Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys musliminaisille

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Osaako joku teistä lukea Koraania sillä ainoalla oikealla kielellä, eli arabiaksi? En tarkoita ulkoa opeteltuja otteita sieltä täältä, vaan ihan oikein itse lukemista + ymmärtämistä.

Kommentit (8)

Vierailija

Opiskelen ahkerasti:).Tunnen monta siskoa jotka pystyvät lukemaan Koraania arabiaksi,tosin ei kovin sujuvasti,mutta täytyy sanoa,että tunnen myös arabiankielisiä jotka eivät pysty Koraania lukemaan,sen verran vaikeaa tekstiä se on.Insha Allah minulta löytyisi voimia tähän opiskeluun että vielä jonain päivänä kun avaisin Koraanin,pystyisin kirkkaasti ja sujuvasti lukemaan ja ymmärtämään!

Vierailija

Olen vasta-alkaja arabian opiskelujen suhteen..mutta kyllä minä arabiaa osaan lukea.. ymmärrys vielä puuttuu.. Kun olen vasta 5:ssä kappaleessa arabian kirjassa, joten sanastoa ei juuri ole kertynyt..

Tunnen kyllä useammankin siskon, jotka osaavat lukea ja ymmärtävät lukemansa..;O)

Vierailija

Kyllä varmasti jokainen ei-arabi muslimi opettelee jossain vaiheessa lukemaan arabiaa, jotta kykenee lukemaan alkuperäistä Koraania.

Suomalaisillekkin naisille on omia opetusryhmiä tähän tarkoitukseen ja toiset opiskelevat netin kautta tai miestensä avustuksella.

En kyllä osaa sanoa kuinka moni sitten ihan oikeasti ymmärtää lukemansa. Minä, vaikka puhun suht hyvin mieheni kotimaan arabian murretta, en ymmärrä klassista arabiaa lukiessani kuin sanan sieltä sanan täältä. Jos luen Koraania arabiaksi luen aina samalla siinä rinnalla Koraanin käännöstä suomeksi tai englanniksi. Ja pikkuhiljaa sitä aina huomaa kuinka ainakin useasti toistetut sanat ja sanonnat muistuu mieleen.

Vierailija

eli Koraania ei " ymmärretä" vain lukemalla Koraania, vaan lukemalla nk Tafseer- kirjallisuutta. Mutta ymmärrän siis suurimman osan lukemastani Koranissa kirjaimelliseti, ja syvempää merkitystä ja konteksteja tarkastan tafseereista, mm Ibn Katheer. Lisäksi opiskelen haditheja (saheehain) arabiaksia ja ymmärrän lukemani. Tunnen muutaman muunkin kaltaiseni siskon, mutta he eivät käy vauva-lehden nettipalstoilla.

Vierailija

ilovebabies:

Lainaus:

ei täällä nyt sentään palstaile kaikki Suomen muslimit... ;)

Että kyllä meitä bunjab enemmän on kuin muutama.

Uusimmat

Suosituimmat