jehovan todistajista, kerro mitä tiedät?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

olen kiinnostunut kuulemaan kaikkea mikä liittyy heihin, tapoja/uskomuksia/avioliitosta ym.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Että taivaaseen pääsee 144000 ihmistä ja se luku on jo täynnä.

Maailman loppu on ennustettu jo 3 kertaa.



Kaverini sa jehovalaisen kasvatuksen ja jätti sen uskonnon aikuisena. Aika rankkaa se oli.

Vierailija

He uskovat paratiisiin muistaakseni eli et hyvät pääsee sinne ja toiset vaan kuolee normaalisti tai sit joskus kun maailma päättyy. Mie en oikein tuommoseen usko et jumala päättäisi maailman. sit sen tiedän että nainen ja mies ei saa harrastaa seksiä ennen ku naimisissa ja et sit kun tietää uskonnosta paljon ja haluaa tulla siihen niin kastetaa vähä niinku uimahallissa tai jotai.Ei tuo uskonto kyl ihan miuhun nappaa kun jotkut asiat o vähä ristissä miun uskomusten kanssa. Mut kokouksissa kaikilla on todella hienot juhla-asut. nää on miun tiedot uskonnosta ja on varmasti tosia koska olen käynyt kokouksissa monesti sukulaisteni mukana pienempänä ja olen seurannut sivusta reilun 20 vuoden ajan.Nyt 5 vuoteen en ole kertaakaan kokouksissa käynyt kun päädyin etten kuitenkaan siihen uskontoon halua.

Vierailija

-takahuoneessa (tmv) kokouksissa kurittamisesta: JT:t eivät usko ruumiilliseen kuritukseen,vaan sanalliseen ohjaukseen ja kasvatukseen. Yksilöissä ja kuritamistavoissa on eroa,kuten keillä tahansa. " Takahuoneessa" /kirjastohuoneessa tmv kyllä käy paljon lapsiperheitä,vaan mitäs itse tekisitte kirkossa tmv jos lapsi alkaa kiukuttelemaan? Istuisitte vaan hymyillen penkeissä?? Eli " taakse" ne huutavat lapset kiikutetaan kaikissa virallisemmissa tapahtumissa vai mitä?

Ex-Jt:t tuntuvat parjaavan muutenkin paljon ko.uskontoa. Itse olen huomannut,että aika usein syystä,että heidän on erotettu ja he ovat kokeneet tän erottamisensa jotenkin vääräksi... Ja vielähän esim.70-ja 80-luvuilla ruumiillinen kurittaminen olikin yleisempää ja eiköhän nää ex-Jt.T ole nimenomaan aikuisia joita on kuriteltu juurikin aikaa sitten...??



-Jeesukseen uskotaan nimenomaan Jumalan poikana,ei missään nimessä jumalana tai edes puolikkaana :) Jumalan ensimmäisenä enkelipoikana joka oli siinä mielessä erityisasemassa,että auttoi Jumalaa luomaan koko muun mitä olemassa on. Lähetettiin maanpäälle ihmiseksi jotta kuolisi paalussa (ei JT:n mukaan risti,vaan joku tolppa?) jotta lunastaisi synnit ihmiskunnalta Aadamin puolesta.



-Tuhatvuotinen valtakunta tulee kun se harmageddon on tullut niin sen jälkeen,eli ei ole vielä olemassa. Jeesus on kuninkaana sillon vuonna 1914 ja siitä eteenpäin taivaassa,sitten kun on maanpäällinen paratiisi mihin uskovat ym pelastetut menee niin Jeesus hallitsee sen tuhat vuotta kuninkaana ihmisiäkin.



-Alkoholia saa käyttää,ihmisen pitää itse tuntea rajansa,rellestämistä ja kännejä ei hyväksytä



Mitäs muuta... no,nuo nyt ekana. tuhvelle sen verran,että vaikka oletkin (vuosia sitten) puhunut tuntikaupalla Jt:den kanssa niin oletko silloin ymmärtänyt kaiken kuulemasi?? Tai lukemasi? Jotkut heidän termistönsä ovat " maallikolle" aika vaikeita ja ainakaan minä en pysy niissä perässä aina vaan pitää tarkistella vähän väliä et miten se nyt menikään... :)

Vierailija

Tuulityttö:

Lainaus:


lasta kuritetaan ruumiillisesti (yleistä että kokouksissa huonosti käyttäytyvää lasta vanhemmat käyvät takahuoneessa kurittamassa.




Joopa joo, kannattaa kuunnella kaikki mahdolliset kaupunkilegendat.



Täältä ei objektiivista tietoa saa.

Vierailija

Joku joskus väitti, että Jehovan todistajat " saavat pisteitä" siitä, montako Herätkää! ja Vartiotorni -lehteä he ovat saaneet jaetuksi. En oikein purematta niellyt tuota väitettä ja haluaisin kysyä, miten paljon siinä on perää vai onko ollenkaan.



Ymmärrän sen, että oman, " oikeaksi nähdyn" uskon vieminen eteenpäin on jonkinlainen kutsumus. Kehottihan Jeesuskin viemään evankeliumia kaikkeen maailmaan, mikä selittää kristittyjen lähetystyön... Tosin itse olen nähnyt paremmaksi kertoa omasta uskostani silloin, kun sille on selvästi vastaanottavaa mieltä. En halua mainostaa tai markkinoida omaa elämänkatsomustani varsinkaan, jos joku kokee sen tungettelevaksi.



Onko Jehovan todistajilla jonkinlainen yhteinen sopimus tai työnjako siitä, kuinka monta lehteä kukin jakaa tms.? Ja mitä tapahtuu kun lehti otetaan vastaan? Kirjaako Jehovan todistaja osoitteen ylös, että tietää tulla toistekin? Tätä kysyn siksi, että olen monesti ottanut lehden vastaan ajatellen ikään kuin " jos tästä sinulle hyvä mieli tulee" . Helpommalla varmaan pääsen, kun otan lehden vastaan kuin että alan selittämään oman uskoni perusteita... Paperikoriin ne lehdet ovat kuitenkin aina joutuneet.



Olen siis toiminut näin tähän asti, mutta viimeksi kun otin lehden vastaan (minulla oli kastike kiehumassa yli ja näytin varmaan lystikkäältä papiljotit päässä ;)), puolisoni kysyi, miksi ihmeessä tein niin... " Nythän ne (Jehovan todistajat) vasta alkaakin ravaamaan täällä." Onko näin? Olisiko minun parempi sanoa seuraavalla kerralla, ettei lehtien antamisesta meidän talouteemme ole mitään hyötyä ja pyytää kauniisti, etteivät tule toiste?



Henkilökohtaisesti en pidä sellaisesta " kieroilusta" , ettei heti kerrota, mikä on homman nimi. Esimerkiksi WTC:n iskujen aikaan ovelleni tullut Jehovan todistaja kysyi, milloin viimeksi uutisista tuli jotain hyviä uutisia. Olin vähän ihmeissäni, kun en tiennyt, onko kyseessä tietokilpailu vai katugallup vai...? Aloin miettiä, oliko se eilen, kun STT:n uutisissa kerrottiin uudesta syöpälääkkeestä. Ja samassa mies kaivoi Raamatun ja sanoi, että täällä Jesajan kirjassa on sinulle hyviä uutisia...

Vierailija

ektoplasma:

</p> <p> <br /> Tuulityttö:</p> <p>[quote kirjoitti:


lasta kuritetaan ruumiillisesti (yleistä että kokouksissa huonosti käyttäytyvää lasta vanhemmat käyvät takahuoneessa kurittamassa.



Joopa joo, kannattaa kuunnella kaikki mahdolliset kaupunkilegendat.



Täältä ei objektiivista tietoa saa.




Tuulitytön väite ei ole ihan tuulesta temmattu, itsekin tunnen joitain entisiä Jehovan Todistajia jotka ovat tämänkaltaisesta käytännöstä maininneet. Tosin ei luultavasti pitäisi yleistää, eri paikkakunnilla käytännöt varmaan vaihtelevat. Tuskin JT:kaan ovat täysin samasta muotista valettuja, eihän näin ole muissakaan uskonnoissa.



Ps. Joku varmasti tarttuu tuohon " entisiin JT:iin" ja kehottaa tutkimaan JT:ien nettisivuja tms. " oikeita" lähteitä. Mutta miten ihmeessä kukaan voi harjoittaa kriittistä ajattelua jos ei ole toisistaan poikkeavia väitteitä?

Ai niin, kriittinen ajatteluhan ei tietenkään ole hyvä juttu. ;P

Vierailija

Vuosia sitten keskustelin tuntikausia kahden jehovan todistajan kanssa. He olivat juuri niitä, jotka eivät käsittäneet, miten me voimme olla ystäviä, vaikka toinen on luterilainen ja toinen vapaakirkollinen. He puhuivat siitä tuhtavuotisen valtakunnan maan päällä olemisesta ja että Jeesus on tullut jo toisen kerran maan päälle.



Lisäksi tuo käsitys Jeesuksesta on ihan jehovan todistajien virallisilta ja hyväksytyiltä nettisivuilta. Joskus aiemmin kirjoittelin täällä jonkun jehovan todistajan kanssa ja hänen takiaan kävin lukemassa ko. sivuja. Hän tarkisti ja kirjoitti, että juuri niiltä oikeilta sivuilta kävin lukemassa.



Eli siis lähteeni ovat aivan autenttisesti jehovan todistajien kirjoittamia tai puhumia. Mutta jos sinä olet eri mieltä näiden minun lähteideni kanssa, niin korjaatko ja kerrot, mikä on sitten oikeaa tietoa.

Vierailija

eli he pitävät itseään kristittyinä mutta perinteiset kristityt kirkot eivät laske heitä kristityiksi. Elävät hyvinkin lakihenkistä elämää mutta heiltä puuttuu Jeesuksen ristinkuoleman tuoma armo. Eivät hyväksy verensiirtoja, armeijaa, äänestämistä, suomen lipun tervehtimistä, syntymäpäiviä, äitienpäiviä, nimipäiviä, joulua jne. eivät syö veriruokia, tupakointi ja alkoholi välttäminen on voimakkaasti suositeltavaa. Perinteiset perhearvot eli mies on perheen pää, lasta kuritetaan ruumiillisesti (yleistä että kokouksissa huonosti käyttäytyvää lasta vanhemmat käyvät takahuoneessa kurittamassa. Viettävät aikaa muiden samanuskoisten kanssa, liikkeestä lähtevään ei pidetä yhteyttä muuten kuin säännöllisesti kysymällä onko valmis palaamaan takaisin.

Mielestäni aika ahdistava ja lakihenkinen liike mutta jos joku löytää siitä onnensa niin hyvä niin.

Vierailija

Minä sanoin suoraan kolmannella kerralla todistajille, että heidän kanssaan on ollut ihan kiva jutella, mutta että minulla on kuitenkin oma elämänkatsomukseni enkä vaihda sitä. Ja sanoin myös, että minun kohdallani he ovat kyllä täyttäneet lähetyskäskyn ja kertoneet jumalastaan ja pelastussanomasta, joten ainakaan minun takiani heidän ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa. Sitten sanoin, että koska minulla on kuitenkin perhe ja muukin elämä enkä tosiaan koe, että heidän uskontonsa olisi minulle sopiva, pitäisin parempana, että eivät enää kävisi. Eivätkä ole käyneet. Mutta kyllä minäkin uskon, että jos heiltä ottaa lehdet vastaan eikä sano, että kiitos mutta ei kiitos, löytyy jo oma vakaumus eikä halua että ovella enää käydään, niin varmasti tulevat takaisin.

Vierailija

Poju01:

Lainaus:


itsekään tietää kun yhdeltä kuulee yhtä ja toiselta toista.




No, onneksi esim. luterilaiset tai helluntailaiset ovat niin homogeenista sakkia, että kaikki ovat samaa mieltä asioista... Että jos kysyy vaikka ehkäisystä, naispappeudesta, siitä mitä tapahtuu ihmisille kuoleman jälkeen (onko helvettiä), mikä on syntiä jne., kaikki ovat samaa mieltä...



Kannattaisikohan muistaa, että Jehovan todistajat ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin muutkin kristityt. Suomessa heitä ei lueta kristityiksi, koska eivät tunnusta kolmiyhteistä jumalaa, vaan ovat sitä mieltä, että Jeesus on Jehovan poika (ei siis itse Jehova). Kuitenkin hyvin monet kristilliset suuntaukset katsovat, että JT:t ovat kristittyjä ja taitaapa tämä olla myös jossain määrin maakohtaista, eli samankin uskonsuunnan edustajat suhtautuvat todistajiin eri tavoin maasta riippuen. Mutta tosiaan, täältäkin saisi aika monenlaista kuvaa kristinuskosta, jopa sen eri lahkoista, jos kyselisi samat kysymykset eri ihmisiltä. Esim. Miisalla ja Tuhvella tuntuu olevan usein aika erilaiset katsantokannat asioihin, vaikka kristittyjä ovat molemmat. :) Joten kannattaa muistaa, että kun juttelee jostain uskonnosta yhden ihmisen kanssa, saa kuulla vain sen kyseisen ihmisen käsityksen siitä uskonnosta. Jollain toisella ihmisellä se käsitys on erilainen. Ja sitten on vielä se kirkon tai uskonnon virallinen käsitys, mikä ei välttämättä vastaa lainkaan sitä, miten uskontoa harjoitetaan todellisuudessa. Enpä usko, että Suomestakaan löytyy yhtään ihmistä, joka harjoittaisi " puhdasta" kristinuskoa, ihan vain siksi että ensinnäkin sääntökirjan laatimisesta on vierähtänyt jo toistatuhatta vuotta ja toisekseen uskonnon harjoittamiseen sekaantuu aina mukaan kulttuuria. Esim. Suomen ja Italian katoliset eivät takuulla elä samanlaista elämää, vaikka kyse onkin samasta uskonlahkosta.

Vierailija

Minulla on sukulaisia jotka ovat jehovantodistajia vaikka itse en ole. Voin sanoa että koko kuritusjuttu on ihan keksitty. Minulla on kokemusta siitä uskonnosta jo monien vuosien ajan läheisesti vaikka en ole siinä enkä ole ikinä ollut. lähivuosina en ole kuullut paljon siitä mutta ei ole muuttunut. Eli elävät muuten ihan normaalista paitsi välttävät noita yllä mainittuja asioita.Sitten käyvät ihmisten ovella koska haluavat antaa mahdollisimman monelle tietoa uskonnosta. Ovat yleensä hyvin läheisiä niiden kanssa ketkä ovat samaa uskontoa ja voivat kyllä olla muidenkin kanssa ystäviä ja näin mutta ovat enemmän jehovantodistajien kanssa. Kokoukset ovat oikein mukavia ja lapset viihtyvät siellä koska saavat vastata kysymyksiin. lapsia pidetään hurjan hyvänä ja heillä on paljon kavereita. Perhe-elämä ihan normaalia ja ehkäisyä voi käyttää. Monet eivät pidä heistä mutta minä kun olen läheltä heitä nähnyt niin voin sanoa että se uskonto on minusta ihan hyvä. itse olen kristitty koska haluan olla ns. vapaassa . uskonnossa jossa ei niin paljon tarvitse käydä kokouksissa ja voi viettää joulua yms.Uskon että oikeaa uskontoa ei varsinaisesti ole.Juovat alkoholia ihan normaalisti mutta en ole kännissä nähnyt usein. Tupakkaa eivät polta.Kokouksia on usein ja suurempi yhteenkokoontuminen on muutaman kerran vuodessa. Ne ovat aika rentoja tapaamisia ja lapset viihtyvät siellä tosi hyvin. joskus siellä on jopa näytelmiä raamatullisista tapahtumista. Se on lapsille kanssa mukavaa. ei minulla ole siitä uskonnosta pahaa sanottavaa. Itse vain tykkään lahjoista ja kaikista merkkipäivistä enkä jaksa käydä kokouksissa niin usein niin sen takia en ole siinä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat