Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ongelmia tyttöni kanssa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko täällä muita, joilla on samanmoisia ajatuksia...tyttäreni on 1,4 vuotias ja tuntuu, että jatkuvasti on kaikenlaista. en tiedä, johtuuko nämä vain omasta asenteesta. Ensinnäkin en saa pestyä hampaita, koska hän haluaa ehdottomasti ottaa harjan itse ja kun koitan toisella harjalla pestä niin suu menee kiinni ja pää poispäin. hiuksia en meinaa saada pestyä, koska hän rimpuilee niin, kun koitan ottaa kainaloon, ettei silmiin menisi..loppujen lopuksi on pakko suihkuttaa vain suoraan päähän, ja silmiin menee tietysti...en tiedä, kuinka onnistuisin. Mieheni tuntuu taitavan tämän paremmin..itse aina meinaan hermostua. Sitten hän valvottaa joka yö..olemme nyt kuukauden ainakin nukkuneet huonosti, koska hän nukkuu ensinnäkin levottomasti ja sitten heräilee itkemään. nostan aina viereen ja hän heräilee siinäkin ja ahdasta meinaa tulla, kun liikkuu levottomasti. Hänellä on myös käsivarsissa ja mahassa näppyä..ihonväristä, mutta näkee valoa vasten ja tuntuu...yksi yö hän raapi mahaansa...mutta nyt ei taas ole raapinut..neuvolassa sanottiin vain, että ei ole ruoka-allergian näköistä, koska ei ole punaista näppyä..sanottiin vain, että virusihottuman näköstä, mutta kun ei ole ollut mitään nuhatautejakaan...naamassa on ollut myös vähän..olen koittanut jättää jotakin aina vähän pois esim. tomaatti ja mansikka...mutta en ole huomannut eroa..pitäisiköhän tässä lähteä lääkäriin, vain onko tämmönen tuossa iässä normaalia..en ole töissä, mutta kuinka jaksaisinkaan töihin, kun yöt menee näin. ja vauvakuumetta ei ole tullut, koska joutuu valvomaan isommankin kanssa...vai olisiko helpompi valvoa kaikki kerralla :) ...Tyttö ei myöskään meinaa syödä ruokiaan..eli ei puuroa ei lämmintä ruokaa, kun vain muutaman lusikan..iltapäivällä ei sitäkään..hampaitaki tuli vasta, mutta nyt ei merkkiä uusista. olen antanut sitten kurkkua ja tomaattia ja leipää..olen potenut huonoa omaa tuntoa, kun koitin viimiseen asti välttää kinkkujen ja juuston antamista..mummot opettivat ja nyt kerjää jatkuvasti. neuvolassa, kun aina paasataan tuosta suolan käytöstä. en tiedä, pitäisikö syödä aamulla ennenkä hän herää, vai jättää itsekin kinkut yms pois aamulla...että tämmöisiä ongelmia.

Kommentit (9)

Vierailija

Edelliset neuvot kuulostivat oikein hyviltä: turha kamalasti stressata hampaiden pesusta tai tukanpesusta, olen itse antanut pojan pestä hampaansa itse ja joskus kun antaa, pesen itse perässä. En halua tehdä asiastamitään tahtojen taistelua, koska tuonikäistä on niin kamalan vaikea pakottaa mihinkään kun ei voi kunnolla asioita vielä selittää. Tulisi vain turha kammo hammasharjaa kohtaan.. Sama shampoosta, minusta ei lapsen tukkaa edes tarvitse pestä shamppoolla, joskus annan pojan pestä hiuksensa kun pyytää shamppoota nähtyään minun pesevän oman tukkani.

Niistä näpylöistä senverran, että pojallani oli tuossaiässä virusperäisiä molluska-näppylöitä -sai ne isosiskolta joka sai ne tarhasta, sellaisia värittömiä pieniä, joissa pikkasen jotain valkoista sisällä isoimmissa. Niitä oli kädessä ja jalan taipeissa ym. Vaarattomia ja menivät ohi vuodessa suunnilleen. Vaikea sanoa näkemättä ovatko samoja, mutta kuvauksesi toi ne mieleen.

Vierailija

Noppapeli antoikin jo paljon hyviä kommentteja. Erittäin tärkeää on kyllä tuo, että saa tarpeeksi itsekin lepoa. Jaksaa paremmin kestää pienet kiukuttelut.

Itse olen huomannut, että mies selviää välillä tilanteista paremmin, koska hän osaa muuttaa ikävätkin asiat leikiksi paremmin kuin minä. Kun esimerkiksi pitäisi syödä, mutta ei oikein ruoka maistu, tuleekin yhtäkkiä pehmolelu kurkistelemaan maitopurkin takaa ja kannustamaan syömistä. Tai pukiessa ihmetellään, että minne se jalka nyt meni piiloon ja löytääkö se tiensä takaisin näkyviin olleenkaan jne.

Vierailija

Suihkussa käyntiin pieniä vihjeitä... Itsellä melko samanikäinen poika, ja minustakin on joskus hankalaa käydä suihkussa. Me teemme näin: menemme yhdessä suihkuun, jos poika haluaa leikkiä lattialla, annan olla mutta jos haluaa olla sylissä, otan syliin. Pesen omat hiukset niin että ipana katselee sylissä, ja esitän kuinka hauskaa äidillä on. Annan katsella sellaisia saippuapulloja, joita ei itse saa auki. Sitten " sukelletaan" veden läpi yhdessä..! Yleensä kaikki sujuu hyvin.

Onnea jatkolle, ja yritä jaksaa!

Leijona76 & poika 1v3kk

Vierailija

Monet äidit varmasti taistelee hiusten pesun kanssa...

Olen leikannut tyttöni lippalakista sen hattu osan pois, eli jäljellä on vaan lippa ja sitten reunat että pysyy päässä. Kun pesen hänen hiuksensa ja virutan niin vesi / saippua ei pääse silmiin koska lippa on esteenä.

Meillä toiminut, toivottavasti teilläkin olisi apua :)

VOIMIA!!!

Vierailija

Muutamia vinkkejä sinulle tässä:

-Ripusta WC:n kattoon jokin kuva, mobile tms. jota lapsi voi katsella hammaspesun aikana, samalla voit jutella kuvasta hänelle, hyvällä tuurilla hän katselee ylöspäin suu auki ja harjaus käy siinä sivussa. Anna ensin harjata itse ja sitten sinun vuoro, tarvittaessa otat sitten vain tiukasti syliin ja harjaat pakolla jos ei vapaaehtoisesti onnistu. Kun aikansa tätä on tehty niin alkaa mennä helpommin kun lapsi huomaa että hampaat pestään joka tapauksessa.

-Meillä on toiminut hiustenpesussa tämä; ota joku suihkuun sopiva lelu, hahmopesusieni tms, ja heiluttele sitä ylhäällä, sano lapselle että katso tätä. Kun lapsi on pää takakenossa, huuhtelu suihkulla onnistuu ilman että menee vettä silmiin. Nykyään meillä 3-vuotias osaa laittaa pään takakenoon ilman leluja ja hiustenpesu onnistuu hyvin.

-Nukkumiseen en osaa antaa muita neuvoja kuin unikoulu, tuon ikäisillä on paljon noita unihäiriöitä eikä varmaan asiaa auta se, että otetaan viereen. Olen huono neuvomaan kun meillä on harrastettu tuota perhepetiä ja heräilyjä on meilläkin...

-Ihon näppylät luultavasti johtuvat ihon kuivuudesta, lisää rasvausta siis ihan perusvoiteella, ja mahdollisesti rasvaisemmalla versiolla jos jo olette käyttäneet jotain kevyttä mikä ei tunnu riittävän.

-Tuo huono syöminen kuuluu ikään, vuoden iässä ruokahalu vähenee koska energiantarvekkin vähenee kun kasvuvauhti hidastuu verrattuna vauva-aikaan. Älä huoli, lapsi syö varmasti sen verran mitä tarvitsee vaikka se näyttääkin siltä ettei syö mitään...Ja kinkkua vaan koneeseen jos kerran kelpaa, mutta ei liikaa tietenkään. Täysin suolatonta ei ruokavalion tarvitse olla. Meillä ei puuro kelvannut ollenkaan joten tarjosin leipää, velliä, hedelmiä, jogurttia, karjalanpiirakkaa jne. aamu- ja iltapaloilla.

-Koita välillä itsekkin ottaa päiväunet, vaikka tiedän että se ei aina onnistu kun kotityötkin painaa päälle, mutta koita kumminkin edes joskus, niin saat vähän väsymystä tasattua.

Vierailija

Ymmärrän hyvin. Välillä ärsyttää kun mikään ei tahdo onnistua mutta sitten ajattelen ettei tarvikkaan. Eli..

-HAMMASPESU:2 vaihtoehtoa. Lattialle lapsi makaamaan, leuasta hellästi mutta päättäväisesti kiinni ja harjaa. Tai sitten vaan harjaat minkä voit ja hyvä niin.

-SYÖMINEN:Säännölliset ruoka-ajat. Aamupuuro, lounas, (välipala), iltapväruoka, iltapuuro. Anna se minkä huolii ja kun ei huoli enää niin nosta pois pöydästä. Älä tuputa ruokaa ja älä tee numeroa vaikka ei söisi kuin 2 lusikallista. ÄLÄ ANNA VÄLIPALOJA, eli pientä naposteltavaa jos esim. puuro ei maistunut. Ei edes maitoa tai juustoviipaletta, vettä vain jos jano tulee.

-HIUSTENPESU:Harhauta lapsi katsomaan esim. kattolamppua tai muuta ylhäällä niin saat suihkutettua hiukset. Ja eipä niitä tarvi pestä shampoolla kun kerran viikossa ellei tukassa ole ruokaa tms.

-NUKKUMINEN:Onko oma huone? Jos ei niin harkitkaa sitä ja unikoulua tai sen muunnosta. Äidille lepo on tärkeää että jaksaa päivät lapsen kanssa. Välissä nukkumisesta olen itse sitä mieltä että unirauha ja seksielämä häiriintyy liikaa, joskus voi ottaa viereen mutta jos ei halua että lapsi tottuu nukkumaan siinä niin ei usein kannata.

Vierailija

Hei,

meillä on samanikäinen tyttö. Kaikki tuntuu tällä erää melko helpolta hänen kanssaan, on hyvä vaihe kaikin puolin, joten siltä osin en ole ihan samassa veneessä kanssasi. Mutta pari juttua tuli silti mieleen.

Ensiksikin, niin kuin varmaan tiedätkin, oma väsymys saa kaiken tuntumaan aina paljon raskaammalta. Meillä tyttö alkoi nukkkua hyvin vuoden ikäisenä, ja sen jälkeen muutkin asiat tuntuvat sujuvan paremmin. Eli sitä jaksaa stressaantumatta niitä tavallisia kitinöitä kun on hyvin nukkunut. Eli koittakaa tehdä sille nukkumisasialle jotain, etsikää apua netistä tai käykää lääkärillä hakemassa neuvoja.

Sitten toinen juttu, mikä tuli mieleen on se, että kannattaa koittaa tehdä asiat mahdollisimman helpoiksi itselle silloin kun se on mahdollista. Esim hampaiden pesu, tarvitseeko sen olla tuon ikäisellä niin kovin perusteellista? Ehkä riittää kun katsellaan harjaa ja joskus sen saa suussa käymään. Säästät paljon hermoja ja koko touhusta tulee miellyttävää sen sijaan, että molemmat tietävät että nyt on taas se kurja taistelu edessä. Ja mitä jos alkaisitte syödä kaikki puuroa aamulla, myös aikuiset? Meillä ainakin lapsi seuraa esimerkkiä sillä lailla, että se, mikä maistuu vanhemmille, on hänestäkin kiinnostavaa. Sitten muista levätä lapsen päiväunien aikaan ja tehdä jotain itsellesi mieluista. Lapset muuttuvat koko ajan, syömisessäkin on erilaisia kausia. Vähän ajan kuluttua ruuat saattavat maistua paljon paremmin. Jaksamista ja säästä itseäsi!

Vierailija

ja noin 1.5 vuotiaasta lähtien elo on ollut juuri tuollaista, mikään ei huvita, maistu, jne. Meni jopa viikko jolloin tyttö söi pelkästään leikkeleitä ja keksejä kun mikään muu ei kelvannut.

Hampaiden pesukin oli yhtä taistelua, aikaisemmin antoi kiltisti mun pestä, mut sitten ei käy. Annoin sit harjan tytölle ja imutteli vettä siitä. Näin tein noin kuukauden, eli ei tietoakaan perusteellisesta harjauksesta. Sit vähitellen otin tytön syliin ja varovasti otin harjan. Välillä antoi mun pestä, välillä ei. Viikko sit käytiin ekan kerran suuhygienistillä, sanoi onpa tytöllä hyvät hampaat.

Nyt pesu menee melko mukavasti. Paljon annan tytön itse " harjata" , sit lopuksi harjaan itse, jos tyttö antaa.

Suuri osa päivästä menee myös kiukutteluun, syliin on jatkuvasti päästävä.

Tyttö on kotihoidossa joten välillä mun hermot kireällä kun aina ei voi ottaa neitiä huomioon.

Nyt muutamana viikkona on alkanut syödä paremmin ja muutenkin aurinkoisempi pakkaus :)

Kuten joku tuossa mainitsi, pikkutarkkoja ei tarvitse mielestäni olla. Tuon ikäinen voi kaikkea ruokaa syödä joten mielestäni esim. leikkeleitä voi syödä. Kyllästyy lapsi siihen jossain vaiheessakin.

No me jokainen ollaan yksilöllisiä, mä en stressaa pienistä, annan tytön riehua tai itkeä loppuun ja katon mikä tepsii, oli se keksi tai maito.

Vierailija

Meillä myös tuskaa (1v.). Olen ostanut 2 harjaa, jolla toisella saa itse harjata ja toisella yritän saada vähän harjattua jossain välissä! Tai annan jotain muuta käteen. Itse koen hampaiden pesun tärkeäksi, mutta en kuitenkaan ole sen takia valmis vielä taistelemaan. Uskon, että on paljon perheitä, joissa nämä asiat ovat retuperällä...

Suihkussa käyntiä kannattaa harjoitella muuten vain ensin ja pikku hiljaa totutella sitten myös hiusten pesemiseen.

Yöt tulevat tod. näköisesti rauhoittumaan. Olen itsekin ollut välillä hermona, kun jatkuva yöherääminen painaa. Nyt menossa taas hyvä vaihe unien suhteen, mutta muuttuuhan ne vielä...

Voimia!

Uusimmat

Suosituimmat