Mitä ruokailuhuoneella tekee?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen talopakettien pohjia tutkaillut ahkerasti ja silmään pisti ruokailuhuoneet. Käytetäänkö niitä ahkerasti ihan in real life? Kun tuntuu jotenkin vaikealta lähteä kantamaan lihamakaroonilaatikkoja pois keittiöstä.

Ehkä mä sitten vaan olen isojen keittiöiden kannattaja kun se on ollut aina kotieni sydän.

Kommentit (14)

Vierailija

mutta en kyllä luopuisi ruokasalistakaan. Meillä on keittiössä pieni ruokapöytä, isompikn mahtuisi, mutta ei niin iso kuin saliin.

Meillä käy usein vieraita, jolloin pöydän ääreen pitää mahtua ainakin 8 henkilöä, mielummin vielä sen verran tilavasti, että kaikki mahtuvat ruokailemaan ilman lentokonetunnelmia. Myös omalla väellä syömme salissa ainakin viikonloppuisin.

Meidän ruokasali on alunperin takkahuone, jolle meillä ei ollut varsinaista käyttöä. Iso pöytä olohuoneen vieressä on loistava myös perheen peli-iltoja ajatellen. Meidän 5-vuotias on kova pelaamaan lautapelejä, mutta mun selkäni ei kestä lattialla köykkimistä, joten loppujen lopulta ruokasalin pöytä on käytössä meillä melkein joka päivä.

Negatiivistä eirllisessä ruokasalissa on tietenkin tavaroiden kantaminen edes takaisin, mutta onneksi meidän talo on sen verran kohtuullisen kokoinen, ettei siitä tule ylivoimaista ongelmaa. Sitä paitsi paremmat astiat ovat salin lasikaapissa, ja siitä ne on helppo kattaa pöytään.

Vierailija

Ei tarvitse katsella tiskejä, sotkuja ja kodinkoneita vaan on rauhallinen ja siisti ympäristö. Meillä oli näin 10 vuotta eri asunnoissa.

Nyt on avokeittiö olohuoneen yhteydessä ja aina saa miettiä vieraiden plaseerausta niin, että istuvat selkä keittiöön päin. Omaankin silmään sotkut pistää ja aina on kova kiire ruuan valmistuttua siivota kamppeet astianpesukoneeseen, että olisi edes hiukan viihtyisämpää. Mutta kun ei ne aina sinne kaikki kerralla mahdu... Ilmakin on raikkaampaa poissa keittiön paistokäryistä.

Vierailija

meillä on isohko keittiö, muttei sinne mahdu kuin 6 h pöytä. Tilapäisesti se 7. mahtuu kahville. Ruokailutilassa on 12 h pöytä eli siihen mahtuu YKSI tuttavaperhe meidän kanssa syömään...

Monissa talopaketeissa tämä ruokailutila on sijoitettu muualle kuin keittiön viereen. En ainakaan itse jaksaisi kannistella astioita ja ruokia viereistä huonetta pidemmälle. Meillä etäisyys hellasta ja tiskipöydästä kumpaankiin ruokapöytään on sama, jääkaappi on toisessa kyllä lähempänä. Ja silloin kun pelataan on kiva, ettei peliä tarvitse korjatata pois ruokailun ajaksi ...

Vierailija

Ei ollut helppoa löytää uutta kerrostaloasuntoa, jossa olisi iso keittiö minikeittiö + ruokailutila -yhdistelmän sijaan. Kun aikanaan muutetaan tästä omakotitaloon, haluan myös sinne ehdottomasti ison keittiön, johon mahtuu kunnon pöytä enkä erillistä ruokailutilaa. Myös keittiön pöydän ääressä voi piirrellä, pelata ja askarrella. Kyllä ainakin meidän ystävät voi kutsua myös keittiössä olevan pöydän ääreen syömään, pääasiahan on, että tilaa riittää. Olen löytänyt muutamien talopakettivalmistajien valikoimista pohjia, joissa on kunnon keittiö, ainakin Jukka-taloilta löytyy.

Vierailija

Kuinka paljon neliöitä keittiössä olisi hyvä olla, jotta sinne mahtuisi " arkiruokapöytä" ja riittävästi itse keittiötilaa? Onko 15 m2 ok?

Entäpä erillinen ruokailuhuone, jossa olisi vähintään 8 hengen ruokapöytä? Onko reilut 10 m2 riittävä?

Näitä asioita meilläkin pohditaan... Olen päätynyt kuten moni muukin keittiön lisäksi erilliseen ruokailutilaan, joka tulee olemaan osittain auki keittiöön ja olohuoneeseen. Lasten kanssa aamiaiset ja arkiruokailut haluaisin hoitaa varsinaisessa keittiössä, mutta koen ehdottoman tarpeelliseksi ison ruokapöydän omassa tilassa viikonloppuja ja vieraita varten.

Vierailija

4,6 x 3,4Madelin:

Lainaus:

Kuinka paljon neliöitä keittiössä olisi hyvä olla, jotta sinne mahtuisi " arkiruokapöytä" ja riittävästi itse keittiötilaa? Onko 15 m2 ok?

Entäpä erillinen ruokailuhuone, jossa olisi vähintään 8 hengen ruokapöytä? Onko reilut 10 m2 riittävä?

Näitä asioita meilläkin pohditaan... Olen päätynyt kuten moni muukin keittiön lisäksi erilliseen ruokailutilaan, joka tulee olemaan osittain auki keittiöön ja olohuoneeseen. Lasten kanssa aamiaiset ja arkiruokailut haluaisin hoitaa varsinaisessa keittiössä, mutta koen ehdottoman tarpeelliseksi ison ruokapöydän omassa tilassa viikonloppuja ja vieraita varten.

Vierailija

Siis Madelinille:

Riippuu varmaan vähän tilojen muodosta ja siitä, mitä siellä aikoo tehdä ja säilyttää...

Meillä keittiön koko on n. 3,4 x 4,6 (16 m2) metriä ja oviaukko on juuri silleen sopivasti, että kaappeja on kolme seinää täysi ja toisella pitkällä seinällä se pöytä ja hyvin sopii - tosin olemme haaveilleet vähän suuremmasta keittiön pöydästä, joka veisi sitten aika paljon lattiatilaa keskeltä ja aiheuttaisi sellaista " kiertoliikettä" , joten saa se keittiö suurempikin olla. Nykyinen keittiönpöytämme on vain 120 cm pitkä ja viidennen perheenjäsenen ilmaannuttua kuvioihin tulee vähän ahdasta...

Mutta sitten se ruokailutila... meillä ruokailutila on osa 40 neliön olohuonetta (+ olohuoneeseen liittyy pariovilla 16 neliön takkahuone) niin, että itse ruokailutilassa on tilaa noin 5 x 3,6 metriä (18 m2). Tällä hetkellä siinä on vain tuo iso pöytä ja nurkissa isot viherkasvit, mutta olemme kyllä ajatelleet vielä hankkia sellaisen 40 senttiä syvän lipaston pitkälle sivulle eikä tilasta silti tule ahdasta. Silti 10 neliötä pelkälle pienemmälle pöydälle kuulostaa minusta aika pieneltä. Se, kuinka ahtaalta tila tuntuu riippuu tietysti myös siitä, onko tila auki muualle vai ihan oma koppinsa. Joka tapauksessa voi olla hankalaa, jos tuolissa istujien takaa ei mahdu kulkemaan, vaan koko porukan täytyy nousta kun yksi haluaa vessaan.... Itse lähtisin laskemaan ehkä niin, että pöydän mittoihin lisää vähintään metri joka suuntaan + kulkuaukon kohdalle vähän enemmän. Ja jos tulee lipastoja tai kaappeja lisäksi, niin niille sitten vielä oma tilansa. Tälläkin laskutavalla kuuden hengen pöytä (1m x 2m) tarvitsi vähintään 3m x 4m tilan eli 12 m2.

Vierailija

Olohuoneen ruokailutilassa on sitten pöytä, johon mahtuu tiukkaan ahdettuna jopa 14 henkeä. Ja minusta järjestelmä on loistava!

Arkiruokailut, aamupalat ym. syödään keittiössä. Olohuoneen ruokailutila sijaitsee heti keittiön oviaukon (ei suljettavaa ovea, vaan metrin levyinen " oviaukko" ) vieressä, joten pitkää kantomatkaa sinne ei ole. Arkisin sanomalehti on ihanaa leväyttää auki olohuoneen pöydälle, mihin mahtuvat molemmat vanhemmat lukemaan lehteä vaikka yhtä aikaa kun lapset syövät / askartelevat tms. keittiön pöydän ääressä. Vieraita varten katetaan aina olohuoneen puolelle, jolloin keittiön sotkuisuus ei niin haittaa (meillä valitettavasti on aika usein keittiössä tiskit levällään ym.). Myös oman perheen kanssa katetaan juhlahetkinä ja vaikka pyhinä olohuoneeseen - aina silloin kun tuntuu siltä, että olisi kiva syödä vähän " hienommin" .

Eli itse pidän siitä, että on kaksi ikäänkuin eriluonteista ruokailupaikkaa (tai itse asiassa kolmas on kesällä terassilla). Lapsetkin osaavat kuin luonostaan olla ihan eri tavalla kun syödään olohuoneen puolella. Lisäksi meillä käy aika paljon vieraita, eikä keittötä ainakaan meillä saa nykyisin (kun lapset pieniä) millään keinolla kovin viihtyisäksi ja tunnelmalliseksi....

Vierailija

uudessa kerrostaloasunnossa (valmistuu keväällä) oli piirustuksissa erotettu keittiötila olohuoneesta " saarekkeella" (olohuoneen seinä/keittiön puolella kylmäkalusteita, pöydän pätkä jne). kaadoin tuon epämääräisen saarekkeen heti ja sain ison (yli 40 m2 " tuvan" , johon tulee ISO pöytä. Tämä on tietenkin uudiskohteiden etu, jolloin pääsee vaikuttamaan sisustuksiin

(hävitin myös minikokoiset vaatehuoneet ja halusin koko seinän leveydeltä kaappeja), jolloin säilytystilaa on huomattavasti enemmän

Vierailija

Meillä ei ole keittiössä ruokapöytää ollenkaan, vaan syödään arkisinkin ruokailuhuoneessa. Minusta siellä on kivempi syödä kuin keittiössä; siellä on enemmän tilaa ja viihtyisämpi ympäristö kuin keittiössä, jossa saattaisi joutua katselemaan tiskejä, jääkaappia ja kattiloita...

Keittiömmekin on tilava, mutta haluan käyttää sen tilan ruoanlaiton ja leipomisen yms. keittiötouhun hyväksi.

Kun meillä on vieraita (ja niitä on tosi usein), saatamme oleilla koko ajan ruokailuhuoneessa (siellä on myös sohva).

En pidä rasittavana sitä, että kaikki arkisetkin hernerokat täytyy " rahdata" keittiöstä pois; kyllä sitä nyt sen muutaman askeleen jaksaa aina ottaa, mikä keittiöstä viereiseen ruokailuhuoneeseen on...

Ruokailuhuoneen pöydän ääressä mahtuu myös piirtelemään, askartelemaan ja pelaamaan.

Vierailija

Minusta ns. avokeittiö on äärimmäisen kätevä!

Lapset leikkivät mieluiten ädin/vanhempien lähellä

ts. olohuoneessa, ja heitä on helppo vahtia samalla

kun tekee ruokaa tai muita keittiötöitä.

Minua eivät likaiset tiskit rassaa, sillä meillä on tapana

laittaa _aina_ likaiset astiat samantien tiskikoneeseen.

Sellaiset astiat, joita ei voi koneessa pestä, pesemme

heti käsin käytön/ruokailun jälkeen. Tämä on muutenkin

suositeltava tapa - eikä kasva epämääräiset ja työläät

tiskivuoret tiskialtaassa!

Muutenkin pidän keittiöni aina siistissä kunnossa, joten

sitä kelpaa katsella. Lasioviset keittiön kaapit kauniisti

asetelluine astioineen ovat hieno lisä sisustukseen.

Jääkaappi ja pakastin eivät puolestaan näy ruokatilaan,

saati olohuoneeseen päin, sillä niiden takana on kalusteseinä.

Hyvällä suunnittelulla saa paljon aikaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat