Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekaluokkalaisten etenemisestä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olisin kiinnostunut kuulemaan miten pitkällä muut ekaluokkalaiset ovat. Lähinnä olen kiinnostunut lukemis/kirjoittamisasioista eli kuinka monta kirjainta koululaisenne luokassa on jo käyty?

Meidän ekaluokkalaisen luokassa vauhti on mielestäni tosi nopea (ainakin meidän lapselle). Kirjaimista on käyty jo M A S I E O L ja uutta sarjaa (M R Ä) ovat jo torstaina aloitelleet eli todennäköisesti tänään on vuorossa M. Käytössä on Salaisen maan aapinen.

Vielä kyselen miten opelle voisi ystävällisesti viestittää, että vauhti on kova ja lapsi alkaa olla tosi väsynyt kun läksyjä on paljon. Vähän alkaa jo lapsen ja aikuisen mieltä painaa kun lukemaan pitäisi oppia, mutta vauhti on niin kova että uusien kirjaimien oppiminenkin ottaa jo koville. Luokassa taitaa enin osa lapsista jo osata lukea.

Opelle olen reissuvihkon kautta viestiä laittanut ja jutellutkin asiasta, mutta hän ei oikein ottanut asiaan mitään kantaa, totesi vain että voihan muista läksyistä vaikka tinkiä kunhan jaksaa opetella lukemista. Mutta miten sitä tingitään niin ettei jää muista pahasti jälkeen kun toiset paahtaa hurjaa vauhtia eteenpäin.

Itse kyllä luotan siihen, että lapsi oppii lukemaan ajallaan, mutta pahalta tuntuu katsoa pienen koululaisen uupumista ja turhautumista kun ei millään meinaa oppia niin nopeaa kun odotus olisi.

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Hemuli5: Mahdoitko suunnata viestisi minulle...?

Tuo kumittaminen ei ole mielestäni ihan " musta-valkoinen" asia, että tehdään joko niin tai näin. Kun harjoittelemme uutta kirjainta, meillä on käytössä tietyt vihot, joissa emme myöskään käytä kumia, jotta " kirjoituksen rytmi" säilyisi ja liikerata olisi helpompi muistaa, MUTTA kun teemme " useiden harjoitusten jälkeen" kirjainta varsinaiseen harjoitusvihkoon, pyrimme tekemään kirjaimen mahdollisimman hyvin. Tällöin käytämme myös kumia, jos on tarvis. En oleta lasten tekevän mallikirjainten näköisiä luomuksia, vaan edellytän, että jokainen tekee omaan taitotasoonsa nähden mahdollisimman huolellista jälkeä. Jos on ongelmia hienomotoriikassa, mutta yritys hyvä, riittää " vähemmän täydellinen suoritus" . Sen sijaan näiltä nopeilta ja hienomotorisesti taitavilta, uskallan vaatia myös parempaa jälkeä.

Uskaltaisin väittää, että suurin osa lapsista oppii huolellisuutensa juuri ensimmäisen luokan aikana. Siksi kirjoitusharjoituksiin pitäisi tosissaan paneutua. Virheellisesti tai hutaisten tehtyjä suorituksia on aika vaikea ryhtyä korjailemaan jälkikäteen. Itse en kyllä uskaltaisi sanoa, että kumia ei tarvitse käyttää, koska joukossa on aina niitä, jotka ymmärtävät, että jälki saa olla aika huoletonta.

Tuntuupa siltä, että lapsesi ope on suorastaan taikuri: myönnän auliisti, että itse en löytäisi koulupäivän aikana sellaista hetkeä, että ehtisin korjaamaan kaikki virheet oppilaitten kirjoista; saati sitten neuvomaan ja opastamaan henkilökohtaisesti kotiläksyissä ilmenneisiin virheisiin, kun uudetkin asiat painavat päälle. Olen myös sitä mieltä, että parhaiten asia opitaan, kun se korjataan heti. Siksi olenkin nöyrästi kiitollinen luokkani oppilaiden vanhemmille, joista suurin osa kontrolloi lastensa kotitehtävät tosi hyvin. Jos vanhemmilta menee siihen noin 5-10 min, menisi minulta 25 x 5-10 min... Onneksi vanhemmat ovat ymmärtänet tämän yhtälön mahdottomuuden : )

Vierailija

kun keskustelun aloittaja laittoi heidän lapsensa koulussa olevan jo m kirjain (3.10) no meidän lapsella se m oli tänään!! siis toisen kierroksen pikku m

Eli hurjalta tuntuu vauhti. Ei ole ihme ettei meillä tarttekkaan kumitella kun lapsilla on aikaa harjoitella riittävästi ja huolellisesti niitä kirjaimia. Ne jotka osaa lukea , on oma ryhmä jotka tekevät luku harjoituksia.

Vierailija

Itse olen pitänyt vauhtina n. 3 kirjainta/2 viikkoa. Lukuläksyä tulee joka päivä - myös viikonlopuksi, ei kylläkään muuta läksyä - mutta se ei siis aina ole uutta läksyä, vaan pitää sisällään kertausta. Ts. kun samaa kirjainta harjoitellaan n. 4 päivää, pitäisi perustavut myös oppia aika hyvin näiden neljän päivän aikana, mutta se vaatii päivittäistä treeniä sekä kotona että koulussa. Hankalampien kirjainten kohdalla viivymme viikonkin.

Jokaisella opella on tietysti oma tapansa antaa läksyä, mutta lukutaidon kehittymisen kannalta on todella tärkeää, että lukemista harjoitellaan joka päivä n. 10 - 15 minuuttia, vaikka ope ei olisikaan antanut uutta läksyä! " Tänään harjoiteltavat" tavut ovat jo huomattavasti helpomi urakka kerrata huomenna. Silloin tämä käytäntö on tietysti vaikeaa, jos joka päivä on kokonaan uusi läksy, mutta tuntuu oudolta jos näin olisi. Eli kertausta, kertausta!!

Lukeminen vaatii monen lapsen kohdalla kovaa työtä, mutta periksi ei kannata antaa, vaan sitkeä ja johdonmukainen harjoittelu kyllä tuottaa tulosta ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija

laitetaan kaikki ne jotka on jäljessä luokan enemmistöstä. Ei siis ole mitenkään kyse siitä, että lapsella arveltaisiin olevan jotain oppimisvaikeuksia, vaan esim. juuri siitä että lapsi ei kouluun tullessaan tunetnut kirjaimia ja siksi tarvitsee niissä enemmän harjoitusta kuin moni muu. Meidän poikakin tykkää kovasti erityisopettajasta ja siellä tehtävistä harjoituksista, ja minusta on hienoa että hän saa siellä vähän yksilöllisempää opetusta.

Meidän poika oppii ihan opetuksen mukaan, eli nyt kun ollaan t-kirjaimessa (Salainen aapinen), hän osaa lukea 3-tavuisia sanoja, joissa on tähän asti opetetut kirjaimet. Muutama muukin kirjain jo menee, mutta joitain hän ei edes yritä. Pitkissä sanoissa poika menee usein sekaisin, unohtaa keskimmäisen tavun tai arvaa lopun, mutta saa kyllä nekin oikein, kun jaksaa keskittyä rauhssa. 2-tavuisten sanojen kirjoittaminen sanelusta sujuu sekin, hitaasti tosin ja vähän epävarmasti joskus, mutta sujuu kuitenkin. Silti hän on varmasti edelleen jäljessä useimmista luokan oppilaista: yli puolet osasi jo täysin lukea koulun alkaessa ja moni oli " sillä hilkulla" . Tällä hetkellä luokalla on ehkä 5-6 poikaa joiden lukeminen on samalla tasolla kuin meidän lapsen ja he kaikki käyvät erityisopettajalla kerran viikossa.

Vierailija

Kiitos kun jaksat neuvoa näissä kouluasioissa!

Kopiointitehtäviä aapisesta on tehty jonkun kerran. Yleensä kirjoitustehtävät on kirjasta tai vihkoon kirjoitettavia kirjaimia ja sanoja.

Joku ehdotti koulusta poisottamista. Se on mielestäni meille ihan turhan radikaali homma. Ei tämä tilanne ole vielä lähelläkään niin paha, vaikka välillä äitiä kiusaakin. Olen puhunut asiasta erään toisen vanhemman kanssa. Hänen lapsi kuuluu myös siihen (ilmeisesti) pieneen joukkoon jotka eivät vielä lue. Kumpikaan meistä ei ole kovin innostunut ottamaan yhteyttä opettajaan, sillä opettajalla on ikävä tapa ottaa joitakin lapsia " silmätikuiksi" .

Positiivista on kuitenkin mielestäni se, että tänään kun juttelin lapseni kanssa hän kertoi pitävänsä opettajastaan. Hän kertoi myös innoissaan, että oli saanut lukea aapisen vuoropuhelun ääneen luokassa. Kun kyselin oliko hän osannut sen, hän totesi osanneensa sen ulkoa! Kaikesta huolimatta lapselle oli tärkeää, että hän oli päässyt esille. (on aiemmin kertonut pettyneenä kuinka muut, jo lukevat lapset saavat lukea uskonnon ja luontokirjan tekstejä ääneen muille)

Syyslomaa jo odotellaan, ehkä pieni irrottautuminen arkisesta koulutyöstä tekee pienille koululaisille hyvää!

Vierailija

Hyvä jos ei asian kanssa tarvitse vielä huolehtia. Itse en sitä niin kummallisena tosiaan pitänyt ennen kuin kuulin erään toisen opettajan ja erityisopettajan puhuvan vastaavasta tapauksesta, sen jälkeen alkoi huolettamaan. Minusta tyttömme ei " tutuissa" tavuissa käännä kirjaimia koskaan väärin päin, esim sellaisissa joita esiintyy omassa, kavereiden, sisarusten jne nimissä, ainoastaan vieraissa tavuissa. Eilen luettiin e-kirjaimesta ekaa palstaa ja se meni ihan oikein. Muutaman kerran eu:sta meinasi tulla ue, mutta senkin hän nyt havaitsi heti itse, että meni väärin. Jospa se siitä oikenisi! Hän kyllä hyvin tunnistaa puheesta kun kysyy että milläs esim eu tai ue alkaa ja sanoo siitä ne aina oikein päin.

Vierailija

Meillä opettaja EHDOTTOMASTI KIELSI LASTEN TYÖN KUMITTAMISEN!!! Sanoi, että käsiala ei vielä ekaluokkalaisella ole kellään niin täydellistä. Kumittamisella vaan tapetaan se into tehdä niitä läksyjä, kun mikään ei kelpaa. Sen kerkiää sitten tehdä kun lapsi oppii ensin kunnolla kirjoittamaan ja lukemaan. Tärkeintä siis tässä vaiheessa se rutiini ja tapa siihen läksyjen hoitamiseen. Se ei saa olla lapselle stressaava ja inhottava tilanne. Näin sanoi meidän ope joka on kyllä todellinen lahja :)))

Vierailija

Jäipä näköjään aamulla tuosta listasta pois N-kirjain ja tänään oltiin edetty M-kirjaimeen niinkuin arvelinkin.

Tänään minulle myös valkeni, että lapseni hankaluus lukemisessa johtuu paljolti siitä ettei hän muista mitä äännettä mikäkin pieni kirjain tarkoittaa. Kun käytetään tuttuja, isoja kirjaimia pienten tavujen lukeminen onnistuu, mutta pienten, uusien kirjainten äänteitä hän ei aina muista (esim. u ja n menee helposti sekaisin).

Kannattaisikohan kotona luetuttaa isoista kirjaimista tehtyjä sanoja/tavuja vaikka koulussa lukevat vain pieniä vai onko parempi vain tankata pieniä vaikka hitaampaakin tahtia. Tuntuu vain hankalalta että pitäisi liuuttamalla opettaa lukemaan äänteitä joita lapsi ei tunnista. Vanhempainillassa opettaja kielsi tavaamisen opettamisen, mutta ei kai ole vaarallista jos lapsi ensin sanoo tavun kaikki äänteet yksitellen (=tarkistaa muistaako kaikki pienet oikein) ja sen jälkeen liuuttaa ne yhteen?

Vierailija

Kävimme juuri opettajan tapaamisessa. Kehui, että hienosti lähtenyt, tyttö lukee jo kokonaisia sanoja jne..osaa jo kirjoittaa sanoja hienosti!

luokalla on osa vielä kuitenkin sellaisia jotka ei lue vielä tavujakaan kunnolla. Silti ope ei ollut huolissaan. Riittää kuulemma kun jouluun mennessä osaa lukea helppoja sanoja/tavuja.

voiko muka eri paikkakunnilla olla noin suuria eroja vai onko kyse opettajan kärsimättömyydestä!!! Luulisin että opetus suunnitelma on koko suomessa sama. Tässä koulussa sitä ainakin noudatetaan!! Tuntuu hullulta laittaa lapsi erityisopelle kun lapsi on kuitenkin ihan normaali oppimisen suhteen!! Luulisi opettajan hoksaavan että ehkä hänen oma vauhtinsa vaan on liian kova.

Meillä opettaja antaa tehtäviä tason mukaan ja tasotestejä on kuulemma aika tiuhaan. Oppikirjana salainen aapinen. Oppilaita 24 jotka parissa aineessa jaettu 2 ryhmään eli 2h ryhmis tunteja päivässä.

Miten teillä tilanne tällä hetkellä??

Vierailija

a, i, u, e, n, s. Minä puolestani mietin että ehtiikö ne koko kirjaa läpi tämän lukuvuoden puolella tuolla tahdilla ;-) Tosin meidän pojalle vähän verkkaisempi tahti on oikein hyvä, kun hänkään ei osaa vielä lukea ja jokainen pikkukirjain tulee ihan uutena.

Täytyy sanoa, että meillä on muutenkin ollut aika lepposia alku koululle. Läksyjä on vain yhdestä kirjasta per päivä, eikä niitä ole läheskään joka päivä. Kolme koulupäivää on kulunut kokonaan retkiin, ja lisäksi koululla on ollut useita vierailuja tms. ohjelmaa mikä on haukannut osan päivästä. Meidän opettaja tosin jo etukäteen kertoikin että opetus on sitten kokonaisvaltaista eli ei istuta aina luokkahuoneessa pänttäämässä vaan voidaan mennä vaikka metsään laskemaan käpyjä ja opiskella samanaikaisesti luonnontietoa ja matematiikkaa.

Minä olen tykännyt tästä tavasta ja poikakin on viihtynyt koulussa tosi hyvin, varmaan osin juuri siksi että muutos päiväkotiin ei ollut niin iso. Ihan kiinostavaa on kyllä kuulla missä muut menee, koska minäkin olen tuota tahtia tosiaan vähän miettinyt...

Vierailija

Meillä on sama kirja käytössä eli Salainen maa sarja. Mielestäni kirjaimia tulee sellaisella vaihdilla meilläkin että tuntuu ettei poika kerkeä sisäistää edellistä kun jo uusi on läksynä.

Alku oli tosi vaikeaa, poika ei meinannut millään suostua opiskella läksyjä, paiskoi vaan kirjoja ja oli turhautunut. Ei siis osaa vielä lukea..

Nyt ihan viikon ajan on mennyt paremmin, poika on alkanut tajuta lukemisen ideaa, ja on innostunut kirjaimista ja kirjoittamisesta.

Mutta silti toivoisin että pidettäisi pikku tauko ja vaikka kerrattaisi näitä jo opittuja kirjaimia ja sitten taas edettäisi. Läksyjä on meillä joka ikinen päivä eikä retkiä ole ollut joten syysloma tulee kyllä tarpeeseen!

Vierailija

Onpa mukava, että on lähtenyt hyvin sujumaan.

Meidän lapsen luokka etenee kovaa vauhtiaan eteenpäin. tyttö on käynyt muutaman kerran erityisopettajalla lukemaan opetteluasiassa. Soitin erit.opelle kun reissuvihkossa oli viesti, että lapseni siellä on käynyt. Erit. ope oli tosi mukavan oloinen ja selosti tarkkaan lapseni tilannetta ja neuvoi jotain juttuja, joita voi kotona tehdä jos haluaa.

Lapsi on tottunut kouluun ja lukemisessakin on edistystä tapahtunut vaikka aika vaikeaa se välillä vieläkin on! Toisinaan menee tosi hyvin ja osaa lukea tavuja ihan suoraan ja välillä taas ei onnistu yhtään.

Lapsi tykkää opettajastaan ja erityisopella käynti on hänestä mahtavaa. Kokee, että siellä saa huomiota osakseen kun luokassa taas on syrjässä kun ei vielä lue!

Vierailija

Meillä ope kehoitti vain hiukan salaa kurkkimaan kotitehtäviä, tietty valvomaan sen verran että tulee tehtyä.Muuten tekemään itsenäisesti. Tyttö tekee läksyt hienosti itse oma aloitteisesti, eikä kyllä korjattavaa ole ollutkaan.

Vierailija

ja taitavat tänään mennä e-kirjaimeen, aika leppoisaa tahtia siis. Olisikin halunnut kysellä eräästä asiasta kun täällä ilmeisesti oli jotain opettajiakin vastannut. Tyttäreni kääntää osan tavuista tyyliin n- a on an jne, ei siis kaikkia tavuja ja aina vaan joskus. Esimerkiksi eilen luimme illan aikana läksyn viisi-kuusi kertaa ja vain kahdella kerralla oli näitä ongelmia. Lisäksi tuntuu että ongelma esiintyy lähinnä tavujen kohdalla, kokonaisen sanojen yhteydessä tavut menevät yleensä oikein. Onko tälläinen kuinka vakavaa? Kuulin vain ohimennen eräässä toisessa koulussa opettajan puhuvan asiasta huolestuneena erityisopettajan kanssa ja jäi tietysti hiukan huolettamaan. Miten voisin parhaiten opettaa " oikeille" jäljille. Olen vähän yllättynyt jos lapsen lukemaan oppimisessa tulee vaikeuksia, hän kun on jo pitkään tunnistanut toisin päin eli osaa luetella hyvin lausutusta sanasta kirjaimet aivan oikein. Lisäksi hän kirjoittelee itse sanoja " korvakuulolta" ja ne menevät hyvin, joskus vokaaleja saattaa puuttua.

Vierailija

Kirjaimet A, I, S, U, L, N, O, E ovat käyty läpi. Lapseni ei osannut lukea ennen koulua, mutta kirjaimet olivat tuttuja. Näyttää siltä, että lukeminen alkaa pikku hiljaa avautua. En ole osannut ajatella, etenevätkö liian nopeasti, koska pojalla näyttää menevän opiskelu hyvin. Mutta joutuu kuitenkin miettimään eli ei ole liian helppoa.

Läksyjä tulee päivittäin, mikä on mielestäni hyvä asia. Läksyjen teosta tulee itsestäänselvyys, mitkä tehdään heti koulun jälkeen. Aikaa niihin menee ehkä 10 - 15 min.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat