Pitääkö hedelmöityshoidoista kertoa neuvolassa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Varovasti kurkkaan tänne plussanneiden puolelle. ICSI:llä napsahti PLUSSAA :), mutta olo on vielä pelokas raskauden suhteen ja yllättäen alakulo vaivaa. Ultrassa 6 +3 alkio kohdussa ja syke :).

Kysymykseni: Olen ilmoittautumassa neuvolaan. Täytyykö sinne kertoa hedelmöityshoidoista.

En sillä, että jotenkin häpeäisin (?) asiaa, en todellakaan. Mutta mieheni ei ole halunnut asiasta julkista ja kunnoitan hänen päätöstään (muun muassa vanhoilliset vanhemmmat).

Asumme pienellä paikkakunnalla, enkä valitettavasti luota vaitiolovelvollisuuden toteutumiseen :(. Kyllä vielä neuvolantätiimme (joka voi aina vaihtua ?), mutta jatkossa voisin kuvitella, että se on lapsen papereissa aina. Siis vaikka menet korvatulehduksen takia lääkäriin, aina toistetaan sama peruslitannia.

Onko merkinnällä lapsen kannalta merkitystä? Totta kai lapsen etu on aina tärkein, mutta ihan tavan vuoksi en tietoja haluaisi levitellä. KIITOS.

pikkutintti ja tiitiäinen rv 6 + 5

Kommentit (10)

Vierailija

Mulla on takana kolme iui:ta, mutta tämä raskaus alkoikin ihan luomusti. Olin viime viikolla ensimmäistä kertaa neuvolassa. Siellä kysyttiin kyllä ihan suoraan lapsettomuushoidoista. Neuvolantäti täytti sellaista kaavaketta, ja siinä oli tällekin asialle oma kohtansa. Enpä olis muuten varmaan insseistä kertonut (kun ei vauva edes niillä alkunsa saanut), mutta kun suoraan kysyttiin että olenko ollut hoidoissa, niin enpä siinä kieltämäänkään ruvennut! Vähän kyllä ihmetytti että äitiyskorttiinkin merkittiin 3*inseminaatio, suurin kirjaimin pystysuunnassa koko kortin yli :) Eihän tuo tietysti mitään haittaa. Paitsi jos nyt vaikka äiti tai anoppi sattuis näkemään kortin, niin joutuis sitten kertomaan hoidoista vaikka ei tähän mennessä niistä olla puhuttu... Mutta eihän tuota tarvii näyttää jos ei halua :)

joanna 10+2

Vierailija

Toki hoidoista/lapsettomuustaustasta kertominen on täysin vapaaehtoista. Mielestäni asiasta on hyvä mainita. Ainakin minulta asiaa kysyttiinkin neuvolassa, ekalla käynnillä. Itse kerroin lapsettomuustaustastani monesta syystä. Ensinnäkin minulla oli kova menettämisen pelko. Ensimäinen raskauteni oli päättynyt keskenmenoon. Jo hyvin varhaisessa vaiheessa alkoivat supistusongelmat, joiden epäilen liittyneen omaan hormoniepätasapainooni. Kukaan ei sitä suoraan sanonut, mutta olen vahvasti siinä käsityksessä. Ainakin näitä taustojani tentattiin tässä yhteydessä tarkkaan, tosin sairaalan päivystyspolilla. Minulla oli raskauteni aikana myös muita, lapsettomuustaustaani liittymättömiä, terveydellisiä ongelmia. Lapsen synnyttyä terveenä, kukaan ei ole ollut lainkaan kiinnostunut mistään raskaudenaikaisesista ongelmista tai raskautta edeltäneestä ajasta. Lapsen tietoihin ei jää mitään merkintää näistä asioista. Ota rohkeasti yhteyttä neuvolaan. Salassapitovelvollisuus on niin sitova, etteivät asianne todellakaan saa kantautua keidenkään muiden, kun teitä hoitavien henkilöiden korviin.

Menna+poika 5.5 kk

Vierailija

Meillä raskaus alkoi kolmannen ICSI:iin tuoresiirrosta. Aluksi emme kertoneet asiasta neuvolassa, mutta ultrassa se paljastui ihan itsestään, kun munasarjoissa oli vielä suurempia rakkuloita näkyvillä viikolla 12. Silloin tietenkin kerroimme ja tilannetta seurattiin sitten toisessa ultrassa, mutta silloin olivat jo palautuneet normaaliksi. Meidän vauvan pitäisi syntyä nyt marraskuussa =)

Vierailija

Me kerroimme esikoisen aikana hoidoista ja siitä miten tyttö oli saanut alkunsa. Neuvolakortissa raskausaikana oli sitten tästä maininta, mutta tytön synnyttyä ja saatua oma korttinsa ei tieto enää ollut ollenkaan oleellinen, eikä siitä ole MITÄÄN merkintää tai PUHETTA ole lääkärillä käyntien yhteydessä ollut. Nyt odotamme kaksosia ja jälleen kerroin hoitotaustasta jo senkin takia, että keskenmenoja on sattunut tälle hoitotaipaleelle surullisen paljon. MUTTA hoidoista EI tarvitse kertoa neuvolassa jos ei halua! Alku on saattanut olla lapsosillamme hieman erilainen kuin valtaväestöllä, mutta siihen se sitten jääkin. Raskaus sujuu nykytutkimusten mukaa samalla kaavalla kuin luomuraskaudetkin!

Tsemppiä!

T Cikuriina, PAS-tyttö 2v 8kk ja masussa kasvavat PAS-Vimpulat rv 18+1

Vierailija

Meille tulossa ivf-hoitojen tuloksen vauva helmikuussa. Kerroimme asiasta neuvolassa ja Turussa kun normaalisti saa kaksi ultraa, niin ekassa ultrassa lääkäri kirjoitti, että päästään vielä kolmanteenkin rv 30-32. Eli minusta kannatti kertoa, kun tällainen mukava etu kuulema tapana koeputkivauvoille:)

Vierailija

Ensiksikin on todettava, että oli rohkaisevaa lukea onnistumisestasi ICSI:n kautta. Olen nimittäin itse menossa samaiseen toimenpiteeseen marraskuussa, ensimmäinen hoitoyritys kyseessä.

Minä olen kertonut parille läheisimmälle perheenjäsenelle, mitä olemme mieheni kanssa läpikäymässä, mieheni ei ole puhunut asiasta vielä kenellekään.

En omalla kohdallani näe mitään syytä peitellä asiaa, mutta tuskin ensimmäisenäkään kerron, miten (toivottavasti) vauva on saanut alkunsa ;) Siinä vaiheessa on pääasia, että odotusaika menee hyvin ja vauva syntyy terveenä!

Onnellista odotusaikaa!

Vierailija

joko oot neuvolassa käynyt? Mulla on vasta ensi viikolla se ensi käynti. Itse kerroin jo puhelimessa aikaa varatessani miten on raskaus alkunsa saanut. Neuvolantäti oli kyllä todella mukavan kuuloinen ja hän on jo postittanut minulle kirjasia, jotka käsitteli mm. " tuplaonnea" ja listaa vältettävistä ja suositeltavista ruoka-aineista raskauden aikana.

Liinakko

Vierailija

Itse en kertonut kun en ymmärrä mitä merkitystä asialla olisi ollut. Eka neuvola oli vasta kun pahin keskenmenoriskiaika oli ohi, eli siinäkin mielessä ei varmaan mikään erikoistarkkailu olisi tullut tarpeeseen.

Vierailija

Ei siitä ole pakko mainita ellei itse halua.

Me ollaan kyllä avoimesti puhuttu miten meidän tirpiäiset ovat saaneet alkunsa ja varsinkin kun kyse on kaksosista. Tosin ei mulla missään äippäkortissa lue muuta huomioitavaa kuin geminiraskaus.

siperoinen+männiäiset rv.37+5

Vierailija

Asiaa taidettiin kyllä jossain esitietolomakkeessa kysyäkin (oli kysymys, että saiko vauva alkunsa hoitojen avulla tms.). Ei ole kyllä mitenkään vaikuttanut raskauden seurantaan, joten sinänsä en näkisi välttämättömäksi kertoa. Tai sitten varmasti kannattaa keskustella myös neuvolassa siitä, että haluatte pitää asian " salassa" . Meillä oli kyseessä myös ICSI:n tuoresiirto ja äitiyskortissa tuo lukee myös.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat