Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiinnostaa tietää identtisyydestä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Missä vaiheessa tiedetään onko vauvat identtisiä?Yhteinen istukkahan ei ole varma merkki identtisyydestä?Selviääkö asia vasta vauvojen synnyttyä esim. joillakin kokeilla?

Asiasta tietävät, valaiskaapa minua hieman!

Kommentit (10)

Vierailija

Meidän tytöillä näytti olevan yhteinen istukka. Joku lääkäri sano et sairaalassa pitäisi tehdä maitotesti istukalle, jos yhteinen. Eli toisen napanuoran verisuonesta verta sisään, jos on yhteinen istukka niin maidon pitäisi tulla toisen napanuoran verisuonesta ulos. Tosin joku toinen lääkäri taas sano ettei tämä testi ole välttämättä kovin luotettava, tiedä sitten.

No meidän kohdalla tämä testi jäi jostain syystä tekemättä. Nyt on ainoana vaihtoehtona dna-testi. Mikä muistaakseni maksaa 80 euroo/lapsi.

Tytöt ovat mun mielestä ihan erinäkösiä, mutta ei vieraat heitä erota. Toisaalta olisi hauska tietää ovatko identtisiä, mutta enpä taida siitä tiedosta noin paljoo maksaa.

Vierailija

Yleensä ei identtisillä on erilliset istukat, erilliset vesi- ja suonikalvot

Yleensä identtisillä on yhteinen istukka ja ainakin osa kalvoista yhteisiä

Löytyy kuitenkin ei identtisiä, joilla olleet kaikki yhteistä ja identtisiä, joilla kaikki erikseen. Maitokoe on suuntaa antava, ei tae.

Me teetimme verikokeen, maksaa noin 185¿, josta identtisyys selvitettiin. Meilläkin esim kaksi erillistä istukkaa (toinen etu ja toinen takaseinämässä) eri vesikalvot, mutta yhteinen suomikalvo ja identtisiä ovat. Yleensä kyllä vanhemmat pystyvät lapsista jo päättelemäänkin ovatko he vai eivät identtisiä. Me halusimme varman tiedon, koska istukat sun muut puolsivat ei identtisyyttä ja pojissa on erojakin, mutta kuitenkin ovat mielestäni " liian samanlaisia ollakseen vain sisarukset" ja minua tuo epätietoisuus häiritsi. Tosin siihen meni 3 vuotta ennen kuin sain sen aikaiseksi... ;)

Vierailija

ja veriryhmätkin on samat, niin voidaan kai olettaa. mutta ei siis ole varmaa. meillä tytöillä kaikki yhteistä masussa, sama vesiyksiökin. lisäksi on dna ym tutkittu. ovat hieman erinäköisiä kylläkin ja erilaiset luonteet, mutta muuten kyllä ihan samanlaisia, samat vaivat, samanlaiset äänet jne.

Vierailija

mun tyttö ja poika - kaksosilla oli " yhteinen" istukka, mikä on mahdotonta koska eivät todellakaan voi olla identtiset. istukat näytti yhdeltä, koska olivat niin lähekkäin että kasvoivat yhteen.

jos identtisillä kaksosilla on yhteiset kalvopussit, niin se kai on pätevä todiste, mutta kaikilla identtisillähän ei ole.

ainoa varma määritysmenetelmä lienee DNA-testit, mutta koska identtisyyden määritykselle erittäin harvoin on varsinaista lääketieteellistä perustetta, se pitää maksaa itse, ellei sitten epäillä jotain perinnöllistä sairautta tms. jossa identtisyys pitäisi tietää.

Vierailija

Siitä kun ollaan niin montaa eri mieltä. Näitä tapauksia joissa kuvitteellisesti naisen munasolu jakaantuu kahtia ja sen jälkeen eri siittiöt hedelmöittävät ne ei pahemmin ole. Joillain eläinlajeilla tämä on todettu, en tiedä onko ihmisillä yhtään!! tällaista tapausta, sillä munasolu jakaantuu vasta hedelmöittymisen jälkeen. DNA-testia tehdessäni pojille varmistelin asiaa vielä niiltä tutkijoilta, jotka testejä tekevät, koska poikani ovat aivan liian samanlaisia ollakseen vain veljekset, mutta mielestäni aivan liian erilaisia ollakseen identtisiä. No identtisiä kuitenkin ovat ja nämä tutkijat tyrmäsivät jo ennen DNA:n ottoa kaiken puoli-identtisyyden. Heille ei ole koko tutkijauransa aikana tullut yhtään kyseista tapausta, evätkä olleet varmoja oliko niitä ja jos oli niin äärimmäisen superharvinaista.

Vierailija

eli muutama viikko syntymän jälkeen saa patologin vastauksen asiasta. Tämän palstan aikaisempien keskusteluiden perusteella tuo istukan tutkiminen ei ole itsestään selvyys joka synnytyssairaalassa. Taysissa kuitenkin on kaikilla joiden kanssa olen asiasta keskustellut istukka tutkittu automaattisesti.

Vierailija

Meidän tytöillä oli yhteinen istukka ja sikiökalvot mutta eri " vesipussit" . ja patologi oli tutkinut tietääkseni istukan. Sairaalasta todettiin tyttöjen olevan identtiset suurella todennäköisyydellä. Tytöt perheen ja muiden läheisten mielestä eri näköiset mutta muiden mielestä samannäköiset. Joskus ulkovaatteet päällä voi erehtyä itsekkin tytöistä hetkeksi.

Vierailija

Jos ultra tehdään tarpeeksi aikaisessa vaiheessa, niin siitä pitäisi nähdä, onko istukka todellakin yhteinen vai yhteenkasvanut. Meillä ultrassa näkyi vain yksi istukka jo rv 7 ja suonikalvot olivat yhteiset, ja se oli lähes kaikkien lääkärien mielestä jo merkki identtisyydestä. Maitokoe tehtiin automaattisesti, ja sekin oli positiivinen.

Luotamme näihin ja silmiimme, tytöt ovat identtiset. :)

Vierailija

Meillä on tyttö ja poika, joten identtisyyttä ei tarvinnut miettiä, mutta olen lukenut, että verikokeella selvitetään DNA, ja sittenhän sitä tietää, onko identtiset vai ei. Käsittääkseni tämä ei ole mikään rutiinitoimenpide, vaan halutessaan sen voi teettää. Liekö maksullinen, en tiedä. Ainakin myöhemmin teetettynä on. Korjatkaa, jos olen väärässä!

=) Clefairy ja pallerot 1½v

Uusimmat

Suosituimmat