~rv 30 matkustelleet/ lomailleet

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

[color=green]joulumatkaa suunnitellaan, muutama kohde varauksessa, ja nyt mietityttää mihin asti sitä jaksaisi tuolloin matkustaa. esikoinen tulossa ja vatsa jo nyt (17+2) kookas, joten mikähän tilanne joulukuussa..

suht lämmin paikka toiveissa ja golfia löydyttävä, matkustamisen kesto ja hygieenisyys vain mietityttävät, meillä vaihtoehtoina mm. thaimaa ja dubai.

millaisia kokemuksia noilla viikoilla matkustaneilta löytyy? toki tiedän että koneessa pitää jaloitella ja jumpata, lentosukat jalassa ja vettä litkittävä koneessa (ja koneen ulkopuolella) paljon, mutta mutta, tuleeko teille jotain mieleen? jaksaako sitä matkustaa ja mikä oli olo?

Kiitti jos joku jaksaa auttaa pähkäilyssä:)

Caddie [/color]

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Finnairilla ei pääse matkustamaan 28rv:n jälkeen, näin he minulle ilmoittivat. Esitin myös toiveen josko pääsisin istumaan " varauloskäytäväpaikalle" , eivät suostuneet, koska raskaanaoleva liikkuu niin hitaasti, että olisi muille " tientukkona" .Mielestäni tämä on pöyristyttävää! Sekä meno-että paluulennolla kyseisellä paikalla istui vanhuksia, jotka taatusti olivat kyllä hitaampia liikkeissään kuin minä tai muut raskaanaolevat.

Nautinnollista lomaa edelleen.

Nurse rv.26.2

Vierailija

Olin kesällä n. rv 30 Italiassa ja matka sujui hyvin. Ongelmana oli lähinnä kuumuus, mutta kun muisti ottaa rauhallisesti niin kaikki meni hyvin. Lääkärisisko neuvoi, että suurin riski on vatsatauti. Siksi jäätelöä, ainakaan irto-sellaista ei saanut syödä ja kaikkia muitakin maitotuotteita piti välttää. Äyriäiset voi myös jättää pois ruokalistalta ja muutenkin hän suositteli vain paistettujen tai keitettyjen ruokien syömistä. Hedelmät pitää pestä itse eikä tietenkään saa juoda kraanavettä.

Ripuli ja oksentaminen saattavat käynnistää synnytyksen, mikä ei ole mukavaa vielä noilla viikoilla :). Lentomatka oli meillä lyhyt, mutta pyydä päästä käytävän viereen, jotta voit n. tunnin välein jaloitella. Kerro jo etukäteen lentoyhtiölle, että olet raskaana jos vaikka pääsisit varauloskäynnin kohdalle. Raskaana olevilla on 1000 kertainen veritulppariski terveeseen nuoreen naiseen verrattuna lentomatkoilla, mutta riski on edelleen melko pieni kun miettii kuinka olematon se on niillä " terveillä" nuorilla naisilla. Lentosukat on hyvä laittaa jalkaan jo muutamaa tuntia ennen lentomatkaa ja n. tuntia ennen nappaat yhden asperiinin verta ohentamaan.

Hauskaa matkaa!

Vierailija

Itsellani on samat suunnitelmat, vaan toisin kuin sina, olen tulossa lomalle Suomeen jouluksi. Itse laitoin kyselyn paalle tuolla ' ulkosuomalaiset' aidit palstalla, ja suurin osa oli sita mielta etta matkustaa voi. Tukisukat jalkaan koneessa, ja tietty sitten oman voinnin mukaan. Kannattaa kuitenkin tarkistaa eri lentofirmojen saannot matkustusta varten. Finnairilla rv 28 jalkeen tarvitsee laakarin todistuksen, jonka voi printata Finnairin sivuilta. Itse lennan Swissairilla eika heilla ole muita rajoituksia kuin etta pitaa lentaa ennen rv 36:a.

Puhtaudesta ja maan hygieniasta sen verran, etta itse odotan ja jopa synnytan taalla Saudi-Arabiassa, joten Dubai ainakin on ihan ok paikka matkustaa :)

Nahdaan taas tuolla Mussukoissa!!

Browniette

Vierailija

Itse kävin Inglesissä rv:lla 24-25. Menomatka sujui mukavasti, mutta viikko kävelemistä, aurinkoa ja pitkä istuminen tullessa veivät voimat. Tulomatka kesti yhteensä noin 9h (ensin lento ja sitten istumista matkailuautossa). Ensimmäisenä yönä pohkeita särki kovasti eikä uni meinannut tulla. Koko viikon olin hyvin väsynyt. Vasta eilen koin olevani normaaleissa voimissani. Koneessa join paljon vettä(tullessa kylläkin vähemmän). Tukipolvisukkia kokeilin, vaan ne eivät tuntuneet yhtään mielyttäviltä, lähin epämielyttäviltä ja ahdistavilta joten en niitä käyttänyt. Jalkojani pyörittelin ja jaloittelin.

Vaikka matka oli mukava, niin jos nyt saisin valita, olisin ehkä jättänyt sen tekemättä. Mutta kaikkihan me olemme yksilöitä ja jaksamme eri lailla joten mahdollisimman mukavaa ja onnistunutta matkaa teillerv. 26+2

Vierailija

En ole vielä käynyt, mutta ollaan vajan 2 viikon kuluttua menossa Kanaarialle, ja viikkoja silloin 28+. Ja toki lennot mietityttä, mutta enemmän sen takia, että 1,5v lapsi on mukana. Itse toki otan kaikkia veritulppa ym varoituksia huomioon, mutta en edes suostu ajattelemaan, että en jaksaisi ym. Toki en pysty liikkumaan paikan päällä yhtä paljon ja nopsa kuin muuten, mutta lomasta aion nauttia kyllä kovasti! En muutenkaan ajattele raskautta kuin sairautta ja elän normaalia elämä, ajattelutavastakin on paljon kiinni.

Mielestäni Disperinin 100mg annos parinakin päivänä ennen lentoa ei ole välttämättä huono idea. Käytettäänhän sitä jossain tapauksissa nimenomaan raskuden aikana pitkänäkin hoitona. Itse olin miettinyt peräti kertaannoksena pistettävää minihepariinia, jota korkean veritulppariskin tapauksissa päivittäin käytettään. Ja lentosukat ehdottomasti, vaikka kuinka epämukavat olisivat jalassa.

Se että raskauden aikana ei pääse varauloskäynnin viereen, nurseko sitä kirjoitti, koska raskaana oleva on kömpelö, kuulostaa pyöristyttävältä! Nimenomaan moni vanhempi ihminen on varmasti paljon hitaampi. Jotkut isomahaiset on todellakin hirveän kömpelöt, mutta niin voi jokainen muukin olla (ylipainoinen, lonkkakipuinen ym), ei sen mukaan saa istumapaikkoja määritellä. Sitten pitäisi ennen paikkojen jakoa esteratakilpailut järjestä! Ärsyttävää!

Vierailija

Kannattaa tarkistaa oma matkavakuutus, mulle ainakin tuli yllärinä että keskossynnytystä ulkomailla ja siihen liittyviä (esim. ambulanssilento Suomeen) ei vakuutukseni korvaa. Raskauteen liittyvät ongelmat kyllä, muttei ennenaikaista synnytystä. Tästä syystä me ei enää sitten loppuraskaudesta viitsitty matkustaakaan, ajateltiin että tulee sitten turhan kalliiksi jos synnytys jostain syystä käynnistyykin.

Vierailija

[color=green]ja lisääkin saa tulla jos joku vielä haluaa jakaa kokemuksia.

Summa summarum, reissussa noilla viikoilla toiset pärjää ja toiset ei, omasta olosta on paljon kiinni.

Ja sehän se tietysti isoin kyssäri onkin. Pystyn pitämään matkavarauksia vielä noin viikon pari ennen maksua, mutta vaikeahan sitä on ennustaa mikä olo itsellä on parin kuukauden päästä.

mietitään..

C [/color]

Vierailija

Dubaissa en ole käynyt, kaverit sitäkin enemmän. Siihen reissuun etuina olikin sopiva lentomatka, ok keli, golf ja juuri tuo puhtaus (hygienia ruoassa jne.)

Taikkuihin olisi parikin eri matkaa, joko kokonaan etelän rannoille tai sitten yhdistelmä pohjoinen-etelä - siellä tuo hygienia ja pitkät siirtymiset enemmän mietitytti..

C

Vierailija

lentokoneessa. jos se ohentaa verta, tarkoittaako se sitä ettei jalat turpoa niin paljon kuin ilman sitä+ itseki olen matkalle lähdössä... rv 26

Vierailija

itsellä nyt 32+ menossa ja kun ajattelee muutamankin viikon taaksepäin, niin ei kyllä matkailu olisi ollut ihan antoisaa.

Mutta HUOM tämä tietysti riippuu omasta voinnista hyvin suurelti.

Mulla on painoa tullut paljon ja liikunta on ollut hyvin vähissä. Siksi pienikin kävelylenkki tuntuu varsin raskaalta ja muutenkin aika muumimammamainen olo.

Pesulle pitäisi päästä normaalia tiheämmin ja usein tässä vaiheessa on KUUMA viileälläkin ilmalla. Mutta onhan toiset viimeisillään raskaana kesällä, tukalaa se on, mutta kyllä siitä selviää :)

Nukkuminenkin on vähän niin ja näin ison mahan kanssa ja kipuja saattaa jo olla.

Hankalinta on varmaan se, että matka pitänee jo varata, mutta tässä vaiheessa on aika mahdotonta sanoa, millainen vointi tulee siinä vaiheessa olemaan :( Tässä nyt mietittynä jotain negatiivisia puolia, mitä voi ilmetä loppukolmanneksella.

Mutta jos olet hyvässä kunnossa muutenkin, niin voihan sitä siellä ottaa kevyemmin -ja nauttia vielä lomailusta kahden kesken miehen kanssa :) Siihen ei välttämättä ole taas vähään aikaan mahdollisuutta :)

Niin ja (kaikki) lentoyhtiöt taitavat vaatia niillä viikoilla jo lääkärintodistuksen raskaudesta, siis lähinnä kai, että kaikki on ok eikä ole erityistä riskiä, että vauva päättäisi siellä koneessa syntyä :)

Noh, tulipa tosiaan aika kielteissävyinen viesti. Johtunee siitä, että oma olo on jo aika raskas ja päätin jo viikkoja sitten, että enää ei lähdetä minnekään yökylään tämän mahan kanssa. Toiset sitten puolestaan kulkee ja liikkuu ihan entiseen malliin synnytykseen asti :)

Toivottavasti sinulla on kevyempi olo ja saatte nautinnollisen reissun! :)

Vierailija

[color=green]kaikenlaista sitä pitääkin ottaa huomioon!

nuo tukisukat on tuttu juttu, pidän niitä jalassa muutenkin aina lentäessä. samoin veden juonti on tuttua, pullo aina matkassa ja kun miehen kanssa lennetään, on koneessa mukana aina vähintään litra " omaakin" vettä.

vaatetuspuolta en ollut miettinytkään. nyt kun ekat äitiysvaatteet on vasta ajankohtaisia ja mielessä hankkia kamppeita talven varalle, pitäisikin hommata myös kevyitä vaatteita (ainakin nettikauppojen poistoista niitä kyllä vielä löytyy).

tuo vakuutustsekkaus on hyvä vinkki, samoin pitäisi tarkistaa rokotukset (etelä-thaimaa ja dubai ok, mutta pohjois-thaikut??), lintuinfluenssakin kävi mielessä..

no, lyödään plussia ja miinuksia kasaan ja tehdään galluppeja kaverien voinneista ko. riviviikoilla;)

Caddie [/color]

Vierailija

.. ja minulle vihoviimeisin hetki matkustaa. Olin viikon jenkeissä. Kuuma oli ja loppuviikosta kävely teki tiukkaa. Lennot sujuivat hyvin, varasin etukäteen käytäväpaikan. Itsellä oli tukisukat. disperiiniä en ottanut, kun ei kait suositella raskauden aikana. Muutenhan se ohentaa verta ja vähentää veritulpan riskiä. Matkavakuutuksesta kannattaa tarkistaa sen verran, että miten korvaavat mahdollisen synnytyksen ja sitten vielä se, että onko maa sellainen, jossa voisit kuvitella synnyttäväsi. Minulla synnytystä ei olisi korvattu. Näillä viikoilla en enää lähtisi. Korkeintaan joku löhöilyloma lyhyillä lennoilla voisi tulla kyseeseen. Mutta yksilöllistä.

Vierailija

..hätätilanteessa muita matkustajia ulos koneesta. Näin luin jostain. Ehkä tuon takia raskaana olevia ei mielellään siihen istuteta.

Itsellä kokemusta raskaana matkustamisesta n. 3kk ennen LA:ta. Viikkoja en muista..Tuolloin teimme kolmen viikon matkan Kauko-Itään, kolmeen eri suurkaupunkiin. Lennot menivät hyvin, lentosukat, juotavaa ja jumppaa ja kävelyä. Ja viikko/kaupunki kun oltiin, tuli päivittäin käveltyä paikan päälläkin n. 8tuntia..Ja ihmettelen nyt miten jaksoin..Ei ollut mitään kolotuksia eikä jalat kipeytyneet, ei supistuksia, ei mitään!! Vettä tuli paljon juotua ja syötyä melkein mitä vain, sushista piti pysyä erossa..Söin myös esim. Bangkokissa irtojäätelöä, valmiiksi kuorittuja hedelmiä katumyyjiltä, ym. ym..Kaikkea, mitä aiemmillakin kerroilla siellä käydessä (paitsi sushia..).

Tässä raskaudessa kävimme kesällä (n. rv 20+) Euroopassa parin päivän kaupunkilomalla ja olin ihan puhki jo kolmantena päivänä, onneksi ei ollut pidempi loma.. :)Jalkoja ja selkää särki, lentokoneessa oli vaikea istua aloillaan pari tuntia, mahaa nipisteli, ym. Eli kokemuksesta voin vaan sanoa, että jos vointi hyvä, reissaamistakin jaksaa erinomaisesti!

Tulipas vissiin vähän sekava kertomus.. :)

Vierailija

...tulipa vielä mieleen muuan seikka joka kannattaa ottaa huomioon ;)

Eli ihan sellainen juttu kuin vaatetus! Onko sinulla nyt äitiysshortseja tai -hameita ja kesäpaitoja? Tai löytyykö joku jolta saat vaikka lainaan? Talvella nimittäin on takuulla aika hankalaa (mahdotonta) löytää kaupoista ainakaan mitään kesä-ä-vaatteita! Ja niitä paitoja voi viikossakin mennä MONTA.

Että tämäkin kannattaa suunnitella sitten ihan hyvissä ajoin kuntoon :)

Ja sitten hyvät tukevat sandaalit tms, joihin mahtuu jalka vaikka numeron-pari turvonneenakin....

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat