Laiskat kotiäidit

Vierailija

Laiskalle naiselle helpoin tapa olla tekemättä mitään on olla ns. kotiäiti. Hankkimalla kokoajan lapsia lisää ja valittamalla samassa tahdissa kuinka raskasta on, tälläinen laiskuri mobilisoi koko suvun tai suvut hoitamaan lapsiaan ja tekemään puolestaan kotityöt. Ja kukapa ottaisikaan työhön naista joka on yli 35v. eikä ole päivääkään ollut oikeissa töissä. Normaalistihan naiset hoitavat reippaasti sekä perheensä että työnsä, ehtivätpä vielä jossain välissä harrastamaan ja opiskelemaankin. Kyllä työssäkäyvä ja monta asiaa tekevä äiti saattaa joskus väsyäkin, silloin ehkä vähän suutahtaakin. Se suotakoon heille.

Sivut

Kommentit (242)

Vierailija

Kysyin koetko työssä olon raskaana.

Minä en ole sitäkään kokenut raskaana, kuten en myöskään kotona oloa.

Vierailija:

Lainaus:

152. Huoh.Luetko tarkemmin kirjoitukseni? Nimenomaan mainitsin, että rakastan myös työtäni :)

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Eivätköhän kotiäidit ole kuitenkin pääosin niitä lapsiaan hoitamassa, keksimässä heille virikkeitä ja hankkimassa heille sosiaalisia kontakteja. Vai väitätkö, että se työ mitä päiväkodin henkilökunta lapsesi eteen tekee päivisin, on turhanpäiväistä työtä?

Tarkoittaako kotiäitiyden moittiminen sitten tätä? Mielestäni lasteni hoitajat tekevät toisinaan jopa tärkeämpää työtä, kuin minä. Miksi kotona oleva äiti sitten olisi automaattisesti huono ja laiska ihminen samaa ' työtähän' he tekevät - enkä nyt tarkoita näitä mammoja, jotka toitottavat sitä, etteivät hoida kotia tai anna lapsille virikkeitä tai jaksa heitä ulkonakaan käyttää.

Itse en kokenut äitiyslomia tai niiden jälkeisiä muutamia kuukausia kotona turhaksi työksi. Onko joku muu työäiti kokenut sen sellaiseksi?

Vierailija

että kotiäidin työpäivä on lasten valveillaoloaika. Leikki-ikäiset varmaankin nukkuvat 12 tunnin yöunet. Eikö silloinkin valveillaoloa ole vasta 12 tuntia. Puhun nyt tietenkin näin nukkuvista, sinullahan oli eri tilanne jos lapsi ei nuku näin säännöllisesti ja pitkään. Tuon 7-8 tuntia ajattelin muistaakseni siitä, että jos herätään klo 8 ja mies tulee kotiin klo 16, lastenhoitovastuu käsittääkseni puolittuu, vai miten?

Vierailija

Minulle on ainakin ihan sama onko joku kotona vai ei.

Minä olen valinnut kotiäidin " uran" . Aion olla kotona niin kauan että olen kaikki lapset tehnyt. Ja mahdollisesti senkin jälkeen. Suurperhe on unelmissa. Minusta on ihanaa tämä kiireettömyys, se että itse kasvatan lapseni, näen heidän kehityksen joka hetki ja itse olen vastuussa siitä millaisia kansalaisia heistä tulee. Se on minun valinta ja olen äärinmäisen tyytyväinen. Työelämään en enää kaipaa, tämä on minulle sopivampi vaihtoehto. EN ole kateellinen kellekkään, miksi olisin.. Olen täysin tyytyväinen ja tunnen ylpeyttä omasta valinnastani. Jokainen on varmasti tyytyväinen omaan valintaansa(ja jos ei ole niin miksei sitten tee asialle jotain), miksi siis joku voi kirjoittaa esim. että kotiäidit on katellisia jne. En ymmärrä. Miksi halveksua täällä toisten valintoja.. Jos joku pitää minua laiskana sen takia että olen päättänyt kasvattaa lapseni kotona se on hänen mielipiteensä. Et sinä eikä kukaan muukaan voi tietää todellisuutta. Arvailuja voit tehdä, mutta tosiasiassa et tiedä mitään meidän arjesta. Niinkun en minäkään teidä työssäkäyvän perheen arjesta sen enempää. Enkö sitä miten naapurin kotiäiti todellisuudessa toimii lastensa kanssa.

Meillä arki on hauskaa, leikimme, laulamme, retkeilemme, käymme kerhoissa, tapaamme ystäviä, matkustelemme, mutta myös välillä se on äärinmäisen rankkaa. Onneksi on ihana mies rinnalla. :) Lapset ovat tasapainoisia ja hyvin positiivisia. Kehuja satelee ja niistä voin vaan tehdä johtopäätöksen että olen onnistunut kasvattajana/äitinä ainakin tähän asti.

Vierailija

henkinen puoli jaa vajavaiseksi kommunikoidessamme n. 9h päivässä vain 2v. tai vauvatasolla. Kenen aivot eivät ala hapettumaan moisesta hoidosta" ?. Sitten vielä jos ainuut " ystävät" ja sosiaalinen elämä on näin virtuaalista, mitä muuta voi odottaa kuin " kynän tylsistymistä" ? Harvassa ovat ne innosta päivästä toiseen puhkuvat äidot, jotka jaksavat kotitöiden lomassa maata matolla ja keskustella henkeviä vauvan kanssa. Töissä käyvillä äideillä on se etu, että heidän lapsensa saavat liikaakin virikkeitä taarhassa, ja ikävöivät mahdollisesti vanhempiaan, joten heidän tarpeet on helposti tyydytetty kotioloissa; äidin ja isän läsnäolo riittää. Meidän kotiäitien tulee kehittää lasta monipuolisesti, kärrätä kerhoihin (halutessa) viedä ulos jne. Päiväkodin henkilökunta on entisaikojen mummoja ja pappoja, jotka hoitavat lapset, kun vanhemmat paiskivat töitä. Ennen olin ehdoton kotiäityiden kannattaja, nyt mietin,saisivatko lapset paremman kasvualustan päiväkodista, itse olen hieman laiska ja " taiteellisena" luonteenpiirteenä hieman omiin ajatuksiini vajoava.

Tässä yksi näkökulma..

Vierailija

Tässä nyt kommenttia äidiltä joka on ollut sekä kotiäiti että uraäiti:

a) töissä ollessani en todellakaan tehnyt " kaikkia samoja hommia kuin kotonakin" enkä usko että kukaan töissä käyvä äiti tekee. Siivottavaa on kyllä huomattavasti vähemmän kun ei lapset ole siellä jatkuvasti sotkemassa. Iltaisin eivät enää ihan samalla lailla ehtineet omia lelujaan levittelemäänkään kun illat touhuttiin yhdessä perheenä. Pyykkiä tietysti on sama määrä, mutta esim. tiskiä ja ruuanlaittoa myös vähemmän.

b) se joka väitti olevan kasvatuksessa vikaa jos lapsi kaipaa vanhemman leikkikaveriksi ei tiedä mistä puhuu. Lapsetkin on yksilöitä. Toiset ovat seurallisempia kuin toiset.

c) sekä kotiäideissä että uraäideissä on laiskoja ihmisiä. Miksi tässä keskustelussa halutaan toitottaa sitä, että ei kaikki kotiäidit ole laiskoja mutta JOTKUT on. No mikäs uutinen se on? Ei kaikki työsssäkäyvätkään ole laiskoja mutta jotkut on. Vaikka minulla ei kovin pitkä työura olekaan takana niin olen kyllä ehtinyt nähdä töissäkin niitä työtävieroksuvia laiskoja ihmisiä jotka yrittää sysätä kaikki omat hommasa työkavereille, pitävät jatkuvasti tupakka- ja kahvitaukoja ja valittelevat kun työelämä häiritsee harrastustoimintaa liikaa jne jne.

d) miksi keskustellaan siitä, mikä kotiäitiydessä on raskasta? Sehän riippuu ihan perhekoosta, olosuhteista ja monesta muusta muuttujasta. Eihän voi keskustella siitäkään, että mikä työelämässä on raskasta kun sekin riippuu niin monesta asiasta. Toisilla on sielläkin raskaampaa kuin toisilla.

Vierailija

Esimerkiksi jos lapset ovat kiljuneet ja kiukutelleet, voi toimistossa on vähän hiljaisempaa ;)

Mutta kuitenkin, kummasti niitä lomia ja viikonloppuja odotetaan kuin kuuta nousevaa. Jos kotona olisi niin paljon rankempaa kuin töissä, kuka enää lomille edes haluaisi?

Vierailija

Tässä ketjussa pääväite on ollut se, että JOTKUT kotiäidit VOIVAT olla laiskoja, ja kotiäitinä laiskottelu onnistuu paremmin kuin esimerkiksi palkkatyössä. Kotiäidillä ei kai ole esimiestä eikä tulosvastuuta. Kaikki mitä on saatu aikaan on plussaa, koska kotiäidin on niin helppo vedota siihen, että hän on vaan kotona ja hoitaa ja leikittää lasta. Ja siitä vielä viimeinen linkki, eli mikä siinä tekee olon niin raskaaksi.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Kyllä minun työpäiväni kestää 24 h, välissä tunnin-parin tunnin lepojaksoja yöllä...

Tyypillinen lässynlässyn-kotiäitivastaus. Et siis pidä lepona niitä hetkiä, kun istut koneella, katsot telkkaria, luet lehteä... Kyllä ne vaan meille muille ovat lepoa (äläkä vaan ala paasaamaan kuinka et muka ehdi tehdä ko. asioita).

Oletko miettinyt, että ne ajat jolloin työssäkäyvät elävät kuten sinä (siivoavat, laittavat ruokaa, leikkivät lasten kanssa) ovat VAPAA-AIKAA ja LOMAA. Nii-in, lomaa. Niitä aikoja, joita odotetaan hartaasti että pääsee rentoutumaan. Jos koet olevasi töissä kun pyörität normaalia arkea, niin sitten tosiaan sinulle on moni muukin normaali asia elämässä liian vaikeaa. Työssäkäyvät tekevät kotitöitä siinä missä kotiäiditkin, meillä on niihin hommiin vaan moninkertaisesti vähemmän aikaa.

Eli jos sinä ole 24h töissä niin sitten olemme me muutkin.

Vierailija

Väitä nyt vielä että kotiäidit eivät huolehdi lapsistaan vaan nukkuvat ja jättävät lapsensa hoitomatta. Hoh hoijaa vaan miten on suppea tietämys ihmisellä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat