Karvalankaa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Heips!

Sattuskohan joku tietämään saisko koirankarvasta teetettyä lankaa jossain? Jos niin missä?

Entä, kuinka onnistuisi huovutus koirankarvasta? Täytyykö sitä jotenkin esikäsitellä ensin?

Karvaa on jo jonkin verran kertynyt, jos vaikka tumput sais tehtyä! :)

Kommentit (3)

Vierailija

Olen itse kehräyttänyt samojedin karvasta lankaa Hiirolassa Pirtin Kehräämössä. Ottavat vastaan pieniäkin eriä (=kehräävät eri asiakkaiden jättämät karvat samalla kertaa, ja voi joskus kestää pitkänkin aikaa ennekuin tarvittava määrä samanvärisiä karvoja on kasassa). Lankaan laitetaan puolet lampaanvillaa ja puolet koirankarvaa. Pelkkä koirankarva on aika liukasta, eikä oikein pysy koossa, ja siksi lammasta käytetään joukossa sitomassa. Samojedin valkoisen karvan kanssa voi hyvin kehräyttää minkä väristä lampaanvillaa tahansa ja lopputulos vaihtelee sitten valkoisesta eri sävyisiin meleerattuihin harmaisiin. Langan paksuuden voi myös valita itse 1, 2 tai 2 säikeiseksi. Muistaakseni 3-säikeinen on sopivin käsinneulomiseen.

Olen myös värjännyt koirankarvalankoja kasviväreillä ja hyvin tuloksin. Kannattaa kokeilla! Lampaanvilla ja koirankarva imevät väriä eri tavalla ja langasta tulee kaunista meleerattua.

Koirankarva (ainakaan samojedinkarva) ei huovu yhtä helposti kuin lampaanvilla, joten huovutusta varten olen karstannut sekaan lampaanvillaa.

Ei muuta kuin karvat hyötykäyttöön!

Vierailija

ilmoittelee useamoikin langantekijä. Myös Messukeskuksen näyttelyssä on yhdellä yrittäjällä ollut ständi jo usempana vuonna. Kauniita neuleita, myös huovutettuja asusteita. Itse olen omaksi huviksi joskus karvapalloja huovuttanut. ;)

Vierailija

Ihan itse tehtynä: otetaan sopiva määrä karvaa, taputellaan se kengän pohjalle ja kuljetaan popoissa jonkin aikaa. Ja voila`, huovutetut pohjalliset ovat valmiit. Kannattaa tosin tehdä ilman sukkia....tai laittaa roskiinmenevät huovutuksen ajaksi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat