Naistenklinikka vai Kätilöopisto? Kokemuksia kaivataan...Onko muuten NKL:ssä käytössä ammetta?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Pitäisi valita synnytyssairaala ja olen noiden kahden välillä. Jorvin rajasin jo pois. Millaisia kokemuksia teillä on ollut? Entäpä Kätilöopiston Haikaranpesä? Nettisivuilla sanotaan, että pitäisi olla aktiivinen synnyttäjä. Itse olen varsinainen pelkuri, joten se ei taida sopia...

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

ja haikaranpesästä.

Synnytys oli vissiin ihan normaali. Ei siis mitenkään " aktiivinen" . Epiduraalin sain heti. Siis todella nopeasti, kun olin varautunut, että se saattaa kestää...

Sitä aktiivisuutta tarvittiin sitten lapsivuodeaikana. Siis jos jotain halusi, niin itse piti pyytää joku paikalle. Kukaan ei todellakaan käynyt häiritsemässä, vaan aika paljon oltiin ihan kaksin miehen kanssa. Kätilö kävi n. kerran päivässä kattelemassa mitä kuuluu ja jos vaikka nukuin tai imetin, hän vaan kurkkas ovelta ja tuli sitten myöhemmin...

Ensisynnyttäjälle se oli silleen outoa, kun oltiin niin omillamme ja aina ei muka kehdannut soittaa henkilökuntaa paikalle. Mutta nytpä tiedän, että se on juuri tarkoitus.

Huonekin oli niin kaukana kaikesta sairaalamaisuudesta. Oli parisänky ja sisustukseen oli panostettu. Tuli oikein hotellifiilis. Kukaan ei todellakaan ollu tyrkyttämässä lisämaitoja.

Se, mikä mua kyllä hämäs, että synnytyksen jälkeen kukaan ei oikei ollut minusta/voinnistani " kiinnostunut" . Epparia ja kohtua katottiin vissiin synnytyksen jälkeisenä päivänä, mutta ei sitten muuten. Ehkä tässäkin olis tarvittu sitä aktiivisuutta?

Mutta kokonaisuudessaan, jos vielä asuisimme Helsingissä tai lähellä (ja jos toinen lapsi vielä joskus tulisi), niin menisin ehdottomasti haikaranpesään uudestaan. Osaisin olla aktiivisempi sitten ja varmasti arvostaisin omaa rauhaa.

T: MrsH

Vierailija

Eli lapseni olen siellä synnyttänyt ja se tuntuu paljon kotoisammalta kuin NKL.

Haluaisin nyt kuitenkin painottaa sitä, että lääkärit vaihtelevat paikkoja näiden kahden sairaalan välillä, joten jos kohdalle osuu ikävä lääkäri, siitä on turha syyttää ko. sairaalaa, vaan sitä lääkäriä vaan.

Kätilöitäkin on moneksi. Ei voi antaa takuuta, että jos menet kättärille/NKL:lle saat takuuvarmasti hyvää palvelua ja vice versa.

Minusta kättäri on paikkana mukavampi, minusta NKL on jotenkin " laitosmaisempi" . Makunsa kullakin.

Vierailija

Synnytin esikoiseni kesällä Naistenklinikalla ja kyllä kätilöt minua ainakin kävivät ihan oma-aloitteisesti neuvomassa imetyksessä ja muussa vauvanhoidossa. Aina kun vuoro vaihtui kävi uusi kätilö tervehtimässä huoneessa ja kysymässä tarvitsemmeko jotain tai onko jotain kysyttävää. Olin perhehuoneessa. Missään vaiheessa ei kukaan tullut tuputtamaan tuttipulloa tai mitään muutakaan. Olin kaikin puolin NKL:aan erittäin tyytyväinen ja jos lisää lapsia saamme,tulevat hekin syntymään samassa paikassa.

Vierailija

Synnytin 4 lasta NKL:ssa ja viidennen kanssa menen sinne. Ammattilaisempi, ystävällisempi henkilökunta. Itselläni huono kokemus Kättäristä.

Vierailija

No, esikoista odottaessa oli yksi vähän m****u lääkäri yliaikaisuustarkastuksessa, mutta siinä kaikki. Synnytysten jälkeisestä ajasta osastolla ei näistä kahdesta ensimmäisestä ole muistikuvia (tytöt 14 ja 12v), kaksi seuraavaa muistan hyvinkin. Varmaankin siksi kun en ollut ensi synnyttäjä, minun ja meidän annettiin olla aikaslailla rauhassa, mutta jos jotain tuli, niin kellon soittamisesta meni alle minuutti että joku tuli. Ja tämän kuopuksen kanssa sain epiduraalista kammottavan päänsäryn, minua ei pakotettu hoitamaan vauvaa vaan hänet otettiin kansliaan kunnes sain veripaikan ja kaikki oli ok. Synnytyksissäkin ollut loistavia kätilöitä ja lääkäreitä, puudutuksia olen saanut aina kun olen tarvinnut. Viimeksikin kun kätilö itse ehdotti epiduraalia, olin valmistautunut ikuisuuden odottamiseen, mutta anestesialääkäri tulikin välittömästi.

Kuopusta odottaessa pelkäsin, että synnytyksen alkaessa Kättäri on täynnä ja " joudun" Naikkarille. Jotenkin tuo Kättäri tuntuu kotoisemmalta kun siellä olen aina " asioinut" .

Vierailija

Itse synnytin Haikaranpesässä.Olisin saanut kaikki puudutukset mitä voi, mutta selvisin ilman. Samme ison perhehuoneen, näköala puistoon ja keittiö oven takana, saa itse laittaa esim välipalaa.Henkilökunta tuli pyydettäessä paikalle, kunnioittivat äidin toiveita.Vieraita sai ottaa vastaan vapaasti.Ehdottomasti otan uusiksi jos vain voin! Kaverit ovat synnyttäneet Naistenklinikalla, jossa perhehuoneet ovat minusta kolkkoja ja pieniä, ja ryhmähuoneessa oli 12 vuodepaikkaa!Siis minulle ei ainakaan, kiitos. Paitsi jos lapsen terveys niin vaatisi.

Vierailija

Ensimmäiseni synnytin kättärillä ja oli todella huono kokemus kätilöistä lähtien. Kolme seuraavaa synnytin naistenklinikalla ja viidennen menen sinne myös synnyttämään.

Vierailija

ainokaiseni viime keväänä, ja näin jälkikäteen jäi ottamaan pannuun pari juttua:

Synnärillä asenne kipulääkettä kohtaan oli se, että " ei sitä epiduraalia heti ensimmäisestä kipeästä supistuksesta anneta" . Tämä kommentti síis sen jälkeen kun pyysin toista epiduraalia kun ensimmäisen vaikutus oli loppunut ja järkyttävän kamalat avautumiskivut oli taas palaamassa. Kyseessä ei siis ollut " ensimmäinen kipeä supistus" , ja vaikka olis ollutkin, en ymmärrä, miksei voisi antaa heti? Ärsyttää.

Vuodeosastolla sitten imetystä tai paljon muutakaan ei juuri opastettu, enemmän olisin kaivannut apua ja neuvoja. Sattumaa oli, että imetys alkoi sujumaan, vaikka vauva oli teholla ja sairaalaosastolla joitakin päiviä ennenkuin pääsin edes yrittämään. Myöskään synnytystä ei koskaan käyty läpi kenenkään kanssa, minkä tietysti tajusin vasta viikkojen päästä kun aloin hormoonihuurujen hälvettyä kelaamaan mitä oikeastaan oli tapahtunut.

Saattaa tietysti liittyä enemmän yksittäisiin kätilöihin ja niitten asenteisiin kuin itse sairaalaan ja sen politiikkaan. Silti taidan kokeilla naikkaria jos vielä uudestaan onnistun saattamaan itseni siihen tilaan.

Vierailija

Itse synnytin 10 päivää sitten NKL:ssa ja kovasta ruuhkasta huolimatta pääsin ammeeseen tunniksi ja sain vielä jäädä synnyttämään samaan huoneeseen. Olin huoneessa noin 12 tuntia. Kukaan muu äiti ei ollut halunnut käyttää ammemahdollisuutta. Lapsivuodeosastolla kohtua paineltiin koko ajan ja episiotomiahaavaakin tarkistettiin useasti. Kaikki päiväsuorossa olleet hoitajat oli tosi mukavia.

Vierailija

Naistenklinikasta ei kokemusta. Kättärillä on ihan hyvääkin kohtelua.

Kyllä sielläkin toki on töissä joitain ei niin kokeneita ihmisiä, kuten kaikissa paikoissa, ja ne osuu kohdalle huonolla tuurilla ja menee jotain pieleen sen takia. Kättärin normaaliosasto sen takia, että pidän perhehuoneista ja vähemmästä huonetoverimäärästä ylipäänsä, ja hieman lyhyempi välimatka meiltä ja tuttu paikka jo...

rv38+5

Vierailija

Esikoisen synnytin Haikaranpesässä, lapsivuodeaika oltiin tosin tavallisella vuodeosastolla, mutta perhehuoneessa. Henkilökunta oli asiantuntevaa, neuvoja sai sen verran kun tarvitsi. Olin kyllä valmistautunut synnytykseen aktiivisesti, mutta siellä synnytyssalissa en ollut mitenkään hurjan aktiivinen - ei siellä Haikaranpesässäkään tarvitse, vaan mennään aina tilanteen mukaan...

Parasta Kätilöopistolla oli viihtyisä tunnelma ja mukava henkilökunta. Ympäristönä oli tosi siisti ja mukavaksi laitettu.

Pari viikkoa sitten pääsin tutustumaan Naistenklinikkaankin. Tarkoitus oli synnyttää toistamiseen Haikaranpesässä, mutta koko Kättäri oli täynnä, joten nyt voin ihan verrata näitä sairaaloita. Synnyttäminen sujui NKL:llakin ihan hyvin, vaikka synnytyshuoneet oli vähän kalseat verrattuna Kättäriin. Vuodeosastolla en sen sijaan tykännyt olla. Huone ei ollut yhtä viihtyisä kuin Kättärillä, vaikka nytkin oltiin perhehuoneessa. No, oma vessa oli, siitä pisteet NKL:lle! Lähinnä mua kuitenkin ärsytti henkilökunta. Koko ajan joku oli kysymässä, miten menee, vaikka sanottiin, että meillä on kaikki ok, eikä tarvita nyt opastusta missään. Eniten nyppi se, että imetys lähti alkuun tosi hyvin ja sanoin sen kaikille kysyjille, mutta silti sitä tultiin koko ajan varmistamaan, jopa lisämaitoa suositeltiin. Minä olisin halunnut olla enemmän omassa rauhassa ja tutustua lapseen itsekseni. Jos vielä joskus pääsen synnyttämään Helsingissä, niin Kättärille suunnataan.

Vierailija

Synnytin esikoisen Kättärillä ja siitä jäi ikävä kyllä enemmän ikäviä fiiliksiä. Tunsin, ettei minua kuunneltu, vaikeaa synnytystä ei käyty lainkaan läpi jälkeenpäin, imetysongelmiin sain vastauksen: No, annat sitten korviketta jne. Jouduimme myös käymään Kättärillä vuoden verran kontrolleissa poikani saaman vamman vuoksi (Erbin pareesi synnytyksessä), eikä näistä käynneistä jäänyt ainakaan positiivisempi fiilis.

Kakkonen syntyi sitten NKL:lla puoli toista vuotta myöhemmin. Oma kokemukseni oli parempi siellä, tosin jouduin kyllä pyytämään esim. imetysapua melko tiukkaan sävyyn. Tosin sielläkin kätilöissä ja hoitajissa oli eroja, tottakai, ihmisiähän hekin ovat;) Synnytysosaston henkilökunta oli NKL:lla tosi ihanaa, mukana oli myös kreikkalainen kätilöopiskelija, joka oli tosi mukava ja avulias.

Molemmat ovat kuitenkin isoja sairaaloita, joissa henkilökunta saattaa olla kiireistä. Kannattaa avata suunsa ja pyytää apua, jos kokee sitä tarvitsevansa, samoin omat toiveet synnytyksen kulusta kannattaa tuoda esiin, vaikka tuntuisi, ettei niitä kuunnella.

Tätä kolmatta menen synnyttämään Hyvinkäälle, saapa nähdä mikä fiilis siitä jää... Ainakin sairaala on pienempi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat