Kysymyksiä synnytyksestä toipumisesta

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

1. Kauanko ompeleiden sulaminen kesti ja oliko kyseessä silloin minkälainen repeämä? / Oliko ongelmia ompeluhaavojen paranemisessa? Miten parani ja kuinka nopeasti? Jäikö pysyvää haittaa?

2. Milloin aloit tuntea virtsaamisentarpeen " normaalisti" ?

3. Kauanko kesti jälkivuoto?

4. Tuliko hyytymiä, isojakin?

5. Millon eka kerran seksiä synnytyksen jälkeen? Tuntemukset? Entä vaikuttiko pitemmällä tähtäimellä miten seksielämään?

6. Muuta kommentoitavaa asiaan liittyen

Kommentit (12)

Vierailija

1. Kauanko ompeleiden sulaminen kesti ja oliko kyseessä silloin minkälainen repeämä?

~Mulla kesti parisen viikkoa, tikkejä tuli 5 sisempiin häpyhuuliin ja emättimen suulle, ei siis mikään paha. Mies kertoo että pieni " ryppy" näkyy yhdessä paikassa missä tikki oli, eli käytännössä ei niitä ole mitään haittaa enää.

~en muista ettenkö olisi sitä tuntenut normaalisti. Nyt tokan raskauden alussa varsinkin on ollut vähän ongelmia pidätyskyvyn kanssa, mutta oma moka kun on treenaaminen unohtunut.

~Kuutisen viikkoa josta viikko runsasta, viikko niukkaa ja loput tiputtelua

~Tuli, yksi iso jota oli edeltänyt yksi lähdes vuodoton päivä.

5. Millon eka kerran seksiä synnytyksen jälkeen? Tuntemukset? Entä vaikuttiko pitemmällä tähtäimellä miten seksielämään?

~Olisko ollut se kuusi viikoa, kun jälkivuoto loppui? Eihän se mitään hekumaa ollut kyllä, mutta ei oikeastaan sattunutkaan. Parisen kuukautta tuntui vähän aralta seksiä harrastaessa, mutta sen jälkeen on ollut ok. Ja pidemmällä tähtäimellä on kyllä vaikuttanut positiivisesti, ennen mulla oli paaaljon ongelmia oman O:n kanssa, nykyään ei ;)

~En öljynnyt välilihaa ennen synnytystä ja poikakin oli aika iso, 53cm ja 3915g, mutta näin vähällä selvisin. Kätilö sanoi että isompikin olisi tullut hyvin ilman episiotomiaa. Eli kai se on paljon kudostyypistä (ja paikkojen joustavuudesta muutenkin) kiinni miten sitten repeää. Vatsanahka mulla kyllä repes raskausaikana iloisesti :) mutta se ei liity tähän..

Vierailija

Omia kokemuksia, taitaa olla sieltä rankimmasta päästä valitettavasti - osallahan menee paranemiseen lyhyt aika, minulla ei.

1. Ompeleet sulivat muistaakseni n. 2kk (minulla 3./4. asteen repeämä eli koko väliliha repesi, peräaukon sulkijalihaksesta jäi jäljelle kirurgin mukaan " säie" . Ommeltiin siis leikkassalissa nukutuksessa). Haavaa särki vielä pitkään tämän jälkeen ja 3,5kk kuluttua tehtiin pieni operaatio jossa haavan reunalta poistettiin kiinnike (hyvin lyhyt operaatio siis, ei auheuttanut mitään lisähaavoja. Kiinnike oli hyvin kivulias.)

2. Virtsaamisen tarve oli normaali välittömästi synnytyksen jälkeen, repesin ainoastaan peräaukkoa kohti (ja siis emättimen sisältä). Lihaksen sen sijaan olivat suht heikossa kunnossa ja virtsan pidätyskyky oli n. 2vk ajan aika heikko, parani merkittävästä jo ekoina päivinä. Samaa ei voi sanoa isommasta " tarpeesta" ja söin vatsan pehmentäjiä n.kk ajan ja joka kerta oli yhtä helvettiä.

3. Jälkivuoto kesti n. 5vko ja oli käsittämättömän runsasta aluksi!

4. En huomannut mitään erityisiä hyytymiä.

5. Tämä seksiasia on varmaan kiinni myös korvien välistä, ekaa kertaa kokeiltiin n. 4kk jälkeen ja luovuttiin, varsinainen oikea yritys oli sitten 8kk kohdalla ja kivuttomaksi muuttui n. 1 vuoden jälkeen

6. Käsittämätömästi sitä vaan elimistö toipuu tuollaisestakin. Arpi tuntuu loppuelämän mutta enää (2 vuoden jälkeen) ei haittaa elämää. Tosin mahdollinen seuraava syntyy sitten leikkauksessa, sen verran horror kokemus tuo paraneminen oli.

Vierailija

1. Kauanko ompeleiden sulaminen kesti ja oliko kyseessä silloin minkälainen repeämä? / Oliko ongelmia ompeluhaavojen paranemisessa? Miten parani ja kuinka nopeasti? Jäikö pysyvää haittaa?

Ompeleiden sulaminen kesti pari viikkoa, ja kyseessä oli pieni 1. asteen repeämä. Repeämä parani hyvin, eikä mitään ongelmia ollut, se ei ollut edes kipeä. En tiedä edes missä kohdin repeämä on ollut, enkä siis tunne sitä ollenkaan eli ei ole ollut haittaa.

Hmm.. tätä on kyllä tosi vaikea muistaa. Varmaankin aika pian synnytyksen jälkeen, pidätyskyky oli hakusessa jonkin aikaa.

Aika tarkalleen 7 viikkoa.

Ei tullut.

2 kuukautta ehti mennä. Ensimmäisellä kerralla piti homma lopettaa kesken, koska paikat oli vielä kipeät. Odoteltiin viikko, ja homma sujui jo paremmin. Aika samanlaista on seksielämä kuin ennen raskautta/synnytystä enkä tunne, että olisin herkempi tai muutenkaan erilaisempi tuolta alhaalta kuin ennen :) eikä kyllä mieskään ole valitellut..

Seksin suhteen ei kannata kiirehtiä.. sitä ehtii kyllä, kunhan jälkivuoto on loppunut ja muutenkin synnytyksestä toipuminen kyllä kestää. Pidätyskyky menee ihan totaalisesti, tai ainakin mulla meni, mutta sitä ei kannata säikähtää, tulee aika pian kyllä takaisin. Lantionpohjanlihaksia kannattaa ihan ehdottomasti treenata ennen synnytystä, niin ne on sen jälkeenkin helpompi löytää. Itse rupesin treenaamaan niitä heti synnytyksen jälkeen. Tai siis ihmettelemään mitenkäs ne löytyy :D

Vierailija

mulla oli pieni repeämä johon tuli 3 tikkiä. tikit lähti 2 viikon päästä ja sen jälkeen on ollut ihan normaali olo. kyllä siellä arpi tuntuu kun käsin kokeilee sellaisena kovempana kohtana mutta ei todellakaan mitään haittaa kun sitä ei edes kiristä mitenkään, missään tilanteessa.

heti synnytyksen jälkeen.

pari viikkoa, jonka jälkeen tuli sellaiset " minimenkat" eli kirkasta verta tuli vähän, pari päivää ja sitten loppui.

ei yhtäkään

10 pv synnytksen jälkeen, kiristi hiukan mutta helpotti parin päivän päästä kun tikit lähti. tuntui paljon paremmalta kuin ennen, alakerta on jotenkin herkempi :) ei kuulemma ole muuttunut miehen mielestä, sama kolo kuin ennenkin ;D

olin tosi yllättynyt kuinka nopeasti ja helposti paranin, olin luullut että synnytyksen jälkeen ollaan tosi kipeitä jne...

pari päivää kirveli pissatessa mutta " isompi asia" hoitui kyllä ihan normaalisti. tällaistakin se voi olla!

Vierailija

1. En revennyt eikä eppariakaan tehty, joten yhden yhtäkään tikkiä ei laitettu. Alapää tuntui ihan normaalilta heti synnytyksen jälkeen.

2. Heti

3. Nyt näyttäisi loppuneen kun synnytyksestä on 2 viikkoa. Ainakaan mitään ei ole pariin päivään tullut.

4. Vuoto oli runsasta ekan viikon ja isojakin hyytymiä tuli. Tokalla viikolla myös, mutta vuoto oli enemmänkin sellaista kun menkkojen ollessa loppumaisillaan eli tummaa " kuivahkoa" vuotoa.

5. Olisin voinut kropan puolesta harrastaa seksiä vaikka jo synnytyssalissa mutta väsymyksen ja henkisten juttujen takia vasta nyt on tullut harrastettua.

6. Halusin vastata ja kertoa että älyttömän helpollakin voi päästä ja synnytyksestä voi selvitä täysin vaurioitta tuolla alapäässä. Oli uskomaton tunne kun synnytyksen jälkeen suihkussa paikat tuntuivat ihan normaaleilta eivätkä yhtään kipeiltä tai aroilta.

Vierailija

jaa, taisi olla 2kk ettei tikit enää tuntuneet. repeämä oli emättimessä sisällä 1 asteen. ei jäänyt mitään haittaa, nyt 8kk synnytyksen jälkeen ei enää edes huomaa synnyttäneensä.

itse asiassa neuvolalääkärini luuli etten ollut synnyttänyt alakautta!

ihan alusta asti, kävin pissalla synnytyksen aikana ja heti jälkeen.

hmm...6-7 viikkoa

sairaalassa tuli yksi jättihyytymä, semmonen nyrkin kokoinen. ei enää sen jälkeen.

2kk synnytyksen jälkeen. vähän sattui siitä repeämän kohdalta, mutta muuten tuntui ihan samalta. ei ole vaikuttanut seksielämään mitenkään, paitsi ehkä tuntoherkkyys lisääntynyt.

eipä nyt muuta tule mieleen...kaikki näyttää ja tuntuu ihan samalta kun ennenkin..:)

Vierailija

1. Mulla oli molemmista synnytyksistä pieni repeämä, kolme tikkiä. Ompeleiden sulaminen kesti ekalla kerralla pari viikkoa, ja nyt kun tokasta kerrasta on saman verran aikaa, niin eipä niitä tikkejä enää tunnu, ilmeisesti ovat sulaneet.

2. Pari tuntia.

3. Ekalla kerralla noin kuukausi, loppuvaiheessa tosi vähäistä. Nyt toisella kerralla jo vähenemään päin.

4. Ekana päivänä tuli isojakin, myöhemmin ei mitään mainittavaa.

5. 1,5 kk synnytyksestä, oli ihan ok, kun oli varovainen. Vähitellen seksielämä reipastui ja vain parantui entisestään. Nyt ei tee vielä mieli, mutta ehkä sitten jo kuukauden päästä...

6. Täytyy myöntää, että olen päässyt aika helpolla, mutta haluat varmaan kuulla myös positiivisia kokemuksia. :-)

Vierailija

kaksi viikkoa jos oikein muistan..tikkejä oli 2 (ulkopuolella), repeämä papereihin merkattu I..omasta mielestä pikemminkin pikkunaarmu..tikitkin oli ristikkäin..ton kahden viikon jälkeen ei edes huomannut et tikkejä olis ollut..

tunsin koko ajan..odotusaikana, synnytyksen aikana ja siis jälkeenkin

kaksi-kolme viikkoa jos oikein muistan..

ei tullut hyytymiä, mutta vuoto oli ekan viikon tosi runsasta.yösiteitä meni tunnin välein..

muistaakseni ton 2 viikon jälkeen..tuntu ihan yhtä hyvältä kun ennenkin, imetyksen vuoksi ehkä hiukan kuivemmalta...

seksielämä normalisoitui nopeesti ja mua halutti enemmän kun miestä joka oli tosi varovainen..

otin ennen synnytystä homeopaattista valmistetta (arnicaa) ja vannonn sen nimeen ja luomuiluun nyt tulevaa synnytystäkin odotellessa..

Vierailija

minulla oli tikattuna ainakin epparihaava sekä jonkinmoiset repeämät kohdunsuulla ja missä lie. tikkien paraneminen kesti luullakseni pari viikkoa. neljäs tai viides päivä synnytyksen jälkeen oli ikävin, ompeleet kiristivät todella kipeästi ja ainoa siedettävä asento löytyi suihkussa seinää vasten jalat ihme mutkilla seisten. ei jäänyt pysyvää haittaa, vaikka kyllä sen eppari-arven näkee jos peilin kanssa tarkkaan tähystää.

kyllä kai tarpeen tunsin heti normaalisti, kontrollin kanssa sitten olikin vähän niin ja näin..

nelisen viikkoa.

ei minkäänlaisia.

ensimmäinen yhdyntä oli muistaakseni kolme tai neljä viikkoa synnytyksen jälkeen, ja oli itseasiassa ihan mukavaa. nyt meidän lapsi on vajaa puolivuotias ja vaikka seksielämä on määrän puolesta huomattavasti totuttua vähäisempää niin minä olen laatuun tyytyväisempi kuin ikinä aiemmin (eikä koskaan ole itään valittamista ollut). oma keho ja kaikki tuntuu tarkemmin määrittelemättömälä tavalla paremmalta. ..ehkä kypsemmältä tms.

minusta oli aika hassua miten synnytys ja varmaan siinä syntynyt reilun litran verenhukka vaikutti kuntoon niin, että oikeasti hengästyin matkalla olkkarista vessaan. lisäksi oli hämmästyttävää miten nopeasti verraten hurjasta koettelemuksesta voi toipua. minun ainakin on hankala kuvitella että jonkun leikkauksen tai onnettomuuden jälkeen toipuisi parissa viikossa tuosta vaan.

Vierailija

1. Minulla oli 1. asteen eli pinnallinen repeämä, joka parani tosi nopeasti. Tikit sulivat muistaakseni 1-2 viikossa.

2. Heti.

3. Jäkivuotoa oli muistaakseni kuukauden verran.

4. Alussa tuli muutamia isojakin hyytymiä. Vähän säikähdin, koska kukaan ei ollut kertonut että sellaisia voi tulla! Kuulemma normaalia, kunhan ei tule kovin paljon.

5. Seksikysymys sain minut vastaamaan, koska haluan jakaa kokemukseni. Minulla siis repeämät olivat mitättömät, mutta oli todella shokki huomata, että lantionpohjan lihakset olivat täysin kadonneet. Seksiä kokeiltiin eka kerran kuukauden kuluttua, ja olin sen jälkeen todella masentunut ja pelkäsin seuraavaa kertaa. Aristi hiukan, mutta eniten harmitti, kun en pystynyt käyttämään lantionpohjan lihaksia juuri lainkaan ja varmaan sen vuoksi (toki myös jännityksen) oma nautinto jäi olemattomaksi. Mies ei kyllä valittanut, mutta uskon että hän hiukan kaunisteli asiaa. Pakkohan sen oli tuntua erilaiselta hänestäkin! Tarinalla on kuitenkin onnellinen loppu, nimittäin seuraava kerta taas kuukauden päästä (en uskaltanut aiemmin!) oli jo paljon miellyttävämpi, ja siitä seksielämä on pikku hiljaa kohentunut entiselleen. Ei tosin määrällisesti, mutta laadultaan ehkä ylikin :-D Sen verran vielä sanon, että alakerran palautumiseen vaikuttaa myös hormonitoiminta, eli itselläni todellinen loppukiri tuli vasta 10 kk synnytyksestä kun lopetin imetyksen.

Vierailija

1.) Ompeleiden sulaminen kesti varmaan muutamia viikkoja hyvinki,välilihan leikkaus siis kyseessä..Osa ompeleista kyllä tuli itekseen pois,oli kahet erilaiset tikit.Ei pysyvää haittaa...

2.) Samana päivänä....

3.) 4viikkoa,loppuaikana vähäsempänä...

4.) ei hyytymiä

5.) Jälkivuodon loputtua muutaman päivän päästä,OLI HURJAN PALJO PAREMPAA,olihan sitä oottanuki kauan.... ;) Herkempi oon sen jälkeen ollu,siis o helpommassa!

6.) Ite pelkäsin millon ensimmäinen se toinen tuotos ku ne tikit oli,mut luumuja syömällä oliki helppoo.... Ja " se" tuli 3na päivänä synnytyksestä....

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat