Kuinka vierottaa taapero rinnasta?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä 1v4kk poika on saanut rintaa " lapsen tahtisesti" , nyt taisteltiin yöimetykset pois että saatais joskus nukkua. Päivisin olen imettänyt kun poika haluaa, tosin julkisissa paikoissa mielummin vältän imettämästä. Poika kun syö ja juo muuten normaalia ruokaa.

Nyt on kaverille kuitenkin ilmaantunut kiukku kuvioihin kun huomaa etten haluaisi imettää esim. kerhossa. Tällöin vaatii raivokkaasti rintaa heittäytyen vaaka-asentoon sylissä ja puree kovaa kiukuissaan esim. käsivarteeni. Nyt ajattelinkin että voisin vähitellen alkaa vierotukseen esim. muutaman kuukauden ajalla.

Onko vinkkejä, kuinka olette toimineet ja minkä ikäisen lapsen kanssa. Vai pitäisikö odottaa yli 1,5 vuoden, olisko helpompi sitten. Poika temperamenttinen ja vahvatahtoinen.

Kommentit (7)

Vierailija

" uudelleen lähentyminen" , jolloin vieroitus saattaa olla vaikeampaa toteuttaa. Tuossa iässä lapselle tulee nopeasti uusia taitoja, ja hän saattaa olla takertuvaisempi äitiin. Vieroitus olisi saattanut onnistua aemmin helpommin, tai sitten voisit jatkaa " vähittäistä vieroittamista" vähentämällä imetyskertoja vaikka yhden kerrallaan. Aika hyvä sääntö on myös " älä tarjoa., älä kiellä" :D. Lisäksi rintaa pyytävää taaperoa on helppoa " hämätä" keksimällä muuta tekemistä tai tarjoamalla muuta juotavaa mukista. Puolitoistavuotias opettelee mielellään juomaan jo " isojen mukista" ilman nokkaa ja saattaa ihastua oikeasta lasista juomiseen niin, ettei muistakaan pyytää tissiä ;D.

Tinuri, joka on juuri onnistunut vieroittamaan 2v5kk ikäisen taaperon... En olisi ikinä uskonut imettäväni näin pitkään!

Vierailija

Meillä ne loppuivat itsestään, gulps, vasta kaksivuotiaana. En tahdo tällä lannistaa ketään, meillä yöheräilyyn vaikuttivat myös allergiat.

Keskimäärin kuitenkin, jos nukkuu perhepedissä, saapi niitä rauhallisia öitä odottaa pidempään kuin ilman perhepetiä nukkuvissa perheissä.

Perhepetiin on kehitetty ihan omia vieroitusjuttuja ja unikouluja, toinen on Jay Gordonin ja toinen muistaakseni Elisabeth Pantleyn. Tässä linkki Gordonin " unikouluun" , Pantley taitaa olla kokonaan " no-cry" eli siihen ei kuulu minkäänlaista itketystä,eipä Gordoniinkaan kovin paljoa:

http://www.drjaygordon.com/ap/sleep.htm

Vierailija

..koska neuvolasta " käskettiin" (olen uudelleen raskaana). Yöimetykset lopetimme ensin, jolloin isi nukkui taapero (1v3kk) vieressään makuuhuoneessa, ja minä isoveikan kanssa viereisessä huoneessa. parina eka yönä tuli itku muutaman kerran, mutta aina rauhoittui isin kainaloon. Aamulla sitten taapersi minun luokseni onnellisena tissille!

Päivävieroituksen aloitin sitten hellästi vähentämällä ensin kahteen ja sitten yhteen kertaan. Aina unien jälkeen vein heti jääkaapille ja annoin nokkamukista maitoa, ja pidin pitkään sylissäni heräämisen jälkeen. Se auttoi. Meillä juuri nämä unilta heräämiset ovat olleet sellaisia " tissintarve" hetkiä. Yhäkin neitonen tissille kaipailee ja minun paitaani repii, mutta alan sitten kutittelemaan tai jotakin muuta, mikä vie huomion pois tissistä. usein tarjoan myös vettä, mikä auttaa. Meidän neiti oli myöskin oikeia tissitakiainen, tissillä olisi pitänyt olla vähintään tunnin välein! :) Nyt läheisyyden tarvetta taltutetaan sylittelemällä paljon, neiti rakastaa halimista ja hellimistä! :)

Vierailija

Aina löytyy uusia hyviä vinkkejä joita ei itse tule ajatelleeksi. Poika juo tosin jo nokkamukista ja tavallisestakin mukista ettei siihen löydy jännitystä. Mutta toi älä tarjoa, älä kiellä vois ainakin vähentää raivokasta vaatimista. Ja täytyy vaikka yrittää lyhentää imemistäkin ettei aivan jää siihen nautiskelemaan. Ajattelinkin tässä ajan kanssa toimia kun ei ole kiire ja varmaan on hyvä aloittaa nyt vähitellen ennen 1,5v ikää. Poika varmaankin imetyksestä johtuen kovasti kiinni mussa ainakin kun olen paikalla ja tahtoo vinkua kovasti perään äänekkäästi.

No jokatapauksessa imetys on mielestäni hyvin tärkeää lapsen kehitykselle psyykkisestikin ja irrottautumisen tulee olla hellävaraista. Hienoa kun on muitakin jotka imettävät yleistä käytäntöä pidempään! Ympäristöstä tuntuu helposti kuulevan naljailua kun imetys ylittää tuon maagisen 1v. takarajan. Vaatii jo vahvaa itsetuntoa ja luottamusta omaan äidin viisauteen seistä itselle tärkeän asian takana.

Hyvää jatkoa muillekin taaperoimettäjille!

ps. Olettekos huomanneet että imestys voi suojata ainakin esim. oksennustaudilta!! Meillä oltiin kaikki kovassa oksennustaudissa keväällä - paitsi vauva (n.10kk) jota imetin vieressä kun en pystynyt edes ruokaa nousta laittamaan.

Vierailija

Minulla ei valitettavasti ole vastausta, mutta olen itse pähkäillyt ihan samaa samanikäisten kaksosteni kanssa. Heistä varsinkin pojalle rinta on hirmuisen tärkeä, eikä kumpikaan ole täysin yösyönneistä luopunut. Toisaalta asialla ei ole kova kiire, mutta minä haluaisin ehkä jo pikkuhiljaa kolmannen lapsen eikä kuukautisia näy eikä kuulu. Ilmeisesti kahden lapsen imetys saa hormonit vielä hyrräämään sillä tavalla, ettei ole tarpeen vielä kolmosesta haaveilla.

Vierailija

Hei, oli mukava lukea muillakin olevan samanlainen tilanne päällä.

Meillä asuu 1v 1kk tissitakiainen, joka alusta lähtien on roikkunut tississä tiiviisti. Vauvana en saanut muuten rauhoitettua tai tyytyväiseksi, kun tissiä antamalla. Autoilukin oli aivan toivotonta, ilman useita pysähdyskertoja tissiä antaen.

Tällä hetkellä pyytää tissiä edelleen useita kertoja päivässä, nukahtaa vain tissille ja yölläkin tahtoo havahduttuaan joitakin kertoja (nukutaan perhepedissä).

Viime yö oli taas ihan kamala! Tissiä kitistiin ainakin tunnin välein, jos ei useamminkin, huh ja pöh. Kerhoillaan kerran viikossa ja heti väsymyksen iskettyä neiti tahtoo tissiä. Vetäydyn silloin sivummalle ja annan huikat. Koskaan en ole varsinaisesti kieltäytynyt antamasta, mutta välillä yrittänyt viedä kiinnostuksen muualle. Tulisi huono-omatunto, jos kieltäisi ja meilläkin tulee kiukku, jos en antaisi heti. Tää on tätä äidin huononomantunnon verkkoa.

Haluaisin itsekin pikku hiljaa vähentää tätä hommaa, että sais nukuttua edes yöt. Hankalaa on, kun tissi on niin tärkeä.

Tsemppiä sulle ja mulle kans !

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat