Voiko 1.3kk turvaistuimen jo kääntää kasvot menosuuntaan?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko kukaan kääntänyt näin aikaisessa vaiheessa enne 3v? kun meidän pojalla joutuu jalat olemaan jonkin verran jo koukussa kun on selkä meno suuntaan.

Sivut

Kommentit (70)

Vierailija

Samalla kommentoin taas (lukematta muiden viestejä kovin tarkasti) tuota uusi vai vanha auto -keskustelua. Enemmän kuin auton ikä, sen turvallisuuden määrittelevät varusteiden (renkaat, peilit, jarrut...) ja yleensä koko auton kunto: uusiakin autoja voi hoitaa huonosti ja vastaavasti vanhoja hyvin. Uusissa autoissa on se vika, että ihmiset näyttävät monesti kuvittelevan, että uudella autolla olisi joitain ylivoimaisia kykyjä erilaisissa vaaratilanteissa ja koska uusia autoja pidetään niin erinomaisina, tavallinen järkevä varovaisuus näyttää monesti unohtuvan, luotetaan vain uuden auton kykyihin sokeasti. Koska se, mikä ihan loppujen lopuksi ratkaisee on se, mitä löytyy ratin ja penkin välistä ja edelleen tämän samaisen tyypin korvien välistä.

Toistaen edellisestä kirjoituksestani, tätä asiaa on hyvä pohtia syvemmältikin. Jostain osui silmiini sellainen naurettavan tyhmä kommentti kuin " henkinen hyvinvointi autossa tärkeintä" (oletan, että tällä tarkoitetaan kaikkien viihtyvyyttä, kun lapsi ei itke). Niinpä niin, siinähän sitä on henkinen hyvinvointi huipussaan, kun lapsi peräänajon (jolta ei muuten uusikaan auto suojele!) jälkeen retkottaa istuimessaan (kasvot menosuuntaan) niskat poikki. Mutta eipä ainakaan huutanut viimeisinä hetkinään: ja sehän se oli jonkun mielestä tärkeintä.

Sitähän sanotaan, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa eli taisi sittenkin omatunto puraita tätä " henkistelijää" persauksista....

Antaa mennä, jatkakaa keskustelua! Saavat ajattelemattomammat vähän ajattelemisen aihetta.

Vierailija

tuskinpa nämä tuttavasi työskentelevät esim. yliopistollisen sairaalan ensiavussa... Hoitajia kun on muuallakin kuin ensihoidon kentällä.

Lila75

Vierailija

kuten sanottu, itse pyrin sijoittamaan lapsen autoon mahdollisimman turvallisesti. Tässä keskustelussa on monien kirjoituksista jäänyt kuva, että selkä menosuuntaan matkustavan lapsen niska ei pääse vaurioitumaan, mikä ei suinkaan ole totta. Niskan retkahduksen riski pienenee selkä menosuuntaan istuttaessa, EI POISTU! Ja esimerkiksi kaupunkiajossa jos olet liikennevaloissa ja joku ajaa perään, selkä menosuuntaan istuvan lapsen niska retkahtaa varmemmin kuin kasvot menosuuntaan....jos ja jos ja jos. Tietenkin voisin pysytellä kotona lapseni kanssa, olisi ainakin liikennevahinkojen riski poistettu kokonaan.

Ja jollekin ihmettelijälle tiedoksi, ei minua haittaa se, että lapsi tylsyyttään huutaa takapenkillä, mutta se haittaa jos hän tulee istuimesta pois. Ja toiselle kyselijälle, olen ollut itse nokkakolarissa, mikä ei tosin tähän kuulu millään lailla, mutta niskani säilyi kyllä ihan kunnossa (tämä ei siis tarkoita, että olisin sitä mieltä, ettei lapseni niska voi vahingoittua).

Tämä löytyy uusimmista turvaistuin testeistä:

" Liikenneturva muistuttaa kuluttajille, että selkä ajosuuntaan kiinnitettävät vauvojen ja isompien lasten turvalaitteet oikein käytettyinä ovat osoittautuneet onnettomuustilanteissa erittäin turvallisiksi eikä niiden käytöstä ole syytä luopua. Kuitenkin kun uusia turvalaitteita hankitaan, kannattaa suosia testissä menestyneitä turvaistuimia ja kaukaloita." JOTKA OVAT PÄÄOSIN KASVOT MENOSUUNTAAN KIINNITETTÄVIÄ! Turvaistuinten ja autojen turvallisuuteen vaikuttavat monet muutkin seikat kuin se, mihin suuntaan nenä osoittaa. Oletteko todellakin sitä mieltä, että Euroopassa ollaan paljon tyhmempiä kuin Suomessa ja sillä tavoin vaarannetaan lasten turvallisuus?

Autoillaan toki vastakin mahdollisimman turvallisesti! Ja kiinnitetään lapset selkä menosuuntaan mikäli se istuimen ja muiden seikkojen puitteissa mahdollistaa turvallisen ja mukavan matkustamisen!

Vierailija

taapero76:

Lainaus:

Meidän neiti on alusta lähtien huutanut istuimessa. Käännettiin juuri kasvot menosuuntaan ja viihtyy huomattavasti paremmin. Omat perusteluni meidän käännölle on, että henkinen hyvinvointi ennen fyysistä hyvinvointia !

Annat siis 1-vuotiaasi tehdä muutenkin vain kaikkea mukavaa? Syödä karkkia ruuan sijasta, mennä nukkumaan milloin huvittaa ja niin edelleen?

Vanhemmuuteen kuuluu myös ikäviä velvollisuuksia. Aina ei voi olla mukavaa ja viihtyisää, vaan lapsen turvallisuuden, terveyden ja hyvinvoinnin vuoksi vanhempien täytyy olla joskus niin ikäviä, että lapsella ei ole koko ajan kivaa. Sitä kutsutaan vastuuksi.

Ja ei, en ole kauhea nipottaja-äiti, vaikka haluankin toimia lapseni parhaaksi. Vaikka sitten senkin uhalla, että se on lapsesta epämieluisaa.

Vierailija

Mutta pienissä kolareissa ne toki turvaavat.

Se että onko lapsi kasvot menosuuntaan, riippuu tietenkin istuimen mallista ja painorajoista.

Suurin osa pienistä kolareista on peräänajoja, jolloin menosuuntaan istuva lapsi on paremmin turvassa.

Älää ruvetko itse analysoimaan asiaa, ei suomessa myytäisi istuimia kasvot meno suuntaan alkaen 9kg jos ne eivät täyttäisi turvallisuus kriteerejä.

Kuinkas moni teistä ajaa vanhalla romulla ja satsaa ylihintaiseen " turvalliseen" istuimeen?? Vastuutonta myös se, jos ruvetaan heittämään lisää vettä myllyyn.

Vierailija

on pirullinen vaiva, hankaloittaa koko loppuelämää kipuineen, ja tulee helposti aikuisillekin jo pienissä ketjukolareissa. Saatikka pienelle jonka pää painaa suhteessa paljon enemmän.

En kyllä kääntäisi noin pientä kasvot menosuuntaan. Vaikka kolari voi sattua missä suunnassa tahansa,

Lainaus:

auto kuitenkin liikkuu vauhdilla eteenpäin

Kokeile vaikka laittaa pieni kasvot menosuuntaan: pelkkä äkkijarrutus saa pään retkahtamaan.

Kannattaa hiukan miettiä!

Vierailija

Esimerkiksi Yhdysvalloissa lastenlaakarimme sanoi 1-vuotistarkastuksessa, etta nyt voitte kaantaa turvaistuimen kasvot menosuuntaan. Taalla siis aivan eri suositukset kuin Suomessa.

Vierailija

Meillä kans asiaan vaikuttivat monet asiat, ja päätettiin sitten valita mielestämme paras kasvot menosuuntaan-istuin. Ja hyvin on reissut menneet (ajamme pitkää matkaa, 800km, usein).

Eli ihan hyvin voi, sitä ei kylläkään suositella. Mutta eihän sitä koskaan voi Tietää, mistä suunnasta se kolari tulee jos on tullakseen.

Vierailija

onpa kiivas keskustelu...

Meillä tyttö aloitti kitinän autossa samalla kun siirrettiin kaukalosta istuimeen (oli 10kk ikäinen silloin). Istuin takana tytön seurana ja kaikki automatkat oli pelkkää huutoa. Jollain reissulla sain sitten tarpeekseni ja menin itse etupenkille istumaan... huuto loppui siihen, eli minähän se vain häiritsin neidin rauhaa. Nyt tyttö 1v1kk istuu yksin takana ja selkä menosuuntaan... ja istuu niin ainakin 3-vuotiaaksi

Vierailija

USA:n tilanteesta? Muutin tänne silloin 1,2 v. lapsen kanssa (nyt 1 v. 8 kk) ja olen koko ajan pitänyt häntä selkä menosuuntaan päin. Olen selittänyt tätä hommaa naapureille yms. Suomen suosituksilla ja muutama on jopa mun kanssa puhuttuaan kääntänyt omat lapsensa selkä menosuuntaan. Täällähän yleensä vuoden iästä alkaen on kasvot eteenpäin.

Mutta nyt mä huolestuin, kun viesteissä on puhuttu siitä, että eri maissa on erityyppisiä kolareita. Täällähän autoja tietysti on tosi paljon ja liikenne vilkasta, mutta olisiko kolarit sitten niin toisenlaisia kuin Suomessa, että täällä PITÄISI laittaa lapsi kasvot menosuuntaan?

Auttakaa, tietääkö kukaan?!

Vierailija

ja autoja ja lapsia taalla on miljoonittain enemman kuin Suomessa.

Perusteluna olen kylla kuullut, etta taalla on suurin osa kolareista peraan ajoja kun taas Suomen maanteilla sattuu nokkakolareita enemman.

Suomen vakiluku/lapsuluku/autoluku on ehdottomasti pienempi kuin esim Saksan ja varmaasti taallakin (ihan EUnkin myota) erityisesti lasten turvallisuuteen kiinnitetaan huomiota. Suhteellisuuden tajua tassakin asiassa! Ja turvallista matkaa.

Vierailija

muuten kuin, että meillä mennään selkä eteenpäin piste. Muistutan vain, että viittä vuotta vanhempaa turvaistuinta EI tulisi enää käyttää. Toiseksi, mieluummin varmaan kannattaa ostaa uusi kuin jostain kirpparilta käytetty, kun koskaan ET tiedä, onko se rikkoontunut tai ollut kolarissa, vaikka olisi kuinka siistin näköinen.

Tässä vielä linkkejä, joista löydätte tietoa asiasta www.liikenneturva.fi, www.autoliitto.fi, www.vti.se, www.ntf.se, www.euroncap.com

Terkuin Tainu

Vierailija

Voi voi, ellei ole kokemusta huutavasta lapsesta autossa, niin ei juuri voi sanoa tuosta viihtymisestä mielestäni yhtikäs yhtään mitään. Siis lapsesta joka on huutanut ensimatkasta lähtien, jokaisella autoreissulla alusta loppuun.

Kirjojen lukeminen, musiikin kuuntelu, laulelu, vieressä istuskelu ja muunlainen viihdytys ei ole siis YHTÄÄN MITÄÄN siinä touhussa.

Henkinen hyvinvointi edelleenkin mielestäni tärkeämpi !

Ajattelin muuten itsekin vain tuota turvallisuutta, kunnes sain autoilua inhoavan vaavan.

Jokainen tehköön parhaansa mukaan !

Vierailija

eipä niitä paino ja ikäsuosituksia turhaan laiteta! esim. turvaistuimessa on painoraja 12-18kg ja ikäsuositus 3v. lapsi painaisi 12kg ja ikää olisi esim. 1,5v niin kyllä voisin laittaa jo istumaan kasvot menosuuntaan. ja minulle on lastentarvike liikkeessä sanottu että jos painaa jo melkein sen vähimmäispainon verran niin voi laittaa jo istumaan.. en sitä sano että sitä pitäisi kuunnella, mutta kylläpä nekin myyjät kuitenkin tietää ammattilaisena siellä jonkin verran!! ja tuskin ne turhaan niitä suosituksia niihin laittaa! voit kyllä laittaa istumaan jo kasvot menosuuntaan jos paino on sen esim. 12kg. minä ainakin olen tätä mieltä! mutta jokainen tekee tyylillään ja eipä kukaan täysjärkinen lapsensa turvallisuutta tahalleen vaaranna!!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat