Kuinka tehokkaita muut kuin epiduraali- tai spinaalipuudutus ovat olleet? Kokemuksia?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Itselläni takana kaksi synnytystä. Molemmissa sain epiduraalin ja ensimmäisessä synnytyksessä lisäksi myös ilokaasua.

Epiduraali poisti kivut tehokkaasti tuossa ekassa synnytyksessä mutta ei toiminut sitten toisessa synnytyksessä juuri lainkaan.

Kolmatta odotan (rv 35+1) ja mietin olisiko esim se kohdunkaulaan(?) pistettävä puudutus kuinka tehokas?

Kommentit (13)

Vierailija

kohdunkaulanpuudutus oli mulle taivas. toki muista kivunlievityksistä en tiedä, kun on takana vain tuo yksi synnytys. sain loppuvaiheessa lisäksi ilokaasua(kun kone vapautui n.10min ennen vauvan syntymää) ja tuon pudendaalipuudutuksen, josta minullekin jäi tunne, ettei se auttanut. jos vielä joskus saan lapsia, haluaisin alkuvaiheessa ammeeseen (nyt en päässyt, kun viikkoja liian vähän) ja sitten tuon kohdunkaulanpuudutuksen.

lääkäri oli kyllä aluksi sitä mieltä, että muita vaihtoehtoja ensisynnyttäjälle ei ole, kuin epiduraali. kun kieltäydyin siitä, lupasi tulla vartin päästä uudelleen, josko mieli olisi muuttunut... onneksi kätilöillä oli vuoron vaihto ja sain paikalle iki-ihanan kätilön, joka käski lääkärin antamaan minulle tuon kohdunkaulanpuudutuksen

Vierailija

kolmessa synnytyksessä minulla on ollut pcb-puudutus. Yhdessä se onnistui hyvin ja kahdessa muussa piikit eivät sattuneet aivan oikeaan paikkaan ja vaikutus tuli vain toiselle puolelle kohdunkaulaa. Nämä synnytykset olivat sen verran nopeita, ettei niihin järeämpia puudutuksia mietitty. viimeksi puudute ennätti olla vain 10 minuuttia, joten sitä ei ennätetty laittamaan uuteen paikkaan (taisi lääkärillä olla hankala löytää oikeaa pistospaikkaa, kun kiemurtelin tuskissani pöydällä...)

Spinaalista voi joillekin tulla aikamoiset päänsäryt (ja pahoinvointikin moneksi päivää), mutta vie kuulema tehokkaasti kivut.

Vierailija

Harvinaista kyllä, että sain spinaalipuudutuksen vaikka olin ensi synnyttäjä, mutta koska olin jo niin paljon auki, etti epiduraalia kannattanut laittaa. Olin aluksi sitä mieltä etten tarvi mitään puudutuksia, mutta se supistukipu oli niin sanoinkuvaamaton, että äkkiä mieli taipuu ihan mihin vaan. Puudutus auttoi heti, pientä paineen tunnetta tunsin vain supistusten ajan. Ottaisin toisenkin kerran saman puudutuksen, vaikka sainkin muutamaksi päiväksi kaamean päänsäryn. Mutta parempi pieni pääänsärky kuin kauheat supistuskivut.

Vierailija

ja nyt kolmannellakin kerralla haluan sen, jos vain mahdollista. Ovat auttaneet tosi hyvin ja olo on ollut kuin taivaassa. Ponnistusvaihekin on mennyt kivuttomasti.

Vierailija

sain myös spinaalin ensisynnyttäjänä koska kohdunsuu oli jo 8cm auki lääkärin saapuessa. (alunperin piti laittaa epiduraali). puudute oli mahtava, auttoi heti välittömästi. hidasti tosin ilmeisesti loppua aukeamista vaikka oli tippakin---). huono puoli oli se,että teho ehti loppua ennen ponnistusvaihetta, joka olikin sitten jokseenkin kivulias.

Vierailija

Minulla supistukset eivöt olleet ylivoimaisen kivuliaat, eli en ottanut puudutusta supistusten ajaksi lainkaan. Vasta synnytyksen alkaessa, tunsin tarvitsevani jotain ja sain pudendaalihermon puudutuksen (välilihan puudutuksen olin jo etukäöteen sanonut halkuavani, koska pelkäsin tuntevani repeämisen alapäässäni). yhdistelmä toimi hyvin, ponnistuvaihe oli täysin kivuton.

Vierailija

Esikoisesta sain epiduraalin joka vei kaikki kivut, kuopuksesta sain kohdunkaulan puudutteen ja aivan hyvin olisivat voineet jättää sen laittamatta....ei sitten minkäänlaista vaikutusta, että ilokaasulla mentiin!

Vierailija

Esikoisen synnytyksessä halusin/sain aqua-rakkulat selkään, auttoi hyvin...samalla olin ammeessa. Loppuvaiheessa synnytystä sain kohdunkaulanpuudutuksen,joka oli erittäin tehokas! Seuraavallakin kerralla haluan sen! Spinaalista ja epiduraalista ei oo kokemusta.

Vierailija

kohdunkaulanpuudutuksen, joka oli todella tehokas, vaikutti pitkään ja poisti supistuskivut olemattomiin. Kohdunkaulanpuudute oli nappivalinta ainakin mulla!! Kivut lähtivät melkein samalla sekunnilla kun puudute laitettiin. Ponnistusvaiheen lähestyessä ja sen aikana kivut palasivat peräaukon alueelle. Tähän sain pudendaalipuudutuksen, josta ei kyllä ollut paljonkaan iloa.

Vierailija

Ensimmäinen kohdunkaulanpuudutus oli tosi hyvä, toisella kerralla ei mitään apua. Spinaali oli loistava, jos neljäs kerta vielä tulee, en muuta edes harkitse.

Vierailija

tuntui supistuskipua, mutta sitten vaihdettiin asentoa vähän toiselle kyljelle (lääke valuu painovoiman lakien mukaisesti) ja myöskin annettiin bolusta ja suurennettiin annosta. Enpä lääkärin logiikalla ymmärrä miksei epiduraali olisi tehokas, jos ei ole, annos on kai liian pieni tai katetri on hieman väärässä paikassa?? En tosin ole anestesiologi. Parakervikaalipuudutus (kohdunkaulan puudutus) auttaa lähinnä sen alueen venytyskipuun, ei kai niinkään supistuskipuun, mutta apu on varmasti hyvin tapauskohtausta, kivun kokeminenhan vaihtelee niin paljon eri ihmisten kesken.

Vierailija

No, vastaan kuitenkin.

Mä sain ekassa synnytyksessä epiduraalin + pari lisäannosta. Toimi hyvin ja poisti kaiken kivun hitaasti etenevässä synnytyksessä. Samoin katosi myös ponnistustarve ja supistukset laantuivat ponnistusvaiheessa oksitosiinista huolimatta -> imukuppia käytettiin, mutta ponnistus/imukuppi oli kivutonta epiduraalin ansiosta.

Toinen synytys eteni nopeasti. Sain ensin kohdunkaulanpuudutteen, kun tiedettiin, että anestesialääkäriä joudutaan odottamaan. Laittaminen sattui aika lailla. Kivut poistuivat selkäpuolelta, mutta eivät helpottaneet mahassa ollenkaan. Spinaalipuudutuksen sain, kun lääkäri ehti paikalle. Se auttoi heti poistamalla kaiken kivun ja tehosi vielä ponnistusvaiheessakin, joka oli siis myös oikeastaan kivuton.

Ilokaasu ei kummallakaan kertaa vaikuttanut kipuihin mitenkään, auttoi ainoastaan rentoutumaan supistusten välillä. Kuuma kaurapussi on ollut tosi tehokas alkuvaiheessa!

Mutta jokaisen kroppa reagoi omalla tavallaan eri kivunlievityksiin. Eipä kai sitä tiedä kuin kokeilemalla, että mikä varmasti auttaa?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat