Kokemuksia perheneuvolasta?

Vierailija

Kiinnostaisi tietää mitä siellä käynnössä tehdään, miten usein käydään ja onko siitä ollut apua. Kertoisitteko kokemuksistanne, niin olisi sitten meidän vähän helpompi mennä ja oikealla asenteella. Suhde on tosiaan sillä mallilla, että perheneuvola alkaa olla viimeinen oljenkorsi.

Kommentit (14)

Vierailija

Tiedänkin nyt jo paljon enemmän.

Mutta olisi vielä kiva kuulla kokemuksia siitä, ovatko käynnit oikeasti auttaneet niin, että mahdottomalta tuntunut suhde on voinut jatkua?

Vierailija

käytiin silloin kun olin pieni koko perhe. Isosiskoni todettiin yhteistyökyvyttömäksi puheterapiassa, koska ei uskonut, että käsinukellakin on r-vika...

Vierailija

Meitä ohjasi psykologi. Keskusteltiin, välillä hän kysyi jotain, aloitettiin yleensä aina sillä että mitä kuuluu. Eka istunto varmaan siten, että hän kysyi, miksi olemme hakeutuneet sinne. Oli hyvin avointa, vapaata, psykologi kuunteli meitä. Välillä tietysti tarttui asiaan, kun huomasi, että jokin asia on selvittämättä, ja ohjasi enemmän.

Vierailija

Joskus muinoin oli myös lääkäri. Asiakkaina voi olla vain lapsi/lapset/vanhemmat(yksin tai yhdessä)/koko perhe. Eli perheneuvolaan voidaan helposti ohjata myös perheitä, joiden kaikki jäsenet tarvitsevat tukea. Tai jos esim. lapsi tarvitsee fysioterapeutin palveluja ja syy tähän on äipälle kova pala, voi hän käydä psykologin juttusilla tms. Oikeastaan kaikkea maan ja taivaan välille voidaan mahduttaa tuohon paikkaan. Pienessä kunnassa perheneuvola toimii usein myös avohuollon tukitoimenpiteenä. Mutta tietääkseni perheneuvolan sosiaalityöntekijällä ei ole oikeutta myöntää rahallisia tukia tai tehdä huostaanottoja tms., vaan nämä hoitaa kunnan sosiaalityöntekijä (tosin lastensuojelullisissa asioissa ovat yhteydessä toisiinsa).

Eipä tämä tainnut juuri sinua ap paljon auttaa, mutta ehkä yleisesti selvensi ajatusta perheneuvolasta. Tosin eri kunnissa se pitää sisällään heman eri asioita.

Vierailija

mutta etsin sieltä apua uupukseeni, en parisuhteeni ongelmiin. Toivottavasti saan apua.... onko kellään kokemusta em tilanteesta perheneuvolassa?

Vierailija

Perheneuvolan työtiimin muodostavat psykologit ja sosiaalityöntekijät sekä lääkäri. Valitettavasti useissa kunnissa ei nykyään enää riitä perheneuvolaan lääkäripalveluja. Näissä kunnissa lääkäripalvelut hankitaan usein ostopalveluna.

Perheneuvolaan voi varata aikaa esim.

- jos jokin lapsen kasvuun tai kehitykseen liittyvä huolestuttaa,

- perheessä on kriisi tai pitkäkestoisia vuorovaikutusongelmia,

- parisuhteessa on ongelmia tai ollaan eroamassa

- haluat pohtia vanhemmuutta ja kasvattamista

Lapsi ei koskaan käy perheneuvolassa yksin, vaan perhe on aina tavalla taikka toisella mukana työskentelyssä. Pariskunnat tai aikuiset voivat toki käydä myös ilman lapsiaan, mikäli haluavat.

Yleensä ensimmäisellä kerralla keskustellaan siitä, minkä takia olette vastaanotolle tulleet ja mitä odotatte työskentelyltä sekä kartoitetaan taustatietoja. Mukana voi olla 1 - 2 perheneuvolan työntekijää.

Jatko sovitaan sitten tarpeen mukaan. Joskus voidaan jakautua siten, että psykologi tapaa lasta ja sosiaalityöntekijä keskustelee vanhempien kanssa. Joskus voidaan työskennellä samanaikaisesti koko perheen kanssa. Joskus vastaanotolla käyvät vain aviopuolisot. Näitä työmuotoja voidaan myös vaihdella prosessin kuluessa tarpeen mukaan.

Käyntien tiheys ja kesto vaihtelee tilanteen mukaan. Yleensä perhe- tai paritapaaminen kestänee 1 - 1½ tuntia. Niitä voi olla 2 - 4 viikon välein. Käynneillä asiakkaat saavat itse jutella niistä asioista, jotka kokevat ongelmiksi. Työntekijät toki ohjaavat keskustelua ja auttavat näkemään uusia näkökulmia. Se, miten aktiivinen työntekijä keskustelussa on, voi vaihdella. Toisilla työntekijöillä on kuuntelevampi ja toisilla taas aktiivisempi ote työskentelyyn.

Perheneuvolan sosiaalityöntekijät toimivat terapeuttisessa roolissa. Heille ei siis kuulu esim. lastensuojelun kontrollitehtävät. Toki perheneuvolassa käy paljon lastensuojeluperheitä saamassa tukea tilanteeseensa ja siellä voidaan joutua myös tekemään lastensuojelupäätöksiin liittyviä arviointeja ja lausuntoja. Kuitenkin SUURIN OSA asiakasperheistä on ihan tavallisia perheitä, joilla on tilapäisiä ja ratkaistavissa olevia ongelmia.

Vierailija

mulla ei oo muutaku hyvää sanottavaa. oon 14 ja käyn psykologin kaa juttelee kerran viikossa. siel on oikeesti tosi lungii ja on kiva ku on joku jolle voi puhuu kaikesta suoraa ja luottamuksella.suosittelen !

Vierailija

kuin perheneuvolasta, vaikka mistään väkivaltatilanteesta ei kysymys ollutkaan.

Perheneuvolassa mun mieheen ei vaan saatu mitään "otetta", se meni ihan hukkaan. Kriisipsykologi sen sijaan osasi olla napakka ja kysyä oikeat kysymykset, herätellä, laittaa toimimaan, pakottaa puhumaan. Meidät molemmat siis... Se oli meidän avioliiton pelastus. Sitä ennen kävimme perheneuvolassa muutaman kerran, ja mun ahdistus lähinnä vain paheni kerta kerran jälkeen. Luulen, että toimimattomuuteen oli syynä yksinkertaisesti kemioiden toimimattomuus siellä olleen terapeutin kanssa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat