Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

vauvavakuutuksesta apua..

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen saanut tarjouksia monilta vakuutusyhtiöiltä vakuutuksesta vauvalle. Monet voi ottaa 3kk ennen laskettua aikaa..

Kerrotteko minulle mitä hyötyä on että vakuutus otetaan jo ennen LA:aa? ymmärrän että vakuutus on siis voimassa heti vauvan synnyttyä mutta miksi sitten ei voi ottaa heti silloin kun vauva syntyy vaan seuraavan kerran vakuutuksen saa voimaan kun vauva on 2kk ikäinen??..näin monissa vakuutusyhtiössä menetellään..

Onko joku joka ei ole ottanut vakuutusta ollenkaan?

Kommentit (3)

Vierailija

Kerrotteko minulle mitä hyötyä on että vakuutus otetaan jo ennen LA:aa? ymmärrän että vakuutus on siis voimassa heti vauvan synnyttyä mutta miksi sitten ei voi ottaa heti silloin kun vauva syntyy vaan seuraavan kerran vakuutuksen saa voimaan kun vauva on 2kk ikäinen??..näin monissa vakuutusyhtiössä menetellään..

Onko joku joka ei ole ottanut vakuutusta ollenkaan?

[/quote]

Hyöty syntymättömän vauvan vakuuttamisesta tulee siinä tapauksessa, että vauvalla on jokin synnynäinen vamma tai sairaus, joka vaatii hoitoa = vakuutus korvaa (tietyin ehdoin).

Jos vauvalla on jokin synnynnäinen vamma tai sairaus, se rajataan pois korvattavuuden piiristä jos haluat ottaa vakuutuksen vasta vauvan syntymän jälkeen. Tuo kaksi kuukautta lienee rajana sen takia että vakuutusyhtiö voi sitten rajata pois myös ne sairaudet ja vammat jotka ilmenevät vauvan kahden ensimmäisen elinkuukauden aikana. Vakuutushtiö laskee kyllä riskinsä/korvaussuhteensa ja siksi ehdot tehdään sellaisiksi kuin ne ovat. Vakuutuksen täytyy siis olla vakuutusyhtiölle kannattavaa liiketoimintaa.

Itse en aio syntymättömän vauvan vakuutusta ottaa, vaikka itse asiassa olen itse töissä vakuutusalalla ja saisin omasta firmasta henkilökunta-alennukset. Katsotaan sitten vauvan syntymän jälkeen, harkitaan sairauskulu/tapaturmavakuutusta. Olen periaatteessa sitä mieltä että olen maksanut tarpeeksi veroja, jotta lapseni tulee saada tarvitsemansa sairaanhoito julkislla sektorilla ilman amerikkalaistyylistä vakuuttamista. Mutta tämä on toki vain minun mielipiteeni, jokainenhan tekee omat valintansa.

Vierailija

Lasten sairaalahoito on kuitenkin ilmaista 7 vuorokauden jälkeen eli kalenterivuonna siitä joutuu maksamaan enintään 182 euroa (yhden hoitopäivän hinta 26 ¿) ja sarjana annettava fysikalinen hoito on ilmaista. Julkisen sektorin pkl-maksut taas ovat 11 ¿ ja 22 ¿. Riippuu siis paljon vakuutuksen omavastuuosuudesta paljonko saa takaisin.

Toki vakuutus mahdollistaa yksityissektorin terveydenhuollon käytön ja siten ehkä joskus nopeamman hoitoon pääsyn tavallisissa lasten sairauksissa (esim. korvatulehdus, jotkut pienet toimenpiteet) mutta vakavat, sairaalahoitoa vaativat jutut hoidetaan joka tapauksessa julkisella sektorilla.

Vierailija

Olivera tuossa aika kattavasti jo kertoikin, mutta lisään vielä jotain.

Itse olen ottanut lapsellemme vauutuksen ennen syntymää, enkä ole katunut, vaikka emme ole siitä hyötynytkään -onneksi näin- lapsemme on ollut terve syntymästään saakka. Ja aion ottaa tulevaisuudessakin, jos sisaruksia on tullakseen.

Mutta vaikka mitään vammaa/sairautta ei syntymän jälkeen todettaisikaan, niin kerronpa esimerkin joka sattui ystävälleni, jossa vakuutuksesta oli hyötyä;

Heidän lapsensa syntyi kuukautta liian aikaisin, terveenä, mutta pienikokoisuutensa vuoksi joutui olemaan sairaalassa kaksi viikkoa. Vointia seurattiin ja sai valohoitoa keltaisuuden vuoksi. Tästä kahdesta viikosta tietysti tuli sitten ihan kiva sairaalalasku, mutta vakuutuksen ottaneena, se korvattiin heille, koska sairaalassaoloa ei katsottu enää ns. normaaliksi syntymän jälkeiseksi.

Eli kyllähän vauvamme syntymästään saakka julkisella sektorilla hoidon varmasti saa, ilman mitään erityisvakuutuksia, mutta ainakin tässä tapauksessa vakuutuksen ottaneena säästyi sairaalalaskun verran rahaa...

Onnellista odotusta Katariinalle!

-katti-

Uusimmat

Suosituimmat