Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sopiiko kenellekään oikeasti mirena hormoonikierukka?

Vierailija

ett 9 puhuu asiaa..useimmat lääkkeetkin vaikuttaa eri ihmisille aivan erilaisia sivuvaikutuksia,kokemusta on.Mulla ollut Mirena 2 vuotta ja tänää päätin et nyt se lähtee pois.Viisi ekaa kuukautta vuosin kun seula,mut terkkari käski olla kärsivällinen ja odottaa,et kyllä se vuoto vielä loppuu kokonaan..viimeset menkat kesti toista viikkoa ja viikko sen jälkee viel vaaleeta vuotoa,huoh.Eli ei o vuodot mihinkää loppuneet,lisääntyneet vaan..

Sivut

Kommentit (97)

Vierailija

Alussa olevat oireet voivat johtua myös siitä, että kierukasta irtoaa alussa enemmän vaikuttavaa ainetta kuin loppua kohden:

"MIRENA-valmisteen asetuksen jälkeen levonorgestreelia vapautuu aluksi kohtuonteloon n. 20 mikrogrammaa(g) vuorokaudessa ja viiden vuoden kuluttua n. 11 mikrogrammaa vuorokaudessa. Keskimääräinen vapautumisnopeus on 14 mikrogrammaa vuorokaudessa viiden vuoden ajan. " (http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/4/125214.shtml)

Vierailija

Jos kerran rasvaliukoisia hormoneja sisältävä Mirena vaikuttaisi vain paikallisesti, miksi ihmeessä samoja hormoneita voi ottaa myös laastarimuodossa, jolloin ne vaikuttavat ihan yhtä hyvin? Mistä se hormoni tietää olla menemättä verenkiertoon, kun se irtoaa kierukasta?

Lainaus:

sillä mirena vaikuttaa vain paikallisesti! ei siitä tule mitään hormonia verenkiertoon, joten ei voi olla psyykkisia vaikutuksia. Mirenassahan nimen omaan toimii teidän oma kuukautiskiertonne normaaleine hormooneineen. Mirena vain vaikuttaa kohdun limakalvoon.

Vierailija

en enää Mirenaa halua. Toisen synnytykseni jälkeen asennettiin hormonikierukka ja siitä oli vaivaa koko ajan. Ennen kierukanlaittoa papa-kokeen tulos oli ykkösluokkaa ja kun kierukka oli ollut 8 kk paikoillaan, papa oli luokkaa kolme ja kohdunsuunhoitojen vuoksi kierukka poistettiin. Tämä ehkä kuulosaa tyhmältä, mutta tunsin kierukan jatkuvasti, oli alaselkä ja alavatsakipua, vihlontaa, langat pistelivät ikävästi, niitä lyhennettiin ja käännettiin ja uä:llä katsottiin, että kierukka on oikein asetettu, mutta mikään ei auttanut. Myös seksiä harrastaessa tunsin yhdyntäkipua ja langat pistelivät, ajoittain tuli tuhruvuotoa yhdynnän jälkeen. Kierukka poistettiin ja kaikki ongelmat poistuivat. Papa on ollut tämän jälkeen aina luokkaa yksi. Siitä ei juuri koskaan mitään puhuta, että kierukan langat pitävät jatkuvasti reittiä auki kohtuonteloon, jolloin tulehdusvaara on suurempi. Langat ärsyttävät myö mekaanisesti kohdunkaulakanavaa. Mirenan aikana ei huomannut muutoksia painossa, ihon kunnossa, tukan rasvoittumisessa tai mielialassakaan. Oma epätyytyväisyyteni kyseiseen härveliin johtui vain fyysisestä epämukavuudesta sekä solumuutoksista kohdunsuulla.

Vierailija

annoksella vuorokaudessa. Kierukan säiliö ei koske ihoon, sen hormoni on suunniteltu vapautumaan suoraan kohtuonteloon. Verenkiertoon siitä pääsee hormonia vain hyvin vähän.

Vierailija

Ensimmäisen puoli vuotta tiputteli jatkuvasti ja meinasin jo luovuttaa. Sitten vuotojen osalta helpotti, tulee kerran kuussa niukat menkat jotka ihan ok. Hiukset rasvoittuvat normaalia enemmän, se on fakta, ennen pesin 2krt/vko nykyään pestävä lähes päivittäin. Mielialanmuutoksia myös ollut paljon mutta vaikea sanoa johtuuko kierukasta vai ei, mulle gyne kyllä vakuutti ettei voi siitä johtua juuri tuon paikallisuuden vuoksi. En voi ottaa poiskaan kun ei ole muuta ehkäisymahdollisuutta, paitsi sterilisaatio. Kun neljäs on tehty tehdään se.

Vierailija

Ja kun kierukkaa ei löytynyt ultrallakaan, niin otettiin verikokeet joista katsottiin onko sitä hormonia. Eli kyllä sitä verenkiertoonkin menee.

Vierailija

ehkäisy joka sopinut minulle. Ei kuukautisia neljään vuoteen. Iho hyvässä kunnossa, normaalisti tosi herkkä ja kuiva. Oma hormonaalinen sykli kuitenkin pysyi jossain määrin. Oli halukkaampia päiviä ja sitten loppuvaiheessa alkoi tunnistaa ajat jollloin olisi ollut kuukautiset. Ekana vuonna oli enemmän supistelukipuja kohdussa, mutta sitten nekin jäivät pois. Kierukan poistatin viime toukokuun lopussa. kahden viikon kuluttua tuli kuukautiset ja sitten olinkin jo raskaana. Nyt viikkoja 37+6

Vierailija

Toinen menossa, alussa oli pientä tiputtelua mutta ei häiritsevää. Loppui aikanaan. Kuukautiset "näyttäytyvät" eli ko. aikana yleensä kerran tai kaksi WC-käynnin yhteydessä tulee jokunen tippa paperiin. Ei mitään ongelmia.

Vierailija

Mutta ei ylitsepääsemättömiä. 3kk jälkeen tiputtelu jäi minulta pois.

Vuoden päästä jäi kokonaan tiputtelutkin! Ja puolen vuoden päästä, vuoden päästä kierukka muuttui täysin huomaamattomaksi.

Mielialavaihtelut ja muut voi tulla muustakin. Minulla on muutenkin.

Finnejä oli alkuun enempi, mut ne saattoi tulla suklaastakin.

Vierailija

Ja olen ollut todella tyytyväinen kierukkaan vaikka alkutiputtelu kestikin lähes puoli vuotta! Sen jälkee ei ole ollut MINKÄÄNLAISTA vuotoa!!! Ihanaa!!! Mitään kuvailemiasi oireita ei ole ollut!!

Vierailija

Mulla on ollut mirena nyt 2kk.Tukka rasvoittuu,mieliala vaihtelee ja

tiputteluvuoto vaan jatkuu.Alkaa jo tympimään :(

Aikaisemmin mulla oli kuparikierukka,eikä se ollut parempi vaihtoehto.

Harmittaa kun uskoin gyneä joka kehui mirenaa.Täytyy kai varata

aika sterilisaatioon kun mikään ehkäisy ei käy (3 lasta ja oon 30v).

En haluais enää yhtään hormoonia tähän kehoon :(

Vierailija

Laitatin Mirenan joulukuussa ja olinkin sitten TODELLA kipeä kolme viikkoa! Välillä luulin synnyttäväni koko hökötyksen ulos! Kipuja kesti pari kuukautta, mutta onneksi koko ajan vähenevässä määrin. Nyt olo lähes kivuton. Tiputtelua ollut viimiseen pariin viikkon asti. Saa nähdä, alkaako kohta taas uudelleen. Mutta mielestäni se ei ole mitään niiden vuolaiden vuotojen rinnalla, joiden kanssa sai taiteilla viikon per kuukausi. Mutta turvotus, se on kamalaa. Olen lihonut useamman kilon kierukan laiton jälkeen. Ja se on mielestäni ihan silkkaa turvotusta, jota itselläni ei ole koskaan ennen ollut. Turvotusta on koko kropassa, päästä jalkoihin. Se mättää. Miten sitä voisi saada vähennettyä? Onko kellään tietoa?

Vierailija

Pidin sitä kymmenen kuukautta ja sitten oli pakko otattaa pois.

Pari viikkoa kierukan poisottamisen jälkeen masennus alkoi helpottaa ja en ole sen koommin tuntenut oloani masentuneeksi.

Ja ei, en halunnut salaa lasta eli lapsiluku oli täynnä jo kierukan asentamisen aikana.

Mulle ei ole sopinut mikään hormonaalinen ehkäisy, eikä sopinut kierukkakaan.

Niiden ihmisten, joille hormonaalinen ehkäisy sopii, on nähtävästi äärimmäisen vaikea ymmärtää, että kaikille se ei vaan sovi.

[quote]

te olette kyllä masentuneet ihan muista syistä

sillä mirena vaikuttaa vain paikallisesti! ei siitä tule mitään hormonia verenkiertoon, joten ei voi olla psyykkisia vaikutuksia. Mirenassahan nimen omaan toimii teidän oma kuukautiskiertonne normaaleine hormooneineen. Mirena vain vaikuttaa kohdun limakalvoon.

Ei kannata siis tässä tapauksessa lähteä vaihtamaan ehkäisyä, jos muuten ollut hyvä, sillä ongelma todennäköisesti jatkuisi muodossa tai toisessa. Kannattaa miettiä, onko onnellinen ja elämä täysin reilassa, ei stressiä jne?

[quote]

Vierailija

ekat 5 kk, nyt on tasaantunut. Ei enää tippase, ei edes kerran kuussa. Ei tuu niitä selkäfinnejä, eikä leukafinnejä. Mieliala on rauhoittunut ja muutenkin on tosi kiva olo

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat