Kilpirauhastulehdus odotusaikana?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Löytyykö täältä muita odottajia, joilla kilpirauhasen kanssa ongelmia odotusaikana? Itselläni todettiin autoimmuunityreoidiitti eli kilpirauhasen tulehdus. Eilen kävin synnytyslääkärin juttusilla,j oka passitti sisätautilääkärille. Sanoi, että koska vasta-aineet koholla, niistä osa menee myös istukan läpi ja vahingollisempia vauvalle kuin kortikosteroidikuuri joka pitää syödä ellei vasta-aineet ole viime kerran jälkeen laskeneet (eli jos olisin parantunut itsestään...)

Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Miten hoidettiin? Syntyikö vauva terveenä/ oliko ongelmia jatkossa???

kyselee huolissaan eikkuli ja hippu, 12+6 jolla ainakin eilen np-ultrassa vaikutti kaikki olevan toistaiseksi päällisin puolin hyvin...

Kommentit (8)

Vierailija

Heippa,

Löytyykö täältä muita odottajia, joilla kilpirauhasen kanssa ongelmia odotusaikana? Itselläni todettiin autoimmuunityreoidiitti eli kilpirauhasen tulehdus.

Mulla on myös kokemusta kilpirauhasen liikatoiminnasta, vajaatoiminnasta ja akuutista tulehduksesta.

Tuota autoimmuunisairautta, johon liittyy liikatoimintaa, kutsutaan usein tulehdukseksi, mutta sen lisäksi on myös akuutti tulehdus, joka on eri asia. Kumpi sulla on? Oireet eroaa mm. siten, että akuuttiin tulehdukseen liittyy äänen muutoksia, yleensä oireet ovat kuin olisi pitkittynyt flunssa ja kilpirauhanen on arka. Siinä myös laihtuu, mutta ei ole ruokahaluakaan. Moni saa ko. tulehduksen raskauden jälkeen, luulee sitä flunssaksi ja saa myöhemmin kilpparin vajaatoiminnan. Toisessa liikatoiminnassa eli pysyvämmässä taudissa laihtuu myös, mutta siitä huolimatta, että syö älyttömästi koko ajan. Siinä ei kilpirauhanen ole mulla ollut koskaan aristava, kuten akuutissa.

Akuuttia hoidettiin mulla isoilla annoksilla tulehduskipulääkkeitä (Burana), pysyvää versiota tyrazolilla ja myöhemmin tyroksiinilla. Pysyvä tauti uusiutui ja toisella kerralla hoidettiin tyrazolilla, radiojodilla ja silmiä kortisonilla & seurannutta vajaatoimintaa nyt raskauden aikana tyroksiinilla.

Silloin kun pysyvä muoto liikatoiminnasta oli vielä hoidossa, kysyin lääkäriltä raskauden mahdollisuudesta. Hän oli sitä mieltä, että olisi parempi odottaa, että arvot tasaantuvat. Oletin kuitenkin, että se liittyi siihen, että voisi olla vaikea ylipäätään tulla raskaaksi, jos koko hormonitoiminta on sekaisin jo valmiiksi.

Yhdeltä lääkäriltä kuulin, että kortisoni läpäisee istukan ja että se voi vaikuttaa sikiöön, kun on steroidi. Toisaalta sitä kuitenkin käytetään joissain tapauksissa, lienee tapauskohtaista, että kummasta on enemmän haittaa, lääkkeestä vai sairaudesta. Sen olen kuullut myös, että esim. Venäjällä kuulemma voidaan antaa joillekin lapsettomuushoidoissa oleville autoimmuunipotilaille kortisonikuuri alkuraskaudessa, jos epäiläään, että heillä on vaikka niin paha endo, että siinä syntyvät vasta-aineet estäisivät alkion kiinnittymisen.

Eilen kävin synnytyslääkärin juttusilla, joka passitti sisätautilääkärille. Sanoi, että koska vasta-aineet koholla, niistä osa menee myös istukan läpi ja vahingollisempia vauvalle kuin kortikosteroidikuuri joka pitää

syödä ellei vasta-aineet ole viime kerran jälkeen laskeneet (eli jos olisin parantunut itsestään...)

Mullakin on se käsitys, että virheelliset kilpirauhasarvot ovat huono juttu ihan sinällään. Voi olla, että kortisoni on vähemmän paha asia. Vajaatoiminnasta puhutaan aina kuinka se voi aiheuttaa jälkeenjääneisyyttä, keskenmenoja jne. Mutta kuulemma vajaatoiminnan pitää olla selvää, T4V jotain 7, jotta siitä olisi haittaa, ja sitä on myös helpompi hoitaa kuin liikatoimintaa. Akuuttia tulehdusta kuitenkin usein seuraa vajaatoiminta, niin että jos sulla on se ja arvot näyttäisivät hetkeksi normalisoituvan, niin niitä kannattaa kuitenkin seurata vielä jälkeenpäin, ettei mene vajaatoiminnan puolelle.

Liikatoiminnasta kuulin vasta nyt raskauden aikana, että se on pahempaa kuin lievä vajaatoiminta. En tiedä mitä kaikkea se voi aikaansaada, mutta mulle liika iso annos tyroksiinia ainakin aikaansai supistuksia.

kyselee huolissaan eikkuli ja hippu, 12+6 jolla ainakin eilen np-ultrassa vaikutti kaikki olevan toistaiseksi päällisin puolin hyvin...

[/quote]

Olen itse käynyt myös synnärin sisätautilääkärillä ja juostuani kaikenkarvaisissa kilpirauhaslääkäreissä vuosikaudet, voin sanoa, että synnärin sisätautilääkäri on ollut heistä ylivoimaisesti paras. Hänellä kun on tietoutta sekä kilpirauhasesta että raskaudesta, kun muilla lääkäreillä näkökulma on ollut kapeampi. Eli jos se sun lääkäri suosittelee jotain hoitoa, niin uskon, että se on turvallinen ja hyvä suositus. Heillä on varmaan kokemusta vastaavista tapauksista aikaisemminkin.

Onneksi toi sun tilanne huomattiin, että asiaa voidaan seurata huolella koko raskauden ajan. Ja ne synnärin sisätautilääkärit ovat tosiaan parhaita asiantuntijoita tuossa, joten varmaan kaikki menee hyvin heidän hoidossaan. Jaksuja!

t. Palstailija

Vierailija

mutta sen ei pitäisi hoidettuna vaikuttaa mitenkään raskauden kulkuun/kestoon. Sinun tapauksestasi en valitettavasti osaa sanoa, miten se eroaa...

Toivottavasti kaikki menee hyvin ja saat unohtaa huolesi!

Mutu 38+2

Vierailija

...jos on kilpirauhanen kyseessä. Itse menossa ensi viikolla testeihin, koska terkkalääkäri määräsi pitkittyneen kurkkukivun vuoksi. Nieluviljely negatiivinen, tietty voi olla virusperäinen normis kurkkukipu tähän aikaan vuodesta, mutta on kestänyt jo kaksi viikkoa. Siksi testataan kaikki.

Tässä olen netistä katsellut tietoa rauhasesta ja sen pitäisi olla aataminomenan alapuolella, mutta mulla tuntuu selvästi tuolla nielussa ylempänä ja oikealla puolella. Mites teillä kipu/aristus on tuntunut? Itsellä pistävä kipu, ei muita oireita. Lievä väsymys ja hiustenlähtö kuulunee asiaan koska minulla on 2v ja 5kk vanhat pojat... ;)

Kokemuksista kiitollisena,

-Laura-

Vierailija

Mulla on T4V ollut koko ajan normaali, pari kuukautta sitten TSH oli koholla (5.56). Mulle on edelleen epäselvää, siis onko kohonneet arvot on vajaatoimintaa ja liika alhaiset liikatoimintaa...? Joka tapauksessa, yli kuukauden vanhat tulokset oli normaalien rajoissa, mutta samalla otetut vasta-aineet (ne oli jotain tgoab-juttuja, en muista tarkkaan yhdistelmää), niistä toinen oli >1000, kun pitäisi olla alle 35. Kilpirauhasen ultrassa näkyi kauttaaltaan suurentunut, mutta kyhmytön kilpirauhanen ja röntgenlääkäri totesi että viittaa autoimmuunisairauteen. Sen jälkeen sitten otettiin nuo vasta-aineet joiden pitäisi siis juuri paljastaa että onko kyseessä autoimmuunitauti joka minun kohdallani siis nyt vissiin on tosiaan kyseessä. Vasta-aineet ja kaikki hormonit otettiin nyt sitten uusiksi tämän viikon lääkärikäynnin jälkeen ja tuloksia odotellaan. Lisäksi ainut poikkeava veriarvo on ollut lasko, joka oli aluksi 50, laski sitten 17:sta ja on siitä taas lähtenyt nousuun, ensin 22 ja nyt 26.

Itse suhtaudun tuohon kortisonilääkitykseen hyvin suurella varauksella raskausaikana. Synnytyslääkäri, jolla kävin maanantaina, sanoi tosiaan suoraan ettei tämä ole hänen alaansa. Enkä tiedä, onko se sisätautilääkäri sitten " pelkkä" sisätautilääkäri eli hän ei tiedä välttämättä synnytysjutuista yhtään mitään... senkin vuoksi pelottaa, kun ei oikeasti tiedä että osaako nämä ihmiset ollenkaan edes hoitaa oikein sitten!

NO, ei kai tässä auta kun taas vaan odotella... ja odotella... ja odotella, ensin verikoevastauksia ja sitten sitä lääkäriin pääsyä. 3kk olen tosiaan hypännyt kokeista ja tutkimuksista toisiin, mutta mitään varsinaista hoitoa en ole vielä saanut. Voisi siis tosiaankin sanoa että tapausta tutkitaan!

Tähän tautiin olen sairastunut myös esikoisen syntymän jälkeen, jo viime syksynä kilpirauhanen tuntui aristavalta, keväällä jo kovasti ja heinäkuussa sitten pääsin ekoihin verikokeisiin. En siis tarkalleen osaa kaikkien flunssa-aaltojen jälkeen sanoa, olenko jossain vaiheessa sairastanut akuutimman tulehduksen vai jotain muuta.

Tulipas sekavasti sepostettua, mutta ihan kiva kun on edes joku väylä, jonka kautta saa keskusteltua kohtalotovereiden kanssa!

t. eikkuli, esikoinen 1v7kk ja hippu rv 13+1

Vierailija

mä en oo kyllä missään vaiheessa laihtunut vaan päinvastoin viime syksynä, vuosi sitten siis, jolloin oletan taudin " alkaneen" lihoin hyvin lyhyessä ajassa montamonta kiloa. Enkä ole niistä päässyt... meillä on kyllä näitä sairauksia suvussa ja mm. tätini (30-v.), jolla oli kyhmystruuma, ei laihtunut, vaan lihoi ja lihoi kunnes leikattiin ja lääkityksellä saatiin keho aisoihin. Sen jälkeen on kyllä päässyt kiloistaan eroon aika ripeässä tahdissa.

Vierailija

Heippa,

Korkea TSH:n arvo merkitsee kilpirauhasen vajaatoimintaa ja pieni arvo liikatoimintaa. Tämmöinen maallikon selitys: tsh on kilpparin toimintaa stimuloiva hormoni ja jos kilppari ei meinaa muuten toimia kunnolla, sen stimuloivan hormonin määrä kasvaa, kun se yrittää piiskata kilpparia toimimaan. Samalla kilpirauhasen koko kasvaa eli tulee struuma. Toisaalta stuuma tulee yhtä hyvin liikatoiminnastakin, se tuntuu tulevan ylipäänsä aina, jos kilpirauhasen toiminta tai kilpparihormonien määrä on jotenkin vääränlainen.

Se Naistenklinikan sisätautilääkäri sanoi tosiaan, että vajaatoiminta ei ole vaarallista sikiölle, ellei se tsh ole 7 tasolla. Toi sun ei kai sitten ihan ole krittiinen arvo vielä. Se T4V kertoo, paljonko veressä on kilpirahashormonia vapaana ja usein ne kaksi arvoa liikkuu käsi kädessä. Mutta sulla ehkä se kilppari vielä kykenee tuottamaan nriittävästi hormonia, vaikka voi toimia vähän äärimmillään.

Mutta sitten ne vasta-aineet ovat eri asia, niistä mulla ei ole mitään kokemusta raskaudenajalta. Ehkä se kortisoni on kuvassa mukana juuri siksi, että se vaimentaa autoimmuunitulehduksia. Eli jos se on sitten tosi tärkeetä sikiön kannalta, että sellainen tulehdus saadaan sammutettua, en tiedä.

Toi on ilmeisesti hirveän yleistä, että saa autoimmuunisairauden raskauden jälkeen. Yksi mun läheinen sai reuman ja toinen sarkoosin, kolmas Sjögrenin syndrooman, ne on kaikki autoimmuunitauteja. Jotenkin se kova hormonimyrksy ja elimistön rasitus tms. laukaisee ne taudit.

Sillä sun tädillä oli varmaan tulehduksen seurauksena vajaatoiminta. Vajaatoiminnassa lihoo, liikatoiminnassa laihtuu ja molemmissa on siis struuma. Kilppari on kuulemma niinkuin elimistön säädin ja vaikuttaa lähes kaikkiin ruumiintoimintoihin. Lääkäri selitti aikoinaan, että liikatoiminta on kuin panisi lieden täysille ja vajaatoiminta, kuin hönkää ei olisi tarpeeksi. Vajaatoimintaa hoidetaan onneksi tosi helposti syömällä purkista tietty määrä kilpirauhashormonia tyroksiinia.

Tuossa on jotain linkkiosoitteita, joissa on tietoa kilpirauhasesta, mutta niitä on netissä muitakin hirveä määrä:

http://www.kolumbus.fi/kilpirauhasliitto/vajaa.htm

http://www.hyvaterveys.fi/kysymys_vastaus.asp?path=1;614;721;4600;1090;1099

Sitten ihan oma havainto (ei mikään lääketieteellinen fakta! voi olla aivan ufoa, ei siis mitään tarkempaa tietoa tästä. Olisi kiva, kun joku lääkäri tutkisi tätä näkökohtaa tarkemmin.) Eli musta tuntui, että maitohappobakteerien todella ahkera syöminen pahensi mun autoimmuunitautia. Olen kyllä syönyt niitä yhä edelleen aina välillä kuuriluontoisesti raskauden aikana, kun niistä on toisaalta tutkitusti hyötyä sikiölle. Mutta jos olisi sellainen tilanne, että mietittäisiin kortisonilääkityksen tarvetta, niin varmaan miettisin tarkemmin niiden syömistä. Mutta tämä on siis mahdollisesti täyttä puutaheinää, eli älä ota kovin vakavasti!

Löysin aiheeseen liittyen kerran ihan sattumalta netistä tutkimuksen kortisonin ja maitohappobakteerien vaikutusmekanismeista. Tässä se linkkiosoite:

http://www.uta.fi/laitokset/kirjasto/vaitokset/2002/2002049.html

t. Pastailija

Vierailija

autoimmuuni tyreoidiitti todettiin vuosi esikoisen syntymän jälkeen. Vajaatoiminta oireet olivat valtavat, mutta kukaan lääkäri ei tuntunut ottavan tosissaan, kunnes kättärillä tutkittiin puuttuvien kuukautisten takia ja todettiin sairaus. TSH oli tässä vaiheessa yli 500 eikä lääkärit olleet koskaan nähneet yhtä pahaa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Sairaalassa vietin jonkin aikaa ja thyroxin lääkitystä nostettiin pikkuhiljaa ja aloin vähitellen palata takaisin elävien kirjoihin. Loppuiäkseni sain kuitenkin thyroxin lääkityksen isolla annoksella, oma kilpirauhanen ei siis juurikaan toimi. Nyt olen raskaana rv 37+6 ja kilpirauhassairauteni osalta raskaus on mennyt hyvin. Tiheästi käyn verikokeissa x 1 kk, ja lääkitystä on raskauden aikana jouduttu nostamaan. Toivottavasti sinulla sairaus saadaan pian hoidettua ja pääset nauttimaan raskaudestasi. T. Rypäle rv 37+6

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat