ramadanista!!!!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015




miten pystyn anopilleni toivottamaan hyvaa Ramadania arabiaksi??? Ramadan Mubarak??

Olkaa niin ihania ja auttakaa.....KIITOS!!!!

Sivut

Kommentit (64)

Vierailija

en minä ainakaan tee määrättyjä tekoja pointsin keruu mielessä. Pakolliset rukoukset, paasto jne tulee tehtyä koska ne ovat Jumalan muslimille määräämiä [b]velvollisuuksia[/b].



2:208. Te, jotka uskotte, tulkaa kaikki kuuliaisiksi Hänelle älkääkä seuratko saatanan jälkiä. Hän on totisesti teidän ilmeinen vihollisenne.



Ja mitä enemmän tätä uudesti syntyneiden kristittyjen julistusta lukee, niin sitä voimakkaammin mieleen tulee sanat " tulevat luoksenne valkeuden asussa mutta ovatkin raatelevia susia" tai jotain sinne päin. En todellakaan ymmärrä sitä hyvyyden julistusta kun kaikki hyvät työt ja teot ovat kuitenkin vain teeskentelyä ja pointsien keruuta.

Vierailija

Ruusulle tuli varmaan paha mieli, kun joku uskovainen sanoi häntä moniavioisuus-ketjussa tyhmäksi. Emme me saa sanoa ketään tyhmäksi, se on väärin.



Ymmärrän tyhmäksi sanojan kuitenkin tarkoittaneen, että jos uskoo, että oma aviomies voi rakastaa tyttöystäväänsä/2. vaimoaan yhtä paljon/aidosti kuin 1.vaimoaan, on sellainen aika naiivia ja sinisilmäistä. Ehkä olet tuossa tilanteessa, Ruusu, ja haluat nähdä miehesi motiivit " hyvinä" .... Ilmeisisesti :(

Vierailija

mut sit ette sais viettää uutta vuottakaa, mutta jokanen tuntemani Muslimi viettää silti.



Mun mies yllätti minut ja perheeni viime Jouluna tulemalla aattona mun vanhempien luokse Joulun viettoon. Hänen mielestä mun äiti teki niin hyvää ruokaa että hän lupasi viettää joka Joulun meidän kanssa. = ) En tiedä oliko vain sanoja. Kyllä mä tuun aina viettämään Joulua, sitä en voi jättää väliin.



Kristityille kysymys: kieltääkö Raamattu viettämästä muitten uskontojen juhlia? Jos sen tekee niin mä en periaatteessa sais paastota.

Vierailija

Eli islamin mukaan Jumala päättää, kenen katumuksen hyväksyy ja ketä rankaisee. Muslimi elää pelon, toivon ja rakkauden tasapainossa suhteessaan Jumalaan. Eli kukaan meistä ei usko vain rakkaudella (vaikka Jumala on lempeämpi uskovalle kuin äiti lapselleen, kosa tämä aiheuttaisi liiallisen luottamuksen siihen, että voi tehdä ihan mitä tahansa), toivolla (vaikka Jumala voi armahtaa, Hän itse päättää, rankaiseeko) tai pelolla (koska vahva pelko voi johtaa epätoivoon, ja se osoittaa heikkoa uskoa Jumalan armoa kohtaan). Näin pikaisesti.

Muslimi on muslimi jos uskoo seuraaviin asioihin:

1. Että on vain Yksi Palvomisen arvoinen Jumala

2. Että on olemassa enkeleitä

3. Että Jumala on lähettänyt maahan Kirjoja (Toorah, Zabuur, evankeliumit, Koraani)

4. Että Jumala on lähettänyt lähettiläitä (joiden joukossa Jeesus ja viimeisenä Muhammad, rauha heille)

5. että on olemassa " jumalallinen ennaltamäärätty sallimus" , eli Jumalan Tieto ulottuu myös tulevaan, ihminen on vastuussa teoistaan mutta hänen tulee hyväksyä itsestä riippumatomat vastoinkäymiset kuten ilotkin Jumalalta tulevina

6. Että tulee Tuomion päivä, jolloin Jumala tuomitsee kaikki luotunsa meidän tekojemme mukaan.



Kukaan eis iis ole muslimi islamin mukaan, jos ei usko näihin KAIKKIIN.

Miisa29: islamin mukaan ainoa synti, jota Jumala EI ARMAHDA on tuo usko muuhun kuin ainoastaan Jumalaan armahtajana ja vapahtajana. Islamin mukaan kumppanien liittäminen Jumalalle palvonnassa on kauhein kaikista synneistä Jumalan edessä. Eli siitä joutuu Helvettiin ilman poispääsyä. Ja islamin mukaan tähän kategoriaan kuuluu kristittyjen usko Jeesuksesta Jumalana ja pelastajana. Vaikka sen miten päin selittäisi. Islamin mukaan Jeesus siis oli profeetta. Ja Jumala on yksin Jumala.



Islamissa ei puhuta " vääräuskoisista" muslimen kesken. Me keskitymme yleensä omaan nahkaamme ja omiin tekoihimme. Ei- muslimeista me käytämme nimeä ei- muslimi tai kääfir. Meillä ei ole oikeutta osoitella sormella ketään ja sanoa, että tuo menee Paratisiin ja tuo Helvettiin, koska sen tiedon omaa vain Jumala.

Vierailija

pelastuksesta. Jumala on antanut lupauksen ja Jumala pysyy lupauksessaan. Voimme olla siis 100% varmoja Taivaaseen pääsystämme.



Kristittyjen ja muslimien syntikäsitys on erilainen. 1.Käsky sanoo: " Minä olen Herra, sinun Jumalasi, äläkä pidä muita jumalia." Varmaan Koraanikin sanoo samansuuntaista? Eli ei saa asettaa Jumalan rinnalle ketään tai mitään.



Siispä kysynkin nyt muslimit ja kristityt uskovaiset: Oletteko rikkoneen uskossa olo aikananne tuota käskyä (nyt emme puhu kolmijumalaisuudesta, koska tiedätte, että myös kristityt uskovat yhteen kolmiyhteiseen Jumalaan)?



-itse olen useasti rikkonut tuota käskyä :(

Vierailija

miisa29:

Lainaus:


ruusu1:

Lainaus:




Sen sijaan muslimi viettää ramadania ollakseen hyvä muslimi. Heille ramadanin aika kertoo, että aika helvetissä vähenee taas jonkin verran, kun on tullut vuotuinen velvollisuus vietettyä. Lisäksi juhla ramadanin jälkeen on tarkoin kerrottu, miten se on vietetään ja senkin viettäminen kertoo ihmisen olevan kunnon muslimi. Tällä tavalla muslimi kerää taas pointseja jumalan silmien edessä ja voi taas huokaista helpotuksesta, että matka taivaaseen on taas yhtä helvetin päivää lähemäpänä.







Mites se sitten menee? Onko tuo kaikki ihan väärin?

[/quote]




Ensinnäkään kaikki muslimit eivät joudu Helvettiin vaan tulevat varmasti pääsemään suoraan Paratiisiin.

Ja ei iid-juhlan viettoa ole mitenkään tarkoin saneltu. Kyllä tapoja on yhtä paljon kuin juhlijoitakin.



Vierailija




Syntien sovitus

Koraani:" Jos vältätte suuria syntejä. joista teitä kielletään, me pyyhimme pois teidän pahat tekonne ja viemme teidät kunnioitettuina Paratiisiin." Suura 4:31

" Sano: Jos rakastatte Jumalaa, seuratkaa minua, niin Jumala rakastaa teitäkin ja antaa teille teidän syntinne anteeksi." Suura 3:31



Raamattu:" Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi Ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." Joh.3:16

" Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että Hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi." 1Joh.4:10

" Me rakastamme, sillä Hän on ensin rakastanut meitä." 1Joh.4:19

Vierailija

Kysymys oli tosiaan provosoivan sorttinen ja jatko taas kielii siitä, ettei asiasta itse asiassa tiedetä juuri mitään muuta kuin oletuksia.



" Joulu on juhlan aikaan jolloin VAPAHTAJAMME syntyi, eli jolla on valta ja voima johdattaa ihmiset elämään ja iankaikkiseen sellaiseen, silloin lähemmin tulee mieleen suuret kysymykset, miksi Jeesus tuli maailmaan? vaikka Jouluun on sotkettu kaupallisuus niin kuitenkin se pääsanoma on jossain sydämenlokeroissa."



Eh... no, voisimme aloittaa siitä, että Jeesushan ei todellisuudessa syntynyt jouluna vaan aivan jonain muuna päivänä. Toisekseen, te uskotte Jeesuksen olevan vapahtajanne - meille muslimeille Jeesus on ihminen, aikansa profeetta ja muslimeille rakas. Joulun perusta on jo sinänsä heikoilla, joten ei tosiaan voida verrata Ramadaanin näin perustein - mutta joiltain kohdin kyllä.



" jossain luki että paaston aika on samaistumista köyhään elämään ja kuinkas ne köyhät sitten muuttuu illaksi että on ruokaa pöytä täynnä? eihän sitä sais silloinkaan olla paljon ruokaa ja herkkuja, vai?"



Tarkoitus ei tosiaankaan ole syödä paljon ja vielä vähemmän niitä herkkuja. Tämä " samaistuminen" on vain yksi osa Ramadaanin merkitystä, mutta se ei ole suinkaan ainut. Paaston tarkoitus on muistuttaa meitä tärkeistä asioista kaiken hulinan keskellä - siitä, että olemme täällä vain ja ainoastaan palvelemassa Jumalaa.



" nämä Islamin 5pilaaria on vain tekoja, itse sydämen USKO se on se tärkein, ei JUmala kaipaa tekoja vaan ihmisen sydämen.

Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella palastutaan. Usko herraan Jeesukseen niin sinä pelastut ja koko sinun perhekuntasi."



No, niin se on Islamissakin sydämen usko tärkein - teot eivät sitä korvaa ja ne ovat " tyhjiä" jos ei ole uskoa sydämessä.



" ja miksi sitten edes tekee tekoja kun niitä noudattamalla ei ole edes varma että kerran olis taivaassa, taikka siis paratiisissä, kuten islamissa on."



Itse asiassa - olet väärässä ja tämä taitaa olla kristittyjen levittämää " tietoa" islamin pelastuskäsityksestä. Muslimi ei usko pääsevänsä tekojensa takia taivaaseen, mutta Profeetta Muhammad on sanonut " enkö olisi kiitollinen palvelija (Jumalalle)?" Ymmärrätkö?



Ja toisekseen, jokainen muslimi jolla on HIVENKIN uskoa sydämessään, pääsee taivaaseen (ainakin lopulta) - Jumalan Armosta, ei omien tekojensa takia..



" Jumala antoi Jeesuksen välikädeksi ihmisen ja itsensä väliin, koska Hän tiesi että mikään ei riitä että ihminen olisi kelvollinen päästäksen taivaaaseen, koska sinne ei pääse mikään synti ja syntiä ei mikään 5pilaaria pese pois, vaan synnin pesee pois Jeesuksen Pyhä veri joka vuosi Golgatalla jos sinä otat Jeesuksen vastaan."



Jumala ei siis kykene armahtamaan mielestäsi ilman uhrilahjaa? On aika raaka käsitys Jumalasta silloin. Muslimi uskoo, että Jumala antaa anteeksi kun ihminen pyytää häneltä anteeksi, katuu sitä sydämessään eikä palaa siihen syntiin. Me emme tarvitse välittäjiä tai välikäsiä tähän vaan pyydämme anteeksiantoa suoraan Jumalalta.



Vierailija

Aureole:

Lainaus:


Aina kun Allahin (swt) nimi mainitaan tulee sen jälkeen sanoa Subhanahu wa-ta´ala (Kunnioitettu ja Ylistetty olkoon Jumala)



Profeetta Muhammedin (saas) nimen jälkeen sanotaan Salla llahu alaihi wa sallam (Jumalan siunaus ja rauha hänelle)




Eli usein nähty " swt" tulee sanoista S(ubhanahu) w(a)-t(a´ala)

ja " saas" sanoista S(all)a (llahu) a(laihi wa) s(allam)? (tai sinnepäin, nää translitteraatiot ovat kai hiukkasen hankalia noiden arabian vokaalimerkintöjen takia? Olen yrittänyt jostakin kirjasta katsella, ja ihan pihamaalle jouduin noiden vokaalien kanssa, vaikka monia kieliä osaankin.)



Suurkiitos sinulle, Auroele, perusteellisesta selvityksestä & luettelosta! Vau! Hienoa, kun suhtaudut kärsivällisesti " tyhmien kyselijään" .

Ramadan mubarak! (tai, no, sinnepäin... :-), tarkoitus on ainakin toivottaa nätisti " hyvää Ramadania" .)



Vierailija

Minua hämmästyttää paaston vähäinen merkitys kristillisyydessä. Kuitenkin se on hyvin tärkeä osa kristillisyyttä. Paasto on myöskin se yhdistävä asia muslimien ja kristittyjen välillä josta voisi keskustella rakentavasti esim. mitä paasto on? Kristillisyydessä sillä on kolme ulottuvuutta. Munkit ja nunnat ovat hyvä esimerkki paaston noudattajista.



Jeesus paastosi sillä hän hiljetyi keskustelemaan ja rukoilemaan Jumalan kanssa. Hän kääntyi pois kaikesta muusta keskittyi itsensä ja Jumalan väliseen suhteeseen.









Teksti lainattu kristilliseltä sivustolta.



Jeesus Kristus - uusi Aadam - pyhitti paaston paastoamalla neljäkymmentä vuorokautta (Matt. 4:1-11). Hän vahvisti myös profeetta Jesajan opetuksen paaston oikeasta luonteesta puhuessaan juutalaisuuden kolmesta päähyveestä: almuista, rukouksesta ja paastosta. Jeesus sanoi: " Varokaa tuomasta hurskaita tekojanne ihmisten katseltaviksi... Kun siis autat köyhiä, älä toitota siitä niin kuin tekopyhät tekevät... Kun annat almun, älköön vasen kätesi tietäkö mitä oikea tekee... Kun rukoilette, älkää tehkö sitä tekopyhien tavoin... Kun paastoatte, älkää olko synkän näköisiä niin kuin tekopyhät. He muuttavat muotonsa surkeiksi... Kun sinä paastoat, voitele hiuksesi ja pese kasvosi. Silloin sinun paastoasi eivät näe ihmiset, vaan Isäsi, joka on salassa... palkitsee sinut" (Matt. 6:1-18).



Niin Josefiin4. Mitä siinä paastossa niin ihmeellistä on?

Vierailija

Mistä olet saanut tietoosi, että alkuseurakunta olisi paastonnut säännöllisesti? Tästä en ole kuullut? Jos sinulla on valmista tietoa, niin kerro, jotta säästän itseni etsimisen vaivalta.



Paastohan on nykyaikanakin käytössä ihan kristillisessä mielessä. Toiset paastoavat säännöllisesti ja toiset vähemmän säännöllisesti. Tällä hetkellä ei seurakunnissa puhuta paastosta kovin paljon. Paasto on jäänyt jotenki omantunnon ja yksityisen kristityn harteille. Ehkä pitäisi pyytää omia seurakuntia puhumaan paastosta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat