Lapsi (3v) läpsii itseään.. ja kovaa läpsiikin.

Vierailija

Mitä ihmettä tämä nyt on? Poika, 3v, läpsii itseään ja tekee ihmeellistä itkun kaltaista ääntä päiväunille tai nukkumaan mennessään. Tätä on tapahtunut viikon aikana kolmena päivänä.

Jotain poika höpisee unipupulleen ja sitten läpsii itseään käsiin ja jalkoihin. Sitten taas höpisee jotain ja alkaa ynistä. Mistä tämä voi johtua??

En sa selvää, mitä poika supattaa unipupulleen. Koitin kysyä eilen illalla, että miksi noin teet, mutta poika vaan selitti jotain, mistä erkkikään ei ottanut selvää. Mukana tarinassa oli nalle puh ja unipupu ja välillä pompattiinkin sitten jo mökille uimaan... poika selvästi unohti, mitä olin edes kysynyt.

En haluaisi tehdä tästä hirveetä numeroa ja alkaa jankuttamaan pojalle asiasta. Minua se kuitenkin vaivaa. Onko kellään muulla ollut samanlaista? Maanantaina ajattelin soittaa neuvolaan ja kysyä asiasta.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

meidän tyttö ainaki leikkii yksinään ja lelujen kanssa samoja juttuja mitä on aiemmin tapahtunut siis vaikka muutama päivä sitten...tai mitä on telkkarissa nähnyt...

seuraile nyt ainakin että tekeekö tuota aina sen jäkeen kun on tullut hoidosta

Vierailija

Tekeekö läpsinnät joka kerta kaavamaisesti samalla tavalla vai vaihteleeko tyyliä? Jos teillä on videokamera, kannattaa ottaa nauhalle pojan toimintaa. On helpompi näyttää läpsiminen lääkärille kuin yrittää selittää sitä sanoilla.

Vierailija

tällä palstalla aina ensimmäisenä provosoidutaan näkemään kaikki asiat huonosti. En usko, että lasta on kukaan lyönyt tai läpsinyt. Meillä puolitoistavuotias poika nykii itseään tukasta turhautuneena tai kun esimerkiksi kiellän jotain ja ei tätä poikaa ole kukaan koskaan tukasta nykinyt/repinyt, mitä nyt kerran yksi vauva ja lapsella oli tätä nykimisjuttua jo aikaisemmin.

Ei se tietysti mukavaa ole, kun lapsi " vahingoittaa" itseään. En kuitenkaan usko, että lapsi repii itseään tukasta yhtä kovaa kuin esimerkiksi minua. Ja osin tuo nykimisjuttu on lähtenyt liikkeelle siitä, etä olen kieltänyt lasta vetämästä minua tukasta ja sanonut, että se sattuu ja sattuu myös lapseen jos häntä vetää (ei ilmeisetsi sitten ollut hyvä ja toimiva esimerkki, kun lapsi nyt kokeilee itseltään)

Vierailija

Kamala ajatuskin, että joku läpsii poikaa. Voisiko se olla niin, että joku on esim. kerhossa (siis lapsi) läpsinyt ja siitä se on siirtynyt tuohon nukkumaan menoon? Vai oletteko sitä mieltä, että se olisi tapahtunut nimenomaan nukkumaan mennessä?

Anteeksi jankutus, mutta haluaisin kuulla kommentteja eri näkökulmista.

Ap taasen

Vierailija

Vois olla jotain kokeiluja, että kuinka kipeää käy läpsiminen, sellaista oman kehon hallintaan liittyvää. Tasi sitte joku lapsi on läpsäissyt ja poikasi käy läpsi tuota läpsya uudestaan itsekseen. Tai jos tympii mennä nukkumaan ja purgaa aggressiota itseensä kun ei osaa vielä tuoda muulla tavoin esille.

Vierailija

minä päivinä nuo tapahtui??

kun kerroit että poika on hoidossa 3kertaa viikossa ja sen jälkeen kerroit että nyt viikon aikana on kolme kertaa tehnyt noin?

Vierailija

kaksin käsin läpsii itseään molemmille korville, välillä kovaakin. On ollut kotihoidossa aina eikä kukaan ole koskaan taatusti häntä lyönyt tai läpsinyt tai mitään sinne päinkään. Näyttää aika hurjalta, mutta lapsi on tosi temperamenttinen muutenkin ja saa välillä kiukkukohtauksia, joiden aikana puristaa kädet tiukasti nyrkkiin, jäykistää koko kropan ja " karjuu" naama tulipunaisena. Nämä kestävät ehkä 5-10 sekuntia ja sitten poika taas unohtaa kiukun ja hymyilee iloisesti. Luulen että testailee vaan erilaisia ääniä ja tuntoaistimuksia. Tuskin sinullakaan syytä huoleen, näin tilannetta näkemättä tietenkin vaikea sanoa. Voithan ottaa asian neuvolassa puheeksi.

Vierailija

itseasiassa joo..

kaks kertaa on ollu hoitopäivinä. Muistan sen miehen työvuoroista, koska mies kävi ruokiksella kotona just, kun poika oli menny päikkäreille ja puhuttiin asiasta.

Voisko tuo olla reagointia uuteen tilanteeseen, kun minäkin olen aloittanut työt puolikkaalla työajalla?

Toivottavasti tähän on joku yksinkertanen selitys.. onhan?

Vierailija

yritä vielä saada kontaktia pikkuiseen...jos vaikka olis sitten joku leikki vaan...

minä oon kyllä sen verran vainoharhainen (varsinkin kun vähän väliä on niin kauheita juttuja julkisuudessakin) että soittaisin ainakin neuvolaan ja kysyisin mitä mieltä siellä ovat...

meidän tytöt on koti hoidossa mutta jos tuo isompi alkaisi noin tekemään aloitettuaan päivä hoidon niin minä ainakin huolestuisin :(

Vierailija

ilmoittelethan vaikka tähän samaan ketjuun kun olet saanut selvitettyä jutun...

kun kovin huolissaan ollaan pikkuisestasi... ainakin minä :(

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat