~LOKALAHJAT~ (-05): Tänne päin, mars mars!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Eli joko joku muukin olisi tälle puolelle löytänyt tiensä??? Jos kohta alettais saada meillekkin pinoa aikaan...

Mami ja poju 1 vko

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Painoa oli tullut th:n mukaan liian vähän. Syntymäpaino oli siis 3030g ja tänään vain 3070g ja ikää neidillä tasan kaksi viikkoa. Tytöllä kuitenkin paino laski reilusti synnytyksen jälkeen, pienimmillään painoi vain 2800g, joten onhan tuota siihen nähden vähän tullut kuitenkin. Nyt kuitenkin ensi viikolla uusi punnitus. Pituutta oli tullut reilusti eli syntymäpituus 48 ja nyt 51 cm. Eilis ilta ja tämä aamupäivä on ollut pikkuisella taas kovia vatsanväänteitä. Ympäri kämppää on kuljettu tyttöä kanniskellen. Pahalle tuntuu kun toista sattuu, eikä voi mitenkään auttaa. Esikoisesta muistuu jo kamala koliikkiaika mieleen...Kuukkeli 82 teidän pikkuinen on sitten melkein saman kokoinen. Olen kyllä kirjoitellut aiemminkin ekoista päivistämme, kuten muistelitkin. Meidän tyttö oli myös vuorokauden verran valohoidossa keltaisuuden vuoksi, mutta nyt kaikki hyvin. Huh kun taas kuumaa aaltoa pukkaa... koskahan näistä pääsee? Nyt pitää lähteä herättelemään neitiä syömään, että saadaan painoa ylöspäin. Hyviä vointeja kaikille! t.Rypäle ja pikku-Iida tasan 2 viikkoa

Vierailija

Kiva kuulla teistä, blacka. Nuo masukivut ovat kyllä inhottavia. Meillä keskimmäinen kärsi niistä myös aika paljon välillä 3 vkoa-2,5kk, sitten helpotti. En tiedä oliko syynä kovin vuolas maidontulo, kun poika pulauttelikin hirveästi ja siitä huolimatta kasvoi ihan törkeetä vauhtia. Tällä uusimmalla tulokkaallakin tulee välillä imetyksen aikana maitoa nenästä, mutta ainakin saa vähän rauhallisemmin nieleskellä. Toivotaan ettei ala huudella masukipuja!

Meilläkin on sitten huomenna neuvola. Mukavaa on aina päästä kurkkaamaan sitä kasvua; veikkaan et tällä kasvu on vähän maltillisempaa kun keskimmäisellä johtuen juuri lypsämisestä.

Huoliiko teidän pienet tuttia? Meillä tarjotaan joskus pikkukitinöihin vaihtelevalla menestyksellä. Isommat pojat ovat huolineet vauvana huonosti, mutta imetyksen loputtua n. vuoden iässä ovat tuttia kaivanneet nukahtamiseen 2-vuotiaaksi asti jolloin se on yhteisymmärryksessä heitetty pois.

Nyt täytyypi alkaa leipomaan, huomiselle olis vieraita tiedossa :)

Äitikolmelle ja pikkuherra 2 vkoa

Vierailija

hyvin vähän pinouduin tuolla odotus puolella ja nyt ajattelin et yritän täällä olla hieman enempi mukana... mikäli siis aikaa on kun esikoinen 1v8kk osaa jo vaatia hyvin huomiota!

meillä neiti 4vrk ja meillä ongelmana aika runsas pulauttelu! (kaikki keinot vähentää sitä otetaan vastaan) ja sit esikoisen huomion herätys tempaukset... onneksi ei tee vauvalle mitään vaan tirisee meille vanhemmille!

oletteko aloittaneet ulkoilut miten pian vauvan kanssa? esikoinen talvivauva ja silloin piti sisällä olla 2vk. olis pojan kaa kiva lähtee ulos ja ottaa vauva mukaan.

ja nyt nukkumaan kun tyttö vielä nukkuu... yöt sujunu vielä vaihtelevasti!

Vierailija

Tulin kurkistelemaan onkos tänne puolelle jo syntynyt lokalaisten pinoa. Vielä siis itse odottelen muutaman viikon nyyttiämme kotiin, mutta olo on nyt tosi hyvä:) (synnytyskertomus erikseen odotus-puolella, en kirjoita yksityiskohtia enää tähän).

Kävimme tänään Taysissa katsomassa pikku-Teemuamme ja oli tosi ihana reissu: Teemu oli hereillä ja aika virkeä ja ilmeisimminkin kivuton, vaikka morfiinitippa oli edellisenä iltana poistettu. Teemulle oli myös tänä aamuna tehty väriainetesti, jolla katsottiin ovatko aukot ruokatorven ja henkitorven välillä menneet umpeen, ja olivat ne! Paraneminen voi siis alkaa! Teemulle oli tänä aamuna jo annettu kerran 2 ml mun maitoa, ja annettiin illalla lisää, nenämahaletkulla siis.

Ensimmäistä kertaa, jos siis synnytyspäivää ei lasketa, saimme pienen nyyttimme syliin! Hänelle puettiin ekaa kertaa vaatteet päälle ja saimme halitella varovasti rakastamme! Pieni imi tuttia innokkaasti kun ei raukka vielä saa rintaa imeä pitkään aikaan ja oli kovin tyytyväinen ja rauhallinen isin ja äitin sylissä:)

Olin tosi onnellinen eikä yhtään tuntunut niin pahalta kuin aiemmin jättää häntä Taysiin, kun lähdimme takaisin Riihimäelle. Jäi reissusta tosi ihana ja luottavainen olo Teemun toipumisen suhteen. Syntymäpaino oli ollut hänellä 2520g ja se oli nyt jo 2840g. Nyt vain lypselen innokkaasti maitoa pikkuiselle talteen ja vien sitä joka toinen päivä sairaalaan mukanani. Se on varmaan parasta mitä voin nyt tehdä pienemme hyväksi, sen lisäksi että käymme häntä katsomassa ja sylittelemässä.

Sellaisia vauvakuulumisia täällä. Mukavaa lueskella muiden vauva-arkea koskevia juttuja, kun tietää että itsellekin se aika vielä piakkoin koittaa:)

Hyviä vointeja kaikille lokanyyttinsä lunastaneille!

Rooibos

Vierailija

Eli lokalaiseksi tunnen minäkin itseni, vaikka neiti syntyikin syyskuun puolella. Keltaisuus tuntuu jo hävinneen, ja tyttö onkin paljon pirteämpi. Päivärytmi on vaan melko hukassa. Yöllä ollaan hereillä ja päivät nukutaan. Vatsavaivoja on pikkuinen alkanut itkeskelemään. Itku alkaa pian syömisen jälkeen ja kestää 1/2 tuntia-tunnin kunnes helpottaa. Esikoinen oli koliikkivauva, joten pelottaa siihenkö tämä menee taas. Maitoa tulee valtavasti ja tuntuu, et vauva nielee hirveesti ilmaa syödessään. Muuten tyttö on tosi kiltti ja suloinen. Neuvola olisi huomenna, viime viikolla th kävi kotona. Silloin painoa oli 2980g, eli ei ihan syntymäpainossa oltu vielä, mutta eiköhän jo nyt olla. Esikoinen suhtautuu ihanasti vauvaan ja hoitaa kovasti. Ulkoilemassakin ollaan jo pari kertaa oltu vauvan kanssa. Tuttia ollaan koetettu pienelle tarjota, mutta oksennus meinaa tulla joka kerta, taitaa olla tutti iso ja tyttö niin kovin pieni. Mites muuten muilla mammoilla, onko teillä ollut " kuumia aaltoja" ? Mä hikoilen öisin lakanat märiksi, ja tuntuu et suihkussa sais olla jatkuvasti. Iskeekö ne vaihdevuodet jo kolmekymppisenä vai mitä tää on? T.Rypäle ja Iida-vauva 13 vrk

Vierailija

Vauvan pulauttelusta; meillä keskimmäinen pulautteli ihan kauheesti jotain puolivuotiaaksi asti. Syyksi olen päätellyt sen, että olen ns. suihkutissi ja olen tuottanut maitoa valtavia määriä. Esikoiselta luovutin ja nyt myös, joten maitoa tulee pumpattua pois useammin. Eli ensiavuksi voisi kokeilla lypsämistä ennen imetystä.

Pikkumiehemme jakselee oikein hyvin; tänään jäi ulkoilut joten päiväunia on otettu vaan lyhyitä pätkiä. Neuvola-ajan saimme perjantaille, jolloin ikää on se kaksi viikkoa. Kylpypäiväkin olisi.. kuinka usein te muut kylvetätte? Meillä isot pojat käy joka toinen päivä ja tämän pienen ajattelin kylvettää (tai siis isi) joka toisella kerralla eli kaksi kertaa viikossa. Keskimmäisemme kun inhosi kylpemistä niin käytin vaan kerran viikossa kunnes oppi istumaan itse ammeessa.

Ristiäispäivä sovittiin tänään. Harmi vain ettemme saaneet kumpaakaan toivomistamme papeista, mutta mielummin sitten luovuimme siitä kun päivästä. Päivä näet sopi kaikille ja on siinä sellainenkin hauska elementti, että kaikki pojat on kastettu kuukauden ja päivän ikäisinä!!

Ihanaa vauva-arkea kaikille. Kunhan meitä on enemmän niin aletaanhan pistää uutta pinoa vaikka joka aamu :)

t. vauvaansa täysin rakastunut äiti kolmelle

Vierailija

Siis toi poika kasvaa ihan mieletöntä vauhtia! Tänään käytiin

neuvolassa ekaa kertaa, ikää siis 10 pv ja mitat oli (suluissa siis

syntymämitat):

Pituus 51,4 cm (50cm)

Paino 4240g (3800g, kotiutumispaino 2 vrk:n iässä 3618g)

Pipo 37,8 cm (36cm)

Neuvolakorttiin Eeva kirjoitti: " Tyytyväinen, jäntevä. Napa hieman

tihkuu. Upeasti kasvaa rintamaidolla"

Mami ja poju 10 pv

Vierailija

Minä täällä olen muutamana päivänä kurkkaillut, mutta nyt bongasin sanan LOKA.. huolittehan minut mukaan syyskuisella päiväyksellä =D On vielä yahoon listallakin too-osi hiljaista kun suurinosa varmaan tutkiskelee vielä napojaan synnytystä ajatellen.

" Me" käytiin viikon vanhana neuvolassa, painoa oli 4200g eli hieman yli syntymäpainon. Muutenkin kaikki oli kunnossa. Maitoa tulee yli oman tarpeen ja aloitinkin luovuttamisen, mutta ajattelin tehdä sitä stressaamatta siihen asti kun sujuu (ja toivottavasti sujuisi). Esikoisen vauva-aikana sain saaliiksi 37 litraa.

Mites, Mamma, teillä perhe-elämä on käynnistynyt kun sulla niin pieni se edellinenkin? Meillä on alkuhulinan jälkeen vietetty muutama rauhallinen päivä; ulkoiltu on jo vaunuilla ja oon yrittäny antaa isommille pojille aikaa pelaillen ja leikkien kun pikkumies nukkuu. Miehen isyysloma alkaa ma-aamuna kun pääsee vuorokauden komennukseltaan kotiin; toisaalta sit on taas vieraita tiedossa monelle päivälle. Toistaiseksi ainakin pojat ovat osoittaneet vain hellyyttä uudelle tulokkaalle, ei siis konflikteja vielä ainakaan :)

Vauveli (edelleen nimetön reppana) nukkuu mukavia 3-4h pätkiä sekä päivällä että yöllä, illalla on kaikkein virkein aika ja sehän sopii hyvin. Hoitotoimista ei tykkää.. vaikka meillä on lämmin niin vaatteettomana kai pelottaa. Kylvystä kyllä nautti. Keskimmäinen meillä parkui 4-kuiseksi aina kun vietiin kylppäriin :/ Tutti kelpaa tosi huonosti, tissiä sen sijaan haeskellaan iskältäkin.

Pitänee mennä; nautinnollista vauva-aikaa kaikki lokakuiset!

Äiti kolmelle, pojat 9päivää, 1v7kk ja kohta 4v.

Vierailija

Eka kerhopäivä takana pienen kanssa; mukavaa oli! Äiskäkin piristyi kun sai aamulla mahtumaan kivat housut päälle ja vähän meikkiä laitettua.. kaikki ihaili vauvelia ja äiti oli ylpee :)

Rypäle -mulla myös maidonnousu aiheuttaa kuivailemiasi " kuumia aaltoja" , eli olo oli aika tuskainen kun hilkoilutti ja rintoja kuumotti, mutta oireet kestivät vain sen toisesta neljänteen päivään synnytyksestä. Nyt on oikein hyvä olo, kun lypselen liikoja maitoja pois.

Te kellä maitoa ei hirveesti tule -rinnat tarvitsee mahdollisimman usein ärsykettä, eli jos vauva sattuu nukkumaan kolme-neljä tuntia putkeen, niin kannattaa välissä lypsää maitoa ja hörpyttää tai antaa pullosta imetyksen päälle. Yöllä imettäminen myös " tilaa lisää" . Ja sekin voi auttaa et ottaa rennosti ja ajattelee vauvaa paljon :)

Kipeisiin rinnanpäihin taas auttaa ilmakylvyt, eli lämpösessä ilman liivejä kannattaa olla ja rasvata vaikka bepanthenilla tai ceridal-öljyllä. Jääkaapille vaan ei parane mennä paljain rinnoin!

Olikohan muuta.. meillä poika on hereillä aamupäivällä n. tunnin, iltapäivällä pari tuntia ja illalla myös pari tuntia torkahdellen välillä. Illan viihtyy tissillä koko ajan, kaipa tankkaa yölle (herää 2-3 kertaa). Aika mukavat rytmit meillä jo.

Mukavia vauvantuoksuisia hetkiä kaikille.

Äiti kolmelle ja poika 13 vrk

Vierailija

Ilmottaudunpa minäkin tänne vauvaosastolle. Tyttö syntyi siis perjantaina 7.10. ja eilen kotiuduttiin. Ihan kivasti pyyhkii, tyttö nukkuu ja syö..Muutaman kerran päivässä voi reilun tunninkin " seurustella" tai lähinnä ihmetellä maailmaa suurilla silmillään. Eilispäivän valveillaolohetki vaan osui aamuyöhön ja katselimme siis toisiamme 04-06.30 välisen ajan..Toivottavasti se oli vaan kotiutumisen aiheuttamasta jännityksestä johtuvaa:)

Oma olo on vähän kuin valion meijeriautolla, jolle on tehty öljypohjan remontti..Hyvin maitoisa ja kohtuullisen istuma-arka siis..Mutta kyllä ne kätilöt vakuuttivat eilen että joku päivä vielä saan istumakykyni takaisin.

Ulkoilusta sen verran, että me oltiin jo heti eilen ulkoilemassa puolisen tuntia ja tänään vähän pidempään. Synnärillä tykkäsivät että ei ole mitään esteitä kunhan ei heti nukuta tuntikaupalla.

Huomenna mennään neuvolaan punnitukseen ja multa otetaan hb. Se oli synnytyksen jälkeen 82 eli raudansyönti jatkuu edelleen.

Mutta joo, nyt taidan lähteä kahvinjuontiin eli ei tän kummempia tällä erää.

Aurinkoisia syyspäiviä kaikille äideille ja vauvoille!!

Vierailija

Lokalaiseksi minäkin itseni tunnen vaikka tyttö syntyi reilusti syyskuun puolella. Ikää on tänään 19vrk ja kovasti tuolla sängyssä puhistaan.

Meillä on mennyt ihan hyvin. Mitä nyt musta tuntuu tulleen oikeen kakkatarkkailija. Alotettiin viime perjantaina jekovit vitamiinitipat tytölle. Sen jälkeen onki sit kakka ollu vihreetä, mut en tiedä johtuuko tipoista. Kun kuitenkin syö ihan hyvin ja nukkuu ja on tyytyväinen, mitä nyt välillä ilmavaivat vaivaa ni kaiken järjen mukaan kaikki on kai kunnossa ja kun terkkarikin sano että väri johtuu ilmavaivoista niin miks mä sitä sitte mietin??? hormonitko saa hysteeriseks... eipä tuo tytteli pahemmin onneks itkekään. Oikeestaan vaan herätessään kun on hirmuinen nälkä. Hyvin kasvaa rintamaidolla. Kahden viikon ikäisenä painoi 3185g kun syntymäpaino oli 2940g. Synnytyksestä kirjoitin odotuspuolelle vissiin viime viikolla niin siitä ei sen enempää.

Rypäleen jutut kuulosti kovin tutulta, oletko jossain vaiheessa kirjoitellut alkupäivistänne enemmänkin? Meillä kun oli myös keltaisuutta ihan valohoitoon joutumiseen saakka ja tyttö alle 3000g syntyessään joka välillä tuntui sairaalassa melkein kuin katastrofilta hoitajien mielestä vaikka todellisuudessa olen itse ja vauvan isä olleet vielä pienempiä kuin tyttö syntyessään ja meidänhän tytyhän oli " viittä tuntia vaille täysaikanen" eli syntyi rv36+6.

Näin meillä. Nyt täytyy mennä syömään kun tuntuu pikkuinen on nukahtaneen. Nukkuu siis 2-3 tuntia ja herää syömään. Välillä jaksaa olla parikin tuntia hereillä ja välillä nukahtaa heti syötön jälkeen. Syö oikeastaan tasan kolmen tunnin välein.

Kuukkeli ja tyttö 19vrk

Vierailija

Meillä 6.10. syntynyt pieni ja suloinen neitokainen (eli onx hän nyt " jo" 8vrk vanha?!).

Alku lähtenyt käyntiin ihan kivasti, joka yö nukutaan ainakin yksi neljän tunnin pätkä (jee!). Yleensä hän rauhoittuu pitkille unilleen 23-01 ja siitä sitten nukkuu nelisen tuntia, jonka jälkeen pikaisesti syö, vaihdetaan vaipat (jos kakkaa, sitä on aina) ja toinenkin tissi tyhjätään ja sit jatketaan unia aamuun yleensä noin 3 tunnin verran. Mun mielestä aika hyvä rytmi ollut tuo tähän asti...joskin viimeiset kaksi iltaa olen ollut lopen uupunut, kun en ole malttanut/pystynyt nukkuaan päiväunia. Tänään on kääntynyt jo itkeskelyn puolelle äidillä - hormoonit hyrrää.

Meillä paino oli noussut tänään jo 50g yli syntymäpainon pelkällä äidinmaidolla.Kiva, kun lääkäri huolehti sairaalasta lähtiessä painonnoususta (oli tippunut 7%). Ihokin täällä hilseilee, on kuulemma ihan normaalia eikä ainakaan neuvolantäti tänään kehoittanut tekemään yhtään mitään. Sairaalassakin sanottiin, että turhaan ei kannata rasvailla, jotta iho itse hoitaa tehtävänsä...mut olen minäkin öljynnyt ainakin aamupesujen yhteydessä.

Napatynkä meillä irtosi jo viidentenä elinpäivänä, on jo oikein siisti. Kylpyä ei olla vielä suoritettu...odottelen ehkä vähän tuon kuivan ihon kanssa. Vesi ei taida ainakaan parantaa sitä. " Pakolliset" pesut hoidetaan aamuisin (ja iltaisin).

Meillä tissitellään päivällä aika harvaan, kolmen tunnin välein ehkä noin. Illan puolella sitten alkaa tankkaus ja vatsavaivat. Liitän ne jotensakin yhteen...kun usein tissitteleen, niin vatsassa alkaa vääntää. Aika luonnollista - eihän se elimistö millään voi heti olla tyytyväinen sellaiseen lastiin uutta ainetta. Vaatii totuttelua ja yritänkin itse cuplatonin voimaa heti, kun sitä tulee apteekkiin (loppu myös tukusta!). Suht hyvin tässä kuitenkin pärjäillään, joten ei hätää.

Olikos täällä joku jo kirjoitellut vaikeudesta esikoisen ja uuden tulokkaan välillä? Tai lähinnä siitä kuinka vaikeaa näin äitinä on hyväksyä tilanne, ettei pystykään antamaan esikoiselleen enää niin paljon aikaa. Minä olen jo senkin vuoksi useat itkut tirauttanut...tuntuu niin surulliselta, vaikka toisaalta ajattelee vaan sisarsuhteen positiivisia puolia. Alku aina hankalaa...Esikoinen vaan isompana on luonnollisesti usein miten se " hankala" , johon purkaa helposti oman väsymyksensä ja kiukkunsa tiuskimalla ja äyskimällä ihan turhaan. Sääliksi käy.

Nyt lopetan tmän romaanin, kivaa kun täällä on näinkin paljon äitejä jakamassa yhteistä elämäntilannetta =)

Mutu ja tytär 8 vrk

Vierailija

meidän prinsessalla on ruvennut iho hilseilemään tai oikeastaan se kuoriutuu koko nahka..

onko mitään hyviä vinkkejä sen hoitoon..

olen vaipan vaihdon yhteydessä aina öljynnyt sitä mutta ei tunnu auttavan..

vinkkejä otetaan kiitollisena kyllä vastaan..

oisko mahdollista että nyt jo kuukautiset alkaa..tyttö syntyi siis 3.10..

jälki vuoto tuntui loppuneen jo muutama päivä sitten, mutta nyt on taas verta ruennut tulemaan jonkun verran..

no maanantaina on vauvan neuvola kyllä et pitää neuvolan tätiltä kysästä asiasta..

rentouttavaa viikonloppua lokalahjojen äideille..

äippäli&tytöt

Vierailija

Kiitos kysymästä, ihan kivasti meillä on arki lähtenyt rullaamaan, vaikkei esikoisellakaan tosiaan ole ikää kuin 1v 2,5 kk. Poju nukkuu vielä niin paljon, oikeastaan lähes kaiken muun ajan paitsi kun on tissillä :) joten esikoiselle jää hyvin aikaa... Muutenkin on pyritty pitämään rutiinit mahdollisimman samanlaisina kuin ennen pojun syntymää...

Eipä täällä mitään ihmeempiä, tiistaina mennään sitten ekan kerran neuvolaan... Saas nähdä, onko syntymäpaino jo saavutettu... Pojullahan on tuolloin ikää siis 10 päivää

Mami ja poju 8 pv

Vierailija

Joo, tahtoo tuo pulauttelu olla aika monelle vauvalle ensi viikkoina ongelma. Mulle sanoivat, että voi johtua alussa siitä että on lapsivettä vielä vatsassa, niin sen vuoksi. Onneksi nyt on jo vähentynyt huomattavasti ja täytyy vaan aina jaksaa odotella että röyhtäisee ennen nukkumaan laittamista.

Nyt ollaan jo viikko oltu kotosalla, ja sanotaanko ettei viikko ole koskaan mennyt näin nopeasti ja tapahtumarikkaasti.Ollaan ehditty jo pikkuisen kanssa käydä kahdesti kaupassa, yhdellä kertaa autolla ja toisella kertaa vaunujen kanssa. Huomenna ois tarkoitus ulkoilla toistamiseen. Kylvystäkin meidän neiti tykkää, vaikka vesi kuivattaa tosi pahasti ihoa, täytyy vaan sitten öljytä. Niin ja tiistaina on sitten kans neuvola vuorossa, saas nähdä paljonko ollaan " lihottu" , kun sairaalassakin tuli kolmessa päivässä 100g.

Aivan uskomatonta miten paljon sitä on onnellisempi, kun on pieni nyytti kainalossa =)

t. sasku ja gabri 12 pvä

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat