Onko imetys antanut hyvän suojan infektioita vastaan?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

4 kk pojalla flunssaa ensimmäisen kerran. Jotenkin oletin/toivoin että äidinmaito, vaikkakin saanut korvikettakin päivittäin, olisi antanut suojaa vielä hieman pidempään..

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

todennäköisyyttä.

Esikoinen saiarsti ensimmäisen kerran 8 kk iässä. Nuorimmaisista allergisempi " sairastui" flunssaan (allerginen reaktio koivulle) nelikuisena. Esikoinen oli saanut sairaalassa vain luovuettua äidinmaitoa ja sen jälkeen omaa maitoani.

Kaksoset saivat soijavastiketta synnytyssairaalassa. Vatsahuuhtelusta huolimatta allergiaoireita ilmaantui myös täysimetyksen aikana.Toinen sai " flunssaoireita" 5 kuisena siitepölymäärän lisäännyttyä.

Vierailija

vaikuttanut meillä. Täysimetetty esikoinen sairasti ensimmäisten 3 kuukautensa aikana kaksi flunssaa. Ja tämä imetetty lapsi on muuten meidän lapsista se pahiten atooppisinkin... Kaksi muuta saaneet korviketta lisämaitona ja myöhemmin kokonaan, ei kunnon flunssia noin pienenä ja vähemmän atooppisia.

Vierailija

Viktor Kozlov-Parise-Brian Gionta

Sergei Brylin-Scott Gomez-Mogilny

Pandolfo-John Madden-Jamie Langenbrunner

Erik Rasmussen-Pascal Rheaume-Grant Marshall

vanha kun lopetettiin lopullisesti imettäminen. Huono alku oltiin jo saatu lasten teholta(imettämisen suhteen). Tyttö on sairastanut n. kolme kertaa elämänsä aikana, nyt 3,2v. Sairastamiset on ollu normaalia flunssia joista yksi oli rokotus reaktio. Poikani on nyt 5 kk eikä ole ollut mitään. Kylläkin imetyksellä kiinteitten lisäksi. Mun mielestä kaikki on kiinni siitä äidinmaidon laadusta

Vierailija

itselläni nimittäin neljä lasta, jotka ovat kaikki saaneet flunssia hyvin pienenä täysimetyksestä huolimatta. Kolmas lapsemme oli ristiäisissään ekassa korvatulehduksessakin, joita seurasi peräjälkeen useampi. Nyt nuorimmainen on 2kk ja parhaillaan flunssassa, johon liittyi viime viikolla kuumettakin. Itse en flunssaa saanut, joten omat vasta-aineeni eivät suojanneet vauvaa täysimetyksestä huolimatta.

Perheemme kaikki aiemmatkin lapset ovat olleet hyvin infektioherkkiä (mm. useita sairaalahoitoa vaatineita keuhkokuumeita, korvatulehduksia, vatsatauteja) imetyksestä huolimatta. Allergioita ei kuitenkaan lapsilla (vanhin jo 11v) ole ollut, joten meillä sairastuvuus ei liittynyt allergiaoireisiin.

Sisareni lapsi sai korviketta alusta asti eikä sairastanut ensimmäisen elinvuotensa aikana kuin pari flunssaa. Tuntui katkeralle, mutta muuten nautin imetyksestä ja uskon siitä olevan muuta hyötyä.

Vierailija

Eka flunssa/korvatulehdus oli 7kuisena, toinen flunssa 9kuisena,toinen korvatulehdus1v2kk ja nyt flunssassa.Meillä flunssat tulleet perheeseen selkeästi poikasen serkuilta ja miehen kautta.Itse olen astmaatikko ja moniallerginen,ja olen erittäin tyytyväinen ettei poikasella ole mitään allergioita eikä muitakaan ' vaivoja' .

Vierailija

saadakseen suojan perusflunssilta on vauvan saatava vasta-aineet äidiltä, mutta jos äiti itse ei ole sairastanut kyseistä tautia ei vasta-aineita tietenkään ole. Eli periaatteessa äidin pitäisi itse ensin sairastaa kys. tauti, jotta vasta-aineita erittyisi. Se takia ei suojaa aina ole flunssaviruksia vastaan. Vaikka vauva sairastuisi, on sairastaminen ja paraneminen helpompaa ja nopeampaa rintamaitoa saavilla lapsilla. Meillä kuopus sai hiljattain jonkin viruksen joka nosti kuumeen viikon ajaksi 38,5-40 asteen välille. Ruokahalu katosi täysin, eikä mikään ruoka mennyt alas. Vain vesi ja äidinmaito maistuivat. Ilman imetystä taapero olisi joutunut sairaalaan letkuihin, mutta maidon ansiosta selvittiin vain kolmella lääkärikäynnillä. Yleensä myös vatsataudin kourissa olevat vauvat pysyvät kunnossa, koska maito pysyy sisällä vaikkei mikään muu pysyisikään.

CC

Vierailija

Tuohon Tinttamaaran teoriaan yhteydestä äidin ja vauva vastustuskykyjen välillä täytyy kommentoida, että itse en ole ollut kertaakaan sairaana vauvan syntymän jälkeen (11kk). Mies sen sijaan on ollut jos jonkin sortin räkätaudissa useaankin kertaan, ja vaavi siis samoin, mutta minä olen säilynyt taudeitta. Näin yleensäkin on, en juuri koskaan saa mitään tauteja *kop kop*

Omasta kokemuksestani huolimatta uskon tutkimuksiin, joiden mukaan imetys suojaisi atopialta. Täytyyhän aina olla niitä poikkeustapauksiakin ja nyt me ollaan niitä:) Osaako joku sanoa, onko vastaavaa (luotettavaa) tutkimusta imetyksen ja infektioherkkyyden yhteydestä olemassa? Tämä palsta ei tässä tapauksessa täytä kriteeriä " luotettava" , vaikka täällä paljon hyvää asiaa onkin;)

Vierailija

Meidän tyttö on muutamaa päivää vaille vuoden ikäinen ja oli täysimetyksellä 6 kk. Imetyskertoja on edelleen useita päivässä. Tyttö ei ole ollut päivääkään sairaana, ei edes pikkunuhaa ole ollut. Lieneekö sitten perinyt hyvän vastustuskyvyn tms, mutta mie kyllä uskon vahvasti äidinmaitoon; se on taikajuomaa.

Vierailija

oli imetyksellä tai ei. Meidän poika sairastui nuhakuumeeseen vajaan 5 kk ikäisenä. Sairastui perheessä ensimäisenä ja imetyksellä on. Eikä oltu edes kyläilty kenenkään flunssaisen luona.

Vierailija

näemmä vahvasti ainakin kahta mieltä.. Vauvoillahan on äidiltä saatua vastustuskykyä valmiina kunnes se puolen vuoden iässä alkaa hävitä, kuten kaikki varmaan tietävät :)

Minä omasta puolestani uskon että imetys lisää vastustuskykyä, tosin ajattelisin tähän vaikuttavan myös äidin oman vastustuskyvyn -kaikkihan eivät siedä pöpöjä yhtä hyvin. Lääkärin suusta kuulin, että kun vasta-aineet siirtyvät maidosta suoraan limakalvoille, suoja esim flunssaa vastaan ilmeisesti paranee. Tosin tätä ei kai ole pystytty ihan tieteellisesti todistamaan.

Meillä mies sairastui rankkaan, pitkäkestoiseen flunssaan kun vaavi oli vasta alle 2 kk, ja minä tietysti pelkäsin että pian on lapsikin sairas. Itse en kovin helposti sairastu, ja yleensä silloinkin taudit jäävät lieviksi. Näin nytkin, sain saman räkätaudin, mutta pääsin huomattavasti helpommalla kuin mies -ja vauva säilyi terveenä, vaikka nuhaisena imetin. Joten olisiko äidin vastustuskyvyllä yhteyttä siihen kuinka helposti rintamaidolla ruokittu sairastuu?

Mene tiedä -meillä ollaan ainakin vielä toistaiseksi terveitä, ikää on lapsosella huimat 3 kk.

Vierailija

Eihän se äidinmaito mitään ihmeainetta ole, jossa on vasta-aineet kaikkia mahdollisia pöpöjä vastaan, vaan ainoastaan ne vasta-aineet, joita äidillä itselläänkin kiertää veressä. Eli jos äidillä ei ole vasta-aineita jotain flunssavirusta kohtaan, ei lapsikaan niitä tietenkään voi saada. Ja ne vasta-aineet kyllä siirtyvät lapselle äidinmaidon kautta, joten siinä mielessä imetys antaa paremmin suojaa tauteja vastaan. Kuitenkin, jotta siitä suojasta olisi jotain hyötyä, lapsen pitäisi altistua nimenomaan juuri sellaiselle pöpölle, jota kohtaan hän on saanut äidiltään vasta-aineita. Ja jos lapsi altistuu pöpölle, jota kohtaan niitä vasta-aineita ei ole, niin silloin äidinmaidosta ei tietenkään ole mitään hyötyä.

Ainahan vasta-aineet eivät myöskään tarkoita sitä, etteikö ihminen sairastuisi. Hän voi ihan hyvin sairastua, mutta sairaus voi olla sitten paljon lievempi kuin silloin, jos hänellä ei olisi niitä vasta-aineita. Tämä toimii ihan samalla tavalla niin lapsilla kuin aikuisillakin. Ja jos esim. sekä äiti että lapsi sairastuvat samaan pöpöön, voi imetys lyhentää lapsen sairastamista tai helpottaa sitä, jos hän saa maidon kautta vasta-aineita myös äidiltään, sen lisäksi että hän tuottaa niitä itse.

Meillä neiti, nyt 1,5 v., on sairastanut muutamaan otteeseen. Pari kertaa hänellä on ollut pientä flunssaa, toisella kertaa taisi olla jopa vähän lämpöä. Kerran hänellä on ollut oksennustauti, se oli koko perheellä mutta meni onneksi nopeasti ohi (tytöllä tuli kolme oksennusta ja pari ripulikakkaa ja se oli siinä). Lisäksi hän sairasti vauvarokon ja kerran oli jostain selittämättömästä syystä kuumetta, joka nousi yht' äkkiä korkeaksi ja hävisi heti seuraavana päivänä. Sitä oli kuulemma silloin liikkeellä, en tiedä mihin se liittyi. Korvatulehduksia ei onneksi ole ollut ainakaan vielä eikä neitimme ole myöskään saanut mitään pöpöjä tarhasta, vaikka on ollut siellä jo kuukauden ja aika moni lapsi on ollut kipeänä sinä aikana. Niin ja ripuliakin oli vain tuon oksennustaudin yhteydessä sen pari päivää. Imetin häntä 1v3kk ikään asti, täysimetys kesti 6 kk. En kuitenkaan usko, että hän on terve siksi, että olen imettänyt häntä noinkin pitkään vaan ihan vain siksi, että hänellä nyt vain sattuu olemaan hyvä vastustuskyky. :)

Vierailija

Täysimetin poikaani 6 kk ja imetän vieläkin, poika täyttää parin viikon päästä 1 v. Poika ei ole ollut koko aikana kertaakaan sairas, on välttynyt flunssilta, korvatulehduksilta ym. Varmasti imetyksellä on osuutta asiaan ja hyvillä geeneillä ;)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat