Raskausmyrkytyksen puhkeaminen rv24 ja risat, miten pitkälle on realistista ajatella raskauden jatkuvan?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Verenpainelukemat huitelee siinä 155/95-110 välillä lääkityksestä huolimatta ja nyt myös pissaan ilmestynyt proteiinia, rv on 24+3.

Mitenhän pitkälle raskaus voi pisimmillään jatkua ja mitkä on vauvan mahdollisuudet?

Kommentit (5)

Vierailija

Itselläni tehtiin hätäsektio rv 25+6 verenpaineen takia.Lääkitys ei minulla tehonnut ja arvot nousivat tosi koviksi(150-200/110-140),tosin kyllä nuo sinunkin arvot melko korkeita ovat.Lapsi oli tosi pienikokoinen viikkoihin nähden ja alku oli todella rankkaa.

Kaiken kokemani jälkeen toivon todellakin et pääsisit lähelle noita 30 rv,jolloin lapsella olisi jo paremmat selviytymismahdollisuudet.

Tsemppiä toivon koko teidän perheelle!

Vierailija

Minulle tuli raju raskausmyrkyty, mutta avsta viikoilla 28. Vauva sektioitiin ja hän on nyt terve 3v.

ystävälläni oli lievempi raskausmyrkyty ja hän sinnitteli viikoille 36.

Joten lepää, lepää ja lepää. Juo paljon. Kaikki riippuu siitä kuinka raskausmyrkytys etenee. Onko sinulla päänsärkyä, turvotusta tai mustia pilkkuja näkökentässä?

Omasta voinnistasi ja vauvan voinnista päätellään jatko.Mikäli sinulle tulee kiristävä vanne ylävatsan alueelle, on se merkki siitä että edessä on sektio. Joudut ilmeisesti sairaalaan lepoon ja tarkkailuun.

Joskus äiti voi ihan hyvin, mutta vauva voi jo vatsassa huonosti. Istukka rappeutuu raskausmyrkytyksessä.

Raskausmyrkytys on inha sairaus. Tulin itse loppu vaiheessa " ihan hulluksi " . Myrkytystila oli niin suuri.

Viikolla 24 vauva voi selvitä jo ihan hyvin. Yleensä äidille annetaan kortisonipiikit, jotka kypsyttävät vauvan heuhkoja. vauva joutuu olemaan sairaalassa noin laskettuun aikaan saakka.

Toivottavasti raskausmyrkytyksesi pysyy aisoissa. Mene heti äitiyspolille, jos rupeat voimaan huonosti.

Voimaa!

Vierailija

Olen nyt sairaalassa sisällä ja päivä kerrallaan mennään eteenpäin leikkuri valmiina niinkuin lääkäri sanoi, vauvaa ja istukan virtauksia ym ultrataan jatkossa usein ja verenpainelukemia mittaillaan useasti päivässä ja kaiken pissan pissaan keräyskippoihin, en saa kuin käydä wcssä ja syömässä muuten lepoa. Helppohan se on maata paikallaan mutta mieli ei oikein kestä tätä pelkoa kun on vain aikaa ajatella ja pelätä, toivoa en vielä paljoa uskalla kun vauva on vielä niin kamalan pienikin.

Huokaus.

Vierailija

Itselleni tehtiin kiireellinen sektio rv:lla 24+3 vaikean raskausmyrkytyksen vuoksi.Lääkärit päätyivät kohdallani vähäisistä raskausviikoista huolimatta kiireelliseen sektioon uhkaavan eklampsian vuoksi (raskauskouristus).

Itselläni tauti alkoi puhjeta jo heti 20 rv:n jälkeen,milloin se yleensä aikaisintaan puhkeaa,mutta se on todella harvinaista.Eli minulla kun raskausmyrkytys alkoi noin varhain ja rajuna niin raskauden jatkumisen ennuste ei ollut kovin pitkä.

Minun kohdalla oleva raskausmyrkytys diagnosoitiin Hellp syndroomaksi.Verenpaineet minulla olivat n.160-180/100-120.Proteinuriaa virtsassa yli 6 g/vrk.Lisäksi erittäin kovat kivut ylävatsalla eli semmoista vannemaista puristuksen tunnetta.Ja sinä päivänä kun sektio tehtiin niin tuli voimakasta päänsärkyä,yskää (johtui ilmeisesti että rupesi keräämään keuhkoihin nestettä,vaarana saada keuhkopöhö) sekä täristyksiä alaraajoissa.

Toivon sydämeni pohjasta että saisit edes muutaman raskausviikon lisää,niin vauvallasi on aina paremmat mahdollisuudet selvitä alun hankaluuksista,päivätkin ovat suurta plussaa.

Vauvojen selviytymismahdollisuudet vaihtelevat,mutta noilla viikoilla millä sinä olet niin on vauvalla jo ihan mahdollisuudet elämälle.Onko ne antaneet sairaalalla sulle kortisonipiikin kypsyttämään vauvan keuhkoja,jos tulee enneaikainen synnytys?Jos eivät ole niin kysy asiasta että miksi eivät ole antaneet, sillä raskausmyrkytys on arvaamoton tauti ja saattaa muuttua yhtäkkiä todella rajuksi,jolloin lapsen on synnyttävä.

En halua tarinallani saada aikaan kohdallasi pelkoa,mutta tämä on ollut minun kohtaloni ja päivä kerrallaan me selvittiin vauvan hankalasta alusta huolimatta.

Peukut pystyyn jotta vauvasi saa olla masussasi vielä turvassa kasvamassa.Lepää vain paljon ja vältä myös melua sekä kirkkaita valoja.

Se mua jäi vielä askarruttamaan että kuinka tiiviin seurannan olet äitipolilta ja neuvolasta saanut nyt, kun sinulla on noinkin korkeat paineet ja protinuriaa virtsassa?

Vierailija

heippa.itse makoilin vähän väliä äitipolilla ensimmäistä odottaessani 02,mutta sinnittelin pre-eklampsiani kanssa aina viikolle 36,jolloin käynnistettiin.synnytys sutkoht helppo ja arvot palasivat normaaliksi muutamassa viikossa,tosin söin verenpainelääkkeitä sen ajan.poika joutui kolmeksiviikoksi jatkohoitoon(viikko tehoa lastenklinikalla ja kaksi jorvissa l2)keuhkoja vahvistuttamaan,mutta nyt kolmen ikävuoden iässätäytyy todeta että rankan alun jälkeen emme ole sairastaneet yhtään.eiainuttakaan korvatulehdusta,pientä nuhaa vain.tuttavalleni sektio tehtiin viikolla 30 ja kaikki sujui todella mainiosti.muistat vain tarkkailla oloasi,ja ilmoittaa pienetkin päänsäryt äitipolille.tsemppiä!!!!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat