Naistenklinikalla tutkitut!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sain lähetteen gyneltä naistenklinikalle lapsettomuustutkimuksiin ja muutama kysymys tuli mieleen.

Kuinka kauan teillä on mennyt aikaa lähetteestä ensimmäiseen käyntiin, onko jonot pitkät?

Saako aikaisia aamuaikoja tai ilta-aikoja (9-16 ulkopuolella) yleensä helposti vai onko käynnit päiväaikaan?

Entäs ensimmäisen käynnin jälkeen, saako uudet ajat tutkimuksiin tms. nopeasti vai joutuuko käyntien välissä odottamaan pitkään?

Mietin juuri, kannattaisiko sittenkin mennä yksityiselle.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Kiitos Viuhti tuosta hoitotakuun muistutuksesta. Täytyy pitää mielessä. Vaikka toisaalta huvittavaa, että näin hoitotauolla en ole tuskaillut vauvan puutetta niin kovasti, kuin hoitojen aikana.

Toivottavasti nuo työkuviosi järjestyvät ja kaikki kääntyy hyväksi.

Meille taas ei mahtuisi lapsia tai tosi ahdasta tulisi. No ehkä just ja just vauvan kanssa, kun ei vielä kävele niin menis jotenkin. Joten jos olisi aiemmin tärpännyt, olis tullut aika kiire. Mutta oon sitä mieltä, että en ala odottamaan muuttoa ennen lapsen tekoa, koska biologinen kello tikittää.. Mutta ei tuo muuttokaan niin yksinkertaista ole, kun asuntojen hinnat vaan nousee koko ajan ja on kovat täällä pk-seudulla ja ympäristökunnissakin. Heitin miehelle just kommentin, että kumpikohan tärppää ekaks asunto vai lapsi, vaikka eihän niitä voi verrata.

No kyllä ne asiat vielä järjestyvät, muutoksen tuulet puhaltavat varmaan sitten niin, että kaikki tapahtuu yhtäkkiä.

Vierailija

Tarkoitatko Helsingin naistenklinikkaa? Vai jotakin toista kaupunkia? Varsinkin jonotusaijoissa on aikamoisia eroja riippuen mistä naistenklinikasta on kyse.

HUS:n piirissä ensikäynnin ajankohta riippuu ymmärtääkseni hieman siitä missä päin asutte. Helsinki, Espoo, Vantaa -akselilla asuvat taitavat joutua jonottamaan hieman kauemmin kuin ympäristökunnissa asuvat. Tällä on jotakin tekemistä sen kanssa, että kunnat ostavat erikoissairaanhoidon palveluja tietyillä budjeteilla ja tästä käsittääkseni johtuvat " eri" jonot. Joku viisaampi voi selitää tätä asiaa, itse en sitä oikein ymmärrä.

Itse asumme Hyvinkään sairaalan piirissä ja Helsingin naikkarille ensikäynti oli noin 2-3kk:n päästä lähetteen kirjoittamisesta. Tästä on jo pari vuotta aikaa, joten en tiedä nykyistä tilannetta.

Ajat naikkarille ovat klo 8-16, muistaakseni kaikki minun käyntini ovat ajoittuneet aamupäivään lukuunottamatta alkion siirtoja. Ilta-aikoja ei siis ole, minulla aika tuntuu jostakin syystä usein olevan aamulla kymmenen aikaan. Ja aikoja ei siis pahemmin pääse valitsemaan, vaan otettava on se minkä saa.

Ensikäynnin jälkeen seuraava aika taisi meillä olla noin kuukauden päästä ja siitä taas seuraava noin kuukauden päästä. Eli suurin piirtein yksi aika per kierto. Huonolla tuurilla esim. munatorvien aukiolotutkimukseen pääsyä voi joutua odottamaan muutamia kuukausia, koska se voidaan tehdä vain tiettyinä kiertopäivinä, ja jos ne päivät ovat jo naikkarilla täysiä, niin aika siirtyy... Paljonhan riippuu siitä, että onko teitä mahdollisesti jo tutkittu jnkv vai pitääkö kaikki tutkimukset vielä tehdä. Tutkimusten jälkeen hoitoihin jonottaminen taas riippuu siitä, mitä hoitoa ollaan aloittamassa. Inseminaatioita ja hormonihoitoja voidaan tehdä hyvällä tuurilla jo seuraavaan kiertoon, mutta ivf:ää saa jonotella ainakin puoli vuotta (eivät naikkarilla vielä kykene hoitotakuuta täyttämään).

Niin, ja joulu- pääsiäis- ja kesäsulut tietenkin aiheuttavat omat harminsa.

Jonottelusta ja lääkärien vaihtumisesta (meillä tosin jäänyt aika minimiin) huolimatta me olemme olleet tyytyväisiä naikkariin. Koen, että olemme saaneet hyvää hoitoa. Mutta täytyy sanoa, että meillä on todennäköisesti käynyt tuuria lääkärien ja aikojen saatavuuden suhteen. Monella on paljon huonompia kokemuksia. Plussaa on myös se, että eipähän köyhdy (läheskään) yhtä paljon kuin yksityisellä puolella. Mutta jos rahaa olisi hieman ylimääräistä, niin mekin varmasti vaihtaisimme yksityiselle.

Onnea tulevalle taipaleelle!

Vierailija

No siinä lapussa lukee tasan näin : Jonotusajan pituus vaihtelee ollen keskimäärin (yksi vuosi) 1/2 vuotta (kirjoitettu käsin perään). Katoin siis uudestaan lappua ja ehdin jo iloita, että josko tuo olis muuttunut, kun käsin oli kirjoitettu perään. Mut voihan toi tosiaan tarkoittaa myös vuotta, mut jos ovat ostamassa väestöliitolta palveluita niin.. Mutta informoikaa ihmeessä mua, kun olette ennen mua suunnittelukäynnillä. Toivottavasti pääsette pian vauhtiin. Ihan samoja ajatuksia oli mullakin viime jouluna, että kyllä meillä ens jouluna on jo vauva.

Meillä on nyt muunkinlaista projektia meneillään, nimittäin etsitään uutta asuntoa. Mies on ihan varma, että perheenlisäystä tulee jossain vaiheessa, itse en ole kyllä niin varma. Mies katselee aika isoja asuntoja, mutta mitäs me siellä kaksin tehdään, jos ei lapsia tulekaan..

Vierailija

Tarkoitin kyllä juuri Helsingin Naistenklinikkaa. Odotusajat tuntuvat kärsimättömille pitkiltä, mutta jos sitä ainakin odottaisi ensikäyntiaikaa ennen kuin säntää yksityiselle. Meillä syy on ilmeisesti endometrioosi, joten pitää varmaan käydä puukotettavana ennen kuin homma menee eteenpäin.

Vierailija

Siis lukiko teillä että IVF jonotusaika puoli vuotta? Ihanaa jos luki!! Nimittäin meillä luki että vuosi, mutta me saatiin laput jo kesäkuussa, ja kun soitin sinne niin sanottiin ettei enää pidä paikkaansa että vuosi pitää olla jonossa mutta eivät tiedä silti mikä jonotusaika tulee olemaan. Jospa ovat saaneet siis jonon pienemmäksi kun lapussakin nykyään lukee puoli vuotta!

Just tänään mietittiin ettei enää kestäis odotella, alkaa olemaan tosi rankkaa kun vauvakuume on niin kova eikä oikeen muuta osata miettiäkään. Niin ajattelinkin että tulee käymään kun talvi tulee, kesällä kesti ihan hyvin kun oli niin paljon kaikkea muutakin puuhaa, nyt taas on epätoivoinen olo... joulukin tulee ja viime jouluna ajateltiin onnellisena että ensi jouluna meilläkin varmaan on jo vauva...=( Ajateltiin että mennään yksityiselle vuoden alusta vaikkei rahaa olisikaan jos ei päästä pian hoitoon, mutta ihanaa jos ovat saaneet jonoja pois!!

Vierailija

ainakin muutamalle sadalle parille hoidot Väestöliiton puolelta. Ilmeisesti VL:n palveuita saavat " arvotaan" . Eli ovat varmaankin saamassa jonoja jonkin verran lyhyemmäksi :) Nythän ollaan jo lokakuussa ja Possukan ja meidän ensikäyntiajat ovat joulukuussa. Sitten tiedetään taas lisää :) Onneksi itselle ei ole vielä iskenyt se kiire ja paniikki tämän asian suhteen vaan elämä on rentoa ja hyvää muillakin osa-alueilla.

Vierailija

kyllä -jonot ovat pitkiä. Itse pääsin ensikäynnille 6 viikkoa lähetteestä ja sitten kartoitettiin kierto. Siihen vierähtikin pari kuukautta, koska tosiaan niihin toimenpiteisiin joihin pitää varata aika kuukautisten alettua, ei todennäköisesti ensiyrittämällä pääse.

Eka käyntini oli helmikuussa, kartoitukset saatiin valmiiksi huhtikuussa ja yhteenvetoaika, jossa käytiin tulokset läpi, oli vasta toukokuussa!! Eli kestääää... silloin mut laitettiin myös leikkausjonoon josta kyllä sitten hyppäsin omasta halustani pois, ja nyt yritän päästä munatorvien aukiolotutkimukseen. Sinnekään ei helposti pääse, olen joutunut toteamaan.

Jos on taloudellisesti mahdollista, kannattaa varmaan mennä yksityiselle jos haluaa jotain tapahtuvankin nopeasti. Toisaalta itselläni tämä odottelu on selkiyttänyt päätä, tiedän itse paremmin mitä haluan eikä minulla jostain syystä ole kiire hoitoihin, liekö syynä hormonikammoni.

Onnea matkaan!

Vierailija

Oon ite jo miettinyt sitä, että kun päästään joskus niihin ivf-hoitoihin, niin onkohan niistä pakko kertoa esimiehelle. Kun palstalta olen saanut käsityksen, että poissaoloja voi tulla runsaastikin. Noh se on sitten sen ajan murhe, kun sinne asti joskus pääsen.

Vaikken sinua Viuhti tunnekaan, jotenkin aavistelin viesteistäsi jotain tuon suuntaista. Olen itse nimittäin tässä tiimellyksessä meinannut tehdä jotain typerää, mutta onneksi pistin stopin ajoissa. Koska silloin hoidot olisivat historiaa. Kannattaa kuunnella tunteitaan ja olla niille rehellinen. En muuta osaa sanoa.

Mukavaa sunnuntain jatkoa!

Huomenna tod.näköisesti kp 1, mutta ei sureta ainakaan nyt, koska oli odotettavissa.

Vierailija

kaikki saatiin tehtyä yhden kierron aikana. Helpooa ja nopeaa.

Sen jälkeen teimme yksityisellä 3 inssiä peräkkäisiin kiertoihin. Ei tulosta. Kesäkuussa 2005 saimme lähetteen NKL:n ivf-jonoon. Ensikäynti aika (suunnittelukäynti) tuota ivf:ää varten on joulukuussa, eli 6 kk siitä, kun lähete on laitettu. Hidasta on. Mikään ei vielä takaa sitä, että voisimme aloittaa myös hoidot heti alkuvuodesta. Toivottavasti ei tarvitse hirveän kauan odotella.

Vierailija

Koitetaan nyt vain luottaa siihen, että hoitotakuu toisi jotain hyvää meidän kohdalle ja hoidot alkaisivat aika pian sen puolen vuoden jonotuksen jälkeen. Mikäli eivät ala, kannattaa tehdä valitus potilasasiamiehelle ja/tai johtavalle lääkärille. Usein ne, jotka valittavat, myös pääsevät hoitoihin mukaan tai saavat ostopalveluja. Kurjaa, mutta valitettavan usein totta.

Itsellä on tällä hetkellä ajatukset suuntautuneet suurimmaksi osaksi niin muihin juttuihin,että joskus jopa tuntuu, että tuo ensikäyntiaika tulee liian pian. Siirtämään en sitä kyllä lähde, kun sitten ei tiedetä, että milloin apuja olisi saatavilla. Ja onhan tässä vielä pari kuukautta, mieli ehtii tehdä varmasti monet kepposet sitä ennen :)

Työkuviot ovat muuttumassa loppuvuodesta yritysfuusion myötä rankasti, ja kaikki on vielä epäselvää. Sen puolesta on ihan hyvä, ettei ole perheenlisäystä tulossa - toistaiseksi. Vaikka enpä tosiaan aseta työtä perheenlisäyksen edelle, mutta jotain hyväähän tästä tilanteesta pitää hakea :) Onpa ainakin oma pöytä puhdas ja valmis kaikkeen, mitä mahdollisesti on edessä. Jos olisi samaan aikaan ekat rankat hoidot käynnissä, voisi olla turhan rankkaa. Muutenkin elämä on saanut uusia ulottuvuuksia, ja olen löytänyt itseni tilanteista, joista en olisi voinut kuvitella itseäni löytävän vielä pari kk sitten. Kaikki johtuu varmaan jostain kipuilusta tämän lapsi-asian suhteen, sillä vaikka suurin osa ajasta on äärimmäisen hauskaa (ehkä liiankin), niin joskus tuntuu, että olen totaali-hukassa.. Sellaista se on, kun asiat eivät mene suunnitelmien mukaan. Enkä ollut tehnyt edes tarkkoja suunnitelmia elämän varalta..

Asuntopuolesta.. Me ollaan asuttu vuosia isossa kämpässä. Tänne mahtuisi lapsi tai vaikka kaksi. Ei kyllä aikoinaan ostettu tätä perheenlisäyksen takia, ei ollut silloin suunnitelmissa/toiveissa, mutta sattui niin hyvä tarjous kohdalle, ettei voinut kieltäytyä.

Hyvää ja aurinkoista sunnuntain jatkoa, yritetään jaksaa uskoa, että asiat järjestyvät tavalla, toisella tai kolmannella!

Vierailija

Tulipas Idols katsottua ja heti koneen ääreen..=)

Hyvä Viuhti kun muistutit hoitotakuusta, täytyy tosiaankin vaatia hoitoon pääsyä! Ja Johanna sanoi hyvin, seuraa sydäntäsi niin kyllä se oikea " tie" löytyy. Menipä syvälliseksi...

Johanna, olen myös miettinyt noita sairaslomia. Olen sellaisessa työpaikassa että saan tosi helposti pidettyä sairaslomaa ja käytyä missä tahansa lääkärissä, eli en aio kertoa hoidoista kellekään. Se pitää jotenkin sitten selittää kun jää punktion jälkeen saikulle, mutta sitä kerkee vielä miettimään... Ei voi oikeen etukäteenkään sanoa että tulen olemaan sairas viikon päästä, ja kun ei halua kertoa hoidoista niin pitää keksi joku selitys.

Mukavaa illanjatkoa!

Vierailija

Voi ei , kuullostaa kyllä turhan pitkältä ajalta. Mulla on ensikäynti naikkarilla helmikuun alussa (tutkimukset tehty kyllä yksityisellä, samoin viisi inseminaatiota tuloksetta). Jotenkin odotin josko sinne ivf-hoitoon pääsis jo piankin, ainakin lapussa lukee, että jonotusaika puoli vuotta. Toivottavasti nyt ei mee ainakaan kesän yli.

Vierailija

se voi tapahtua nopeasti. Ja usein niitä muutoksia tulee sitten monta samaan syssyyn, kun ensin on odotettu muutosta kuin kuuta nousevaa. Pitää sitten yrittää pitää huivista kiinni siinä kyydissä :)

Työkuvioiden uskon järjestyvän ihan hyvin. Tietysti näissä tilanteissa on aina etua siitä, ettei ole raskaana (vaikka ei silloin saakaan irtisanoa) tai ettei kenelläkään ole tietoa, että raskautta toivotaan. Niin se vain menee. Mutta.. ei nämä työasiat siis todellakaan mitään jarruta, eli jos jotain on tapahtuakseen, niin sitten tapahtuu :) Usko luomuplussaan on vain täysin mennyt, joten sen suhteen ollaan varmaan " turvassa" vielä ainakin muutama kuukausi.

Mun elämää ei pyöritä tällä hetkellä työkuviot tai perheenlisäystoiveet, vaan ihmissuhteet, jotka voivat olla tosi kimurantteja. Ehkä sitä vain kaipaa kokevansa hyvä jossain ja hakee niitä pikavoittoja muilta elämän osa-alueilta, kun ei alkuperäiset suunnitelmat natsaa. Olen tehnyt viimeisen kuukauden aikana paljon sellaista, mitä ei saisi ja mikä kauheinta, mulla ei ole yhtään huono omatunto. Nyt pitäisi vain tehdä ryhtiliike ja ottaa taas oikea kurssi, koska muuten tulee todella isoja muutoksia eikä perheenlisäys varmaan ole ajankohtaista sen jälkeen.

Kaikesta huolimatta hyvissä sunnuntai-tunnelmissa :)

Vierailija

Ihan asian vierestä, mutta juuri kanssa mietiskelin että miten nopeesti aika on mennyt, pari kuukautta enää suunnittelukäyntiin! Onneksi, sillä oon huomannut että mulla ja miehellä molemmilla alkaa olemaan aika kärsimätön olo, juuri nähtiin yhden tutun vauva ihan sattumalta kaupassa ekaa kertaa ja tuli tosi omituinen olo. Molemmat oltiin vähän aikaa hiljaa sen jälkeen ja kyseltiin toisiltamme että millainen olo tuli. Ei mitenkään paha, siis ihan OK oltiin, mutta kuitenkin huomataan että alkaa kärsimättömyys ja suru nostaa päätään taas. Kesällä tosiaan meni hyvin eikä ajateltu asiaa juurikaan, nyt talven pimeinä iltoina sitä jotenkin ehtii enemmän suremaan. Onneks muuten kaikki asiat hyvin, joten osataan myös nauttia tästä kahdestaan olosta, vaikka vauvakuume onkin valtaisa. Monilla kavereista on vauvakuume mutta ei edes miestä, joten pitää olla tyytyväinen että edes äijän on saanut itselleen napattua=)

Luin kanssa siitä että väestöliitolta ostetaan hoitoja, mutta käsitin että ne ostot koskivat tätä syksyä että saavat jonoja pois... eipä tuo haittaisi jos tosiaan ovat saaneet jonot pienemmiksi ja jonotus olisi vain se puoli vuotta. Sittenhän sitä pääsisi heti hoitoihin suunnittelun jälkeen.. heh, taitaa olla turha toivo.

Vierailija

Mua kyllä ottaa päähän, jos ivf-hoito voidaan aloittaa vasta syksyllä. Se on kyllä jo hurjan pitkä aika. Taas ajattelee, jos pääsis hoitoihin ennen kesälomia niin kesällä vois olla jo raskaana.. Vaikkei ivf-hoitokaan mitään takaa, jos löytyy jotain perustavan laatuista vikaa tai sitten ei mitään eikä silti onnistu. Mehän ollaan siis toistaiseksi selittämättömiä. Jos rahatilanne sallisi olisin heti jatkanut tuolla Fertinovalla ivf-hoitoja, mutta kun ei pysty. Olen ollut tyytyväinen palveluihin, vaikka tulosta ei olekaan tullut.

Me ei olla vielä noin pitkälle mietitty, mutta asutaan tällä hetkellä jo kaksin ahtaasti, että isompaan muutto on joka tapauksessa edessä. Mutta että millaista asuntoa, tuleeko vaan meille vai mahdollisesti myös lapselle. Mun mies ei puhu vauvoista, mutta puhuu sivulauseissa perheenlisäyksestä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat