksee suurin piirtein auton alle jos et pidä kädestä kiinni huutaa kirkuu vetää kaupan hyllystä tavarat alas kotiin tullessa kieltätyy tulemasta sisään ei riisu ei mitään nakkaa ruokalautasen lattialle ym ym....3-4 vuotiaan kekseliäisyys siinä mitä voi kokeilla ja mitä ei on lähes ehtymätön....Ja valitettavan usein on niin että ainoa ihminen lapsen elämässä jolta lapsi uskaltaa lähteä rajoja hakemaan on äiti.... niin ymmärrän hyvin että miehet näkevät tämän asian hyvin erillailla (paitsi se yksi tuntemani mies joka tasan tarkaan on omissa nahoissaan kokeillut tämän ihanuuden kun lapsi on leimaantunut ensisijaisesti isään).....

Tässä ei siis todellakaan ole kyse siitä etteikö rajoja olisi asetettu tai etteikö naisesta olisi niitä asettamaan vaan siitä että

-Lapsi kokeilee rajoja vain sen ihmien kanssa jonka rakkauteen ja hyväksyntään lapsi luottaa varauksettomasti ja valitettavasti tämä ihminen on harvoin isä

Olen sitä mieltä oikeasti että aikuisen ihmisen pitää osata ajatella omilla aivoillaan.... Siinä että isompi sisarus lähtee hoitoon vauvan tullessa taloon ei läheskään aina ole viitsimisestä kiinni... Meillä pääsääntöisesti isommat ovat olleet kotona vauvan tullessa taloon mutta on tilanteita jossa kaikkien etu perheessä on se että vanhemmat sisatukset lähtevät hoitoon.... Jos äiti ajetaan katkipisteeseen siitä ei toivuta kuukaudessa eikä kahdessakaan....ei ehkä koskaan?... eikä tämä voi olla myöskään yhteiskunnan etu....

Vierailija

mannapuurot:

Lainaus:

---Luulisi veroprosentin edes päivähoitoon riittävän!

Kerettiläinen kysymys:

Lainaus:

kenen

pitäisi tuo puheena oleva 50 e/kk maksaa, jos ei palvelun käyttäjän?

Käytännössä puhut asiaa sikäli, että tuskin tuosta korotuksesta on mitään iloa päivähoidossa. Sinne sitä rahaa ei syydetä vastaavasti enemmän.

Mutta jos puhutaan yleisesti julkisesta rahankäytöstä:

Sinä selvästi haluat, että päivähoitoa priorisoidaan niin, että kunta maksa se melkein kokonaan. Hyvä niin sikäli, että kynnys palvelun käyttöön on matala ja nykyisellään maksu on sidoksissa oletettuun maksukykyynkin (pl. varakkaat, joiden talous kestäisi suurempiakin maksuja).

Mistä sellaisista palveluista olet itse valmis maksamaan, joita muut käyttävät (mutta ei itse käytä) ja joille se on (melkein tai täysin) ilmainen? Paljonko haluat maksaa kuussa sellaisesta?

Tuo korotus olisi minusta OK, jos raha olisi korvamerkittyä.

Kun tuo korotus todennäköisesti tulee voimaan, painostakaa mieluummin oman kuntanne päättäjiä satsaamaan vastaavasti aiempaa enemmän päivähoitopalveluihin! Lisää hoitajia, parempaa kunnossapitoa, monipuolisempaa ruokaa, uusia leluja & kirjoja, materiaaleja askarteluihin, retkiä, <you name it...>.

Nyt tulee eteen loistava tilaisuus käyttä hyväksi sitä, kenet äänestit viime kuntavaaleissa valtuustoon! Tai saman puolueen muuta ehdokasta, jos oma ei pärjännyt (ja nukkuvat älkööt vaivautuko nytkään vann tyytykööt kohtaloonsa...).

Oman kunnan asiat kuitenkin vaikuttavat kunkin elämään enemmän kuin Hyssälän satunnaiset hössäykset. Jos lisää maksetaan, lisää vaaditaan. Tasapaino pitää säilyä... :-)

Vierailija

Mitä tulee arvokeskusteluihin niin saimme juuri perheen veritustiedot. Puolisot olivat maksaneet yhteensä välittömiä veroja n. 40 000E + välilliset verot. Käytämme pääsääntöisesti yksityispuolen terveydenhuoltoa ja lapsilisä on ainoa etuus josta nautimme. Eikö siis olisi kohtuullista että saisimme myös vastinetta noille veromarkoille?

Vierailija

mar1anne:

Lainaus:

> juksu: Kenenkään hermot ei kestä noin 3-4 vuotiaan juonimista

> kun on vuorokausisotalla valvonut vauvan kanssa....

Ja he [entisajan äidit] ovat kestäneet omien 3-4 vuotiaiden juonimisia.

Siis että ne pienet kullanmurutko jotenkin juonia, vai? No ehkä hiukan välillä mutta tsekataan asia uudelleen sitten kun kullanmurut ovat esimurkkuja tai reilusti murrosiässä. Siinä tippuu välkympikin aikuinen pois kyydistä toisinaan... :-(

Ja niitäkin mokomia pitäisi vielä hoitaa kotona. Mihin sellaisen voisi heittää välillä hoitoon, kysyn vaan? Vaikka vähän isommallakin hinnalla...

Nimimerkillä " Jos on maa jäässä, kenen järki on jäässä?"

Vierailija

isot perheet saivat pyytämättäkin kodinhoitoapua (usein maksutta) monessakin kunnassa... naapurissa oli myös pääsääntöisesti lapsiperheitä joissa....yleistä oli myös vastavuoroinen naapuriapu.... niin lapsiperheiden kun varttuneemman väenkin kesken....myös isovanhemmat ja muu suku otti osaa lasten kasvattamiseen.....

tänäpäivänä jokainen vaan tuijottaa omaan napaansa asuu omaa kämpäänsä ja mummot ja vaarit on meneviä sinkkunaisia ja miehiä....

Ihan liian moni lapsiperhe on muuttanut juuriltaan eikä minkään laista tukiverkkoa ole...mikä sitten tarkoittaa just sitä että jaksat itse tai yrität saada pakkoraossa apua jostain.....

On sitä ennen hoidettu isojakin perheitä mutta myös yhteisön tukiverkko on ollut siinä korvaamattomana apuna ani harva perhe on ollut niin yksin kuin perheet tällä hetkellä ovat....

Vierailija

Minulla oli kesätyöpaikka. Muksu oli päivähoidossa ja sairasteli tietysti paljon niinku alussa ruukaavat. Mulle tuli sairaspoissaoloja töistä sairaanlapsen hoidon takia. Sairauspäiviltä en saanu palkkaa mutta päivähoitomaksut meni samoilta päiviltä.

Tuli jo mieleen että hoidatanko ens kesänä isommilla sisaruksilla muksun kun ei palkasta jää muuten paljon mitään käteen.

Vierailija

kyseinen kolumni, samoin kuin koko suomalainen järjestelmä on asenteeltaan kovasti kommunistinen. Miksi on niin väärin yrittää ja onnistua? Miksi hyvätuloisen pitää maksaa euromääräisesti laskettuna 5.5 kertaisesti veroja verrattuna kaveriinsa, vaikka bruttotulot ovat vain kolmekertaiset? Miksi pomoni maksaa veroja bruttotuloni verran, vaikka hänen palkkansa on alle kaksi kertaa omani?

Suomessa toteutuu tasavertaisuus erittäin hyvin; kenellä tahansa on mahdollisuus hyväpalkkaiseen ammattiin, jos vain omat rahkeet riittävät. Miksi siis hyvätuloisia pitää syyllistää onnistumisessaan? En keksi muuta syytä kuin suomalaisten ainainen kuolemansynti, kateus.

Suomessa hyväpalkkainen joutuu maksamaan kovemmat verot kuin pienipalkkaisempi, sekä maksamaan palveluista enemmän. Mitä järkeä? Eikö olisi tuhannesti kannustavampaa, jos veroprosentti olisi vakio, ja palveluilla markkina- tai muuten vakiohinta ?

Vierailija

Ensin Vanhanen toitottaa, että täyttäkää maa lapsilla ja sen jälkeen meinataan lyödä 25% korotus pävähoitomaksuihin.

Samaten kun kannustetaan isiä jäämään isyysvapaille muuttamalla isyysraha 80% palkasta ja palkan suuruudesta riippumatta. No hyvä tuloisethan tästä tietenkin hyötyy, mutta sitten uhataan lyödä 25% päivähoitomaksuihin lisää. Kyllä minä olen sitä mieltä, joka tosissaan haluaa jäädä lapsen kanssa kotiin, niin kyllä siitä mun mielestä on valmis maksamaankin. <= Niin ja itse aion todellakin pitää kaikki isyysvapaani.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat