Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan (6kk) yöheräilyt, tapaus nro 2

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

No niin, tuohon edelliseen ketjuun viitaten, kaikki vinkit otan vastaan. Vauva on kohta puolivuotias ja on vikan kuukauden ajan herännyt tunnin välein. En tiedä mitä tekisin tai mitä olisin tekemättä.... Tyttö ei ole koskaan käyttänyt tuttia, eikä halua noilla heräämisillä syödäkään, pari kertaa syö. On vielä kokonaan äidinmaidolla mutta ei siis itke nälkäänsä.

Itse olen yrittänyt jättää pois kaiken vauvan vatsaa ärsyttävän ja siis vielä pari kk sitten heräsi kaksi kertaa yössä. Nukkuu myös hyvin kevyesti, yksi pieni yskäsy tai minun kyljen kääntäminen saa hänet itkemään. Jos en huomioi itkua, se vain yltyy kauheaksi kiljumiseksi. Tällä hetkellä tyttö nukkuu vieressäni koska en jaksa muuten itse. Olen myös kokeillut omaa sänkyä ja tulos oli vielä surkeampi.

Nyt vauva on ollut pari päivää flunssassa joten näitä öitä en laske edes mukaan, muuten ollut terve vauva. Ekat pari kuukautta oli todella itkuinen tapaus, sittemmin päivisin hyväntuulinen ja viihtyy itsekseenkin. Päiväunet ovat myös oikeita pätkäunia vaikka päivämme ovat säännölliset. Kotona myös kaksi isompaa lasta joten olen aika poikki!

Kommentit (10)

Vierailija

Mä olen vaan välillä niin skeptinen kaikkeen... Muistan esim että kun lopetin keskimmäisen yösyötöt kokonaan niin silti hänen heräilynsä jatkuivat, blääh. Ehkä yritän tuota ulkoilua, että oltais kauemmin, lapset varmaan viihtyy leikkipaikalla pitempäänkin. Olen lääkärillemme maininnut asiasta mutta hän ei kiinnitä mitään huomiota, sanoo vaan että älä totuta tisille ja anna vaan itkeä, nukahtaa itsekseen jne. Oliskin niin helppoa!

Vierailija

Itsekin olen pohtinut että ehkä hampaat tai liikkuminen tai jokin sellainen aiheuttaa näitä heräilyjä. Ulkona ollaan tavallisesti muutaman kerran päivässä mutta ei kovin pitkiä aikoja.

En oikein tiedä miten noihin kiinteisiin suhtaiutuisin. Olen kyllä joka tapauksessa alottamassa ihan pian. Esikoisen kanssa oli ongelmia kun hän ei niitä olisi ollenkaan huolinut. Keskimmäinen kyllä söi mielellään mutta hänellä oli sitten pari ekaa kuukautta vatsa aivan sekaisin ja yöt huononi todella paljon. Mutta alotan joka tapauksessa pian kiinteät.

Muuten tosi tyypillistä että koko yö on mennyt heräillessä ja sitten klo 07 tyttö nukahti ja nukkuu edelleen (ok, kello täällä tunnin vähemmän). Mutta klo 07:02 meidän taapero sitten heräsikin virkeänä uuteen aamuun...

Vierailija

Meillä poika 6kk ja tiheästi heräillään varsinkin aamuyöstä. Imetän vielä noin 2 kertaa yössä (kiinteitä poju syö 4 aterian verran) ja välillä taitaa ärinästä päätellen olla oikeasti nälkä. Muutenkin hän tosin heräilee, usein juuri noin 50-2h välein.

Kyselin neuvolasta syitä heräilyyn ja kulemma hampaat ovat yksi syy, toinen vilkkaan motorisen kehtyksen vaihe (poika kääntyilee kovasti unissaan ja hereillä ollessaan nousee konttausasentoon, taitaa tulla vähän treenit myös uniin). Neuvolan täti arveli myös, että koska lapsi on tosi utelias, näkee hän todennäköisesti unia, jopa painajaisia. Hän ehdotti avuksi useamman tutin laittamista yöksi sänkyyn, jotta poika laittaisi itse tutin suuhun sitä kaivatessaan (osaa tämän siis hereillä ollessaan). Toinen täti arveli, että poika tarvitsee " tassuttelua" rinnan sijaan öisin oppiakseen uuden tavan nukahtaa uudelleen sikeään univaiheeseen esim rinnan sijaan. Ihan vielä en raaskisi omaan huoneeseen esikoista yksin siirtää, mutta itse olen ihan vietävän herkkäuninen ja kai lapsenkin pitäisi jossain vaiheessa tottua siihen, ettei hän puoliunessa saa sylittelyä... Yöimetystä toisaalta jatkaisin mielelläni, sillä käsittääkseni yösyöttöjen lopettaminen saattaa helpommin lopettaa maidon tulon kokonaan.

Vierailija

Vaikka olen itse poikki niin eniten mua säälittää vauva-pieni. Eihän se voi hänelle olla yhtään hauskaa heräillä koko ajan ja nukkua tuollaista koiranunta!

Vierailija

Moi Kent!

Minulle tuli yksi selitys mieleen vauvasi heräilystä.

Meillä heräily alkoi 4kk iässä, osasyynä oli nälkä ja liikkumaan oppiminen, mutta myös ilmeisesti ikäkauteen liittyvä fysiologinen heräily.

Löysin silloin HUS:in sivuilta piiiitkät pätkät tietoa vauvojen unen fysiologiasta (oli jossain alaotsikon unihäiriöt alla muistaakseni). Siinä selitettiin miten vauvojen uni on erilaista ihan pienenä ja juuri tässä puolen vuoden korvilla uni muuttuu enemmän aikuisten kaltaiseksi ja sen jälkeen aletaan nähdä myös unia. Tässä vaiheessa monille vauvoille tulee vaikeus itse ylittää ns unisyklin raja. Eli välillähän nukutaan syvää unta ja välillä oikein pinnallista ja taas vaivutaan syvempään uneen. Eli kun vauva on pinnallisen unen vaiheessa hän tulee liian pinnalle ja herää ja tarvitsee aikuisen apua vaipuakseen syvään uneen takaisin. Tämä unisyklin pituus oli noin 45-50min.

Itse tulkitsin vauvani heräilyn nimenomaan tästä johtuvaksi, koska yleensä herääminen tapahtui aina vajaan tunnin päästä nukahtamisesta.

Sivuilla selitettiin myös että vauva on itse asiassa nukkunut tosi hyvin, koska herää unen pinnallisessa vaiheessa ja syvää unta tulee riittävästi. Sen sijaan aikuisen unisykli on eri pituinen ja vauva herättää yleensä juuri syvän unen vaiheessa, jolloin aikuisesta tulee aivan tööööt, tai sitten ei nukahda enää uudelleen. siis vauva on päivällä virkeä ja vanhemmat aivan poikki.

Voisiko olla tästä kyse? Et kertonut saatko vauvasi takaisin nukkumaan helposti heräämisen jälkeen.

Meillä auttoi pieni korvikelisä iltaisin ja lisäruoat ja lisäksi nyt 5,5kk iässä tuo heräily on muutenkin vähentynyt jonkinverran. Lisäksi minua auttoi tieto, että vauvaa ei heräily juurikaan haittaa ja päivisin hän onkin virkeä.

Vierailija

Meillä siis sama tilanne eli poika heräilee tunnin välein. Olemme yrittäneet ties mitä (erilaisia unikouluja, nukuttaa toisessa huoneessa, isä nukuttaa ja äiti nukkuu eri huoneessa...), mutta tuloksetta. Poika on nyt 7,5kk:n ikäinen. Viime aikoina poika on nukkunut vieressäni ja olen antanut rintaa silloin kun hän pyytää, sillä en kerta kaikkiaan enää jaksa muuten. Tuttia ei huoli meidänkään vauva. Mies on töissä päivät, eikä hänkään jaksa öitä läpeensä valvoa. Ensi viikolla menemme neuvolaan miettimään asiaa. Olemme miehen kanssa pohtineet, että tilanne ei taida ratketa ennen kuin lopetan imettämisen kokonaan. Ongelmana on se, että poika ei osaa rauhoittua itse. Välillä kanniskelu, silitys tai laulu auttaa, mutta ei läheskään aina. Saisi kyllä jo yöt helpottaa. Onneksi päivät ovat kuitenkin ihania. Turhia itkuja ei viime aikoina ole ollut.

Eipä tästä apua ollut, mutta ehkä lohduttaa se, että ette ole ainoita. Voimia!

Vierailija

Viine yönä vauva heräsi 10 kertaa!! Tänä yönä vähän vähemmän... Tosiaan, luulen että hän taosi harvoin ylittää tuon pinnallisen unen rajan. Päiväunetkaan eivät juuri koskaan ole pidemmät. Nyt musta myös tuntuu että vauva rupeaa pikkuhiljaa niitä kiinteitä kaipaamaan, velliä täältä ei saa. Lähden varmaan pian lasten kanssa ostamaan bataattia ja muuta. Yritän kyllä olla tosi varovainen ettei vatsa mene sekaisin.

Niin, vauva siis herättyään hamuaa tissiä suuhun ja jos se ei ilmesty pian niin alkaa ensin kitinä joka sitten yltyy huudoksi. Kauaa en voi huudattaa koska muuten isommatkin lapset herää. Tyttö ei ole koskaan nukahtanut itsekseen vaan huutaa ja kauan. Kun vauva saa tipan maitoa niin nukahtaa uudestaan, ongelma vaan on että ei päästäisi rintaa koskaan irti. Hänen tapauksessaan luulen että tutista olisi apua mutta saa kauhean kohtauksen jos yritän antaa tuttia!

Musiikkia en vielä ole kokeillut, se on ehkä seuraava askel =)

Kyllä mä tiedän että tämä tästä ajan kanssa, välillä vaan tulee ihan hirveä väsy ja tuntuu ettei enää yötäkään jaksaisi. Kuitenkin kun pääsen ylös sängystä ja aamupalalle ja lasten kanssa leikkipaikalle on olo taas pirteä.

Mutta tosiaan, kiitos kaikille auttajille!

Vierailija

Meillä on myös tyttö ollut todella levoton, ja välillä huonokin nukkuja. Yleensä levoton uni alkaa siinä aamuyöstä, ja silloin sai pahimmillaan olla laittamassa tuttia suuhun vartin välein.

Oma uni häiriintyi, ja olin aivan uupunut ja samalla alkoi ahdistamaan koko vauvatouhu. Helpotusta kuitenkin saatiin sillä, että aloin antamaan vauvalle velliä ennen kuin itse rupesin yöunille ja samoihin aikoihin siirrettiin vauva nukkumaan omaan huoneeseen.

Tämä auttoikin, vellin voimalla tyttö jaksaa nukkua sinne 4-5 asti, toisinaan koko yön. Myös omassa huoneessa nukkuminen on auttanut, koska vauva ei häiriinny meidän vanhempien uniäänistä, sängyn natinasta jne.. vaan saa nukkua aivan rauhassa omassa huoneessaan ilman häiriötekijöitä.

Myös ulkona oleminen on todella tärkeää, mitä pidemmät unet vaunuissa pihalla, sitä paremmat yöunet. Ja sitähän sanotaan, että mitä paremmin vauva nukkuu päivällä, sitä paremmin sujuu myös yöunet. Tämä johtuu siitä, että vauva oppii jo päivällä nukkumaan syvää unta, ja näin pääsee siihen myös yölläkin helpommin. Nykyisin tyttö nukkuukin joka päivä vähintään 3, joskus jopa yli 4 tuntia pihalla.. ja silloin yötkin on menneet todella hyvin. Jos vielä illallakin ollaan käyty ulkoilemassa, on yöt olleet todella rauhallisia.

Mie vannonkin noiden vaunuissa nukuttujen päiväunien nimeen :)

Vierailija

vauvasi herätessä yöllä.Monesti nimittäin käy niin,että kun lapsi herää esim. tutin tippumiseen on hän vielä unessa.Kun äiti tai isä ehtii sängyn luokse tapahtuu aivoissa jotakin kummaa ja lapsi saa sykäyksen heräämiseen vanhemman läsnäolosta.Kun kerran kuitenkin heräät yöllä lapsesi itkuun,kokeilepa laittaa jotakin rauhallista musiikkia hiljaa soimaan.Tod.näk. lapsi unohtaa tutin puutteen siihen ja kun kuulee rauhallista musiikkia tai monotonista ääntäkin ihan hiljaa kiinnittyy huomio siihen.Rauhallisella äänellä tai kappaleella on kuitenkin tapana nukuttaa ja kappas hän vaipuu uneen uudelleen.Kokeilepa vaikka itse...:)

Meillä toimi.Toinen jippo voisi olla,että laitat päälläsi olleen paidan sänkyyn niin lähelle lasta,että kun hän herää,saa hän siitä helposti otteen.Äidin tuoksu rauhoittaa kummasti.Vaikka lapsi ei tähän nukahtaisikaan heti,hän tod.näk. kuitenkin rauhoittuu ja antaa vanhempiensa nukkua.

Toimii myös,jos lapsi vierastaa on esim isänsä kanssa vierassa paikassa ja iskee pikku paniikki.Kokeiltu on!

Mielikuvitus tekee myös tepposia ja unissakin on mörköjä silloin tällöin,mutta sekin menee ohi.Velliäkin kandee kokeilla.Meillä ainakin ekoina kertoina nukkui 13h putkeen kuin tukki.Oli pakko käydä tarkistamassa,onko lapsi enää hengissä:)Olihan se,mutta pieni masu oli niin täynnä,että uni maistui makealta.Valitettavasti kaikkeen tottuu,eikä tämäkään vaihe kestänyt ikuisesti:)

Vierailija

Eli poika oli nuorempana tosi hyvä nukkuja. Selkeää päivärytmiä hänellä ei ole koskaan ollut, mutt öisin on nukkunut tosi hyvin, jo ihan pienenä. Pari kuukautta sitten öistä tuli rikkonaisempia. Poika alkoi syödä n. 5 kertaa yössä. Pikkuhiljaa poika siirtyi kokonaan meidän viereemme nukkumaan. Muuten en olisi yöimetyksiä yksinkertaisesti jaksanut. Neuvolassa epäiltiin, että liikkuvaisella lapsella alkaa olla lisäruoan tarvetta. Eipä kuitenkaan poika halunnut vielä kiinteitä aloitella. Siitten löysin suusta hampaan ja kohta toisenkin. Tilanne rauhoittui vähäksi aikaa, jonkin verran.

Hieman vajaan 5 kk ikäisenä poika sitten oppi ryömimään ja sen myötä onneksi syömään hieman kiinteitäkin. Päiviä se rauhoitti. Poika alkoi nukkua päivisin pidempiä unia, eikä roikkunut kokoaikaa tissillä. Öisin halusi ruokaa edelleen noin kolme kertaa. Yöunen tarve on nyt kutistunut olemattomaan. Heräilee nykyisin vallan jo neljän jälkeen. Siis silloin alkaa pojan aamu. Yösyöttöjä on ollut yleensä tuossa vaiheessa jo vähintään kaksi. Yritän rytmittää pojan päivää tosi säännölliseksi ja väsyttää häntä kunnolla, ennen yöunille menoa. Parhaiten on auttanut runsas ulkoilu. Niinä päivinä, kun jaksan olla pojan kanssa ulkona vähintään 3.5-4 tuntia, nukkuu öisin paremmin. Nämä huonomman nukkumisen kaudet liittyvät, ainakin meillä selvästi kehitysvaiheisiin: hampaiden tuloon, liikkelle lähtöön...

VOIMIA!

Uusimmat

Suosituimmat