Rokottamattomuudesta

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Musta on kovaa vauhtia tulossa oikea Luomumamma! :) Alotin kantoliinalla, jatkoin kestovaipoilla, kestositeillä ja tällä hetkellä lääkitään pikkusta korvapotilasta homeopaattisilla lääkkeillä (eka kerta mulle).

Tossa lueskelin luontaistuotekaupan lehteä ja siinä oli artikkeli rokotuksista. Mua alkoi kauheesti kiinnostaa tuo asia...kertokaa lisää te, jotka ETTE rokota lapsianne. (rokottavien kommentit jo tiedänkin) Tässä muutama kyssäri teille ja muutakin saa toki kertoa:

Miksi et rokotuta lapsiasi?

Aiotko rokotuttaa isompana lapsesi, vai et lainkaan?

Mitä immuniteetin hyvänä pitäviä luontaistuotteita annat lapsillesi?

Oletko koskaan pelännyt, että mitä jos sittenkin lapsesi sairastuu johonkin noista taudeista, joita vastaan saisi rokotuksen?

Olen jonkun verran kuullut sellasia tapauksia, että hinkuyskä tarttuu hinkuyskää vastaan rokotetuille lapsille jonain erilaisena hinkuyskänä, siis tämä tauti on kehittänyt uuden taudin, jotta tarttuisi..miten sen nyt selittäisi..öh..

Ja olen myös kuullut, että rokotteissa on kaikenlaista myrkkyä, esim elohopeaa..? Onko tuo totta? Vielä tässä uudessakin rokotusohjelmassa? Tässä nyt ihmettelen, että mitenkä ihmisen elimistö voi ottaa vastaan elohopeaa (kun siihen ei saisi edes koskea, jos lämpömittari hajoaa lattialle..!!)...?

Esikoiselle tuli jokaisesta rokotteesta korkea kuume ja jalka kipeäksi (punalilaksi muuttui), mutta uuden rokotusohjelman tultua kuopukselle ei ole tullut mitään oireita rokotuksien jälkeen.

Milloin seuraava rokote annettaisiin kuopukselleni, kun hän sai tässä kuussa yhdistelmärokotteen (DTaP-IPV-Hib) ja rokotuksen edessä on kakkonen..ota noista nyt sit selvää...huoh...

Isoveli on saanut kai jo kaikki lapsuuden rokotteet, seuraava luultavasti tulisi vasta kouluunmenotarkastuksessa?? Vai??

Ihmetellen: poikaduon äippä

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

http://www.ktl.fi/portal/suomi/osiot/terveyden_ammattilaisille/rokottami...

Rokotteiden koostumus säilöntä- ja muine aineineen löytyy täältä:

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kas...

Kyseisiltä sivuilta löytyy lisäksi tietoa rokotusten haitoista

(ja hyödyistä) ym.

Rokotukset ovat Suomessa täysin vapaaehtoisia ja _maksuttomia_,

joten minusta on aivan liioittelua puhua puolueellisuudesta tai

oman edun tavoittelusta rokotusten suhteen!

Jokainen vanhempi tekee itsenäisesti päätöksen siitä, rokottaako

lapsensa vai ei. Ja tämän päätöksen seuraukset ovat todellakin

jokaisen vanhemman omalla vastuulla.

Itse olen rokotuttanut lapseni, enkä ole sitä päätöstä katunut

koskaan. Lapsemme ovat perusterveitä, eikä heillä ole

ilmennyt edes allergioita.

Minä en myöskään tunne ketään lasta/aikuista, joka olisi sairastunut

rokotuksesta, jos ei oteta huomioon kuumeilua MPR:n yhteydessä.

Tosin MPR:n kuumeiluakaan ei ole tullut _kaikille_ lapsille. Meidän

lapsemme ovat kuitenkin saaneet MPR:stä pari päivää kestävän

kuumeen, joka nousee viikon päästä rokotuksesta. Tämä on

toki minusta ikävä piirre MPR:ssä.

Muuten tiedän mm. yhden lapsuudessaan polion sairastaneen

pyörätuolissa istuvan miehen (=ystäväni isän). Häntä ei oltu

lapsuudessaan rokotettu, kuten ei muitakaan silloin rokotettu

poliota vastaan.

Rokotuksia voi ja kannattaa viivästää, jos lapsella on

erityissairauksia esim. allergioita. Flunssaista lasta ei

myöskään pidä minusta rokottaa, vaan on parasta odottaa,

että lapsi on aivan terve. Immuunijärjestelmän lisärasitukset

tulee minimoida!

Joitain rokotuksia voi myös kokonaan jättää ottamatta, mutta

tällöin tulee tiedostaa mahdolliset haitat ja jopa vaarat esim.

matkustellessa. Maailma yhdentyy, ja ihmiset ja sairaudet

liikkuvat maasta toiseen entistä enemmän.

Suomen kannalta ikävin tilanne on naapurissa: Venäjällä, jossa

kaikki Suomen rokotusohjelmaan kuuluvat sairaudet tappavat lapsia,

vanhuksia ja muuten heikkokuntoisia. Tätä tosiasiaa ei kannata

vähätellä.

Lisäksi luontaisesta " lääkitsemisestä" :

Itse suosittelen antamaan lapsille maitohappobakteereita, sillä

ne vahvistavat lapsen kehittyvää immuunijärjestelmää ja luovat

hyvän bakteeritasapainon kasvavan lapsen elimistöön.

Itse olen antanut maitohappobakteereita aivan vastasyntyneestä

2 ikävuoteen asti päivittäin, ja tämän jälkeenkin ripulien

ja muiden sairauksien yhteydessä.

Maitohappobakteerit vähentävät myös korvatulehduksia.

Korvatulehduksia ym. vähentävät lisäksi xylitol-tuotteet,

etenkin xylitol-purkka. Itse olen aloittanut säännöllisen

xylitol-tuotteiden annon yli 1 vuotiaalle lapselle.

Käytän myös itse maitohappobakteerivalmisteita (Gefilus-

piimää) ja xylitol-purkkaa. Ja olen pysynyt perusterveenä.

Mieheni, joka ei usko tällaiseen ns. hömppään, söi

viime talvena 2 antibioottikuuria. Minä en yhtään. :)

Vierailija

Mariia82:

Lainaus:

rokotteiden lyhenteille suomennokset? Mähän en edes tiedä, mitä vastaan mun lapset on rokotettu!!! :(

löytyy esim. neuvolakortin ekoilta sivuilta. Ja terkkarilta voi kysyä. Niin ja ainakin itselläni on ollut tapana selittää mikä rokote on kyseessä ja miksi pistetään sekä antaa rokotuksista kertova lehtinen ENNEN kuin olen rokottanut lapsen. Siis silloin kun olin töissä, nyt olen kotona vauvan kanssa.

Kaisu

Vierailija

mutta kuopus on nyt mukana tässä uudessa rokotus-ohjelmassa, kaikki muut rokotteet otan paitsi MPR:n koska sen tarpeellisuudesta en menisi takuuseen=)

Osaako muuten joku kertoa miten etenee tämä uusi rokotus-ohjelma, milloin mulle tullaan tuota MPR:ää tyrkyttämään...

Touko ja Pojat 2,5 v ja 6kk

Vierailija

...mutta olisin kiinnostunu kuulemaan, mitkä tarkalleen ottaen on rokotuksien tuomat haitat, sairaudet, myrkyt yms. ? En oo perehtyny aiheeseen ja kiinnostais tietää enemmän ku vaan että rokotuksissa on kaikkea kamalaa. :)

Vierailija

Hyvä ikä rokottaa, on varmaan määriteltävä lapsi- ja tilannekohtaisesti. Tärkeää olisi se, ettei lapsi sairastele paljon eikä missään tapauksessa ole päällä mitään infektiokierrettä tai takana montaa antibioottia. Minä kyllä pitäisin sopivana ikänä, varsinkin jos lapsi on kotona ei päiväkodissa vasta kahta vuotta.

Joitain rokotteita saa " myrkyttöminä" tilattua erikseen ulkomailta. Niihin tarvitsee lääkelaitoksen erityisluvan, mutta heille se on kuulemma ihan rutiinia. Tosin yhden rokotteen kuljetus voi maksaa maltaita eli hyvä olisi kerätä isompaa porukkaa kasaan ja tehdä kimppatilaus.

Minun käsitykseni mukaan (korjatkaa, jos olen väärässä) sellaista yhdistelmärokotetta, mitä ei saisi erikseen otettua myös neuvolassa ei olekkaan eli kaikista pitäisi se vaihtoehto olla olemassa!

Vierailija

..juuri niin ! :) erittäin mukavalta kuulostaa että joku ajattelee noin.. meillä ensimmäinen saanut 2 rokotetta, toinen ei vielä (8kk)..vielä on harkinnassa mitä teen... jätänkö vai laitanko myöhemmin, haluaisin tehä just noin kun sä mutta ympäristön paine tuntuu välillä liian suurelta.. mutta mpr:sta oon ihan varma etten laita. Oli oikeesti ihana lukea kirjotuksesi ! :) :) aivan omia ajatuksiani..

Vierailija

Poikamme nyt 16kk vanha ja emme ole ottaneet yhtään rokotetta vastaan, jossain vaiheessa mietimme tetanus rokotteen otosta muta nyt kun olemme lukeneet asiasta enemmän niin epäilemme...

Rokotteiden haitoista löytyy paljon eri kirjallisuutta mutta näin helpommin netistä saa tietoa

www.whale.to/vaccines.html

Sivut ovat englanniksi, mutta erittäin paljon hyödyllistä tietoa löytyy!

Olen lukenut ranskalaisen kirjailijan kirjan rokotteista, kannattaako rokottaminen vai ei(kolmen lääkealan näkökulmasta)? Voi olla että saa Suomennettuna???

Kirjailija: Dra.Francoise Berthoud. Lastenlääkäri. Homeopaatti.

Vierailija

Miksi et rokotuta lapsiasi?

-Päätin ottaa selvää rokotteiden haitoista, siis jotain muuta kautta kuin rokotusvalmistajien julkaisemia tutkimuksia lukemalla... ja niinkus arvaat, löyty aika hirvittävää infoo.

Tulin siihen tulokseen, että mahd. taudit joita vastaan rokotetaan on paljon vaarattomampia ja helpommin hoidettavissa kuin rokotuksista saatavat haittavaikutukset.

Aiotko rokotuttaa isompana lapsesi, vai et lainkaan?

-Tuskin lainkaan.

Mitä immuniteetin hyvänä pitäviä luontaistuotteita annat lapsillesi?

-Kalanmaksaöljyä (pitää varmaan vaihtaa mölleri siihen lysiin, kiitti vinkistä maalaismamma) ja biolatten maitohappobakteerivalmistetta. Itse olen perinteisen kiinalaisen lääketieteen terapeutti, joten niillä keinoin ennaltaehkäisemme ja hoidamme sairauksia myös.

Oletko koskaan pelännyt, että mitä jos sittenkin lapsesi sairastuu johonkin noista taudeista, joita vastaan saisi rokotuksen?

-Turha sitä on etukäteen pelätä, jos sairastuu, niin sitten hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla. Sitä paitsi ihan tavallisia lastentautejahan esim. tuhkarokko ja sikotauti on...

Jos taudit hoitaa hyvin, niin tuskin tulee jälkitautia.

Olen jonkun verran kuullut sellasia tapauksia, että hinkuyskä tarttuu hinkuyskää vastaan rokotetuille lapsille jonain erilaisena hinkuyskänä, siis tämä tauti on kehittänyt uuden taudin, jotta tarttuisi..miten sen nyt selittäisi..öh..

-Sama juttu monessa muussakin taudissa, jota vastaan rokotetaan . Esim. tuhkarokko tulee rokotetuille lapsille ärhäkämpänä ei-tyypillisenä-tuhkarokkona...

Ja olen myös kuullut, että rokotteissa on kaikenlaista myrkkyä, esim elohopeaa..? Onko tuo totta? Vielä tässä uudessakin rokotusohjelmassa? Tässä nyt ihmettelen, että mitenkä ihmisen elimistö voi ottaa vastaan elohopeaa (kun siihen ei saisi edes koskea, jos lämpömittari hajoaa lattialle..!!)...?

- Juu, tiomersaalia ja paljon muuta skeidaa. Nythän tiomersaalin määrää on vähennetty, mutta silti sitä esiintyy. Ja tuli vaan mieleen, että jos kerran tiomersaalia on vähennetty, niin kai sen tilalle on laitettu jokin muu välittäjäaine... mikä?

Esikoiselle tuli jokaisesta rokotteesta korkea kuume ja jalka kipeäksi (punalilaksi muuttui), mutta uuden rokotusohjelman tultua kuopukselle ei ole tullut mitään oireita rokotuksien jälkeen.

-esikoinen kerkes saamaan uuden systeemin mukaan sen vitosrokotteen ja mpr:n ja oireita kyllä tuli.

Milloin seuraava rokote annettaisiin kuopukselleni, kun hän sai tässä kuussa yhdistelmärokotteen (DTaP-IPV-Hib) ja rokotuksen edessä on kakkonen..ota noista nyt sit selvää...huoh...

Isoveli on saanut kai jo kaikki lapsuuden rokotteet, seuraava luultavasti tulisi vasta kouluunmenotarkastuksessa?? Vai??

-Kannattaa ottaa selvää rokotuksista, ennen kuin laittaa yhtään mitään.

Vierailija

Itse olin huolissani rokotuksista juuri netistä löytämieni juttujen vuoksi, mutta olen kuitenkin päätynyt rokottamaan lapsemme mm seuraavista syistä johtuen:

-netissä olevaa tietoa voi kirjoittaa kuka tahansa, juttujen asiasisältö voi olla aivan tuulesta temmattua. Virallisilta sivuilta löytyy ainakin todistettua, tutkittua tietoa. (Huom, hyvin avoimesti tietoa myös mahdollisista haittavaikutuksista).

-väite siitä, että rokotuksia annetaan " oman hyödyn tavoittelemiseksi" lienee peräisin Englannista, jossa lääkärit saavat korvauksen rokotettujen lasten määrän mukaan (on helppoa kuvitella lääkäreiden antavan roikotuksia vain rahanhimo silmissään...). Mitä hyötyä Suomen valtio saisi maksamistaan, lapsille ilmaisista rokotuksista?

-rokotuksenvastaisten tutkimusten referointi on usein puutteellista. Yleensä jutuissa kerrotaan tutkimuksesta, joka " todistaa rokotusten haitat" , mutta ei kerrota tämän tutkimuksen pohjalta tehtyjä tutkimuksia, joissa tarkemmilla tutkimusasetelmilla ja huolellisilla menetelmillä todetaan edellinen tutkimus paikkansapitämättömäksi (useat Rokotusinfo.fi:n artikkeileista ovat juuri tällaisia yksipuolisia tutkimuksia). Myöskään näitä rokotusvastaisia tutkimustuloksia ei ole kyetty uusimaan, jos sitä on yritetty. (Vrt esim MPR:n ja autismin yhteys)

-jos rokotusten aiheuttamana saa esimerkiksi tilastollisesti 1 lapsi 10 000:sta vakavan haittavaikutuksen (joista lähes kaikki kyetään hoitamaan), niin taudin sairastaneista lapsista vakavan haittavaikutuksen saa esim 300/10 000. Kuolemaanjohtaneita rokotuksen haittavaikutuksia ei esim MPR-rokotteella ole Suomessa lainkaan, mutta sikotaudista kuolleita lapsia on tilastollisesti merkittävä määrä.

Mm näistä argumenteista minulle tuli vahva usko rokotusten turvallisuuteen. Uskon, että aihe pelottaa juuri siksi, että joudumme valitsemaan rokotukset/rokottamattomuuden ja pelkäämme, että omalla valinnallamme satutamme lastamme. Rokotus on kuitenkin varmempi tapa suojata lastaan vakavilta vaaroilta kuin rokottamattomuus, uskon asiaa tutkittuani.

Vierailija

Empä taida uskaltaa jättää rokotuksia kokonaan pois...jospa niitä tästä lähin lykkäisi. Mutta minkä verran niitä rokotuksia olisi hyvä lykätä, että lapsen immuniteetti olisi valmis niitä vastaanottamaan edes joten kuten? Onko se hyvä raja tollanen kaksi vuotta?

Meillä tuntuu, ettei nuha ole noilla homeopaattisilla lääkkeillä lähtenyt, yskä kylläkin loppui heti ja korvaa ei enää valita. Nuhaa siis kestänyt nyt pitkittyneenä 6 viikkoa, mitä tehtävissä?

Ja vielä: Meidän puolivuotias ei niele tippaakaan tuota Lysi kalanmaksaöljyä, miten teidän lapset sitä huolii?? Täytyy kai isännän sen pottu juoda. :D

Vierailija

Rokotusten hyötyjä ja haittoja kannattaa miettiä erikseen kunkin rokotten ja mielellään myös yksilön kohdalla, ei niputtaen. Yksi nyt esillä ollut rokote jossa Suomen käytännöt ovat aika erikoisia on synnytyssairaalassa tarjolla oleva BCG, tubirokote joka tunnetaan myös nimellä Calmette. Kansanterveyslaitos perusteli aiemman tubirokotteen markkinoiltavedon (laatuongelmien vuoksi tehtaalle tehdyn tarkastuksen jälkeen) yhteydessä uuden rokotteen nopean käyttöönoton tarvetta Ruotsin varoittavalla esimerkillä mm. seuraavasti:

" Rokotusten lykkäämisen seuraukset olisivat voineet olla

kohtalokkaat. Ruotsissa BCG-rokotukset lopetettiin

lähes kokonaan vuonna 1975. Seuraavien kolmen vuoden

aikana kolme rokottamatonta pikkulasta sairastui tuberkuloosin

vaikeisiin muotoihin, näistä yksi kuoli ja yksi vammautui

vaikeasti."

Suhteutettuna Ruotsissa v. 1975 syntyneeseen ikäluokkaan (n. 103 000) ja Suomessa v. 2004 lopussa 0-4 -vuotiainen määrään (n. 57 000) Suomessa 2000-luvulla yksi BCG-kuolema viiden vuoden aikana vastaisi Ruotsn ikäluokkaan suhteutettuna yhtä kuolemaa kolmessa vuodesa, vastaavasti kaksi tapausta Suomessa viidessä vuodessa vastaisi Ruotsin ikäluokkaan suhteutettuna kahta kuolemaa Ruotsissa kolmen vuoden aikana. Virallisessa haittarekisterissä on kirjattuna yksi kuolemantapaus 2000-luvulla BCG-rokotteen kohdalle, mutta näyttää siltä että näitä ilmeisesti on vielä kirjaamatta kaksi muutakin. Jos näin on, lääke näyttää kokolailla pahemmalta kuin tauti.

Kansanterveyslaitos kertoo myös Ruotsin tilanteesta lisää tietoa, jonka mukaan alun jälkeen tuberkuloosi väheni oleellisesti:

" Riskiryhmiin kuuluvien lasten BCG-rokotuksia tehostettiin silloin huomattavasti mutta viisi rokottamatonta tai liian myöhään rokotettua lasta on vuoden 1977 jälkeenkin sairastunut Ruotsissa tuberkuloosin vaikeisiin muotoihin. Yksi näistä lapsista on kuollut ja yksi vammautunut."

Ts. n. 28 vuodessa on ilmennyt Ruotsissa Suomea suuremmassa väestössä viisi lasten tuberkuloosin vaikeaa muotoa, eli alle yksi per viisi vuotta, ja kuolleisuus on ollut yksi 28 vuodessa. Chilen lukujen mukaan (3,4 immuunipuutteisen BCG-infektiota per miljoona rokotettua) taas Suomessa tappavia BCG-infektioita ilmenisi viiden vuoden välein. Niinpä lääke ei kuulosta väestötasollakaan erityisen houkuttelevalta tautiin verrattuna - lisäksi tästä tarkastelusta on kokonaan jäänyt pois Ruotsin huomattavasti Suomea avoimempi maahanmuuttajapolitiikka.

Lisää aiheesta (linkkejä mm. Hengitysliiton lehden artikkeliin) esim. http://perheklubi.net/index.php?showtopic=51717

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat