Siivouksesta (sis. marinaa)

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tämä on varmaan niitä ikuisuuskysymyksiä, mutta miten ihmeessä pitää koti edes jonkinmoisessa kunnossa, kun jaloissa vilistää monta (mun tapauksessa kylläkin vaan 3) pientä ipanaa?

Just eilen kävi niin hienosti, että sain rauhassa siivota tunnin verran. Imuroin oikein kunnolla, ja pesin lattiat. Sitten tuli lapset sisälle, ja maitomuki kaatui lattialle 3 kertaa puolen tunnin sisään....tyypillistä.

Tuntuu, että meillä on AINA sotkuista, tavaroita hujan hajan joka paikassa, lattialla jotain tahmeaa, pyykit lajittelematta, tiskipöydällä tiskiä. Lista on loputon.

Estetikko minussa kärsii... olis niin ihana, kun edes joskus olisi TOSI siistiä, niin, että kaikki tavarat olis paikoillaan, mutta toisaalta, en halua, että lasten muisto lapsuudesta on se, että " meillä oli aina siistiä, ja äiti vaan siivosi ja oli pahalla päällä!"

Miten te muut olette ratkaisseet tämän ongelman? Siivoatteko joka päivä, vai pidättekö esim. viikkosiivouksen? Olisko jotain muita vinkkejä?

*lähtee taas vaihteeks tiskaamaan*

Kommentit (7)

Vierailija

Mä oon myös liian esteetikko elämään ihan sikinsokin, joten mulla on muutama elämää, ainakin omaani, hehe, helpottava keino. Paras oli raivata kaikki sellaset lelut pois, millä ei tule usein leikittyä. Ja lopuille tarpeeksi säilytystilaa lastenhuoneeseen. Sängyn alla koreja, hyllyssä koreja ja laatikoita tilpehöörille. Rakennuspalikat ja helmijutut, yms. " helposti leviävä" lelusto hyllyn päälle, josta sen saa pyytämällä ja sitten raivataan taas pois ennen muita leikkejä. Huomasin, ettei lapsetkaan osaa leikkiä mitään järkevää, jos on palikoita yms huoneen lattia täynnä. Siinä muuttuu leikki lopulta pelkäksi levittelyksi! Olohuoneen pelastus on ollut nätti lelukori, johon kasaan kahdessa minuutissa kaiken lastenrojun koko olkkarista. Sitten kun se on ylitäysi, niin kannan korin lastenhuoneeseen ja laitan tavarat paikoilleen. Kori on sen verran iso, ettei sitä tarte usein tyhjätä... :) Se sopii myös sisustukseen, joten kaikki hyvin. :) Muovailuvahat, maalit ja tussit pidän itse tallessa ja ne saa pyytämällä ja raivataan heti pois. Puuvärit on penaalissa ja niitä saakin kannella ja itse touhuta miten haluaa. Pitkään auttoi, että ostin vihkoja joihin sai piirtää ja liimata, ettei ollut joka paikassa " tärkeitä papereita" mitä ei äiti saa heittää pois. Nyt se on jäänyt vähemmälle, mutta ajattelin hommata kansion, johon saa ne laitettua talteen. Heitän huomaamatta myös pois. Sama pätee pikkutilpehööriin kun lapsethan tunnetusti kerää kaikkea mahdollista. Eteisen pelastus on lasten korkeudella oleva naulakko johon on " minä itse" kiva ripustaa takki. Myös hylly tarharepulle. Hyllyllä myös lokero meidän aikuisten paperi- yms. roinalle. Kylppärissä vati vesileluille, jotka raivaan kylvyn jälkeen pois koreineen pesukoneen päälle. Pois silmistä ja jaloissa pyörimästä. Myös kaksi päällekäin pinottavaa pyykkikoria, jotta likapyykkikään ei ole tiellä. Keittiö on mun heikkous. En jaksa aina tiskata saman tien ja tähän keittiöön ei saa tiskikonetta. No, yritän aina vähentää krääsää pöydältä samalla periaatteella, että on siistimpää kun irtoroina on piilossa tai roskiksessa... Kun pyyhin tiskipöydät ja työpöydät pyyhkäsen samalla myös muutaman kaapiooven jos tarvitsee... Vessassa (ei yhtään säilytystilaa piilossa) hylly, jossa vessapaperirullat ja rasia tykötarpeille, joita ei kaikkien tarvitse nähdä. Sänkyjen petaus onnistuu mulla parhaiten, kun teen sen nopeesti aamupalan jälkeen (suihkujen ja aamup. aikana tuuletettu kunnolla). Näillä keinoilla mulla ei mene koko elämä siivoukseen. Mutta mielellään teen kerran viikossa viikkosiivouksen. Se saa kämpän tuntumaan uudelta. Mutta rehellinen ollakseni, siivoan ennen vieraita vaan pahimmat ja kunnolla vieraiden jälkeen, että hyödyn työstä itsekin... :) Meillä ei ole säilytystilaa tavallista kämpää enemmän, joten just noilla rasioilla, säilytyslaatikoilla ja koreilla pääsee aika pitkälle ilman tilaihmeitäkin. Yleensä se on se epämääräinen roina mikä sotkee... tsemppiä raivaukseen... siistissä kodissa on ihanampaa asua. Vaikka mua ei kyllä haittaa pätkääkään jos käyn jossakin ja siellä ei ole siistiä. Olkoon jokainen kotonaan niinkuin haluaa. Mutta tässähän alkuperäinen just kysyi miten sais siistimmäksi tms. kun sotku ahdistaa. :)

Vierailija

Mulle näköjään tulee n.2 kertaa vuodessa tämmöinen " pesänrakennusvietti" , että haluaisin kodin kuntoon ja tavarat järjestykseen. Kesä meni ulkona ja rannalla ja kaikkea kivaa tehdessä, ja nyt tekee mieli käpertyä viltin alle kynttilänvalossa... ärsyttää vaan, kun kaikkialla on sekaista!

Mutta nyt taidan tosiaan käydä ostamassa lisää koreja ja laatikoita, ja sitten ajattelin joku viikonloppu tehdä suursiivouksen, jossa raa' asti laitan pois kaiken turhan ja ylimääräisen. Se on ihan ihmeellistä, miten tuota tavaraa kasaantuu...

Sitten tuumailin, että jospa kultainen mieheni voisi perjantai-iltapäivisin vaikka viedä lapset puistoon, että saan rauhassa tehdä viikkosiivouksen... sitten voisi vaan rentoutua ja löhöillä!

Juu, ei muuta kuin tuumasta toimeen! Taidan aloittaa heti järjestämällä vessan (pienin huone, ja vähiten siivottavaa). Jos vielä tulee mieleen vinkkejä, niin kirjoitelkaa!

Kiitollisena, Chicky ja villakoirat

Vierailija

Meillä tosin nuita kullannuppuja on pari enemmän, ja kenties tuota sotkuaki sitte? :) minä joka päivä järkkäilen ja lähes joka päivä imuroin tai laasen ja luuttuan lattiaa.. siistiä ei oo silti, :( Viikkosiivousta meillä ei niin sanotusti ole, vaan siivoan silloin ku siltä tuntuu. Itse tykkäsin että olis siistiä, mutta ei se näytä onnistuvan. Joskus ihan ahdistaa ku joka paikka on ihan sekaisin. sellaista jonkinmoista perusssiivoa sitte yritän pitää ku enempäänkään en näytä pystyvän. Tämäki aika pitäis kai siivoukseen käyttää, eikä tähän koneella roikkumiseen niin ois taas ehkä vähä siistimpää! Mutta hulluksi sitä tulee jos koko ajan vaan siivoaa. ei se kuitenkaan oo elämän pääasia. Kuhan jonkinmoinen perussiivo pysyy, ettei aivan läävässä tarvi asua niin hyvä!

Vierailija

Sama haave minullakin, että koti olisi siisti ja sitten voisin joskus istahtaa ja nauttia siitä!! Vaan, kun elämme 2 lapsen ja 2 koiran taloudessa ynnä vähemmän siisteyteen taipuva isäntä, taitaa olla haaveajattelua. Olen yrittänyt luoda jonkinlaisia rutiineja, jotka helpottavat kyllä. Iltaisin pyrin siivoamaan keittiön ja erityisesti tiskipöydän, että on sitten aamulla kivampi tulla kahvinkeittoon. Aamupalan jälkeen (nyt, kun olen kotiäitinä) petaan vuoteet, siistin aamupalan jäljet ja järjestelen & yleensä imuroin. Meillä on imuroitava lähes päivittäin koirien vuoksi. Ennen uloslähtöä laitan vielä usein pyykit koneeseen, samoin viimeiseksi illalla ja otan sitten aamulla koneesta pois. Pyrin laittelemaan pyykit heti, kun otan ne narulta. Muuten mankeloitavia ja silitettäviä helposti kertyy. Noin 3-4 kertaa vuodessa käyn lastenhuoneet perusteellisesti läpi, heitän pois pieniä vaatteita urakalla, käyn läpi lelut ja laitan osan pois ja ainakin sivuun vähäksi aikaa ja järjestelen kaiken tiptop. Meillä on myös paljon koreja ja laatikoita säilytyskäytössä, helpottaa kummasti. Pyrin siihen, että tavarat korjaan tai korjautan lapsilla heti käytön jälkeen paikalleen. Vastuutan myös lapsia huolehtimaan siisteydestä heti, kun siihen pystyvät. 1-2 kertaa viikossa luuttuan lattiat ja pyyhin pölyt. Samoin pesen vessat. Mulla siivouspäivä = lattiat, pölyjenpyyhintä on yleensä torstai, että pääsisin sitten perjantaina jo viikonlopun viettoon. Lakanat vaihdan lauantaisin, kun on saunapäivä. Hyvä konsti meillä on myös se, että vien tavaroita kirppikselle 2-3 kertaa vuodessa. Silloin tulee käytyä varastoja ja kaappeja läpi tarkemmin ja heitettyä sitä ylimääräistä tavaraa pois. Kummasti sitä kertyy ja se ylimääräinen on meillä ainakin yksi ongelma tuossa siistinäpidossa. Mitä vähemmän irtotavaraa olisi, sitä helpompi olisi kämppä pitää siistinä. Tuo mies se sitten on varsinainen murheenkryyni... häneltä jää tavarat tasan siihen, mihin putoavat kädestä! Muutenkin siisteyskäsitys on hyvin erilainen kuin minulla ja se keittää monesti. Eli kyllä mä olen meillä se, joka siivoaa - välillä valittaa ja siivoaa - mutta kuitenkin sen aina tekee. Sydämestä vähän riipaisi ap tuo, kun ajattelin, että näinköhän meidän lapset isona kertoo, että äiti se aina oli pahalla päällä ja heilui imurin ja luutun kanssa... Vaikkakin olen huomannut, että kun kodin saa pysymään kohtuullisessa päivittäisessä järjestyksessä, jää aikaa helpommin muuhunkin. Kannattaa siis aluksi käydä vaikka huone kerrallaan kunnolla läpi, heittää turhat tavarat pois ja järjestellä tarpeelliset kunnolla. Sitten vaan ylläpidät järjestystä! Näin tein, kun itse jäin kotiäidiksi. Saa nähdä, miten käy, kun palaan taas työhön jonain päivänä!

Vierailija

Ihana tulla kerhosta kotiin kun kaikki paikat kiiltää ja tuoksuu raikkaalle!! :)

Kannattaa kokeilla joskus. Itse tein hintavertailua eri firmojen kanssa ja löysinkin helmen. Edullinen, nopea ja hyvä! Ja kotitalousvähennys oli 60%. Ei siihen talous kaadu mutta hyöty parisuhteelle ja perheelle on uskomaton kun kotona odottaa hyväntuulinen paremmin jaksava äiti, joka viettänyt hetken rauhassa kahvikupin ääressä ihmetellen kun on niin outoa ettei keksi mitään siivottavaa!!! Hih! Suosittelen.

Vierailija

Yleensä perjantai on meillä viikkosiivouspäivä,silloin matot pihalle,imuroidaan,pestään lattiat,pyyhitään pölyt,vaihdetaan lakanat jne.Koko touhussa menee n. 2 tuntia.

Keskellä viikkoa en yleensä imuroi edes,jos nyt jostain syystä olisi todella likaista niin silloin,mutta kyllä yleensä riittää tuo kerta viikossa.Meillä ei ole lemmieläimiä ja meillä kolmihenkinen perhe,jossa 1 lapsi.

Muina päivinä kun ei ole viikkosiivouspäivä niin pesen pyykkiä,huolehdin keittiön siivouksesta ja illalla raivaan olohuoneen taaperon leluista jotka siellä ovatkin aina päivän hujan hajan,mutta turhaan niitä siinä päiväsaikaan siistimään.

Älä ota suotta stressiä siivouksesta,ei missään lapsiperheessä voi olla tiptop siistiiä,varsinkin jos lapsia on useampia tai sitten perheen äiti on kyllä ajamassa itseään kuilun partaalle.Perussiisti koti on kaikille mukava,siivota ei tarvitse missään nimessä vieraita varten vaan näyttääkseen että meillä kaikki paikat ojennuksessa.

Vinkkinä antaisin sinulle,että kokeile sopisiko viikkosiivouspäivä hyvin teidänkin perheelle.

Vierailija

Meillä on kaksi lasta ja koira, ja tällä hetkellä vielä 3 hoitolasta, joten siivottavaa riittää!

Meillä imuroidaan oikeasti vähintään kaksi kertaa päivässä, ja lattiat luututaan 1-2 kertaa viikossa. Leluja siivotaan pitkin päivää; lapset kylläkin korjaavat jälkensä pyynnöstä. Mutta " esteettistä" ei silti ole ikinä!! Aina on jotakin lattialla tai sohvan nurkassa! Tiskikone pyörii kerran päivässä, keittiön siivoan aina ruokailun jälkeen, ja pedit petaan heti aamulla. Omat korit kaikille tavaroille tosiaankin helpottavat järjestyksen ylläpitoa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat