IVF:n tuoresiirto ja menkat jo pp7?!!!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Heippa,

Onko kenelläkään kokemusta siitä että IVF:n tuoresiirron jälkeen menkat alkaa jo pp7? Mulla nyt on käynyt niin ja olen ihan ymmyrkäisenä että mitä hemmettiä oikein on tapahtunut?

Olen kyllä lukenut tältä että joillain on alkanut pp13 tai 14 mutta että jo viikko siirron jälkeen???!!!

Eka IVF ja punktio meni hyvin,ei hyperiä,yksi siirrettiin. Tukilääkityksenä on maksimiannos progesteronia joten en tajua miksi menkat lyö läpi? Nythän on vasta kp 24 ja mulla ei ole ikinä alkanut menkat kp24. Itseasiassa ne ei ole alkaneet ollenkaan kun olen pco-lainen ja olen tarvinnut siihen aina primolutia/terolutia.

Jos sulla on alaknut menkat kesken piinispäivien niin mitä on seuraavalla kerralla (PAS) tehty toisin? Entäs jos ei ole tehty PASsia niin mitä seuraavassa tuoresiirrossa on tehty toisin?

Kaikista vastauksista kiitollisena vuotava Piippuli pp8 (tai ton pp:n nyt vois kyl jo pyyhkiä tosta perästä pois kun tää on aika selvä juttu...)

Kommentit (6)

Vierailija

Kerrotko lisää. Oliko siis sun eka IVF niinkuin mullakin? Yritettiinkö PASsia perään vai miten?

Millä annoksella pistelit? Ilmeisesti tämä on yleistä? En ole kuullut moisesta aikaisemmin?

Kauhea vimma tietää,kun ei huvittais samaa kokea uudelleen ja missata kallisarvoisia alkioita mihinkään kokeiluihin.

Vierailija

Piparjuuri: Mikä on Duphaston? Mulla on nimittäin ollut estogeeni alarajan kohdalla siis tasan se arvo mitä alaraja on (olikohan se nyt 0.8) ja mietin että aiheuttaisiko alhainen estrogeeni tuon aikaisen vuodon?

Onneksi täällä on muitakin jotka ovat saaneet tuota pregnyliä. Keskustelen tästä kyllä nyt lekurini kanssa tällä viikolla. Hän oli vain hoitajan kautta lähettänyt viestin että ei sille mitään voida tehdä. Mutta nyt kyllä alan inttämään vastaan kun näitä tapauksia näköjään on muitakin.

Kiitos vielä teille sisarille -olete kullan arvoisia ellei timantinkin ;)

Vierailija

Minullakin tuli tuoresiirron jälkeen menkat tosi pian. En muista tarkasti päivää, mutta ei varmasti viikkoakaan siirrosta. Silloin jälkilääkityksenä oli ne emätinpuikot. Nyt tehty kaksi PAS:a ja jälkilääkityksenä kolme (puolikasta) Pregnyl-piikkiä. Ensimmäisestä PAS:sta ei tullut vuoto liian aikaisin. Uusi PAS tehtiin tänään. Ja nyt jännätään.

Vierailija

Mulle kävi vuosi sitten IVF tuoresiirrossa samalla tavalla. Menkat tuli läpi 7 päivän jälkeen. Luget ei pystyneet pitämään niitä pois. Sen jälkeen mulle vaihdettiin jälkihoidoksi puregon piikit lugesteronin sijaan, ja se on toiminu mulla paremmin - pitävän menkat poissa niin pitkään kuin pitääkin!

Vierailija

Sanon melkein samanlainen sillä alkava vuoto saatiin pysäytettyä lisälääkityksellä.

Eli pp8 aamulla rupesi tulemaan tihkuvuotoa vaikka oli kunnon tukilääkitykset päällä. Olin sattumalta menossa samana päivänä klinikalle puoliltapäivin ja kerroin tilanteesta. Pääsin heti lääkärille ja sain samantien lisälääkityksen joka oli tuolla Duphaston-pillerit (3 x 1). Tämä sai vuodon pysymään niukkana pp8-9 jonka jälkeen vuoto loppui kokonaan. Tein pp14 negatiivisen raskaustestin jonka jälkeen lopetin kaikki tukilääkkeet. Siitä 2vkon kuluttua alkoivat vasta kuukautiset eli tehokkaita olivat loppujan lopuksi!

Suomessa kerroin tästä lääkärilleni kesälomien jälkeen (Suomessa oltiin kesätauolla ja siksi teimme yhden hoidon ulkomailla). Hän oli sitä mieltä että lääkitys oli alunalkaen ollut enemmän kuin riittävä joten alkiot eivät olleet menneet " hukkaan" väärän lääkityksen vuoksi (kuten pelkäsin). Kuulemma useinmiten jos vuoto alkaa/koittaa alkaa jo noin aikaisin niin alkiot eivät ole olleet missään nimessä elinkelpoisia eikä raskauskaan olisi muutenkaan alkanut. Minulle tuli tästä parempi mieli sillä ihan oikeasti harmittelin jo mielessäni että " ne tunarit pilasivat koko jutun antamalla väärät tukilääkitykset" . Vika ei kuitenkaan ollut nähtävästi lääkkeissä vaan alkioissa minun tapauksessani.

Vierailija

Mulla taisi olla silleen (kun nyt muistaisin tarkasti...), että lugeja laitoin 2 aamulla ja 2 illalla, ja silti tuli menkat läpi.

Sen episodin jälkeen aloitin uuden IVF hoidon piikityksineen päivineen (koskapa siis ekalla kertaa ei saatu mitään pakkaseen) ja tukihoitona alkionsiirron jälkeen oli sitten Pregnyl piikki 2500 IU (eli puolet siitä yhdestä ampullista = puolet ruiskun sisällöstä ensin viemäriin ja loput käytetään) 3 kertaa. Se otetaan 4 päivän välein ja inhottava puoli siinä on se, että viimeisestä piikistä raskaustestin saa ottaa vasta noin 7-10 päivän kuluttua, koska muuten testi näyttää kemiallista plussaa. Näin ollen piinailet noin PP17 saakka...

Ja siis tuon Pregnylin kanssa ei ole tullut menkkoja läpi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat