koiran karvasta

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Eli meillä on 4 vuotias sakemanni narttu. Mikähän voisi autta tähän meidän karva ongelmaan vai auttaako mikään?

Koiran karva on ihan kuiva,pahin karvanlähtö rupeaa olemaan jo ohi. mutta edelleen kun harjaa lähtee todella kuivaa piikkimäistä karvaa... koiralla on just juoksu menossa,voisiko se vaikuttaa tähän?

kiitos kovasti jos joku tietäisi vastausta:)

Kommentit (4)

Vierailija

Meillä on välillä myös sekä uroksella että nartulla (tosin ei sakemanneja, mutta muuten pitkäkarvaisia rotuja) tosi kuiva iho ja turkki. Olen löytänyt muutamia apukeinoja eli apteekista saatava Viacutan -rasvavalmiste on hyvä, sitä lisätään ruokaan. Tai sitten voi käyttää ruokaan ihan tavallista öljyä lisänä. Pahimpana karvanlähtö/kasvuaikana olen antanut myös hevosille tarkoitettua Biotin -jauhevalmistetta (hyvää turkille) ruuan joukkoon.

Tietysti juoksuajat vaikuttavat monen kohdalla melkoisesti turkin laatuun yms., joten syy voi olla sekin. Mutta toivottavasti näistä jostain yllä mainituista keinoista olisi myös teille apua.

Vierailija

Meidän kolmivuotiian tanskandoggi-tytön karva (ja ihokin) oireili aina juoksujen ja valeraskauksien mukaan: sininen karva muuttui paikoin ruskehtavaksi ja irtoili levyinä. Nyt tyttö on leikattu aina vaan pahentuneiden valeraskaus-oireiden takia, katsotaan mitä sanoo karva.

Myös ruualla on ollut toisinaan vaikutus karvaan. Jotkin markettien kuivapöperöt ovat saaneet sekä dogin että mäykyn karvan karheaksi ja ihon hilseilemään.

Dogin ruuan sekaan lorotan päivittäin ruokaöljyä, aktiivisen näyttelyissä käynnin aikaan lisäsin ruokaan jopa helokkiöljy-tippoja. Lohiöljyäkin jotkin kehuvat, meillä se ei vaan ole dogin herkkua ollenkaan.

Vierailija

Meidän sakemanninarttu juoksi 3 kertaa vuodessa ja joka ikinen kerta puotti karvat. Ensin villan ja sitten peitinkarvan. Ruokinnalla voi osittain vaikuttaa karvan laatuun mutta sekään ei estä koiran karvan lähtöä juoksujen aikaan.

Vierailija

En muista että meidän edellisellä sakemanni nartulla olisi ollut näin paha tämä pääly karvan lähtö...

Mutta tosiaan ennen vuotoa lähti se pehmyt aluskarva ja nyt lähtee päälykarva. Oon nyt lisännyt ruokaan aina joka päivä sitä apteekista saatavaa rasvalisää,jospa siitä olisi vähän edes hyötyä:)

Kiitoksia vastanneille!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat