Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En vietä ramadania

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

vaikka kyllä haluaisin. En tosin rukoile, mutta aiemmin olen paastonnut. Nyt päiväni menee töissä 17 asti, tämän jälkeen harrastukset, joten kotona olen aikaisintaan 18-20. Miten jaksaisin koko päivän ahkerasti mennä ja touhuta..Ymmärrän jos paastoajat viettävät päivät kotona lasten kanssa, mutta oma työni on niin hektistä, etten kertakaikkiaan pysty. Oletteko muut paastoajat työelämässä, miten jaksatte työssä koko pitkän päivän?

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Helppohan se on sivustaseuraajana seurata, mutta islamilaisessa maassa on helpompaa paastota ja elaa ramadania, silla tyoaikataulut, kauppojen aukioloajat yms on kaikki sovitettu paastoaikatauluihin.

Mielestani ei ole suuri synti ohittaa paastoa, vaan tarkeaa on mielestani jonkin ajanjakson pyhittaminen Jumalalle (Allah tahi muu) ja siihen keskittyminen. Usein ramadanin aikana siihen voivat lahtevat tekemaan Hajin tai Umrahin, mika on uskovan suurin kohokohta (epailematta) muslimille, mutta toki Suomessakin voi ottaa pekkasia pyhittaakseen paivia rukoukselle. Usko on tarkeinta, ei dogma, mutta tamahan on vain minun mielipide...

Vierailija

ehkä nämä vaikeudet Ramadankuussa ovat perheissä, joissa vain mies on muslimi?

Vastaan siis Ninskille, joka odottaa ettei tarvitse herätä aamuyöllä herätyskellon pirinään jne. Perheessä missä kaikki paastoavat ei tätä " ärsytystä" ole koska kaikki heräävät yhdessä syömään varhaista aamupalaa ja minusta se on ihanaa! Samoin se, ettei halailla tai suukotella. Kun kumpikin aviopuolisoista paastoa ei siinäkään ongelmaa. Ja itseasiassa halaaminen paastotessa ei ole kiellettyä mutta se ei saa johtaa siitä pitemmälle! Poskisuukot ovat kans ihan sallittuja mutta parempi pidättäytyä niistä, jotta ei tule kiusausta muuhun. Hampaatkin saa pestä hammastahnalla päivän aikana. Se tuoksu mikä lähtee hengityksestä 13 tunnin ravinnottomuudesta on se mitä Jumala rakastaa eniten ja pitää parempana kuin myskin tuoksu (mehän paastoamme Jumalan takia!)!! Mutta oppineet ovat sitä mieltä, ettei se hampaita pesemällä haihdu koska haju ei lähde hamapaista vaan hengityksestä. Itse en kyllä koskaan paastopäivän aikana näe tarpeelliseksi pestä hampaita. Pesen ne ennen auringonnousua aamupalan jälkeen.

Vierailija

Gelsomina:

Lainaus:

pane asiat tärkeysjärjestykseen. Eli tee juuri niin kuin sinusta tuntuu. Jos tuntuu, ettet jaksa, ei sun tarvitse. Jumala kyllä ymmärtää. Paastoamiset ja tarkat sääntöjen noudattamiset ovat ulkokohtaista uskonnon harjoittamista. Sitä paitsi kauheita moraalinvartijoita te muslimisiskot tunnutte olevan!

Jos et ole muslimi miten voit neuvoa muslimia sanomalla, kyllä se Jumala ymmärtää ja tee miten haluat?

Tärkeysjärjestys on niin, että rukous tulee ensin. Ja päivittäiset 5 rukousta ovat PAKOLLISET. Jos ap ei rukoile ei hänen tarvitse paastotakaan koska Jumala ei hyväksy paastoa ilman rukousta. Mutta kuten aiemmin kehoitin, kannattaa etsiä niitä voimia nimenomaan rukouksesta ja ehkä tulet (ap) huomaamaan, että paastokin alkaa sujumaan silloin helpommin. Kyllä Jumala tulee vastaan ja auttaa kun sinä lähestyt Häntä!

Ja Gelsomina, nämä " ulkokohtaiset" uskonnon harjoittamiset nimenomaan lisäävät ja vahvistavat sisäistä USKOA ja pitävät uskovan " kaidalla polulla" siksi niitä on tärkeää noudattaa. Sen lisäksi, että Jumala on ne meille määrännyt ja kertonut olevan suuri synti jättää ne tekemättä. Tottakai me muslimisiskot olemme huolissamme sisarestamme, joka ei ole ihan oikealla polulla. Mutta nimenomaan siksi, että olemme hänen uskonsisaria ja välitämme hänestä Jumalan takia ja toivomme hänelle hyvää elämää tuonpuoleisessa.

Vierailija

Gelsomina:

Lainaus:

Jos nyt joku kristitty sanoisi ettei vietä joulua, mikä minä olisin häntä tuomitsemaan tai moralisoimaan suurin sanoin, puhumattakaan että uhkaisin helvetillä.

Ero onkin siinä, että Raamattu ei millään tapaa kehoita saati määrää viettämään joulua. Mutta Koraani määrää viettämään paaston. Ja paastoamatta jättämisestä seuraa rangaistus.

Vierailija

Ymmärsin kyllä, että et ole aikeissa lopettaa paastoamista työn takia. Vaikka kysymysmerkki oli perässä, se oli lähinä toteamus, jolla painotin sitä että siinä on se ero alkuperäiseen kysyjään. =)

Kyllä minullakin on nälkä ja erityisesti jano ihan koko päivän. Ei se mene ohi. Mutta paasto kyllä alkupäivistä helpottuu loppua myöten elimistön tottuessa.

Sinulla pienikokoisuus vaikuttaa varmasti asiaan. Tunnen muutamia pienirakenteisia siskoja, joilla paastoaminen on huomattavasti vaikeampaa kuin muilla.

Paljon voimia paastoosi. Duaa!

Vierailija

Aureole:

Lainaus:

ehkä nämä vaikeudet Ramadankuussa ovat perheissä, joissa vain mies on muslimi?

Vastaan siis Ninskille, joka odottaa ettei tarvitse herätä aamuyöllä herätyskellon pirinään jne. Perheessä missä kaikki paastoavat ei tätä " ärsytystä" ole koska kaikki heräävät yhdessä syömään varhaista aamupalaa ja minusta se on ihanaa! Samoin se, ettei halailla tai suukotella. Kun kumpikin aviopuolisoista paastoa ei siinäkään ongelmaa. Ja itseasiassa halaaminen paastotessa ei ole kiellettyä mutta se ei saa johtaa siitä pitemmälle! Poskisuukot ovat kans ihan sallittuja mutta parempi pidättäytyä niistä, jotta ei tule kiusausta muuhun. Hampaatkin saa pestä hammastahnalla päivän aikana. Se tuoksu mikä lähtee hengityksestä 13 tunnin ravinnottomuudesta on se mitä Jumala rakastaa eniten ja pitää parempana kuin myskin tuoksu (mehän paastoamme Jumalan takia!)!! Mutta oppineet ovat sitä mieltä, ettei se hampaita pesemällä haihdu koska haju ei lähde hamapaista vaan hengityksestä. Itse en kyllä koskaan paastopäivän aikana näe tarpeelliseksi pestä hampaita. Pesen ne ennen auringonnousua aamupalan jälkeen.

Mieheni ei siis sen takia " uskalla" pesta hampaitaan paaston aikana, ettei vahingossa nielaisisi mitaan-> rikkoisi paastoa.

Vierailija

Aureole:

Lainaus:

Kyllä minullakin on nälkä ja erityisesti jano ihan koko päivän. Ei se mene ohi. Mutta paasto kyllä alkupäivistä helpottuu loppua myöten elimistön tottuessa.

Kyllä minulla näläntunne häviää, mutta olisiko sillä että olen entinen " anoreetikko" jotain tekemistä asian kanssa. Tässäkin sitä huomaa kuinka erilaisia olemme. Subhaan Allah

Vierailija

ja ihmistä joka ei rukoile sanotaan Koraanissa kääfiriksi (eli uskottomaksi) ja hänen sanotaan joutuvan helvettiin. Mitä siinä sitten paastot enää auttaa?

Mutta tottakai esim lapset voivat harjoitella paastoamista ilman rukoustakin, jos ovat siis vielä sen ikäisiä että ei tarvitse rukoilla.

Mutta kyllä meillä ainakin lapsille korostetaan ensin rukouksen tärkeyttä ja opetetaan se ennen paastoamista. Seitsemän vuotiaan tulisi jo rukoilla vähintään kerran päivässä pakollinen rukous. Mutta sen ikäiset eivät mielestäni ole vielä fyysisesti valmiita paastoamaan (muuta kuin harjoituspäiviä). Mutta perhekohtaisia taitaa nämäkin asiat olla. =)

Vierailija

Olen edelleen sitä mieltä, että asiat on laitettava tärkeysjärjestykseen. Ensin tulee perhe ja koti, oma terveys, sitten työ ja vasta sen jälkeen kaikenlaiset paastot. Suurempi synti kuin olla paastoamatta on laiminlyödä näitä asioita.

Jokaisella on oma käsityksensä omasta jaksamisestaan ja jos tuntuu ei kaikkea tuota jaksa, on hyvä että ihminen myöntää tämän itselleen. Paaston kustannuksella ei pidä ryhtyä laiminlyömään perhettä, omaa terveyttään tai työtään. Tiedän, että Ramadanin aikaan monet perheet, joissa esim. mies paastoaa, ovat todella lujilla.Terveen järjen käyttö on tuskin kiellettyä islamissakaan.

Kukaan työnantaja täällä läntisessä maailmassa ei ymmärrä sitä, että tällaisen syyn takia työtehtäviä jätetään hoitamatta, ne hoidetaan pienemmällä panostuksella tai siirretään kollegoille. Ainakin bisnesmaailmassa jossa itse toimin, tuo ei tulisi kuuloonkaan. Hoitoalalla, jossa ollaan vastuussa ihmishengistä, tää on vielä tärkeämpää. Ramadanista huolimatta ympärillä oleva maailma pyörii edelleen, islamilaiset eivät elä tyhjiössä.

Jos tietää että jaksaa paaston, homma on ok. Mutta jos epäilee tai tietää, ettei jaksa (sivulliset kärsivät), täytyy olla rohkeutta luopua ilman että toiset uhkailevat helvetin kauhuilla.

Tämä keskustelu on kyllä vahvistanut käsityksiäni siitä, ettei Islam niitä maailman suvaitsevaisempia uskontoja ole... tai eivät ainakaan suomalaiset (naispuoliset) käännynnäiset. No naiset tuppaavat usein olemaan aika ryppyotsaisia, olen huomannut : )

Vierailija

En ole ajatellut lopettaa paastoa työni takia. Onneksi on aina 2 vapaapäivää viikossa, jolloin on sitten helpompaa paastota. Tämä on vasta toinen kerta kun paastoan työn ohessa, aikaisemmat ramadanit olen ollut lasten kanssa kotona.

Joku totesi että näläntunne menee ohi, mutta minulla ei kyllä mene, ja usein kuulee sanottavan että pari ensimmäistä paastopäivää on vaikeita, mutta sitten tottuu. Itse en kyllä ole tottunut vaan minulle koko kuukausi on aina ollut samanlaista: tuntuu että pyörryn ja olen huonovointinen. En tiedä johtuuko siitä kun olen muutenkin pienikokoinen ja hento ruumiinrakenteinen (alipainoinen), ja jos minulla ei ole sitten sitä " vararavintoa" , mitä elimistö käyttää hyväkseen.

Vierailija

" Mutta ei sinun tarvitse tätä hyväksyä saati ymmärtää. Ota ihan relasti ja anna meidän " tiukkiksien" noudattaa Jumalan sanaa kaikilta osin eikä vain mikä tuntuu helpolta. : )

Ja tottahan toki saat kommentoida ihan kenen tahansa viestiin. Mutta oli aika kornia kun ei-muslimi lateli ohjeita muslimille koskien hänen uskontoaan ei sinun! "

Aureole, ymmarryksessa ei ole vikaa ja itse kukin tosiaan taaplaa tyylillaan, kommentoin vain ja ainoastaan aiemmassa viestissani moraalinvartiointia, en paastoa tai rukousta tahi mitaan muutakaan. Olen ollut aina ja olen edelleen sita mielta, etta sille joka kaipaa tarkkoja rajoja ja ohjeita elamaansa, islam on siihen oiva apu Jumalaan uskovalle, mutta vapaammin ajattelevalle se voi olla aikamoinen lieka.

Ja auttamatta jalkimmaisesta kappaleesta vastaustasi saa sen kasityksen, etta ei-muslimit neuvokoot/kommentoikoot omiaan ja jattaytykoot muslimien keskisten keskustelujen ulkopuolelle. Kuin kummassa voi kukaan tallaisten kommenttien jalkeen olla kategorisoimatta ihmisia, kirjoituksia jne ja samalla yrittaa ajatella avarakatseisesti???

Talla sanomalla lupaan, etta tosiaan unohdan koko taman riivatun palstan muslimeineen ja toivotan leppoista ramadania... Tama poistuu ikihyviksi. Toivottavasti sina Aureole olet nyt pikkuisen tyytyvaisempi kun moku-palsta kapenee ei-muslimeista.

Vierailija

" Jumala ei hyväksy paastoa ilman rukousta" , sanoi Aureole. Tama on juurikin osa sita jyrkkyytta, mika liittyy etenkin islamiin - kultaista keskitieta ei ole. Ja onko se oikeasti Jumala, joka sanoo tuon suuren saannon vai jokin oppinut satojen vuosien takaa, joka katsoi paaston ja rukouksen olevan oikea tapa elaa paitsi ramadanin aikana niin arjessa myos? Monet hartaat muslimit paastoavat joka viikko, oli ramadan tai ei.

Olen samaa mielta useiden muiden kirjoittajien kanssa, etta aikamoista moraalinvartiointia on ainakin tassa ketjussa. Toki on niin, etta palstan useat muslimit ovat muslimeja omasta tahdostaan ja siten valinneet tapansa elaa, mutta tuntuu hurjalta vaitteelta, etta Jumala ei hyvaksy sita ja tata.... Itsepahan olemme vastuussa tekemisistamme ja Jumalalle yksistaan, emme kellekaan muulle - sanoimmepa tekemisistamme tai tekemattajattamisistamme aaneen talla palstalla tahi muualla.

Ja kylla taalla voi kuulkaas muutkin kommentoida kirjoittajia kuin kanssamuslimit...!

Vierailija

.. totta. Monessa perheessä ollaan lujilla siksi, että mies on paaston takia niin väsynyt, että hommat jää vaimolle, joka puolestaan väsyy. Mutta silloin varmaann jos on mahdollisuus järjestää elämä siten, että ottaa Ramadanin aikaan esim. lomaa, homma toimii varmaan hyvin. Mutta on sekin aika uhraus jos Suomessa jättää kesäloman kesällä pitämättä ja pitää vasta loka-marraskuussa. Tuo oli hyvin sanottu, että jokainen vastaa itse Jumalalle viime kädessä. Mutta en lähtisi kyllä kanssaihmisenä ketään tuomitsemaan. Jos nyt joku kristitty sanoisi ettei vietä joulua, mikä minä olisin häntä tuomitsemaan tai moralisoimaan suurin sanoin, puhumattakaan että uhkaisin helvetillä.

Vierailija

Aureole:

Lainaus:

Mutta kaiken muun ohi uskonto ylipäätään kyllä menee.

Minua aina ihmetyttää nämä kuinka monessa perheessä on niin vaikeaa miehen paastotessa? Millä tavalla?

Kyllä panee miettimään mikä on tärkeysjärjestys nimenomaan niissä perheissä missä kuukausi koetaan vaikeana? Mutta tämä nyt taas on vain minun ja ryppyisen otsani mietteitä ; ))

Heippa! Meidan perheessa mina olen kristitty, mies muslimi ja lapset viela vailla uskontoa. Mies ei rukoile ollenkaan, eika siis kay moskeijassa tms, mutta joka vuosi tekee paaston ja ei syo sianlihaa.

Kysyit milla tavalla perheessa vaikeaa miehen paastotessa? No en ma nyt sanoisi etta meilla mitenkaan ylitsepaasemattoman vaikeaa olisi paaston aikana, mutta kylla se hieman hankaloittaa elamaa. En siita kuitenkaan valita mitenkaan, koska mieheni se haluaa paaston pitaa. Mutta silti odotan aina paaston loppumista innoissani, koska sitten en aina heraa heratyskellon pirinaan aamuyosta kun mies menee syomaan, saan halailla ja suukotella miesta mihin vuorokauden aikaan tahansa ;o), voimme palata normaaliin arkiruokailuun ja mieheni voi myos pesta hampaat milloin huvittaa ja syoda purkkaa. Aika " stinky-winky" hengitys kylla on jos ei 13 tuntiinkaan mitaan laita suuhunsa....

Han tuntee etta haluaa ehdottomasti tehda paaston joka vuosi, vaikkei rukoilisikaan. Han kokee sen riittavaksi, eli ei ole siis himo-uskonnollinen muslimi. Tuli vain tuossa mieleen noita viesteja lukiessa etta kun en ole nahnyt kuin yhden mieheni sukulaisen Marokossa rukoilevan ne 5 kertaa paivassa, etta ovatko he kaikki muut sitten jumalan hylkaamia vai kuinka? Olemme viettaneet useita lomia ja paivia yhdessa sukulaisissa ja eivat siis ainakaan kukaan niina paivina rukoilleet, mutta paastoavat kuitenkin. Eli siis millaisia tallaiset normaalit ihmiset teidan mielestanne ovat? Omasta mielestaan ovat kylla ihan kelvollisia muslimeja. Ja en minakaan ole ruvennut kyseenalaistamaan heidan uskoaan, enka tee niin vielakaan, vaikka ihmettelen vain teidan jyrkkyytta. Miksi miehenikin sitten vaivautuisi paastoamaan jos ei tuntisi sita riittavaksi?

Mutta toisaalta jos sinulle Aureole, uskonto menee kaiken muun ohi (kuin terveytesi), ei meilla ole todellakaan arvot samoissa. Mutta hei, ihmiset ovat erilaisia ja jokaisella on omat mielipiteensa ja se mita kukakin pitaa tarkeana elamassa on tietysti henkilokohtaista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat