Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa millaista kotiruokaa valmistatte? Mielikuvitus alkaa loppua. (erit. Britanniassa asuvat)

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mä " joudun" tekemään kaksi lämmintä ruokaa päivässä kolmelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Kauppojen tarjonta on kuta kuinkin sama täällä kuin Suomessakin, joten peruskotiruokaa teen. Tosin, kätevät valmiiksi marinoidut kana- ja lihasuikaleet puuttuu (tiedän, että joku kulinaristi saa nyt sätkyn :-D), enkä ole löytänyt valmiiksi suikaloituja peruna-sipulisekoituksiakaan, jotka olivat Suomessa pika-arkiruokieni perusta.

MUTTA nyt olen huomannut tekeväni koko ajan samoja ruokia! Makaroonilaatikkoa, erilaisia pastamössöjä, jauheliha- ja lohikeittoa jne. Näitä vuorotellen. Alkaa jo kyllästyttää itseäkin.

Antakaas hyviä vinkkejä, millaisia ruokaa te teette kotona? Mielellään sellaisia joiden valmistamiseen ei mene yli tunti (tai ainakaan itse ei tarvitse olla hellan äärellä kovin pitkään, jos uunissa onkin pidempään.)

Ja erityisesti Britanniassa asuvat, onko kaupassa jotain sellaista raaka-ainetta, jota en ole vielä hoksannut hyödyntää? Mitä nämä täkäläiset lapsiperheet oikein syö, jos eivät ole ranskalaisten ja nuggettien popsijoita? Entäpä nämä täkäläiset makkarat (nehän on kai kaikki raakamakkaroita) voisko niistä tehdä makkarakeittoa tai makkarakastiketta siskonmakkaratyyliin vai pitäiskö ne ensin kypsentää ja käyttää sitten niinku " HK blöötä" tai nakkeja? Ja vielä, kalatiskillä olen katsellut haddock kalapaketteja (onko se kolja?) Mitähän siitä voisi valmistaa, muuta kuin kalakeittoa? Lohi alkaa kyllästyttää perhettä ja olen päättänyt, että meillä syödään kalaa ainakin kerran viikossa.

Kiitos jo etukäteen, olen epätoivoinen...

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Meilla peruspikaruokaa on kanaviipaleet (ostan usein niita maustamattomia rintaleikkeita pakkaseen, sielta sitten tarpeen mukaan sulamaan aamulla jaakaappiin). Paistan viipaleet ja heitan sekaan soijakastiketta lorauksen (saa vahan suolaa ja makua kanaan), sitten sipulia/paprikaa viipaleina ja paalle ruokakastike (ne Sherwood (tms), kulmikkaat lasipurkit on meista parhaita).

Makkarat on ok, meilla usein tehdaan samalla lohkoperunaoita (isoja pottuja viipaleiksi, sekoitetaan kulhossa oljyn (vajaa dl) ja mausteiden kanssa ja pellille.

Ne valmislaatikot (Lasagne, muista pastapohjaisia, jotain perunamuussi-jauhelijajuttuja...) ovat ok vaihteluna. Hyvin suomalaisen kotiruoan oloisia.

Pikapizzoja saa tortillakuorista, salsakastikkeesta ja paallysteista. Paistuvat muutamassa minuutissa.

Grillaamisessa meilla on ollut lohikausi. Lohifileisiin vahan merisuolaa. Taratarkastike on ihanaa!

Vierailija

Olen kieltamatta kokolailla samaa mielta kanssasi Stonybridge. Teen yleensa kaiken ruuan itse perusraaka-aineista. Muistan kuitenkin ajan 13 vuotta sitten kun muuutin tanne, niin kaikki tuntui oudolta (nykyisin koen saman lomaillessani Suomessa :-)) Vanhoja tuttuja raaka-aineita ei joko ollut tai sitten en osannut etsia niita oikeista paikoista - perunajauhoja luontaistuotekaupasta, hiivaa leipomosta jne. Kesti varmasti vuoden ennen kuin aloin tuossa suhteessa " kotiutua" . Sita paitsi, vaikka tykkaankin laitta ruokaa niin ideat ovat joskus kylla taysin hukassa. Silloin on kiva vaihtaa mielipiteita toisten kanssa.

Mita tulee noihin perheiden ruokailutottumuksiin taalla, niin meidan tuttavapiirissamme on yksi perhe, jossa aiti tuntuu pyorittavan ravintolaa. Jokainen saa omaa mieliruokaansa ja aiti " laittaa" 3-4 eri ruokaa joka paiva! Yleiseti ottaen ranskalaiset + kananuggetit ongelma on minusta kuitenkin liioiteltu.

Vierailija

Siskonmakkaroita saa tosiaan näitä tuoremakkaroita puristelemalla ihan samaan tyyliin kuin Suomessa. Jamie Oliver teki juuri ' pasta carbonaraa' tuoremakkaroista puristamistaan minilihapullista ja pekonista (Richard and Judyssa...).

Marinoidut lihat ois kyllä poikaa...siihen sitten vaan kasvisrasvakermaa päälle ja perunoita. Mutta marinoi omat! öljyä, ketsuppia, hunajaa, mausteita!

Itse laitan usein riisiä, kanaa intialaisissa kastikkeissa (korma on mietoa) tai wrappejä jauhelihan ja chilikastikkeen kera. Brittiläinen shepherd' s pie on myös suomalaiseen makuun sopivaa: jauheliha(papu/vihannes)kastike ja päälle perunamuussi. Entäs perunalaatikot viipaloiduista perunoista? Sekaan kinkkua ja kermamaitoa (=kinkkukiusaus) tai sitten jauhelihaa ja kasvislientä (=jauhelihaperunalaatikko). Pinaatiiletut on helppoja tehdä jos ostaa valmiiksi suikaloitua pinaattia pakastealtaasta.

Itse katselen joskus pirkka.fi -sivuja reseptien takia.

Vierailija

Eli jos ei satu kaapissa olemaan lihaa, papusailykkeista saa myos hyvaa. Esim. heinzin vegetarian beans, laita mukaan freesattua sipulia ja paprikaa, vahan suolaa pippuria, tarjoa ruskean riisin kanssa - herkkua - ja supernopeata!

Meilla harrastetaan myos burritoja ja fajitaksia papumossojen kanssa, nekin ovat nopeita ja helppoja ja kaikkien suosikkeja.

Vierailija

Minulla ei ole varsinaisesti mitaan reseptia ja maarista en osaa sanoa ollenkaan, mutta periaate on seuraava.

Yhta paljon rasvaa (voita tai margariinia) ja jauhoja kattilaan ja maitoa joukkoon. Kuumennetaan hiljaa samalla koko ajan sekoittaen. Kun seos on saennut voi maitoa lisata joukkon kunnes tulee sopivan paksuista. Pinaattia joukkoon kunnes on sopivan vihreaa. Mausteeksi suolaa, valkopippuria ja ripaus muskottipahkinaa.

Eipa taida tuo ohje paljon auttaa :-)! Pakastepinaatti on yleensa pusseissa noin tulitikkuaskin kokoisina kontteina ja niista on helppo lisata sopiva maara. Kerran tuli vahingossa ostettua silppuamantonta pinaattia, mutta hyvaa siitakin tuli. Taytyi vain sekoittaa valmis keitto sauvasekoittimella. Meilla " keitto" nimitys on aika valja, koska teen pinaattikeitosta aika paksua. Lasten on helpompi syoda kun se ei valu joka paikkaan.

Yksi vinkki viela... Jos sinulla on koulun vanha kotitalouskirja tallella niin siella on monia hyvia resepteja (varsinaista nostalgiaruokaa :-)) Vaikka ruuat osaisikin jo laittaa ilman ohjeita, niin joskus saa palautettua mieleen ruokia, joiden olemassaolon oli lahes unohtanut.

Vierailija

-linsseja ei tarvitse liottaa, kypsyvat noin 30 min

- paista oliiviolyssa sipulia ja valkosipulia, lisaa perunaa, porkkanaa yms, sitten huuhdellut ruskeat linssit ja vesi, keita 30-60 min, maku paranee haudutettaessa, mausteeksi kay esim rosmariini

- laita vahemman vetta ja tarjoa patana riisin

kanssa

- tai tee keitto punisista linnseista , kypsyvat viela nopeammin, laita tomaattimurskaa, tomaattimehua ja reilusti kurkumajauhetta,

Vierailija

Meillakin syodaan paaasiassa kanaa. Kalaa pitaisi syoda kylla enemman, mutta tytomme ei pysty sita syomaan ja jotenkin sita ei vain sitten tule laitettua :-(. Tassa viela yksi nopsa kanaruoka, joka on ainakin meidan muksujen mieleen. Kasvisten pilkkomiseen menee jonkin verran aikaa, mutta voit halutessasi ostaa valmiiksi pilkottuja.

Kanakeittto

3-4 kanan rintafiletta

pala inkivaaria raastettuna

1 punainen chilli pieneksi pilkottuna

2 valkosipulin kyntta murskattuna

Kasviksia ohuiksi suikaloituna (itse olen kayttanyt porkkanaa, paprikaa, kevatsipulia ja sienia)

1/2 tolkki kookosmaitoa (toisen puolikkaan voi pakastaa)

kanalienta (liemikuutiosta)

makeaa chilli kastiketta

Ruskista kanapalat pannulla tilkassa oljya. Siirra lautaselle odottamaan. Kuumenna hieman lisaa oljya ja lisaa inkivaari, chilli ja valkosipuli. " Paista" pari minuuttia ja lisaa kasvikset. Lisaa kanapalat, kookosmaito ja kanaliemi. Anna kypsya n.15 minuuttia. Halutessasi voit lisata lopuksi chillikastiketta.

Vierailija

mutta tuskailen saman asian kanssa! Valilla teen esim Thai Curry kastiketta riisin kera kun loydan valmisjauhepusseja tuohon kastikkeeseen eli ei tarvi ostaa kuin kanaa.

Teen usein myos nakkikeittoa Frankfurttereista kun en tykkaa paikallisesta makkarasta.

Marinoituja lihoja ja kanoja myos kaipaan ja Italianpata tyylisia " lisaa vain jauheliha" valmisjauheita.

Aika on rajallinen ja haluan nopeata, helppoa mutta terveellista ruokaa.

Toivottavasti joku osaa meita auttaa

K

Vierailija

Kalafileitä uunissa (Tilapia), muutkin käy. Fileet pellille leivinpaperin päälle, ripottele päälle maun mukaan kalamaustetta, suolaa, pippuria. Noin 20-25 min 350 F. Sitten vuoka ulos ja nauttimaan, tai juhlavampi annos: valmiiden kalojen päälle levitetään seos jossa yksi rasia (kai noin pari dl) parmesan juustoa, pari desiä kermaviiliä ja saman verran majoneesia. Uuni tosi kuumalle (broil jos on) ja kalat uniin, vain pariksi minuutiksi. Kastike voi pikkasen ruskistua, älä polta! Lisukkeeksi salaattia tai Rosamunda perunoita. Nam!

Kanaa riisin kera: Tee marinadi, reilu ruokalusikallinen oliiviöljyä, siihen mausteita maun mukaan, esim. 1tl suolaa, 1/2-1 tl currya, valkopippuria ripaus, persiljaa, paprikaa. Hiero kanafileisiin (esim 3 filettä). Laita jääkaappiin maustumaan (itse en ole ollut nuuka ajan suhteen). Sitten vuokaan 1 pilkottu porkkana, pala selleriä/varsiselleriä (voi jättää pois), sipuli, 1,5-2dl riisiä (tykätään tummasta), 5dl vettä ja 1 kasvisliemikuutio/ 1tl suolaa. Kanafileet päälle ja uuniin 380F noin tunti. Meidän pikkupimu tykkää tästä tosi paljon. Isäntä ei välitä selleristä, joten sen jouduin jättämään pois.

Vierailija

Suomessa kaydessa tuntuu, etta eihan sielta muuta saakaan kuin puolivalmisteita - marinoimatonta lihaa melkeinpa vaikea loytaa. Itse ostan esim. casserole beef- tai stewing beef -lihaa lihakeittoihin taikka stew-ruokiin (niihin sitten tietenkin perunaa, juureksia, yrtteja jne.) ja valilla kaytan jauhelihaakin esim. pastakastikkeisiin. Muukaan marinoimaton liha ei ole mikaan ongelma - en oikein tajua miten se marinointi tekee lihasta sen nopeampaa taikka helpompaa kayttaa, kun kyllahan lihasta saa mainiota ja maukasta ruokaa ihan maustamallakin, ilman marinointia. Rakastan esim. lampaan lihaa uunissa kypsennettyna niin, etta ainoina mausteina ovat suola ja tuore timjami.

Jos olisi aikaa ja energiaa ostelisin kaikkein mieluiten ruoka-aineet pienista puodeista: lihat teurastajalta, kasvikset kasvispuodista, leivat leipomosta jne. Teenkin niin aina kun on aikaa. Muutenhan kylla supermarketista saa kaiken tarvitsemansa. Meidan kotiruoka on minusta varsin tavallista: salaatteja, kasvisruokia, keittoja, lihaa, kalaa, miten milloinkin kokattuna. Minusta ihan perinteinen brittiruoka on ihanaa sekin (stuffing, yorkshire pudding, shepherd' s pie, gravy jne.). Ei kukaan brittituttavani oikeasti syo pelkkaa valmisruokaa ja/tai chipseja. Tai no, jokunen yliopistokaveri taisi elaa Pot Noodle:eitten voimalla.

Vierailija

Se on kieltämättä Suomessa ongelma, johon olen itsekin törmännyt. Yleensä juuri silloin, kun olen etsinyt raaka-aineita vähän enemmän aikaa ja vaivaa vaativiin sapuskoihin, joita on kiva kokeilla viikonloppuisin. Ja siis ilman muuta olen yleisesti perusraaka-aineiden kannattaja. Mitä vähemmän teollista, sitä parempi. Ja tosiaan täällä tarjonta on hyvä.

Mutta viikolla vaan haluan monesti selvitä ruoan laitosta HUIPPUnopeasti ja puolivalmisteilla se sujuu näppärästi. Ja ainakin vähän terveellisemmin kuin valmiseineksistä, joita täällä kyllä tuntuu myös piisaavan.

Siksi on ollut kiva kuulla, mitä " pikaruokia" täkäläisistä aineksista voi tehdä, ja kiitos monista hyvistä vinkeistä.

Tuosta lihan marinoimisesta - meillä syödään lähinnä kanaa ja kalaa, aika vähän siis punaista lihaa - tätä marinoimatonta kanaa en oikein tahdo saada maukkaaksi en sitten millään ellen sitä marinoi itse kunnolla, ja se kyllä vie taas sitten sitä aikaa.

Lammasta grillasimme kesällä (valmiiksi marinoitua muuten :-)) ja oli aivan sairaan hyvää, mutta jotenkin koen lampaan juhlaruoaksi tai ainakin harvinaisemmaksi herkuksi kuin arkiruoaksi. On se sen verran rasvaista. Vaikka tuota lampaalihaa täällä maaseudulla kyllä piisaisi :-)

Vierailija

Tama pinaattikeitto on tosi hyvaa ja ihan aly helppo valmistaa.

50 g butter

150 g frozen chopped spinach, thawed

1 onion, finely chopped

150 g cauliflower florets, chopped

25 g flour

600 ml chicken stock

410g can evaporated milk

pinch of nutmeg, black pepper

Sulata voi isossa kattilassa, lisaa sulanut pinaatti, sipuli ja kukkakaali (ma kaytan joskus tuoretta, joskus pakaste). Sekoita joukkoon jauhot ja ota kattila tulelta. Lisaa vahitellen kanakuutioliemi (en jaksa yleensa tehda mitaan valmista lienta, vaan laitan veden ja peraan heitan sen kuution). Kiehauta ja sekoita koko ajan, kunnes seos paksuuntuu. Sekoita joukkoon maito ja mausteet. Laita kansi ja anna hiljalleen kiehua noin 20-25 min. Sekoita sauvasekoittimella hienoksi ja lisaa halutessasi suolaa.

Vierailija

ja tosi helppo laittaa paljon kasviksia joukkoon. ostat kaupasta valmiin shortcrust pastryn. siihen erilaisia paalysia. meilla suosikkeja tonnikala oliivi, purjo tai kinkku, parsakaali ym ym. muna - creme fraiche sokotys paalle ja hyva tulee.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat