Yksityiset pp hoitajat!!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Oisin kyselly kun nyt en saanu yhtäkkiä ohjaajaa kiinni.. Et pitääkö siihen kunnalle palautettavaan päivähoitotaulukkoon merkata tunnit jotka kukin lapsi on hoidossa vai ainoastaan ruksi päivältä, jolloin lapsi on hoidossa. Olen unohtanut..

Lisäksi aloittelijana oisin kysyny et miten maksatte verot? Ite vai pidättääkö kela valmiiksi omista tuistaan? Ja maksatteko kerralla pidemmältä ajalta?

Kiitos jos joku viitsii vastata!

Kommentit (8)

Vierailija

..voisit neuvoa..

Olen kyllä katsonut noi hoitopaikkanetin sivut, mut olen niin

huono etsimään tietoa oikein.

Asia on nyt kovasti tapetilla, ja mietin mikä olisi

järkevintä/kannattavinta.

Eli onko sillä eroa nimenomaan palkan suhteen, olenko

yksityinen pph/ teen perheen kanssa hoitosopimuksen(he minun työnantajia)?

Kummin kannattaa?

Olisin ottamassa vain yhtä alle 3v. hoitoon..

Vierailija

äiti-2004:

Lainaus:

Eli onko sillä eroa nimenomaan palkan suhteen, olenko

yksityinen pph/ teen perheen kanssa hoitosopimuksen(he minun työnantajia)?

Kummin kannattaa?

Olisin ottamassa vain yhtä alle 3v. hoitoon..

Se tietty riippuu ihan palkasta. En ole koskaan ollut työsuhteinen hoitaja itse, joten en osaa sanoa, minkä verran siitä jää palkkaa. Jos vanhemmat maksavat sinulle ihan kunnon palkan, esim. 1400e/kk tai jotain, niin ilman muuta kannattaa alkaa työsuhteiseksi. Suositushoitomaksu (siis yksityiselle pph:lle) on vähän vajaa 500e ja siitä jää palkaksi noin 2/3 osaa, jos ei tarvitse maksaa eläkevakuutusta. Sinulle se on helpompaa, jos olet työsuhteisena. Tilanne on sama, kuin sinun mennessä töihin jonnekin kodin ukopuolelle.

Eli en todellakaan osaa sanoa, kun en tiedä juurikaan mitään tilanteestanne. Mutta toivottavasti tästä olisi apua =)

Vierailija

tartsa:

Lainaus:

Oisin kyselly kun nyt en saanu yhtäkkiä ohjaajaa kiinni.. Et pitääkö siihen kunnalle palautettavaan päivähoitotaulukkoon merkata tunnit jotka kukin lapsi on hoidossa vai ainoastaan ruksi päivältä, jolloin lapsi on hoidossa. Olen unohtanut..

Mitähän taulukkoa tarkoitat? Siis oletko tekemässä aloittamisilmoitusta kunnalle vai mitä? Jos sitä, niin siihen tulee lapsien lukumäärä. Ei omia lapsia mukaan. Eli hoitoon mahtuvien lasten lukumäärä.

Lainaus:

Lisäksi aloittelijana oisin kysyny et miten maksatte verot? Ite vai pidättääkö kela valmiiksi omista tuistaan? Ja maksatteko kerralla pidemmältä ajalta?

Kiitos jos joku viitsii vastata!

Itse maksetaan kaikki verot. Kela ei pidätä veroja tuistaan, kun ne maksetaan yksityiselle perhepäivähoitajalle. Jos hoitaja on työsuhteinen eli hänellä on työsopimus lapsen perheen kanssa, silloin Kela pidättää verot tuistaan. Verojen erääntymispäivät määrää verottaja. Verottaja lähettää ennakkoveromaksuliput, joiden mukaan maksan ne. Tänä vuonna mulla erääntyy neljä kertaa vuodessa.

Vierailija

Eli yhdistysten hintasuositus on tosiaan suositus. Useimmat lienee laskevat maksunsa tällä kaavalla Kelan tuet + mahdollinen kuntalisä + 200e(kunnalle kalleimmassa maksuluokassa). Mutta enemmänkin voi toki pyytää, jos vanhemmat maksavat. Ja varsinkin pääkaupunkiseudulla, missä on suuret kuntalisät, maksutkin on paljon korkeammat. Joku pyytää 300e, toinen jopa 700e ja loput siltä väliltä =)

Vierailija

äiti-2004:

Lainaus:

Eli miten verotus menee jos olen itse hoitovapaalla ja ottaisin hoitoon

yhden tai kaksi vierasta..? Ja nimenomaan niin,että on työsuhteinen eli h työsopimus lapsen perheen kanssa?

Tilanne on sama, kuin silloin jos olisit töissä kodin ulkopuolella ja lapsesi ei olisi kunnalla hoidossa. Saisit silloinkin kotihoidontuen. Pyydä verotoimistosta erikseen verokortti sosiaalietuutta varten. Ne laskee sen siellä, ja suhteuttaa muihin tuloihin. Samalla prosentilla ei siis meno kotihoidontuesta ja palkasta.

Lainaus:

Onko vieraista lapsista saman veroprosentin mukaan kuin omastakin

(kotihoidon tuesta)? Paljon saa tienata, että menee sivuverokortin mukaan?? Onko joku raja..?

Meneekö muita maksuja itseltä, siis verojen lisäksi?

Kelan maksamat etuudet ja vanhempien palkka ovat sinun työtuloasia, josta perhe työnantajana pidättää verot, ihan samalla lailla kuin sinun ollessa esim. päiväkodissa töissä. Sinun ei niitä tarvitse itse maksaa. Perhe pidättää samat sosiaalikulut maksamastaan palkasta sekä kelan maksamista etuuksista, kuin muutenkin työntekijältä pidätetään. Kela maksaa muuten kotihoidontuen lapsen perheelle, jolloin perhe maksaa koko palkan hoitajalle. Yksityisen hoidon tuen Kela maksaa suoraan hoitajalle, mutta perheen pitää pidättää maksamastaan osuudestaan verot myös tästä tuesta.

Sinun palkkasi ja sinun oma kotihoidontukesi verotetaan siis aivan erillään toisistaan. Ellet vie Kelalle erillistä verokorttia omasta kotihoidontuestasi, Kela pidättää siitä veroa 60%.

Täältä http://www. hoitopaikka.net saa paljon infoa aiheesta!

Vierailija

Eli miten verotus menee jos olen itse hoitovapaalla ja ottaisin hoitoon

yhden tai kaksi vierasta..? Ja nimenomaan niin,että on työsuhteinen eli h työsopimus lapsen perheen kanssa?

Onko vieraista lapsista saman veroprosentin mukaan kuin omastakin

(kotihoidon tuesta)? Paljon saa tienata, että menee sivuverokortin mukaan?? Onko joku raja..?

Meneekö muita maksuja itseltä, siis verojen lisäksi?

(nimenomaan, jos on kyseessä työsuhteinen sopimus perheen kanssa)

Toiottavasti joku tietää asiasta, ja voisi kertoa vähän infoa..

Kiitokset!

Vierailija

Oli apua..kiitos!

Palkka tosin ei ole lähellekään tuota 1400, mutta taas

jonkin verran parempi kuin mitä se olisi jos olisin yksityinen pph

ja ottaisin tuon suosituksen mukaan.

Saako yksityinen pph ottaa palkkaa kuitenkin niin paljon kuin

perhe olisi valmis maksamaan?(onko se taulokko vaan suositus)

Eikö siinäkin perhe saa kuitenkin yksityisen hoidon tukea niin, että

voisivat maksaa yli tuon suosituksen, etenkin alle 3-v?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat