Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tiedät/ajattelet lähihoitajista? (ev)

Vierailija

.

Kommentit (11)

Vierailija

Tekevät tärkeää työtä ja vastoin yleisen luulon, he omaavat paljon tietotaitoa ja ammattinimike "lähihoitaja" ei tee heistä automaattisesti typeriä. Suuntautumisvalinta vaikuttaa minkälaistä tietoa kyseinen hoitaja omaa. Mitähän ap odottaa tältä ketjulta? Kenties taas haukkumista ja arvostelua?

Vastakysymyksenä voisi kysyä vaikkapa "mitä ajattelet / tiedät kirjastonhoitajasta?"

Vierailija

Lainaus:

Joskus mietin heidän koulutusta... Miten kahdessa vuodessa voi opiskella kaiken liittyen vauvasta vaariin? Esim. lastenhoitajat opiskelevat koko opiskeluajan vain lapsiin liittyviä asioita. Lähäri taas tietää kaikesta vähän eikä mitään kunnolla.. Pitääkö tämä ajatus paikkansa?

Totta on, että koko elämänkaari käydään läpi, mutta syventävissä keskitytään siihen mihin erikoistuu.

Vierailija

ja kommenttina vielä ettei lastenhoitajia pitäisi valmistua enää ollenkaan, lähihoitajan ammattitutkinto on kehitetty korvaamaan kehitysvammahoitajat, lastenhoitajat yms.

Vierailija

Olen itse valmistunut lähihoitajaksi v.96, mielestäni saatiin silloin enemmän arvostusta. Tuntuu, että nykyään vaan mollataan ja mielletään, että jos ei muualle pääse, niin lähäriksi sitten. Vai onko se vain täällä AV:lla?

Vierailija

ne lastenhoitajatkin on... t: lähihopitajana päiväkodissa.... ja koulutus nykyään 3v koska minä valmistuin jouluna 2000 ja olimme viimeisiä 2,5 vuotta lukeneita

Vierailija

En tiedä mitään lähihoitajien koulutuksesta enkä työstä. Mielikuva on sellainen, että koulutus on sillisalaattia sisältäen vähän kaikenlaista sosiaali- ja terveydnhuollon perustehtävistä.

Luulen, että työllisyystilanne on hyvä ja valinnanvaraa työpaikoista on jos on hyvä tyyppi. Palkkaus on 2000 euron paikkeilla lisineen luulisin.

Vierailija

Mutta alkuun oli just sellanen olo, että jos ei muualle niin lähihoitajaksi... Parit "luuseritutut" ehkä vahvisti mielikuvaa. Nyt kun titteli ollut pidempään käytössä, mielikuvatkin parantuneet.

Vierailija

Joskus mietin heidän koulutusta... Miten kahdessa vuodessa voi opiskella kaiken liittyen vauvasta vaariin? Esim. lastenhoitajat opiskelevat koko opiskeluajan vain lapsiin liittyviä asioita. Lähäri taas tietää kaikesta vähän eikä mitään kunnolla.. Pitääkö tämä ajatus paikkansa?

Vierailija

Yo- tai amispohjainen lähihoitaja koulutus kestää 2v. Ensimmäinen vuosi on yhteisiä opintoja ja toisena erikoistutaan. Tiedän monia, jotka ovat käyneet pari erikoistumisjaksoa.

Uusimmat

Suosituimmat