Miten Sosionomit olette suuntautuneet, ja miten työllistyneet?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko Sosionomeja paikalla? Mihin suuntauduitte opinnoissanne ja miten olette työllistyneet? Itselläni opinnot vasta alussa, mutta mietityttää tulevaisuus.

Kommentit (3)

Vierailija

Valmistuin sosionomiksi 2001.

Erikoistuin lapsi- ja perhetyöhön, mutta ainakaan minun kohdallani ei ole työnanantajat kyselleen erkoistumista, joten sillä ei näytä olevan väliä.

Pääsin heti valmistumisenä jälkeen tekemään sosiaalityöntekijän sijaisuutta, jonka jälkeen sainkin samasta paikasta sosiaaliohjaajan viran. Käytännössä tein ihan samaa työtä kuin sosiaalityöntekijät, mutta eri nimikkeellä ja tietty hieman pienemmällä palkalla.

Kyllästyin sossun hommaan ja sain 2 vuotisen projektipäällikön paikan työllisyyttä edistävästä projektista.

Kokemuksella voin sanoa, että projektityöt ovat usein parhaiten palkattuja, sillä rahoitus (=palkka) tulee usein joltain muulta instansilta kuin köyhältä kunnalta...

Töitä kyllä riittää sosionomina, sen takaan! Etsimme minulle äitiysloman sijaista projektiin työkkärin listoilta ja oman kuntamme lisäksi kuudesta naapurikunnasta ei löytynyt yhtään työtöntä sosionomia!

Vierailija

Olen valmistunut sosionomi (AMK):ksi v. 1998. Olin ekoja aloittaneita, valmistuttuanikin koko koulutus tuntui useimmille työnantajille ihan oudolta.

Suuntauduin lapsiin ja nuroiin opiskeluissani, erityisesti lastensuojelu kiinnosti minua, mutta ensimmäiset pari vuotta tein töitä työttömyysjaksojen välissä perhepäivähoitajana perheissä ja ryhmiksissä - ei siis todellakaan koulutusta vastaavaa työtä. Sitten pääsin kunnalle sosiaalityöntekijäksi ja olin siellä reilut 2 vuotta, kunnes jäin äitiyslomalle. Äitiysloman jälkeen ns. onni potkaisi ja pääsin valtiolle vakituiseen sosiaalityöntekijän virkaan - ja ehdin siis ennen näitä uusia pätevyysvaatimuksia saada viran, jota en enää 1.8.05 alkaen voisi saada sosionomi tutkinnolla.

Nyt tuntuu, että tutkinnollamme on kysyntää tosi paljon, töitä saa kun vain on aktiivinen. Itselleni ehdittiin tarjota äitiyslomalla montaa paikkaa ja sain ihan valita, minkä työn otin vastaan. Uskon, etä sinullakin on edessäsi " loistava ja työntäyteinen" tulevaisuus!

Vierailija

tai sanoisinko paremminkin muutin ammattinimikkeen myös muodollisesti. Eli valmistuin sosionomiksi ja suuntauduin lastensuojeluun. Tein aikani huonosti palkattua kolmivuorotyötä freelancerina turva-, ensi- ja lastenkodeissa sekä lastentarhanopen sijaisuuksia. Vakivirkaa en edes halunnut, kun keikkailemalla sai enemmän rahaa käteen. Sitten siirryin sossun sijaisuuksia tekemään, joita tosiaankin riittää. Harmitti joka kuukausi lähtevä epäpätevyysalennus, joten marssin pääsykokeisiin ja " lukaisin" valtiotieteen maisteriksi. Ja samalla poistui epäpätevyysalennus. Nyt tosin luen jo kolmatta tutkintoa yliopistossa töiden ohella, mikä on sitten jo toinen juttu :-)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat