Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ruoka ärsyttää vauvanne mahaa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä kolmen viikon ikäinen poika ähisee ja itkee aika paljon. Selvästi mahaa vääntää ja ilmavaivoja on. Olen ollut muutaman päivän maidotta jos se auttaisi, mutta en ole huomannut mitään vaikutusta. Nyt ajattelin jättää puolukan pois, jota olen juonut ja syönyt aika paljon. Ilmaa aiheuttavia ruokia olen välttänyt. Oletteko huomannut, jonkun ruoka-aineen mikä ei sovi teidän lapselle?? Mitenkäs usein lapsenne syö..? Meillä poika hotkii parin kolmen tunnin välein ihan ähkyyn ja ähkii myös osaksi sitä, mutta ei ole tyytyväinen syötyään vaan itku yleensä alkaa. Onko teillä joitakin kotikonsteja mahakipuun? Meidän poika tykkää kun pitää mahallaan, mutta koko yötä ei viitsisi mahallaan nukuttaa..

Niin, onhan sen vauvan maha vielä näin nuorena herkkä ja ajan kuluessa tämäkin asia paranee, mutta jos vain voisin jotain tehdä jo nyt mikä helpoittaisi pienen oloa niin tekisin mielellään.

Kommentit (10)

Vierailija

Vyöhyketerapiassa käytiin neljä kertaa. Se auttoi aamuähinöihin, mutta ilmavaivat sen kun jatkuvat. Cuplatonia käytetään niin kauan kuin sitä vain riittää, Disflatyl ei tehonnut meillä. Lisäksi vauva saa maitohappobakteereita (Rela-Drops), mutta en ole varma onko niistä mitään apua.

Olen jättänyt ruokavaliostani pois ruisleivän varmuuden vuoksi. Lisäksi huomasin, että ainakin omenat ja raaka sipuli tekevät vauvan (3,5 kk) masun takuuvarmasti kipeäksi, joten nekin ovat nyt sitten " pannassa" .

Vierailija

Mulla kokemusta vauvan vatsakivuista on vaan keskimmäisen lapsen kohdalla. Silloin kyseessä oli kananmuna, kaikissa muodoissaan ja myös vähäiset määrät vaikutti tytön vatsan oireiluun tuolloin kun imetin. Ei siis esim. pullaakaan voinut syödä jos taikinassa oli kananmunaa. Tietty just maito ( kuten mainitsit), kahvi ja jotkut mausteet ( olen kuullut kanelista esim.) aiheuttaa kanssa joillekin vatsaoireita äidinmaidon kautta saatuna. Minä kokeilin ed.mainittuja silloin tytön vatsan oireillessa ja parissa viikossa " sain kiinni" kananmunasta sitten kun hiljalleen ensin palauttelin yksitellen niitä ruoka- aineita taas ruokavaliooni oltuani ilman jonkun aikaa.

Anne@ ja tyttö 3½ viikkoa

Vierailija

..kahvi, ruisleipä, puolukka, omena, voimakkaat mausteet, kaneli, limukka..kaikki semmoset, joista itselläkin joskus tulee vatsanväänteitä..(ainakin minulla)

Vierailija

Eli hieromiset ja muut! Kuinka kauan te mm. hierotte vauvan vatsaa, että rauhoittuu? Vauva röyhtäisee hyvin ruokailun päätyttyä ja olen antanut myös niitä tippoja. (apteekista oli loppunu cuplaton joten meillä sitä vastaavaa.. onko teillä kokemusta kumpi olisi parempi?) Olen huomannut näillä jutuilla kans olevan vaikutusta, mutta jos jonkun ruoka-aineen jättämisellä sais itkut vähemmäks niin oisin tyytyväinen.

Vierailija

Täytyy vastata näin pessimistisesti, kun nyt taas tuntuu siltä... Meillä neiti 2kk ja ilmavaivoja on ollut alusta lähtien. Suureksi osaksi tosi tiheiden syöntivälienkin vuoksi, mikä taas johtuu ilmavaivoistakin... Joten kierre on valmis. No, joka tapauksessa minä olen jättänyt ruokavaliostani pois kahvin, teen, hapolliset juomat (mm. limsat), suklaan, mausteiset ruuat, ruisleivän, omenan, kanelin (hyvästi omenapiirakka...) ja nyt kokeilen myös maidotonta ruokavaliota. Onhan siinä kestämistä ja välillä kyllästyttää koko imetys. Onko se aina näin hankalaa? Jos erehdyn syömään jotain erikoisempaa, niin iltahuudot ovat taatusti riesanamme. Ja sen vuoksi syytän sitten itseäni. On tämä raskasta, mutta sisullakin jatketaan. Vauva onneksi kasvaa ja kehittyy hyvin.

Vierailija

Ruisleipä aiheuttaa kovasti ilmaa vauvalleni, huomattuani sen olen jättänyt ruisleivän pois ruokavaliostani. Herneitä en ole uskaltanut syödä missään muodossa niinkuin varmuuden vuoksi, vaikka tekisi hernekeittoa hullunlailla mieli. Tuoreet mansikat jäivät tältä kesältä vähiin kun nekin olivat huono juttu vauvasta.

Vierailija

2kertaa vuorokaudessa auttoi meillä. Cuplatonia en ole kokeillut. Hieroin masua ja jalkapohjia neuvolasta saatujen ohjeiden mukaan. Hieroin lyhyitä hetkiä, mutta monta kertaa päivässä, oli ja on vieläkin mukavaa 4kk ikäisen mielestä, jonka masuvaivat ovat lähinnä takana päin jo.

Uusimmat

Suosituimmat