Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Säikähtänyt äiti - itkukohtaus, neuvoja kaivataan.

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meidän puolen vuoden ikäinen poika sai ns. menehtymiskohtauksen itkiessään, eli ei saanut hengitettyä ja kävi tajuttomana.

Itselläni ja siskollani on ollut näitä kohtauksia vauvana ja siksi tiedän kuinka toimia, eli äitini neuvoja noudattaen. Nämä neuvot ovat, puhaltaa hyvin varovasti vauvan suuhun, että alkaisi hengittämään ja jos se ei auta säikäyttää kylmällä ilmalla. Ja jos ehtii menettää tajuntansa niin virottua ei saa antaa nukkua, vaikka lapsi olisikin hyvin väsynyt ja meinaa nukahtaa, koska jos nukahtaa aivot eivät saa tarpeeksi happea.

Nyt siis haluaisin tietää onko kenelläkään antaa muita neuvoja? Aion kyllä soittaa neuvolaan ja kysyä sieltäkin heti maanantaina.

Meillä ei siis tällä kertaa pieni puhallus tehonnut ja äidille iski kova paniikki ja kannoin pojan jääkaapille ja se tehosi, mutta taisi melkein taju jo mennä. Poika oli tämän jälkeen kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, mutta itse tärisin kyllä hyvän tovin. Sitten seisoskeltiin hetki parvekkeella, onneksi ei kuitenkaan meinannut nukahtaa heti, vaikka yöunet jo kutsuivatkin. Nyt sitten ravaan tarkistamassa että hengittääkö nukkuva poika.

Siskon pojalla (pian 2 vuotta) on sama ongelma, pahempana vain. Vaikka hänellä olen tämän kohtauksen nähnyt ja sen vuoksi osasin automaattisesti toimia, mietin kuitenkin että onko kenelläkään lisäneuvoja kuinka toimia.

On vähän sekava selitys, mutta vieläkin olen hieman sekaisin säikähdyksestä.

Hipsulainen

Kommentit (8)

Vierailija

ihan pikasesti vaan että meillä pojalla oli kanssa näitä itku kohtauksia joskus pienenä ja silloin kun hengitys salpaantui käänsin hänet pää alas päin aika reippaasti ja se tehosi joka kerta eikä näin olleen taju ehtinyt kertaakaan menemään. Sitä en tiedä kuinka oikea oppinen juttu tämä on, mutta ei siitä ainakaan meijän pojalle ole ollut mitään sen kummempaa tapahtunut. Tosiaan siis kun poika on sylissä ollut olen vaan käsieni varassa kääntänyt hänet pää alas päin yleensä suht reippaasti ja tämä on laukaissut refleksin ja poika on alkanut hengittää uudellee.

murmeliitta

Vierailija

Neuvolasta sanoivat heti, että selkeä itkuaffektikohtaus se on ollut. Ei tarvitse mihinkään tutkimuksiin lähteä. Sanoi vaan, että hyvä kun tiesin kuinka toimia. On kuulemma todella yleistä ja säikäyttää vanhemmat usein. Kylmällä ilmalla suositteli " säikäyttämään" tai piskottelemaan kylmää vettä kasvoille.

Toivottavasti näistä on jollekkin muulle apua, ettei joudu paniikkiin vastaavassa tilanteessa. Ja sen vielä sanoi, että itse täytyy koittaa pysyä mahdollisimman rauhallisena ja koittaa rauhoitella vauvaa, vaikka tilanne onkin pelottavan tuntuinen.

Terveisin Hipsulainen

Vierailija

Oletko kokeillut haulla? On kuulemma usein temperamenttisten lasten ongelma, joka vuosien myötä helpottaa. Meillä kummipoika on saanut niitä jo alle puolen vuoden vanhasta, ja saa edelleen, kun ikää on nyt kohta 4v.

Jaksamista ja toivottavasti teillä löytyy keinoja, jotka auttavat! Kummipoika on käynyt aivosähkökäyrissä ja muissa, eikä mitään vikaa ole: osaa jo itsekin aiheuttaa kohtauksen, kun ei saa tahtoaan läpi. Näyttää ja tuntuu kamalalta, mutta siitä ei ainakaan tässä tapauksessa ole lapselle vaaraa.

Vierailija

Kiitos hyvästä vinkistä. Täytyy kokeilla seuraavan kerran, vaikka henki salpautuisi vaan ihan pikkasen.

Bubble: kuten alkuperäisessä viestissä kerroin neuvolaan otan ensitilassa yhteyttä. Mielestäni ei ole kuitenkaan väärin kysyä kuinka muita on neuvottu toimimaan vastaavissa tilanteissa.

Hipsulainen

Vierailija

näin lääketieteellisiin asioihin, vaan asiantuntijalle kipinkapin (ja niin varmaan aiot tehdäkin). Kerro ihmeessä mien kävi, niin minäkin opin asiasta.

Vierailija

päivystyksessä osaavat sitten neuvoa, mitä pitää tehdä ja tarvitaanko lääkärintarkastusta.

Toivottavasti pieni voi jo paremmin :)

Vierailija

niin yksi keino on juuri tuo puhaltaminen, mutta ei hiljaa suuhun, vaan nopeasti ja napakasti kasvoille niin, että vauva hätkähtää (" säikähtää" ) ja vetää henkeä. Minäkin kehoitan kuitenkin ottamaan yhteyttä parempaan tahoon kuin nettikeskusteluun.

Vierailija

Minulla ei ole kokemusta vastaavanlaisesta, mutta olen kuullut, että kylmällä vedellä voi sivellä lapsen kasvoja. Kannattaa tosiaan kysäistä neuvolasta, miten kannattaa menetellä. Tule sitten kertomaan mitä ohjeita sieltä annettiin, jos muillekkin sattuu vastaavaa.

Uusimmat

Suosituimmat