Lääkkeillä raskaaksi!?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Pitäisi saada kuukautiset säännöllisiksi ja ovulaatiotakin aikaan. Onko Terolut ja Lugesteron samaa ainetta? Kumpi on tehokkaampaa raskautumisen kannalta? Entäs mitä ovulaatioon?

Kommentit (8)

Vierailija

19. tätä kuuta alkaa meidän perheen vauvahommiin tulla järkeä. Toivon ainakin niin. Pitäis ainakin ultrata ja katsoa mitä tuonne munasarjoihin kuuluu tätä nykyä. Jonkinlaista lääkitystäkin aion kysästä. Esikoinen kyllä lähti luomuna, joten en ole vielä toivoa menettänyt kakkosenkaan suhteen, mutta ei taida onnistua.

Vierailija

Olipas se. Istuin siellä Koskiklinikalla ja yskin taukoamatta melkein silmät päästäni ja kaikki potilaat katto että voi elämä mikä keuhkotautinen, on aikaki tulla lääkärille. Ja sit painelin GYNEN ovesta sisään. :D

Gyne suhtautui tosi epäilevästi mun kotitesteihin. Sanoi että ne testit nyt valitettavasti näyttää mitä sattuu eikä niihin voi luottaa ja ei se ovulaatio voi niin myöhään (17/24) olla. No sit se teki ultraäänitutkimuksen ja totes että voi hemmetti, kyllä täällä vaan ihan oikeesti on 17 mm follikkeli kypsymässä ja ovulaatio odotettavissa kp 19. Nyt on siis kp 16. Muutenkin oli kaikki värkit ihan terveitä ja normaaleja ja kohdun limakalvokin oli oikein hyvä (kolmivaiheinen??) eikä ylipainoakaan oo niin paljon että sillä vois olla mitään vaikutusta, että kyllä tuli kovin valoisa mieli tosta käynnistä.

Yritin ohjata keskustelua siihen suuntaan että jos siellä alkukierrossa on jotain vialla kun ovis on niin myöhään, mut lääkäri sanoi että hienosti siellä on asiat, rakkula oli oikein kaunis. Että sitä keltarauhashormonia nyt vaan tarvitaan, määräsi kp 18 alkaen viikon eteenpäin 2x200 mg emättimeen. Nauratti kun sain oikein kaks ultrakuvaa mukaan siitä kauniista FOLLIKKELISTA, kun ei meillä tuosta Tuomas-taaperostakaan oo yhtään. :D Kolmen kuukauden satsin sain sitä hormonia ja jos sinä aikana ei raskaus ala niin sit saan lähetteen Taysiin verikokeisiin ja isäntä simppatestiin. Kuulostaa muuten hyvältä, mut varmaan siellä Taysissa on sit joku kymmenen vuoden jono. Kovasti tietysti toivotaan että tosta lugesteronista nyt olis apua. Olin jopa niin optimistinen että hain apteekista vain yhden kuukauden satsin. :) Ja silomaattia.

Toi lugesteron on kuulemma niistä keltarauhashormonivalmisteista se luonnollinen. Muut lienee sit jotain ei-luonnollisia? Samaa lääkettä käytetään toisenlaisiin kk-vaivoihin myös suun kautta! Menin pojan kuullen ihmettelemään että tässähän on pähkinää, niin poika alkoi heti vaatia että Tomas pähkinää Tomas pähkinää. Paras piilottaa äitin hormonit huolellisesti. ;)

Tästä opimme ainakin sen, että kyllä ne ovistestit voi näyttää ihan oikein vaikka näyttäisivätkin jotain yllättävää. :)

Vierailija

Hanna-äiti:

Lainaus:

Pitäisi saada kuukautiset säännöllisiksi ja ovulaatiotakin aikaan. Onko Terolut ja Lugesteron samaa ainetta? Kumpi on tehokkaampaa raskautumisen kannalta? Entäs mitä ovulaatioon?

Meillä esikoinen sai alkunsa aikanaan täysin luomusti.

Kun keskimmäistä yriteltiin, alkoivat kuukautiskierrot venähtää pitkiksi, ja käännyin gynen puoleen.

Sain Lugesteron kuurin, minkä jälkeen oitis raskauduin :)

Kyselin tuolloin, että mitä eroa on Lugesteroneilla ja Teroluteilla, ja lääkäri selitti, että toinen (muistankohan nyt oikein, että juuri Lugesteronit) on ns. luonnollisempaa keltarauhashormoonia, ja toinen (muistini mukaan siis Terolut) ns. keinotekoisempaa hormoonia.

Siitä en kyllä osaa sitten sanoa, että kenelle määrätään ja mitä, tai kumpaa noista ;O

Toistamiseen sain Lugesteron kuurin kun kuopusta yriteltiin, ja olin ilmeisemmin jo raskaana kuuria aloittaessani (niin alussa, että sitä ei ultratessa todettu).

Keskimmäistä kerettiin yrittämään 4 kk, ja kuopusta 8 kk.

Saapa nähdä, tarvitaanko taas hiukan " avitetta" , kun pian alamme yrittämään neljättä ;)

Kuopusta yritellessämme oli jo puhetta tuolla gynekäynnillä, että jos muutamaan kuukauteen ei käy tärppiä, harkitaan clomien aloittamista.

Siinä vaan taisi olla sitten kaksois (tai jopa kolmois) raskauden mahdollisuus, joten se pitää ottaa huomioon (ellei sitten eritoten toivo monikkoraskautta ;) )

Molemmilla kerroilla olen käynyt Helsingissä Diacorilla, Kari Ratsulan vastaanotolla, ja voin suositella, todella mukava ja asiantunteva lääkäri, erikoistunut lapsettomuusjuttuihin.

Toivottavasti vastauksestani oli mitään apua. Pikaista raskautumista toivottelen sinnekkin :)

Vierailija

Siis toinen Hanna-äiti. :) Olen maanantaina menossa gynelle, kun kierto on kyllä säännöllinen mut ovis on vasta 17/24. Kuulemma se tarkoittaa ettei munasolu + munarakkula kypsy kunnolla, jolloin nähtävästi tarvitaan sekä Clomifeniä että keltarauhashormonia. Mut lääkärihän sen oikean aineen itse kullekin katsoo ja määrää, eipä niitä ilman reseptiä saa. Joko sulla on aika varattuna?

Vierailija

Terolutia syön epäsäännöllisiin vuotoihin ja tiputteluun. Aina ennen menkkoja on vuotanu viikon tuhrua... Ny se onneksi ilmeisesti on ohi, kun toista kiertoa syön. Mulla siis kyllä todettiin rakkulamunasarjatkin...

Vierailija

ja toinenkin raskaus lähti luomuna ekasta kierrosta. Mut kolmattapa ei kuulu ja kierrot on lyhentyneet ja onhan tota ikääkin tullut. Muumimamman kokemuksethan on tosi rohkaisevia! Lukuunottamatta tota mainintaa kaksosista tai kolmosista... :/

Jos vielä maanantaina löydän tän ketjun niin tuun kertomaan mitä lääkäri mulle sanoi.

Pikaisia tärppejä kaikille toivojille, aineilla tai ilman! :)

Vierailija

Terolut ja lugestrol ovat siis samaa ainetta. Keltarauhashormoonia. Jokaisen naisen elimistöhän tuottaa tuota keltarauhashormoonia, joillakin sitä ei vain erity tarpeeksi. Ja sitten tarvitaan lääkkeitä apuun. Yleensä oireina ovat epäsäännöllinen kierto ja/tai tiputteluvuodot.

Sen kumpaa saa päättää ihan lääkäri yksilöllisesti. Itselläni on pahoja tiputtelu vuotoja ja olen kokeillut terolutteja ja primolutteja(myös keltarauhashormooni) eikä niistä ollut mulle mitään apua...tuota lugestroneja mulle ei ikinä ole edes määrätty.

Sitä en osaa sanoa kumpi olisi tehokkaampaa, hyvin yksilöllistä varmaankin. Meillä esikoinen sai alkun 10kk yrittämisen jälkeen toisesta terolut kierrosta.

Ovutaalioon yleisimmin käytetty lääke taitaa olla clomifen. Se siis herättelee munasarjoja ja käynistää munasolun tuotannon sekä irrottaa sen. Siinä on tosiaan aina olemassa monisiköraskauden vaara...että jos missään nimessä ei kaksoa halua ei sitä välttämättä kannata syödä. Tai sitten joka kierrossa olisi ultralla varmistettava että montako munasolu irtoaa.

Muutenkin sen kanssa seurantaa suositellaan.

Itse aloitin nyt ensimmäistä kierto clomien syönin, seurantaa mulle ei tehdä. Mutta meitä en nyt haittaisi yhtään vaikka sieltä tulisikin useampi kerralla... Kunhan nyt edes yhden vauvan saisi. Taas on 11kk raskautta toivottu...

Mutta lääkärisi varmasti kertoo sulle sitten tarkemmin kaikesta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat