Minkälaisia kokemuksia Sinulla on POLIISISTA?

Vierailija

Minä olen aina naivisti luullut, että poliisi on ihmisen paras ystävä, oikeudenmukaisuuden ja rehellisen toiminnan puolustaja ja myös, että jos en tee mitään väärää, en saa rangaistusta tm negatiivista sanktiota.

Kerran jouduin sivullisena tilanteeseen, jossa poliisi (kaksi kappaletta) olivat todella menettäneet malttinsa. Kummatkin huusivat ja olivat hyvin aggressiivisia, ja järkytyin todella, että meillä Suomessa poliisi voi koskaan käyttäytyä noin hallitsemattoman sekä mielivaltaisen oloisesti. Henkilö, jota he rikkeestä puhuttelivat, ei saanut suunvuoroa lainkaan. " Ole sinä ihan hiljaa" , huusi toinen lainkoura. Mitenkähän mahtaa istua poliisilakiin, jonka mukaan poliisin on toimittava sovinnollisuutta edistäen tai yleensäkään hyvän hallintotavan periaatteisiin... Voin rehellisesti sanoa, että tämän kokemuksen jälkeen melkein pelkään poliisia. Jos esim liikenteessä näen poliisiauton, menen ihan paniikkiin, ja usein pysähdyn jonnekin odottamaan, että tie on TURVALLINEN...

Kysyy nimimerkki Vilkkuvalo avasi silmäni.

Sivut

Kommentit (71)

Vierailija

piti antaa lisäselvityksiä.siinä sitten huoriteltiin jne.ja väitettiin mieheni sanoneen minun olevan prostituoitu ja että vain luvan vuoksi mennään naimisiin(mieheni ei ole sanonut niin!)ja väitettiin että koska olin raskaana että lapsen isä ei ole mieheni vaan" joku muu mutiainen" .

Vierailija

tämä ei ole tosiaankaan puollustelua,toisella kertaa mieheni puuttui asiaan ja kun asioista otettiin enempi selvää syyte hylättiin,kannattas pikkusen miettiä miten noita nuoria kohtelee jos epäillään jostain,ei mielivaltaa saa käyttää,en edes viitsi tässä nyt kertoa kaikkea.

Ennen kun asiaa sen kummemmin on tutkittu,nuorta kohdellaan kun rikollista,kiva kun kuviakin oli keretty ottaa,ennen kun asiaan sen kummemmin oli perehdytty.

Ai niin...kerran eräs nuori karkasi kotonta,olivat kysyneet kenen kanssa oli illalla ollut,nuori oli sanonut tyttöni sukunimen,poliisit oli sanonut että niiden kans ei kannata olla,niistä tulee vaan hankaluuksia,eikös poliisit ole vaito olo velvollisia(taaskaan minun nuori ei ollut osallisena karkailuun)oli ollu kotona sit kun toi tapahtui.

Mutta on mulla hyviäkin kokemuksia,on niin henk.koht asia et en kerro täällä,mutta tässä asiassa nostan hattua todellakin,toiminta oli viimesen päälle hyvää ja ymmärrys,sain jutella mieltäni painavista asioista samalla,että kyllä heissä on psykologinkin vikaa.Tässä asiassa poliisit ansaitsee ison puskan kukkia.

Nuorten kohtelussa toivon parannusta,jos ei ole edes varmaa tuo syyllisyys.

Joskus poliisinkin on ymmärrettävästi oltava tiukkana,ei varmaan aina voi odottaa onko todettu syylliseksi,voi olla oma henki muuten vaarassa....että näin.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

eikä vissiin ole vielä mitään mädännäisyyttä nähnyt omassa ammatti kunnassaan,jolloin ei myöskään usko mitään pahaa työkavereistaan. ja kenties juuri heissä ei mitään vikaa olekkaan. en halua puhua hänen ammatistaan ja työstään koska siitä tulee väistämättä riita ja ei jaksais aina tapella.

kai sitä jokainen joskus kiertää sellaisia aiheita jotka riitaa aiheuttaa.

Vierailija

oikeutta ja tahattomatkin möläytykset ovat aina peruuttamattomia ja saisivat jäädä tekemättä, on kuitenkin muistettava, että poliisikin voi hämmentyä jostain tilanteesta ja ensireaktio voi olla epäonnistunut. Myöskin poliisikoulutus etenkin asiakaspalvelunäkökulmasta on varmaan ollut hyvin erilaista joskus 60-70-luvulla kuin tänä päivänä.

Poliisin ammattivelvollisuuteen kuuluu mielestäni kehittää itseään myös ja etenkin näiltä taidoiltaan, mutta tässä ehkä inhimillinen syy, että poliisikin joskus mokaa. Olisi tietty hienoa, jos poliisi osaisi sanoa vaikkapa " anteeksi, en tullut ajatelleeksi että sanoin asiastanne turhan kovaan ääneen tässä odotustilassa" .

Vierailija

Olen ollut eräässä iltapäivälehtiin päätyneessä jutussa rikoksen uhrina. Paikan päälle tulleet poliisit jättivät mut oman onneni nojaan, vaikka olisin tarvinnut jonkin sortin terapiaa ja apua, olin shokissa. Mutta kuulustelija oli ihana, se oli paras terapeutti mitä toivoa saattaa. Rivipoliisit saattavat olla tökeröitä mun kokemukseni mukaan, mutta rikostutkijalle kymmenen pointsia empatiasta ja kärsivällisyydestä!!!

Vierailija

ekoista muistoistahan asenne poliisia kohtaan syntyy. Poliisin olisi kyllä syytä muistaa syyttömyysolettama, että jokainen on syytön kunnes OIKEUS hänet syylliseksi toteaa. Poliisi on tekemisissä vain epäiltyjen kanssa, ei rikollisten.

Vierailija

Juhannuksena jouduin putkaan juotuani 6-packin ja yhden lonkeron..Ystäväni heitti meidät satamaan,jonne menimme serkkuni poikaystävää vastaan,siinä vaiheessa,olin selvinpäin,olin juonut vaan nuo ed.mainitsemani juomat,sitten satamassa otimme isosta pullosta valkkaria muutaman hörpyn,kunnes ajattelin,että parempi pysyä lonkerolinjalla ja läksin terminaaliin sitä ostamaan,muttei ollutkaan auki,joten palasin serkkuni luo ja otin huikkaa siitä valkkarista,sen muistan kun lähdimme kävelemään ratikalle ja senkin,että menimme siihen ratikkaan,mutta sen jälkeen en muistakaan muuta kuin,että " heräsin" putkassa.. Olivat luultavasti laittaneet jotain huumausainetta siihen pulloon ja naureskelleet selän takana..Arvatkaa,pidänkö yhteyttä tähän serkkuuni,vaikka hän kyllä sitä yrittää..

Vierailija

ei minun nuorella ainakaan näin ole jänyt katkeruutta poliisia kohtaan,ovat jopa pyytäneet kanto apua kun pojaltani(siis tavaroiden kantamista).Anteeksi pyyntö kyllä kannattas opetella poliisinkin.14

Vierailija

Kerran kevään liukkailla keleillä poliisiauto ajoi vastaan kun meinasin liukastua selälleni. Poliisi näytti ikkunasta peukkua..

Olen saanut poliisilta kirjallisen varoituksen kun pyöräilin ilman valoa pimeällä. Olivat kuitenkin ihan asiallisia, kun kerroin, etten osaa käyttää pyörän lamppua (kyseessä oli ikivanha rotiskopyörä, jolla pyöräilin " hätätapauksessa" ). Neuvoivat sitten miten se toimii, kun itse ensi sitä kokeilivat.

Vierailija

En ollut siis tekemisissä poliisin kanssa vaan toimistosihteerin, mutta hän neuvoi minua asiassani todella ystävällisesti ja laajasti ja jopa mietti eri vaihtoehtoja. Asiakaspalveluvelvoitteen hän olisi kuitannut vaatimattomammallakin asenteella, mutta halusi silti panostaa kaikkensa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat