Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia 2-vuotiaan kireän kielijänteen katkaisusta?!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Me mennään tänään Ruusulaan leikkauttamaan poikamme kireä kielijänne. Oltais päästy kunnallisestikin, mutta se vaikutti niin tietämättömältä touhulta, että mennään vakuutuksen turvin yksityiselle. Toi pitäisi tänään hoitua paikallispuudutuksen avulla, mutta en usko, että poikamme suostuu edes avaamaan suutaan. Miten lääkäri saa sen väkisin tehtyä? Hammaslääkäri sanoi, että kielijänne on kyllä niin kireä, että se pitäisi leikata, mutta mitäs jos se ei onnistu? Miten noin pieneltä puudutetaan kieli (tai mikä lie nyt sitten puudutetaankaan)? Apua!

Kommentit (8)

Vierailija

että joko kielijänne katkaistaan nyt kolmen päivän ikäisenä, jolloin se on vain yksi nipsaisu ilman puudutusta tiukassa kapalossa, tai sitten 4-5-vuotiaana, jolloin ehdottomasti nukutetaan. Emme jääneet odottelemaan mahdollisia syömis- tai puheongelmia, vaan toimenpide tehtiin silloin syntymän jälkeen.

Teillä tilanne on tietenkin erilainen, jos kireys on todettu vasta paljon myöhemmin. Oudolta vaan kuulostaa, että parivuotiaalle voitaisiin toimenpide tehdä puudutuksessa. Kysy vielä toisesta paikasta, esim. Pikkujätistä.

Vierailija

Kyselin silloin neuvolalääkäriltä mitä pitäisi tehdä. Hän oli sitä mieltä että myöhemmin jos haittaa.

Meillä on suvussa tuota kireyttä veljeltäni katkaistiin 12 vuotiaana kun ei oppinut R kirjainta millään ja sit hammaslääkäri huomasi syyn. No ärrä löytyi parissa viikossa leikkauksen jälkeen.

Itselläni on myös tiukkajänne jota ei ole leikattu ja opin r 8vuotiaana. Muuten nykyään ei haittaa paitsi kunnon kielisuudelma ei onnistu ; )

Meidän pojalta leikattiin paikallispuudutuksessa viisi vuotiaana yksityissellä. Leikkaus meni hyvin ja poika oli tosi urhoollisesti vaikka suussa oli kaksi paria käsiä kun hoitsu piti kielestä kiinni ja lääkäri leikkasi. Tikkien laitto sattui vähän puudutuksesta huolimatta. Neuvolassa eivat juurikaan viikanneet joten lakkasin kyselemästä ja vein yksityiselle. Onneksi on vakuutus.

Sinänsä meillä mun mielestä leikattiin liian myöhään et poika oppi sanomaan L ja S hampaisiin eikä R tuu vieläkään vaikka leikkauksesta on jo vuosi. Nyt sitten käydään puheterapautilla treenaamassa.

Vierailija

Kaipa se onnistuu, mutta äidiltä se vaatinee kovia hermoja lapsen kiinnipitämisessä ja rauhoittelemisessa. Vain puudutus saattaa pistää, muuten kipua ei tunnu eikä paranemisessakaan mene kauaa.

Vierailija

Lääkäri sai väkisin katsottua pojan suuhun sen verran, että totesi, että kielijänne on tosiaan sekä paksu että lyhyt. Kahden viikon päästä mennään sitten leikkaukseen, joka tehdään nukutuksessa. Onneksi vakuutus korvaa sen (hinta-arvio 450-500 ¿).

Meillä pojan kireä kielijänne huomattiin neuvolassa, kun poika oli vissiin viikon ikäinen. Mä luin etsin siitä sen jälkeen netistä tietoa ja joka paikassa suositeltiin, että kireä kielijänne katkaistaan mahdollisimman pieneltä vauvalta. Joka kerta kun käytiin neuvolassa joko terveydenhoitajalla tai neuvolalääkärillä mainitsin asiasta ja sanoin, että haluaisin, että se katkaistaan, mutta aina mulle sanottiin, että katsotaan ensin, haittaako myöhemmin puheenkehitystä. Imemistä kireä kielijänne ei haitannut. Ja puhumaan poikamme alkoi aika aikaisin ja on jo pitkään puhunut pitkiä lauseita. Kirjaimista esim. L tulee, vaikka se on yleensä sellainen kirjain, mikä ei onnistu kireän kielijänteen omaavilla lapsilla. R-kirjain puuttuu ja ehkä jotain muitakin, mutta en ole varma.

Ruusulan lääkäri (joka on siis myös hammaslääkäri) sanoi, että kireä kielijänne pitäisi tosiaan katkaista heti, kun se huomataan ja tosta meinaan seuraavalla neuvolakerralla antaa palautetta neuvolatädille. Kun seuraava lapsemme syntyy, täytyy tarkistaa jo heti sairaalassa (tai pyytää lääkäriä katsomaan), onko vauvalla kireä kielijänne.

Vähän toi nukutus mua jännittää! Itse operaatiohan on tosi nopea ja helppo, mutta koska mua ei ole koskaan nukutettu, en osaa kuvitella, millaista se on. Lisää kokemuksia otetaan vastaan!

Vierailija

Meillä toi operaatio vasta tulossa, kuin kävi? Mä luulen ettei meidänkään poika suostu suutaan avamaan, ku pelkkä hammashoitajalla käyti oli oli yhtä itkun tuhrustamista...

Vierailija

Lääkärikeskus Pikkujätissä nukutuksessa. Ennen, kun mentiin leikkaussaliin, annettiin pojalle kipulääkettä tai jotain puudusainetta. Sitten mentiin saliin, jossa poika kävi makaamaan laverille ja alkoi hengittää nukutusainetta. Meni varmaan kymmenen sekuntia, kun pojan silmät alkoivat painua kiinni. Sitten äiti heivattiin pois odottamaan siihen asti, kun poika heräsi. Hän oli aluksi tokkurassa mutta aika nopeasti virkosi ja sai jätskin, jota ei kuitenkaan halunnut syödä. Tunnin verran heräämisen jälkeen oltiin ja sitten kotiin. Illalla halusi vain juoda ja seuraavana aamuna meni jugurtti mutta ei leipää. Lounasruokakaan ei vielä mennyt mutta päivällisruoka jo upposi. Pari kolme päivää aristeli suutaan ja sitten se selvästi oli parempi.

Meillä oli sitten kuukauden päästä leikkauksesta eka puheterapia, jossa annettiin tarkempia kielen jumppaohjeita. Meillä siis poika ei puhunut paljon mitään ennen leikkausta. Kahden kuukauden kuluttua puhui jo tosi paljon...

Meilläkin huomattiin jo synnärillä kireä kielijänne mutta jostain syystä lääkärin mielestä sitä ei tarvinnut nipsaista. Mutta se oli niin vikatikki kuin olla ja voi. Meidän poika ei pystynyt imemään rintaan ja pullostakin tuli mielettömät mahavaivat, jotka veivät meidät jopa lastenklinkalle tarkempiin tutkimuksiin. Kiinteän ruuan kanssa oli mielettömiä ongelmia eikä puhekaan lähtenyt tulemaan. Ja vielä esikoinen oli, jonka kanssa oli muutenkin epävarma ja luuli koko ajan tekvänsä jotain väärin! Neuvolassa meillekin sanottiin, että pitää katsoa sinne 3-4 -vuotiaaksi, josko haittaa puheenkehitystä. Ja ketun marjat sanon minä! Ja kun kuopus syntyi, pistin lääkärin nipsauttamaan kielijänteen vaikka ei ollutkaan niin kireä kuin isovelin.

Kyllä leikkaus hyvin menee. Rutiinioperaatio, jossa myös paraneminen on nopeaa!

Uusimmat

Suosituimmat