Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä vesirokkorokotuksesta?

Vierailija

Antaisitko rokottaa lastasi vesirokkoa vastaan? Antakaa tietoa rokotuksesta? Onko se ollut kauan käytössä?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Eihän sekään ole ihmiselle hyväksi että piikitetään joka tautia vastaan. Itseäni oudoksuttaa että vesirokkoa vastaan rokotettaisiin. Esikoinen ei ole sairastanut vielä ja ikää sillä on 6. Olen kyllä toivonut että olisi sairastunut koska vanhempana rokko on ikävämpi. Pojille se aiheuttaa lastensaantivaikeuksia jos rokko tulee murrosiässä. Enpä kyllä ole kuullut että vesirokko olisi vielä tappava. Minulla lienee vielä uskoa Suomen hoitotasoon. Muistaako joku mikä oli se rokote jonka kohistiin aiheuttavan autismia. Esikoinen on sen rokotteen saanut, en tiennyt silloin riskistä. Ajattelin tutkiskella asiaa vähän tarkemmin ennenkuin rokotus tulee kuopukselle ajankohtaiseksi.

Vierailija

Vesirokon aiheuttamasta sairaalahoidon tarpeesta noin puolet johtuu bakteerikomplikaatioista, joita ovat iho- ja pehmytkudosinfektiot, keuhkokuume ja sepsis (Jackson ym. 1992). Primaarisista viruksen aiheuttamista komplikaatioista tärkeimmät ovat keuhkokuume ja enkefaliitti, jotka molemmat voivat johtaa kuolemaan. Nuorilla aikuisilla tauti on erityisen paha: yhdysvaltalaisen aineiston mukaan vesirokkoon sairastuneista 2 % oli aikuisia mutta aikuisten osuus sairaalaan joutuneista oli 13.5 % ja kuolemantapauksista 48 % (Preblud 1986). Suomessa on Tilastokeskuksen mukaan kuollut 1¿2 henkilöä vuosittain vesirokkoon. Raskauden aikana vesirokko on uhka äidille lisääntyneen keuhkokuumeriskin vuoksi. Sikiö voi vaurioitua alkuraskauden aikana, ja vastasyntyneelle taas saattaa kehittyä fulminantti vesirokko (Prober ym. 1990).

Vierailija

Useimmat vesirokon vuoksi sairaalahoitoon joutuvat lapset sairastavat vaikeaa tautimuotoa tai sen komplikaatioita. Sairaalahoitoja annetaan 0¿15-vuotiaille Suomessa vuosittain noin 100; vuosina 1996¿98 niitä oli 126, 113 ja 94, ja kunakin vuonna kuoli yksi lapsi vesirokkoon. Aikuisten sairaalahoitoja on saman verran, ja osassa niistä on kyse pahoista komplisoituneista tapauksista. Ennen rokotuksia puolet vesirokkooon kuolleista oli Yhdysvalloissa aikuisia (Preblud 1986).

Vierailija

ohjelma oli kyllä ihan draamaa, eikä dokumenttia, mikä telkusta jokin aika sitten tuli. Osa tutkijaryhmästä, joka aikoinaan tätä asiaa tutki, tuli ehdottomasti siihen tulokseen, että MPR ei aiheuta autismia, osa taas pysyi kannassaan. Suomessa tehtiin tutkimus, jonka otos oli todella laaja, en muista enää paljonko, ja mitään yhteyttä MPR rokotteen ja autismista johtuviin sairaalapäiviin ei huomattu.

Olen itse neuvolantäti, mutta mietin myös näitä rokotteita omien lasten kohdalla tarkkaan. Työssä totta kai rokotan kaikki, jotka niistä eivät kieltäydy. Vesirokkorokotteesta sen verran, että olen sen aikonut nuorimmaiselleni nyt ottaa, jos ei ehdi ennen sairastua siihen. Sen verran vaikeaa voi rokko olla, huomasin vanhemmilta lapsiltani.

Vierailija

Miksi en suojaisi lastani tartunnalta, kun kerran rokotus on keksitty. Vesirokko on " tavallisuudestaan" huolimatta aika ikävä tauti ja Suomessakin edelleenkin TAPPAVA.

Vierailija

Oireet ovat helpommat ja tauti on todennäkösesti helpompi. Mutta jos rokkoa ei saa pienenä niin sitä vaarallisemmaksi se menee. Yksi tuttu meinasi kuolla jälkitautiin kun sai rokon vasta aikuisena!

Ja ei se rokko kaikille ole tosiaankaan mikään helppo! Miltä mahtaa tuntua paiseet suolessa, kiveksissä, joka hemmetin paikassa? Ei kivalta ei...

Vierailija

tosi kurja olla pitkään pois koulusta ja siihen yleensä toinen vielä perään kipeä. Ja tauti on kurja mitä vanhempana sen sairastaa, itse 13 vuotiaana ja ei ollut kivaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat