Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muilla öisin suonenvetoa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Heräsin viime yönä aivan kauheaan kipuun vasemmassa pohkeessa ja vähän aikaa rimpuiltuani tajusin, että se oli suonenvetoa. Kyllä se siitä aikanaan rauhoittui, mutta vieläkin koskee jalkaan. Tää oli ihka eka kerta, ja toivottavasti toista ei tule.

Voiskohan se johtua vaikka rasituksesta tai jonkun ruoka-aineen puutteesta vai tästä kauheasta stressistä... Taitaa kroppa antaa merkkejä, että ois aika levätä.

t. kipi rv 22+6

Kommentit (15)

Vierailija

esikoista odottaessa heräsin useana yönä hirvittävään kipuun ja suontahan se veti. Monesti jopa niin, että verisuonet ihan katkesivat ja jalassa oli sitten tuloksena mustelma ja kipeänä oli sen jälkeen monta päivää. Nyt tässä raskaudessa on muutaman kerran vetänyt suonta varpaasta ja viime viikolla niin kovaa, että katkesi verisuoni varpaan alta. Magnesium kuulemma auttaa... pitää kokeilla tuota vichyä.

Monkey rv. 15+6

Vierailija

juo kivennäisvettä, syö banaania, nuku villasukat jalassa...

eli magnesiumin puute ja banaani auttaa siihen.. villasukat myös aika hyvin. Ärsyttävä vaiva mut jospa menis noilla ohi.

Oli varmaan muutakin joka auttaa mut nyt tuli nuo mieleen!

-Anu rv31

Vierailija

kun en ole päivisin pitänyt tukisukkia (taipumusta suonikohjuihinkin :( ).

Jos vain pidän tukipolvisukkia koko päivän, ei öisin ole mitään vaivaa, mutta jos en, niin pienikin venytys laukaisee suonenvedon.

Jos joku haluaa laadukkaat tukisukat, niin sellaiset voi tilata Fenno Medicalin kautta puh.09-276 360. Ko.firma myy tukisukkia sairaaloiden yms.henkilökunnille ja sukat saa omien säärten mittojen mukaan.

Olen viimeksi tilannut niitä jokunen vuosi sitten, ja hinta oli silloin n.8e, mutta tilaajiakin oli kyllä melko paljon (lienevät kalliimpia yksittäin).

Vierailija

Olin parikuukautta syömättä magnesium tabletteja, kun syön kuitenkin kalsiumia, missä on magnesiumia, niin johan heräsin joka yö hirveisiin kramppeihin, jotka ei meinannut loppua millään. Välillä melkein itkua väänsin, kun yritin saada krampit loppumaan. Kun toisesta loppu niin toisesta alko, ja saattoi krampata päivälläkin ja myös sormista ym.

Ei tarvinnut kun pari päivää syödä magnesiumia uudestaan (otin kyllä tupla-annoksen pari päivää), niin johan krampit loppui. Niitä saa kyllä ihan ruokakaupoistakin, on paljon halvempia kuin apteekissa tai luontaistuotekaupassa ja ihan samanmerkkisiä. Eikä siitä tarvitse kyllä neuvotella neuvolassa ensin.

niisku 20+1

Vierailija

...ole auttanut edes magnesiumin syönti. En kesän takia jaksanut pitää noita villareitakaan. Onneksi olivat pohkeiden sivulla jolloin eivät olleet niin kipeitä ja menivät ohi kun pinkaisi ylös ja alkoi kävellä. Vain pari kertaa sain krampin itse pohkeeseen. Vain pari kertaa jouduin menemään valuttamaan lämmintä vettä jalalle, jotta sain krampin ohi.

En muista enää millä viikolla alkoivat mutta niitä oli lähes joka yö ja pahimpina useamman kerran. Nyt ihan loppuvaiheessa ovat lähes hävinneet enkä ole magnesiumia syönytkään enää niin paljoa. Yksi purkki magnesium purutabletteja meni tämän raskauden aikana.

j+beibi 40+4

Vierailija

Tää oli vasta toinen tai kolmas kerta, nyt menossa raskausviikolla 20. Kolme päivää oli pohje sen jälkeen kipeä, nyt neljäntenä tuntuu helpottaneen, mutta edelleen vielä tuntuu vähän. Verisuoni näyttää olevan siitä kohtaa selvemmin esillä, kauhulla odotan, alanko saamaan suonikohjuja. Talveksi voisin ostaa kunnolliset tukisukkahousut, instrusta kuulemma saa raskaana oleville mitoitettuja. Soitin jo neuvolaankin, onko normaalia, että pohje on kolmatta päivää kipeä, mutta kuulemma voi olla ärhäkän suonenvedon seurauksena. Jos alkaa tulemaan useammin, täytyy kokeilla magnesiumia, nyt ostin vain raskaana olevien vitamiineja, mutta siinä sitä ei paljon ole.

Vierailija

Tosi ilkeen tuntusta, tuntuu, et kun yöllä yrittää suoristaa nilkkaa tai jalkaa (mulla vetää sekä pohkeesta että reidestä) niin tuntuu, et koko jalka repee. Tosi kivuliasta ja hankalaa! Terkkari sanoi, et tukisukat ois hyvä, samoin mangnesium, mutta en oo jaksanu niitä hankkia...

T:vikli80 rv 24+3

Vierailija

villaiset säärystimet. vinkki: uusimmassa pirkkalehdessä oli yksi säärystimien ohje... lisäksi syön kalkkia ja magnesiumia. jalat/pohkeet kannattaa pitää lämpimänä myös ulos mentäessä!

Vierailija

Luin jostain, että kalkin puute saattaa vaikuttaa asiaan. No koska en juo maitoa niin hain kalkkitabletit ja niistä olikin pitkäksi aikaa apua. Mutta nyt niitä on taas joka yö.. oli silloin kun esikoistakin odotin. Synnytykseen se sitten loppuu...

Vierailija

Kaikkein kamalimmat suonenvedot olen kokenut raskauden aikana. Olen vieläkin raskaana, l.a. 7.12. Pahimmillaan suonenvetoja oli molemmissa pohkeissa yhtä aikaa, ja aina yöllä tai aamulla vuoteessa.

Ne vähenivät ja loppuivat magnesiumtableteilla ja juomisen lisäämisellä. Tabletteja saa apteekista, eivät ole kalliita ja sopivat raskauden aikaiseen käyttöön. Sovi kuitenkin neuvolan kanssa ennen aloittamista.

Vierailija

Moro,

Mulla kans jossain vaiheessa alkoi kramppaileen jalat. Huomasin sen vähentyvän, kun kävin käyttämään tukisukkia. Mulla nimittäin turposi jalat ilmeisesti istumatyöstä johtuen, mutta eivät turvonneet enää niin pahasti, kun aloin käyttämään tukisukkia.

Kramppailu saattaa johtua juuri nesteen keräytymisestä jalkoihin, joten myös jalkojen kohoasento esim. illalla voi auttaa. Mitään hirudoid-voiteita ei saisi käyttää. Toki suolojen tai nesteen puute saattaa aiheuttaa kramppailua, mutta tuo turvotus oli ainakin itsellä syynä.

Kandee koittaa tukisukkia. Ehkäisee myös suonikohjujen muodostumista. (villa-) Sukat yöllä saattaa auttaa kanssa, mutta itse en ole vielä tahtonut niitä koittaa. Tulee kuuma ;)

Ps. Mulla on myös la 7.12. :)

Vierailija

Ja lähinnä jalkateristä. Olen jo vuosia syönyt magnesiumia ja kalkkia, mutta siitä huolimatta paheni taas raskausaikana. Villasukat on hyvä apu, tosin hätätilanteessa huomasin, että myös tavalliset sukat auttaa.

Mutta lähes kokonaan pääsin suonenvedosta eroon, kun aloin ottaa magnesiumin illalla (aiemmin otin aamulla). Väitetään, että auttaa myös uneen, sitä en osaa kommentoida, kun olen aina ollut hyväuninen...

Vierailija

mulla suonenvetoon auttoi niinkin yksinkertainen asia kun aloin nukkua villasukat jalassa,ei kertaakaan suonenvetoja sen jälkeen,banaania aluksi kans kokeilin ja sitten vain villasukkia ja mulla ne auttoi.

äitiliini rv 32+0

Uusimmat

Suosituimmat