omaishoidon tuesta

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tänään kävin Taysin sosiaalityöntekijän juttusilla tytön osastojakson yhteydessä. Hän kysyi onko jo puhunut omaishoidon tuen hakemisesta..no eipä ollut ja olin tosi yllättynyt kun hän kehotti hakemaan sitä ensi vuodeksi.

Olin ollut siinä uskossa että kyseinen tuki on vain niille jotka joutuvat jäämään osittain tai kokonaan työstä pois, mutta yllätys oli suuri kun kuulin, että tukiraha on harkinnanvaraisesti jaettava tuki, joka esim. Tampereella päätetään tapauskohtaisesti ja esim. perheet joissa on kaksi erityislasta ja vaikka vanhemmat käyvät täysipäiväisesti töissä, voidaan olettaa, että lasten hoito on sen verran normilapsia vaativampaa, hoitopaikan saaminen hankalaa (meillä kontaktivaikeuden vuoksi kuka tahansa ei käy) ja lastenhoito on tavallista haastavampaa ja sitovampaa että tuen saaminen myöntäminen on mahdollista. Joissakin kunnissa omaishoidon tuen myöntäminen vaatii erityishoitorahan maksamista, mutta Tampere tulkitsee korotetun hoitotuen riittävän mikäli perheen kokonaistilanne täyttää tietyt kriteerit.

Aina oppii jotain uutta.

Kommentit (12)

Vierailija

se on vain aika läpinäkyvää että sanotaan että hakea voi mutta ei kuitenkaan saa mitään...määrärahoja ei koskaan mitoiteta todellisten tarpeen mukaan, mutta mitään parannusta asiassa ei tapahdu jos ihmiset eivät hae sinnikkäästi seuraavalle vuodelle ja ihmettele kovaan ääneen miksei rahat riitä.

Tietysti omaishoidon tuki lasketaan tuoksi ja siitä maksetaan vero, ja lisäksi saa sietää kotikäynnin, jonka itse koen hyvin epämiellyttäväksi. Ikävintä viranomaisten kannanotoissa on se, että kaikkia muita erityisdiagnooseja vähätellään paitsi kehitysvammaisuutta. Jos ei ole kehitysvammainen ei ole perustetta maksaa sitä sun tätä. Saavat kyllä tulla katsomaan meidän " normaalia arkea" jota pyöritän as-pojan,

f 83-tytön, voimakkaasti as-piirteisen mieheni ja pikkukoiran kanssa.

Vierailija

Haeppas nyt heti Tammikuussa, jos vaikka rahaa riittäisi. Itse hain helmikuussa ja päätös tehtiin maaliskussa ja se tehtiin puoleksitoistavuodeksi eteenpäin. Saa nähdä miten jatkossa käy.

Me saamme myös erityishoitorahaa.

Olisi kyllä kiva tavata!! Pistän sähköpostiosoitteeni, niin kirjoittele sinne ja sovitaan tapaaminen!

eetu.1@hotmail.com

Jossain vaiheessa Lastenlinnasta ehdoteltiin, mutta aina on kaatunut juuri siihen vuosi lopussa - rahat lopussa -juttuun. Saamme autistisesta pojastamme (5v) erityishoitorahaa ja loppukuusta mennään vammaisneuvolaan kysymään, olisiko meillä mahdollisuuksia saada pojalle viikonloppuhoitoa kerran kuussa. Aina tuntuu että autistien kohdalla törmätään siihen että kyseessä ei ole kehitysvamma. En kyllä tiedä paljonko käytännössä eroa... Elysee, me asutaan Helsingissä. Ihan kiva kuulla että Vantaallakin on rahaa johonkin. Miten olis treffit joskus?

[/quote]

Vierailija

Me saadaan omaishoidon tukea, joka maksetaan suoraan kotonamme lasta hoitavalle hoitajalle. Mutta syksyllä haettavissa omaishoidon tuissa Tampereella on aina se riski , että tuki saatetaan myöntää mutta rahoja joista se maksettais ei olekaan jäljellä eli hoitaja jää ilman rahaa :(

Vierailija

mutta en sitä koskaan hakenut sitä koska vammaispalvelusta asiaa kysyessäni sanoivat suoraan että hakea saa mutta...lisäksi ollessani jonkin aikaa liiton päivärahoilla olisi se vähennetty niistä. Palkkatulot saattavat myös vaikuttaa siihen saako omaishoidontukea vai ei. Meilläkin on 2 erityislasta mutta annettiin ymmärtää että kun tyttäreni on vain lievästi kehitysvammainen ja poika taas ei sitä ole kun on f 83 ja kielelliset erityisvaikeudet.

Tämä varmasti kuntakohtaista mutta täällä Kotkassa ei ainakaan myönnetä kuin vaikeavammaisten vanhemmille - jos heillekään. Täällä tosin vähennetään koko ajan kaikesta mikä koskee ylipäänsä lapsia.

Vierailija

Itse saan sitä 4v pojan hoidosta, vaikka poika onkin kokoaikaisena päiväkodissa ja itse olen koulussa 8h päivässä.

Tuki on tosiaan määrärahasidonnaista. Itse hain sitä ekan kerran lokakuussa, mutta sen vuoden rahat oli jo käytetty ja aloimme saada tukea seuraavan vuoden alusta.

Pojallamme on lievä kehitysvamma ja epilepsia.

Vierailija

kyllä Vantaallakin saa omaishoidontukea lapsesta, vaikka käy kokopäivätöissä. Ollaan saatu ehkä 4 vuotta, välillä olen tehnyt täyttä päivää, ollut vuoden kotona ja nyt teen 6h/ päivä. Lapsi on ollut päiväkodissa erityisryhmässä, nyt jo koululainen. Näin ainakin meidän alueella, luulisi olevan samat sävelet koko kaupungissa, mutta eihän se kyllä aina ole niinkään :)

Saatko vapaapäivät? Me jouduttiin kinuamaan niitä aika kauan. Nyt ollaan saatu 1,5 vuotta 1 viikonloppu/ kk.

Vierailija

nyt vaan pitää odottaa lääkärinlausuntoa ja sitten saa koko paketin postiin.

Kirjoitin koko sivun täyteen tytön arjesta: hassua miten pahalta kaikki näyttää kun sen kirjoittaa paperille, teki mieli lopussa kirjoittaa että ei sittenkään, ei tää niin kamalaa ole, hyvinhän meillä menee...mutta hillitsin itseni :)

Vierailija

Jossain vaiheessa Lastenlinnasta ehdoteltiin, mutta aina on kaatunut juuri siihen vuosi lopussa - rahat lopussa -juttuun. Saamme autistisesta pojastamme (5v) erityishoitorahaa ja loppukuusta mennään vammaisneuvolaan kysymään, olisiko meillä mahdollisuuksia saada pojalle viikonloppuhoitoa kerran kuussa. Aina tuntuu että autistien kohdalla törmätään siihen että kyseessä ei ole kehitysvamma. En kyllä tiedä paljonko käytännössä eroa... Elysee, me asutaan Helsingissä. Ihan kiva kuulla että Vantaallakin on rahaa johonkin. Miten olis treffit joskus?

Vierailija

Meidän lapsella on elinsiirtoon johtava maksasairaus (sappitieatresia). Hänellä ei siis ole kehitysvammaa, eikä siirtoakaan ole vielä tehty. Yksi perustelu omaishoidontuen saamiselle oli se, että lapsellani on alentunut vastustuskyky joten hänen viemisensä päivähoitoon (täällä erityislapset sijoitetaan päiväkotiin) olisi meidän mielestämme liian suuri riski, sillä jokainen sairastelu on aiheuttanut infektion ja johtanut sairaalahoitoon. Samoin lapsen vointia pitää päivittäin tarkkailla, antaa lääkkeitä jne. Lisäksi mun on aika hankala ottaa töitä vastaan, koska lapsella on aina yllättäen viikon mittaisia sairaalareissuja plus kaikki etukäteen sovitut kontrollikäynnit, joten olisin ihan kohtuuttomia aikoja pois töistä, syyskuussakin oltiin alle viikko kotona. Olen nyt siis hoitovapaalla ja omaishoitajana.

Vierailija

4-vuotiaan poikani hoidosta, hän on autistinen. Itse käyn osa-aika työssä. Poika käy päiväkodissa 7 tuntia päivässä kuntoutuksen vuoksi. Ainakin Vantaalla lapsi/vanhus saa olla laitoshoidossa/päiväkodissa 7 tuntia päivässä,jos tarvetta on pidempi aikaseen hoitoon, niin tukea ei silloin myönnetä. Eli jos kumpikin vanhempi tekee töitä kahdeksan tuntia päivässä ja työaika molemmilla on esim.7-15, niin lapsi joutuu olemaan päivähoidossa yli 7 tuntia.

Vierailija

Me saamme omaishoidontukea. Pääsimme tuille kun poika oli n 5 vuotias. Raha on todella pientä, jotakuinkin sata euroa kuussa jää käteen. Tärkeintä on että omaishoito oikeuttaa lomaan eli saan nykyään 12 vuotiaan roikaleemme noin kerran kuussa hoitokotiin tilapäispaikalle.

Omaishoito on palkkaa joten siitä maksetaan veroa, se lisätään perheen bruttotuloihin esim päivähoitomaksuja laskettaessa, se vähennetään mikäli saa työttömyyskorvausta tms.

Kunnissa on hyvin eriarvoista tulkintaa omaishoidosta, suurin osa mitä tapauksia tunnen suosivat vanhusten kotihoitoa.

Vierailija

Siis kokopäivätyötä voi tehdä, mutta meille kyllä sanottiin että lapsi saa olla hoidossa 7 tuntia päivässä. Nyt kun luen hakemusta tarkemmin, niin siinä lukee, että jos hoito kestää vuorokaudessa yli 7 tuntia, niin oikeus vapaapäiviin ei ole. Joten olen käsittänyt asian väärin. Me asumme Tikkurilan alueella, missä päin te?lp1:

Lainaus:

Ja saan vapaapäivät eräässä perheessä.

kyllä Vantaallakin saa omaishoidontukea lapsesta, vaikka käy kokopäivätöissä. Ollaan saatu ehkä 4 vuotta, välillä olen tehnyt täyttä päivää, ollut vuoden kotona ja nyt teen 6h/ päivä. Lapsi on ollut päiväkodissa erityisryhmässä, nyt jo koululainen. Näin ainakin meidän alueella, luulisi olevan samat sävelet koko kaupungissa, mutta eihän se kyllä aina ole niinkään :)

Saatko vapaapäivät? Me jouduttiin kinuamaan niitä aika kauan. Nyt ollaan saatu 1,5 vuotta 1 viikonloppu/ kk.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat