Gallup: Paljonko asuntolainaa uskallatte ottaa??

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (5)

Vierailija

minulla on nyt 110 000 euron laina joka on ihan maksimi mitä uskallan ottaa. laina-aikaa on jäljellä 28 vuotta (tiedän, tiedän, se on paljon!) ja kuukausittainen lyhennys+korot+vastike ovat 700 euroa. lisäksi minulla on opintolainaa jäljellä 4 000 euroa.

minusta pelkällä lainan määrällä ei ole merkitystä vaan takaisinmaksukyvyllä. eli onko omarahoitusta lainkaan (minulla oli n. 20% asuntoni hinnasta), millaisella alalla on itse töissä, millainen elämäntilanne muuten on: onko tulossa lapsia tai muita suuria elämänmuutoksia? lisäksi on hyvä olla vararahasto yllättäviä tilanteita varten.

Vierailija

Itse olen riskinkarttaja ja mulle maksimi on 100000 meidän perheelle, jossa nettotulot kuitenkin ihan hyvät. Kun tämä ensiasunto on saatu maksettua, säästetään muutama vuosi ja muutetaan sitten isompaan, välirahana saa olla tuo 100000, ettei yöunet mene :)

Vierailija

nettotulojen ollessa n. 5300 ¿ ja asumiskulut n. 2000 ¿/kk eli vajaat sen 40 % netosta. Mutta jäähän sitä rahaa vielä elämiseen ja eläkesäästämiseenkin. Kaikki on niin suhteellista. PK-seudulla asustellaan.

Vierailija

tämä on taas näitä juttuja mikä on niin tapauskohtainen... toiselle sadantonnin laina on liian iso, toiselle kolmesataatuhatta voi olla hoidettavissa kunnialla loppuun asti... niin kiinni tuloista ja menoista, ei voi antaa yhtä selkeää summaa.

Vierailija

että asumismenot (vastike/(lämmitys+vesi jätemaksut + kiinteistöverot +korjauskulut)+ sähkö) saisivat olla max. 40% perheen nettotuloista.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat