Millä vkolla pelko-sektiosta päätettiin ja mille viikolle se tehtiin?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen kuullut, että n. vkolla 20 saisi päätöksen ja leikattaisiin n. vkolla 37. Pitääkö paikkansa, vai miten teidän kohdalla on ollut?

Kommentit (14)

Vierailija

lääkärin kanssa peloista.

Varsinaista kirjallista päätöstä siinä vaiheessa ei voi " pelkän" pelon takia antaa, mutta hän lupasi että mikäli vielä synnytystapa-arviossa viikolla 36 olen samaa mieltä, sektioaika annetaan silloin. Ja puhui että sektioaika olisi sitten viikolla 38. Lisäksi sanoivat ettei ketään pakoteta synnyttämään alakautta, eli tämän lupauksen turvin olen jaksanut viikolta 20 asti pelkäämättä.

Vierailija

Kävin pelkopolilla ekan kerran rv 30 ja toisen kerran rv 35.

Ekalla kerralla jo luvattiin, että mikäli mielipiteeni olisi sama seuraavalla käynnillä, niin annetaan sectio-aika.

Halusivat kuitenkin, että keskustelujen jälkeen vielä miettisin asioita rauhassa.

Jälkimmäisellä käynnillä sitten sain ajan, joka oli tasan rv 39.

Sanoivat myös, että jos lähtee syntymään aikaisemmin, leikataan päivystyksenä.

Vierailija

xcsx on ihan huuhaakirjoittaja, olin jo siinä uskossa, että hänet oli saatu palstalta poistettua pysyvästi. Hän esittää muka-tietoa näennäisen asiantuntevasti, mutta " faktat" ovat hatusta keksittyjä.

Eli asiaan: Minulle lääkäri sanoi, että Suomessa ei kenenkään tarvitse synnyttää alakautta, jos ei todellakaan halua. Synnytyspelko on siis riittävä peruste sektiolle.

Vierailija

myös meillä asiasta päätetään vasta viikolla 36 - sitä ennen vain keskustelua ja vielä henkilön kanssa (ei siis lääkäri), jolla ei ole mitään valtuuksia tehdä asiasta päätöstä. Mulla meneillään rv 30 ja seuraava pelkopolikäynti marraskuun alkupuolella ja muistaakseni silloinkaan ei ole vielä lääkärikäyntiä.

Vierailija

Olen kyllä päättänyt etten lähde sieltä synnytystapa-arviosta kulumallakaan ennenkuin paperit on tehty ja leikkauspäivä sovittu ;))

Sen verran aion omia oikeuksiani puolustaa!

Tietty pieni toive on mielessä että siinä ilmenisi mulla olevan sisuksissa jotain sellaista " vikaa" , että sektio olisi pakko tehdä. Olisi jotenkin helpompi sanoo esim. työkavereille yms. syntymisen jälkeen mix sektio tehtiin, kuin alkaa puhumaan synnytyspelosta. Sitä ei sellaiset 40-60 vuotiaat (eikä nuoremmatkaan) " oikeasti" synnyttäneet välttämättä ymmärrä.

Vierailija

pelkosektiot harvinaisia! Omassakin tuttavapiirissä tiedän 3 tapausta vuoden sisään.

Ja JonnaJonna: Mies lähtee toki mukaan niinkuin oli ekallakin pelkopolikäynnillä tukena. Ja saavat YRITTÄÄ kyllä raahata kattomaan synnytyssaleja ;))

Vierailija

silloin on vain 1 kk laskettuun aikaan ja naisten olo usein tuolloin jo niin tukala, että haluavat lapsen ulos keinolla millä hyvänsä. Eli moni ei enää jaksa taistella sektiosta enää tuolloin, vaikka pelkoa vielä olisikin jäljellä, niin kuin useilla on. Osalla taas tukala olo vie voiton pelosta, eli lapsen tosiaan haluaa ulos millä tahansa tavalla.

Älä Pelkääjä-05 yhtään välitä siitä mitä muille ihmisille synnytyksistäsi kerrot. Sinun ei tarvitse kertoa mitään mitä et halua, ja tällaisessa asiassa pienet valkoiset valheet ovat sallittuja. Moni 60 -vuotias ymmärtää kyllä pelon, mutta he eivät ole tottuneet puhumaan siitä, sillä heidän aikanaan naiselta ei todella kysytty mitään, eikä naisen tuntemuksilla ollut mitään merkitystä.

Ota miehesi mukaan viikolla 36 käytävään pelkokeskusteluun pitämään puoliasi. Olen kuullut, että vielä sektiopäätöksen saatuaankin on naisia kierrätetty katsomassa synnytyssaleja - varmuuden vuoksi.

:-/

Voimia ja hyvää raskautta!

Vierailija

Näin naikkarilla v-99. kysessä oli siis sekä pelon että myös ihan lääketieteellisenkin syyn takia tehty sektio. Sanoivat vaan että jos synnytys käynnistyy aiemmin niin sitten leikkaavat kiireellisenä.

Vähän jännitti, etten sanoisi. Mutta onneksi vauva pysyi kiltisti masussa leikkauspäivään asti.

Vierailija

Ja jos syntyy aikaisemmin heillä on merkinnät papereissaan, että on pelkopolin asiakas, jolloinka siis voisi saada kiireellisen päivystyssektion pelkonsa takia...

Ja pelkopoli taitaa olla ainut tapa saada pelkosektio, ellei sitten maksa siitä jonnekin yksityiselle, niistä asioista en tiedä.

Vierailija

taustalla ole synnytystapaan vaikuttavia seikkoja kuten äidin ahdas lantio tai vauvan odotettavissa oleva suuri koko tai äidin aiemmassa synnytyksessä saamat vammat (pahat repeämät, häntäluun murtuma).

Leikkauksen asemasta käytetään lievästi rauhoittavia lääkkeitä.

Pahin aiempien vuosikymmenien pelkoja aiheuttanut tekijä eli henkilökunnan epäasiallinen käytös, on saatu valtaosin poistettua. Epäasialliseen käytökseen vaikuttivat mm. luvatta vakituisen henkilökunnan tilalla olleet huonosti koulutetut sijaiset, yllättävän monella ongelmia aiheuttivat lievästi tai keskivaikeasti dysfaattiset hoitajat ja joissain sairaaloissa yleistynyt vihjailutyylisen henkisen väkivallan kulttuuri, jolla yritettiin mm. peittää oman tietotason puutteita. Pahimpina lamavuosina nähtiin sekin, että henkilökunnan tieten tuli sairaaloihin asiaankuulumattomia henkilöitä ruokailemaan tai asunnon puutteessa yöpymään.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat