Miksi kakkupohjaan jää kuoppa keskelle, kysyy tumpelo

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Aina ennen synttäreitä ongelmia kakkupohjan kanssa. Yritin taas tehdä pohjan perusohjeella rengasvuokaan: saman verran jauhoja, sokeria, munia ja sitten pari tl leivinjauhetta. Kakku nousee ensin uunissa nätisti ja sitten jossain vaiheessa lässähtää keskeltä kuopalle.

Vatkasin munia ja sokeria pitkään, niin että tuloksena oli oikein kuohkea vaahto. Sitten lisäsin jauho/leivinjauhe-seoksen varovasti kaapimella nostellen. Leivinjauhekin pitäisi olla ihan tuoretta. Paistoin uunin keskitasossa 200 asteessa noin 40 minuuttia. Jossain paistamisen puolivälissä se lässähtäminen sitten tapahtuu.

Mikä kumma tässä oikein voi mennä joka kerta vikaan?

Kommentit (6)

Vierailija

Olen tehnyt vuosia kakkupohjia ja viimeaikoina tulokset ovat olleet uskomattomia. Aina keskusta laski. Olen tehnyt samalla ohjeella kuin sinäkin.

Kunnes kysyin isältäni, joka on koko ikänsä toiminut leipurina, missä mahtaa olla vika: liian korkea lämpötila, liian vähän vatkausta tms.

Hänen neuvonsa oli, että laita vähän lisää jauhoja. Laitoin 4 munan pohjaan n.2 rkl lisää jauhoja ja pohjasta tuli hieno!

Vierailija

Jos munia ja sokeria vatkaa liikaa, niin lässähtäminen voi johtua myös siitä. Niin kuin edellinen sanoi, alatasolla 175 ja vähintään 45 min. Yleensähän kakkupohjat ei onnistu sillon kun niiden just pitäs olla kaikkein komeimpia. Yritystä vaan kehiin. Ja vaihda välillä ohjetta siitäkin voi olla apua. Teen yleensä ite ns.sienikakku-pohjan johon tulee kiehuvaa vettä. Tekee pohjasta kuohkean.

Vierailija

Mun kakuilleni kävi vuosikaudet juuri noin, vaikka en avannut uunia kesken kaiken. Onneksi täyttämisvaiheessa sen mokan saa korjattua. Paremin onnistuneita kakkupohjia olen paistanut, kun mulle neuvottiin paistamaan uunin alatasolla 150 asteessa. Vie enemmän aikaa, mutta onnistuvat paremmin, ainakin suuremmalla todennäköisyydellä=)

Vierailija

mutta tuo " pari tl leivinjauhetta" osui silmään, johtuisko siitä, että laitat liikaa... Kokeile ensikerralla vain yhtä lusikallista. Muutenhan tuo ohje kuulosti sellaiselta, että pitäisi onnistua. Lykkyä!

Vierailija

Ihan totta! Tiedän kyllä, että kaikki leipomisesta jotain vähänkään tietävät saavat slaagin, mutta niin se vain on, että kun sekoittaa jauhot vatkaimella taikinaan, niin kakku ei lässähdä!

Eli meilläkin tapauhtui aikaisemmin aika ajoin niin, että kakut saattoivat jäädä keskeltä kuopalle, vaikka paistoimme mielestämme riittävän kauan (raaka kakkuhan lässähtää aina keskeltä), teimme taikinan viimeisen päälle ja lisäsimme jauhot varovasti nuolijalla nostellen, paistoimme alatasolla, miedolla lämmöllä ja taatusti riittävän kauan jne...

Sitten jossain vaiheessa mies ihan vain kiireessä tehdessään kakkua lisäsi kerran jauhot niin, että vatkasi samalla taikinaa sähkövatkaimella pienimmällä teholla - ja kakusta tuli täydellinen! Se nousi hyvin, jopa paremmin kuin aiemmin eikä lässähtänyt ollenkaan. Tämä tapahtui noin vuosi sitten ja sen jälkeen meillä on tehty toistakymmentä kakkua samalla metodilla, eikä yksikään ole lässähtänyt!

Oma hypoteesimme on, että kun jauhot lisää vatkaimella, niin ne sekoittuvat taikinaan paremmin, eikä taikinaan jää epätasaisia paksumpia ja ohuempia kohtia ja jopa paakkuja - ne ohuemmat pohjataikinathan usein kaadetaan viimeiseksi siihen vuoan keskelle, joka sitten lopussa lässähtää. Vatkainta on tosiaan käytetty pienimmällä nopaudella ja vain sen verran, että jauhot ovat sekoittuneet.

Ja ne munat ja sokerit kannattaa tosiaankin vatkata todella paksuksi vaahdoksi, ei niitä liikaa voi vatkata, veikkaan että joillakin ongelma on pikemminkin se, että vatkataan liian vähän.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat