Joskus plussanneet endosta kärsivät?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Heippa!

Kyselenpä täältäkin (laitoin myös lapsettomuus-puolelle) jos täällä olisi joku endotar, joka olisi joskus plussannut. Eli muistatteko plussakierrosta sitä, että oliko silloin mitään normaaleja endo-oireita, vai oliko täysin oireeton olotila? Arvasitteko siitä jo, että jotain kumma olisi tapahtunut?

Toinen kysymys, onko kenellekään kerrottu miten endottarien onnistumisprosentit hoidoissa (ivf/icsi, pas) eroavat muista lapsettomuuden syistä? Ovatko paljon alhaisemmat?

t. yksi epätoivoinen endolainen, joka kuitenkin kerää toivon rippeitä tulevaa passia varten :)

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Olen sinun taipalettasi täällä myös seuraillut, ihanaa että olet siirtynyt tänne plussanneitten puolelle. Takaraivossa jyskyttää pelko, olemmehan vielä tosi alussa. Koitetaan kuitenkin nauttia siitä! Tänään olen jo saanut nauttia pahoinvoinnista. Ihmeellistä kun eilen ei vielä ollut mitään. Hcg tietysti nousee melko nopeasti näin alussa. Ei haittaa pahoinvoinnit :) Olitko verikokeessa? Jännittääkö sua, että onko kyydissä 1 vai 2?

Hilmis

Vierailija

Tervehdys,

Minulla on suht laajalle levinnyt endo joka leikattiin vuosi sitten. Miehelläni on lisäksi heikkolaatuiset siittiöt. Leikkauksen jälkeen teimme kaksi ICSIä joista molemmista tuli plussat (tuoresiirroilla), mutta ensimmäinen meni kesken rv 7. Lääkäri ei antanut yhtään huonompia ennusteita siksi että mulla on endo, päinvastoin oli tosi rohkaiseva. Ja myös toinen hoito onnistui, josta nyt odottelen kärsimättömästi masun kasvua viikoilla 13+3!

Ennen tätä toista hoitoa kävin sisätautilääkärin juttusilla, joka määräsi minulle keltarauhashormonia ja C-vitamiinia auttamaan kuukautiskivuissa. Ehdin syödä hormonia ennen toista hoitoa vain kaksi kuukautta, mutta näinä kahtena kuukautena ero oli tosi iso, eli kivut pysyivät poissa normaaleilla särkylääkkeilläni ja pystyin elämään suht normaalisti kuukautisten aikana. Tuntui taivaalliselta! Haluan ehdottomasti jatkaa niiden syöntiä sitten kun se aika taas on.

Tsemppiä sinullekin valtavasti PAS:iin, toivotaan parasta!!!

Jaipur 13+3

Vierailija

Siis kannustuksesta, jota sain teiltä Endo-siskot! Tulostakin saatiin aikaiseksi, sillä tänään pp12 testasin selvän plussan. Ihka ensinmäisen elämässäni! En olisi ikipäivänä jaksanut tähän ihmeeseen uskoa, jotenkin olin jo varma etten voisi raskautua endon vuoksi. Ihmeitä sattuu, ja tie on vasta alussa. Tästä se hermoilu ja epävarmuus vain jatkuu. Mutta olen onnellinen tästäkin :) En tiedä, uskallanko vielä siirtyä tälle palstalle muuta kuin näin varovasti. Verikoe torstaina vahvistaa toivottavasti tuloksen.

Hilmis

Vierailija

Kiitos Eetvart toiveikkaasta kirjoituksesta! Taidat olla aika poikkeustapaus, laparotomian läpikäyneenä kaksi luomuraskautta!! Onnea vaan hirveesti! Meillä se ei taida olla mahdollista, koska munasoluni eivät hedelmöity ilman icsi:ä. Mites sulla on raskaudet vaikuttaneet endoon? Onko tilanne helpottanut kipujen suhteen? Ootko miettinyt miten hoidat endoa toisen lapsen syntymän jälkeen. Vaihtoehtoja on kai e-pillerereitä yhteen pötköön, hormonikierukka (ei vuotoja lainkaan) tai jopa kohdunpoisto (aika radikaali).

Jaipur: Kiva kun tsemppaat mun passia! Menossa pp7, eli puolessa välissä. Kaksi hyvänäköistä 4-soluista siirrettiin. Toivo on kyllä melko alhaalla, tänään on pikkuisen jo menkkajomotusta sekä vatsalla että selässä. Ei mitään kunnon kipua, mihin tarvitsis ottaa lääkettä, mutta niin ettei ihan oireetonkaan olo ole!

Hilmis

Vierailija

Kiitos kun jaksoit vastata:)

On kiva lukea endottarien onnistumisista, ja vielä passilla. Olen kyllä varautunut siihen, että aikaa ja monta yritystä se voi vaatia, jos sittenkään onnistuu. Hienoa, että olet nyt saanut nauttia raskaudestasi ilman kipuja! Toivottavasti endosi on kuivunut kokonaan pois, eikä palaisi myöhemmin.

Auttoiko se fysiaterapia kipuihin? Olen itse ollut laparotomiassa vajaa vuosi sitten, ja se kyllä auttoi melko hyvin kipuihin. Nyt ne on pikkuisen palannut, etenkin suolistokipuja on menkkojen aikaan.

Kiitos plussaonnentoivotuksista, niitä tosiaan tarvitaan !!

Hilmis

Vierailija

Hilma-Kaisa,

toivottovasti PAS-siirto meni hyvin ja olosi on hyvä! Muista, ettei saa heittää kirvestä kaivoon liian aikaisin... Pidän sulle kovasti peukkuja!

Nyt vasta huomasin tuon kysymyksesi keltarauhashormoneista. Söin niitä kierron päivillä 15-24.

mukavaa viikkoa kaikille, jaipur

Vierailija

Joo kyllä oli ainakin mulla kovasti apua siitä fysioterapiasta lantionseudun koviin kipuihin. Fysioterapeutti sanoi että paikat oli mulla ihan täysin jumissa kun menin sinne ekan kerran ja hän sitten keskittyi lähinnä hoitamaan juuri mun lantion seutua ja lieventämään sieltä lihasjännitystä ja kiputiloja. Sain sellaista lämmin ultraäänihoitoa lantion seudulle kipuihin ja se tuntui taivaalliselta. Fysioterapeutti hieroi myös niskat ja selän muutenkin, mutta erityisesti lantion seutu vaati suuresti käsittelyä että sieltä saatiin lihasjännitykset laukaistua hoidolla. Yksi tai kaksi kertaa ei kyllä riitä mun mielestä endometrioosista kärsivälle, jos paikat on ihan jumissa ja kovia kipuja on varmasti suositeltavaa hoitaa paikkoja vähintään tuon 7krt 1,5kk:n sisään että tulokset olisi hyviä. Kustannukset lähetteellä olivat tuosta 7krt:sta mulle itselle 200e Kelan korvauksen jälkeen. Ei ollut mun mielestä paha hinta kun helpotti niin omaa olotilaa kipujen osalta ja toisekseen sitten se tärppi tuli seuraavassa kuussa...

Söin myös ennen tärppiä 3-Omegaa (sitä missä on erityisesti kaikki B-ryhmän vitamiineja ja foolihappoa), aloin niitä napsimaan päivittäin helmikuusta alkaen. En tiedä oliko niistä sitten apua, mutta ainakin maalaisjärjellä olen ajatellut, että kun kiputilat saatiin lantionseudulla laukaistua fysioterapiassa niin tuntus että sillä oli kuitenkin suosiollisia vaikutuksia raskaudenkin alkamiseen ja omaan olotilaankin kropassa kaiken kaikkiaan. Ne endokivut on kyllä kauheita..Mä luultavamminkin joudun taas ne kohtaamaan sitten aikanaan raskauden ja synnytyksen jälkeen. Ekan raskauden jälkeen menkat alkoi 2kk synnytyksen jälkeen ja tulivat säännöllisesti aina toukokuun tärppiin saakka siitä asti. Mun äiti on sairastanut pahaa endoa, kohtu ja toinen munasarja leikattu pois jo 37-vuotiaana, joten geeneissä olen sen taudin varmaankin itseeni saanut.

No mutta nyt nukkumaan. Toivottavasti tosiaan sulla pian tärppää, jaksamista yritykseen, tiedän että siinä on usein epätoivoinen olo ja mieli maassa ja kyyneleet silmissä. Se on raskasta aikaa, mutta koita jaksaa jatkaa yritystä!!!

Terv. Camilla76

Vierailija

Minun täytyy myös kokeilla tuota fysioterapiaa! Ihme ettei kukaan lääkäri koskaan ole maininnut tuosta!! Mahtaakohan kaikki fysioterapeutit tehdä noita hoitoja. Tietysti olisi parempi jos terapeutti tietäisi jotain sairaudesta.. Missä päin Suomea kävit hoidoissa? Maksan mielelläni sen hinnan, jos siitä jotain apua olisi.

Itsekin olen Beroccaa käyttänyt päivittäin, siinähän taitaa olla paljon b-ryhmän vitamiineja ja foolihappoa. Kyllä tässä vaikka päällään seisoisi, jos tietäisi että siitä apua olisi :)

Hilmis

Vierailija

Mulla vaivana endo, sitä leikattu pois kertaalleen lapassa toisesta munasarjasta jonne se oli tehnyt n.4cm halkaisijaltaan olevan kystan ja sitten kiinnikkeitä poisteltiin mitkä oli kiinni kohdun seinämässä. Munasarjat saatiin lapassa kuitenkin " pelastettua" , mutta tuo minkä endo oli vallannut toimii tosi plajon huonommin kuin toinen. Tässä siis taustaa mun endosta. Lapa tehtiin 4/04, kun yritystä oli takana vuosi. Mun endo todettiin puoli vuotta esikoisen syntymän jälkeen jo selvästi ultralla, koska kyse oli endometrioomasta munasarjassa. Esikoinen tuli luomusti ja siis en silloin tiennyt sairastavani endoa, koska se puhkesi vasta ekan raskauden jälkeen. Esikoinen tärppäsi kuudennesta yrityskierrosta aikoinaan. Pikkukakkosen yritys vei kaksi vuotta kutakuinkin ennen kuin tärppäsi sitten viimein PAS:lla.

Eli mulle tärppi endottarena tuli kahden vuoden yrityksen tuloksena PAS:lla. PAS jolla tärppi tuli oli 2.IVF:n 2.PAS-siirto. Yksi kahdeksansoluinen siirrettiin ja se tarttui sitten kiinni. Että aivan hyvin voi siis onnistua endotar PAS-siirroillakin. Mulla siis neljäs siirto kaikenkaikkiaan toi plussan. Lapan jälkeen olimme aktiivisia kokoajan yrityksen kanssa ja onneksi ei kerennyt ennen tärppiä endo vielä uudestaan vallata munasarjoja yms. Kipuja kyllä oli, nyt raskaana niitä ei ole ollut ollenkaan vaan olen voinut tosi hyvin. Ennen raskautta lantio/selkäkivut oli helvetillisiä varsinkin menkkojen aikaan ja söin joka kuukausi kipuihin Panacodia. Ennen tärppiä hain tk-lekurilta lähetteen kipujen takia fysioterapiaan. Kävin siellä yht.7krt 1,5kk:n aikana maalis-huhtikuussa ennen toukokuista PAS-plussaa. Siirto tehtiin omaan kiertoon pari päivää ovulaation jälkeen.

PLUSSAONNEA SULLE!

Terv. Camilla76 ja masu rv22+6

Vierailija

...Kysyit vielä oireista plussakierron aikana. Minulla tuli molemmilla kerroilla hieman ennen testipäivää tosi kipeä alavatsa, joista olin ihan varma että jaahas, se siitä, mutta kipu meni ohi parissa tunnissa. Se tuntui ihan samalta kuin kohta valloilleen räjähtävä kuukautiskipu.

tsemppiä!

Jaipur

Vierailija

Hei!

Minulla todettiin endometrioosi noin kuusi vuotta sitten vuosia kestäneiden kovien kuukautiskipujen jälkeen. Silloin laparoskopian yhteydessä poistettiin löydetyt pesäkkeet laser-hoidolla. Tulin raskaaksi vähän vajaat neljä vuotta sitten, mutta sain keskenmenon jo viikolla kuusi. Sen jälkeen vierähti kolmisen vuotta yritysta, uusi laparposkopia (ei löytynyt kuin pari pientä pesäkettä vaikka kovat kivut) ja lähes puolen vuoden Clomifen-hoito. Nyt syksyllä oli tarkoitus lähteä jonottamaan lapsettomuushoitoihin, mutta yllätys, yllätys tulinkin raskaaksi viidennen Clomifen-kuukauden jälkeen!

Viime viikon np-ultrassa varmistui, että odotamme kaksosia!!! Toivottavasti odotus jatkuu hyvin, tämä on tälläista onnen, jännityksen ja huolen vuoristorataa.

Rv 12+3

Vierailija

Ja sori kun vastaus kesti, huomasin viestisi vasta tänään.

Mä olen ollut hoidoissa Oulussa sekä yksityisellä että julkisella puolella kummallakin (Väestöliitto ja OYS). Ei mulle koskaan lääkärit ole mitään kivunlievitykseen endometrioosin osalta muuta antaneet kuin kirjoittaneet Panacod-kipulääkereseptejä kamaliin menkkakipuihin.

Mulla vaan viime joulukuisen 2.IVF:n tuoresiirron negatuloksen jälkeen alkoi olla pinna ihan täysi yrittämistä ja jatkuvaa kipuilua endometrioosin osalta. Tuntui että on paikat ihan jumissa ja varasin ajan terveyskeskukseen ja valitin endokipujani lääkärille ja vaadin kipujen takia lähetettä fysioterapiaan hoidattamaan kroppaani että kivut vähenisi. Fysioterapeutti oli ihan tavallinen perusfyssari jolle kerroin hoidoista ja sairastavani endometrioosia jne. ja hän heti huomasi kun alkoi hieromaan mua, että juuri lantion seutu ja peppulihakset ovat ihan huonossa jamassa jatkuvan kivun aiheuttaman lihasjännityksen vuoksi ja keskittyi hoitamaan niitä paremmalle tolalle. Oma mielikin sitten piristyi kun huomasi muutaman käyntikerran jälkeen, että kivut väheni.

No mutta tosiaan: ONNEA YRITYKSEEN JA PLUSSASÄTEITÄ !!!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat