pikaisia kokemuksia käynnistyksestä tipalla?!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

taitaapi olla edessä käynnistys ensi maanantaina rv 38+6 hepatoosin takia..

jännittää tietysti kovasti,vaikka lapsi onkin neljäs,mutta käynnistyksestä ei ole kokemusta.

edelliset synnytykset ovat olleet suht helppoja,viimeisin syöksy.

lääkäri oli sitä mieltä että käynnistys tehdään tipalla ja puhkaisemalla kalvot.

olisin kiitollinen muiden kokemuksista joilla käytetty tätä käynnistystapaa!!

jännittynyt nasuli ja masu 38+3

Kommentit (13)

Vierailija

raskausmyrkytyksen takia. Kalvojen puhkaisusta ei tapahtunut mitään, mutta tipan laittaminen antoi potkua touhun etenemiseen.½tuntia tipan laitosta tunsin itse supistukset kunnolla ja 1½tuntia tipan laittamisen jälkeen katsottiin synnytys alkaneeksi. Synnytys kesti 1½tuntia (eli tipan laitosta 2tuntia ja poika oli maailmassa), josta ponnistusvaihe 6min. Eli nopeata toimintaa ensisynnyttäjällä...;)

Vierailija

Mulla on pelkästtän hyviä kokemuksia käynnistyksestä tipalla.

tarinaa,

klo 8.30 tippa menemään ja klo 9.00 lääkäri puhkaisi kalvot.

Klo 11 alkoi säännölliset supparit 6 min välein ja puolilta päivin kätilön ehdotuksesta epiduraali; Se olikin koko synnytyksen kivuliain kohta, auts!

Sitten nukuttiin ja odoteltiin, kone näytti supistukset yhden aikaan 2 min välein...puoli tuntia meni ja kipu alkoi pikku hiljaa palata, kätilö lisäsi puudutusta ja sitten taas hengähettiin hetki. Muutaman kymmenen minsan päästä alkoi tuntua paha paine alapäässä ja se yltyi äkkiä kivuksi. Mies kutsui kätilön katsomaan ja sain luvan ponnistaa koska vauvan päälaki kurkki jo alapäästä=)

Siitä alkoi tuskainen 18 minuuttinen jonka jälkeen pieni ihme olikin vatsan päällä killistelemässä=)

Eli hyvin meni alkuun minäkin pelkäsin kovasti!

Synnytyksen kesto oli hurjat 3 h 18 min=)

Vierailija

mulla ainakin kävi juuri niin, eli yhtään supistusta ei ollut tullut ennen käynnistystä. Viikkoja käynnistettäessä 42+3

Muutaman päivän tablettiyrityksen jälkeen päätettiin puhkaista kalvot ja laittaa samalla tippa. Supistukset alkoivat heti koviana ja tiheinä - noin muutaman minuutin välein, eivätkä lakanneet 10 tuntiin. En osaa sanoa olivatko supistukset erityisen kovia, kun kyseessä oli esikoinen, mutta olen kuullut, että ne ketkä ovat " päässeet" vertailemaan käynnistettyä ja itsekseen alkanutta synnytystä, ovat joskun pitäneet käynnistettyä rajumpana kokemuksena supistusten ollessa heti alkuunsa voimakkaita. Siinähän ei tavallaan jää aikaa kropalle totutella suppareihin...

Vierailija

Mulla käynnistettiin tipalla ja kalvojen puhkaisulla kun viikkoja 41+5. Esikoinen oli tulossa. Koko synnytys kesti 6h 45min. Ainakin mulla supparit kiristi tahtia ku tippaa lisättiin, mut en nyt sanois et ne olis ollu mitenkään erityisen rajuja (tietty suhteellista, eikä muunlaisesta kokemusta!). Avauduin kyllä sit sen verran sukkelaan et luomuna pungerrettiin, mutta mulla tälläisestä käynnistyksestä siis tosi positiiviset kokemukset! Tsemppiä!!

riikkis75 ja typy kohta 4kk

Vierailija

ja kaksi niistä käynnistetty tipalla!

Ensimmäinen niistä oli jouluaattona 01 ja koska oli aatto sekä osastolla melko haipakkaa (sanoivat että aatto on yksi vuoden kiireisin päivä) tehtiin kaikki että vauva saatiin maailmaan nopeasti,jos niin voi sanoa.Eli tippaan,kalvojen puhkaisu ja paraservikaalipuudutus.Mikään näistä ei oltu suunniteltu etukäteen,kotona oli alkanut jo supistukset.Ja toimi eli tyttö syntyi 4 tunnin päästä,kun mentiin sisään!

Toinen synnytys oli nyt tammikuussa 05,kaikki oli etukäteen suunniteltu raskausdiabeteksen takia.Eli tippaan menin aamulla ja ensimmäisistä supistuksista meni 1 tunti 15 minuuttia kun poika syntyi.Koska tiesin jo synnytyksen kuvion osasin pyytää oksitosiinitippaan volyymia kunnolla ja puudutuksen ajoissa (tiesin että avaa minulla paikat nopeasti).Hyvä kokemus molemmista kerroista!

Kolmas-esikoisen synnytys olikin lähes luomuversio,mut se on jo eri tarina.Siihen menikin toista vuorokautta.Mulle ainakin siis sopi nämä käynnistykset!

Kh

Vierailija

alkaako tällä käynnistysmenetelmällä supistukset heti" täysillä" ,niinkuin olen kuullut kerrottavan..?siis tekeekö synnytyksestä jotenkin kivuliaamman tms.?

kiitos jälleen vastanneille! :)

-nasuli

Vierailija

eli tokassa synnytyksessä menin sisään 8:lta,puoli kymmeneltä laitettiin tippa ja 12 tuli eka oikea aito supistus.Nopeeta toimintaa,kuopus putkahti 13,15.

Vierailija

kalvojen puhkaisulla ja tipalla veren vuodon takia laskettuna aikana. Pelkkä kalvojen puhkaisu ei aloittanut supistuksia, joten pantiin tippa. Silloinkin saatiin odottaa aika kauan ennenkuin supistukset tuli. Synnytys edistyi ihan hyvin siihen saakka kun kohdunsuu oli 7 cm auki ja siihen se jämähtikin. ei auennut yhtään enempää ja siellä tuntui kova " makkara" . Loppujen lopuksi päädyttiin kiireelliseen sektioon. Kun kyselin syytä tuohon makkaraan, sanottiin että joko johtui siitä, että käynnistettiin tai sitten on rakenteellinen poikkeama. Lääkäri myös sanoi, että eivät mielellään käynnistä, jos ei ole pakottavaa syytä, kun niissä käynnistetyissä synnytyksissä on niin paljon ongelmia.

Hyvää synnytystä sinulle ja toivottavasti kaikki menee hyvin!

Vierailija

Milla käynnistettiin kanssa neljäs tipalla ja kalvojenpuhkaisulla hepatoosin vuoksi. Rv oli silloin 38+4. Mulla oli toi kivuliasin synnytys muihin verrattuna.

Vierailija

ja tippa laitettiin klo 11.55. Sitä ennen ei supistuksia. Vesi lähti edellisenä iltana tulemaan tipoittain. Mulla tipat laittoi supistukset käyntiin todella tehokkaasti. Heti olivat säännöllisiä. Alussa oli vain 1cm auki, kahdelta 4cm ja neljältä 8cm. Poika syntyi vähän yli viis.

Mut saattaa olla yksillöllistä.

Onnea matkaan!

Vierailija

niin kerrompa miten meillä meni, esikoista käynnistettiin tipalla 6h, kun oli viikkoja 41+1 ja auki 4cm, ei tullut säännöllisiä suppareita. Oltiin jo lopettamassa ja menossa osastolle yöksi kun lapsivedet meni, ja tyttö oli maailmassa 1,5h kulttua, ponnistus n.3 min.

Kakkonen tuli itteksensä ja kesti 2h 45min, viikoilla 39+4.

Kolmonen käynnistettiin, koska oli odotettavissa iso lapsi ( mulla aika ahtaat mitat) ja ei uskallettu päästää yli , viikoilla 39+6, eka päivä meni tipassa, ja ei mitään muutosta, muutama hullu suppari. Toisena päivänä suosiolla puhkaistiin kalvot, ja kätilö ei oikein tahtonut uskoa minua kun sanoin että kyllä puolen tunnin sisällä alkaa tapahtua.. tuli vartin kulttua että laitetaan tippa.. minä kielsin ja sanoin että tule vartin kulttua uudestaan.. tuolloin olikin jo vauhti reilusti päällä ja synnytyksen kestoksi saatiin 1h25min, ja ponnistus 3min..

Synnytyksen jälkeen totesi kätilö että olisi kannattanut uskoa minua.

Yritti n. 15 min ennen syntymää vielä tarjota spinaalia kivunlievitykseksi ja minä totesin että ei ehdi.. ja ei olisi ehtinytkään..

Muoriska, syöksysynnyttäjä .( myös äitini oli syöksy...)

Vierailija

Hei Nasuli78

Ei kannata pelätä sitä käynnistystä. Sain esikoisen tammikuussa käynnistyksellä ja ei se ollut ainakaan minun kohdallani mikään kamala juttu. Minulle jäi siitä positiivinen tunne.

Synnytys käynnistettiin minullakin tippalla ja kalvojen puhkaisemisella. Ensimmäisenä päivänä 6 tunnin tippaohjelman jälkeen ei vielä tapahtunut mitään. Sitten seuraavana aamuna puhkaistiin kalvot ja sitten taas käytiin 6 tunnin tippaohjelma läpi. Sitten alkoikin tapahtumaan ja illalla vauva olikin jo syntynyt. Synnytys kesti ensikertalaisena vain 6 h ja oli positiivinen kokemus kaikenkaikkiaan.

Hoitohenkilökunta veikkaili, että synnytys voi alkaa vasta vaikka seuraavana päivänä, voi pitkittyä tms. Mutta niin voi ei-käynnistettykin synnytys edetä - eihän sitä koskaan tiedä valmista käsikirjoitusta.

Jokainen tapaus on tietenkin omanlaisensa, mutta niin ovat synnytyksetkin olivat sitten käynnitettyjä tai ei. Tietenkin minua jännitti ensikertalaisena myös synnytys ja kaikki se, mitä tulee tapahtumaan. Mutta yritä pysyä rauhallisena ja nauttia tulevasta vkonlopusta perheesi kanssa.

Oikein kovasti tsemppiä sulle! :) Äläkä anna jännitykselle liian suurta valtaa. Toivottavasti sulle oli jotain apua tästä mun viestistäni. Mukavaa vkonloppua!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat