Montako päivää sairaalassa sektion jälkeen?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen menossa Lohjalle suunniteltuun sektioon ja sain tänään ohjevihkosen keisarinleikkaukseen tuleville. Siinä sanottiin, että äiti olisi leikkauksen jälkeen 6-10 päivää sairaalassa. Tuntuu vähän pitkältä ajalta, jos kyseessä on uudelleen synnyttäjä ja jos ei ilmene mitään ongelmia. Mites on, onko Lohjalla lähiaikoina synnyttäneitä?

Kommentit (11)

Vierailija

eihän mulla muuten kiirettä olisikaan, mutta kun on esikoinen kotona odottamassa ja noi imetys ym. jutut on tuttua puuhaa, niin en haluaisi siellä muuten vaan varmuuden vuoksi lepäillä. Mutta luulen kanssa että toi 6-10 päivää on sellainen suositus vaan, kyllä käytännössä äidit aikaisemmin on kotia päässy.

Vierailija

Tyksissä, tyttö syntyi tiistaiaamulla, perjantaiiltana olin valmis lähtemään kotiin joten lauantaina päästiin sitten kotiin. Eli neljä vuorokautta olin sairaalassa. Luulisin että pääsee aiemmin kotiin jos oma vointi on hyvä.

Vierailija

Yleensä kuulemma viidentenä päivänä kotiin (kuten huonetoverini). Mutta minulla haava parani toivotulla tavalla, veriarvot oli ok, vauva söi ja kasvoi, maitoa tuli ja imetys sujui - joten pääsin kotiin hieman aiemmin. En kuitenkaan menisi sairaalaan mikään kotiinpääsy -tavoitepäivä mielessäni, vaan eläisin täysin tilanteen mukaan. Itselläni ei olisi ollut mitään kiirettä pois sairaalasta, kyllä sitä olisi ehtinyt kotona siivota, tehdä ruokaa yms. myöhemminkin... sairaalassa kun kaikki tuli nenän eteen ja vauvakin nukkui yönsä hoitajien kanssa, ja tuotiin vain syömään välillä. :) Sektion jälkeen kun maitokin nousee kunnolla rintoihin 4-5 päivänä, joten vinkit kätilöiltä ja hoitajilta oli kiva saada nenätysten...

Milla rv27+4

Vierailija

Ensimmäiseltä olin kuusi päivää, toiselta neljä ja kolmannelta kolme päivää.

Viimeinen leikattiin tiistaina, perjantaina lähdettiin aamuselta kotiin.

Ja sunnuntaina palattiin kovissa kivuissa, kohdun leikkaushaava tulehtuneena neljäksi päiväksi antibioottitippaan.

Eli jälkeenpäin viisaana on hyvä sanoa, että kannattaa pysytellä sairaalassa niin kauan kuin suostuvat siellä pitämään. Sektio on kuitenkin aika iso operaatio, komplikaatioita voi tulla päivienkin viiveellä.

Vierailija

En ole Lohjalla synnyttänyt vaan PHKS:ssä.

Mut kotiutettiin neljäntenä päivänä. Vointi oli hyvä ja vauvalla oli kaikki hyvin siihen mennessä joten kätilöt ym. ei nähnyt mitään syytä että en olisi päässyt kotiin ja olin ensisynnyttäjä ja kiireellisessä sektiossa. Suurimmaksi osaksi kotiin lähtöön vaikutti minun hankala huonekaveri ja kovasti kätilöt kyselivät haluanko vaihtaa huonetta, enhalunnut vaan halusin mahdollisimman nopeasti kotiin, enkä mielestäni ollut yhtään liian hätänen. 6-10 päivää on suosituksia mutta kaipa kotiuttamista katsotaan potilas kerrallaa ja voinnin mukaan.

Vierailija

Muistuttaisin, että siis vauvankin vointi vaikuttaa. Meillä poika syntyi hätäsektiolla su ja to oltais lähdetty kotiin, mutta lapsi joutuikin valohoitoon ja oltiin sitten yht. viikko sairaalassa. Kuopuksen kanssa myös hätäsektio (tietysti suunnitellulla ja hätäsellaisella on seurauseronsakin...) ja oltiin 2 viikkoa; ensin vauvan voinnin mukaan jäätiin pidempään, lopulta sain itse jonkun sitkeän pöpön :( Mutta jos kaikki ok kummallakin, ei varmaan estettä päästä pois jo 3-4vrk:n kuluttua.

Vierailija

lapseni kiireellisessä sektiossa Naistenklinikalla ja päivä oli sunnuntai ja tiistai aamuna päästiin kotiin. Olisin ehkä päässyt jo maanantaina mutta lääkärin pyynnöstä olin vielä tiistaihin :)

Vierailija

Esikoisesta olin viisi päivää. Kuopus syntyi perjantaina aamuyöllä kiireellisellä sektiolla, sunnuntaina puolen päivän aikaan päästiin kotiin.

Vierailija

Meillä esikoispoika syntyi la-aamusta hätäsektiolla ja ma-aamupäivällä meidän melkein työnnettiin ulos Kättäriltä. Lähdettiin tosin sitten " vasta" iltapäivällä ;) Mutta varmasti äidin olo vaikuttaa, eli itse olin tuossa vaiheessa jo ihan hyvässä kunnossa, vauva vierihoidossakin su-aamusta asti. Eli varmaan aika tapauskohtaista.

tiiti ja pikkumies, melkein 3kk

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat